Przewodnik po tachografach cyfrowych.pdf

(338 KB) Pobierz
RSA
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego (RSA)
RSA
Przewodnik po tachografach
cyfrowych
Rozporządzenie Rady Nr 3821/1985
Rozporządzenie Rady Nr 561/2006
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego (RSA)
PIJANY ZE ZMĘCZENIA
Próba zapanowania nad zmęczeniem za kierownicą
jest tak samo niebezpieczna jak prowadzenie pojazdu
po przekroczeniu dozwolonej dawki alkoholu
ABY MÓC PROWADZIĆ POJAZD PRZEZ
NASTĘPNĄ GODZINĘ:
1. Zaparkuj bezpiecznie pojazd.
2. Napij się 2 filiżanki mocnej kawy.
3. Zdrzemnij się na ok. 15 minut a następnie
rozprostuj nogi.
RSA ZMĘCZONY KIEROWCO
Obudź się!
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego (RSA)
Co to jest tachograf cyfrowy?
Tachografy cyfrowe to urządzenia montowane w pojazdach osobowych
oraz transportowych podlegających zasadom kontroli przeprowadzanej
przy pomocy tachografów. Obowiązek stosowania tachografów wszedł w
życie w dniu 1 maja 2006 roku. Jest to cyfrowa wersja systemu
analogowych tachografów. Cyfrowy system zapisuje informację dotyczącą
pracy wykonanej przez kierowcę i godzin przejazdu pojazdu. Dane
przechowywane są w jednostce pamięci tachografu oraz na kartach
kierowcy.
Tachograf przechowuje następujące dane:
Datę
Numer rejestracyjny pojazdu
Prędkość pojazdu (w ciągu ostatnich 24 godzin jazdy)
Informację, czy pojazd prowadzi jeden kierowca czy wraz ze
zmiennikiem
Ile razy dziennie karta kierowcy była wprowadzana
Długość trasy przebyta przez kierowcę – przyrząd odczytuje
wskaźniki drogomierza pojazdu podczas wkładania i wysuwania
karty kierowcy
Pracę wykonaną przez kierowcę – prowadzenie pojazdu,
odpoczynek, przerwy, inna podejmowana praca, okres gotowości do
pracy
Datę oraz godzinę zmiany zajęcia
Wydarzenia (np. prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy,
prowadzenie z nadmierną prędkością, próby przekupstwa, itp.)
272752812.001.png
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego (RSA)
Rutynowe kontrole
Szczegóły dotyczące kalibracji tachografu
Fałszowanie systemu
W jaki sposób działa system tachografu cyfrowego?
Na tachografy cyfrowe składają się następujące elementy: jednostka
pojazdu, czujnik ruchu oraz karta elektronicznych (zobacz rysunek
poniżej).
Jednostka pojazdu (VU) jest mózgiem całego systemu. Ma wbudowany
procesor, zegar odmierzający czas rzeczywisty, wejścia na dwie karty (dla
kierowcy i zmiennika), wyświetlacz, drukarkę, kabel umożliwiający
pobieranie danych z jednostki pojazdu oraz urządzenie ułatwiające ręczne
wprowadzanie danych. Jednostka pojazdu (VU) umieszczona jest w
kabinie kierowcy.
[on the photo]
Electronic speedometer – elektroniczny prędkościomierz
Speed sensor – czujnik prędkości
Driver cards – karty kierowcy
Download – pobieranie danych
Print-out – wydruk
Czujnik ruchu bądź prędkości usytuowany jest na skrzyni biegów. W
zakodowanej formie sygnalizuje on prędkość pojazdu oraz trasę przebytą
272752812.002.png
Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego (RSA)
przez pojazd i przekazuje te dane jednostce pojazdu (VU), która z kolei je
zapisuje. Jednostka pojazdu oraz czujnik ruchu są ze sobą połączone a
sygnały wysyłane z czujnika są całkowicie kodowane. Oznacza to, że
każda próba zakłócania ich pracy zostanie wykryta oraz zapamiętana
przez jednostkę pojazdu.
Istnieją cztery rodzaje kart elektronicznych – karta kierowcy, karta
kontrolna, karta warsztatowa oraz karta firmowa. Karty umożliwiają
jednostce pojazdu (VU) rozpoznanie tożsamości posiadacza karty oraz
umożliwiają kierowcy przekazywanie oraz zapisywanie danych.
Jaką ilość danych może przechować jednostka pojazdu oraz karta
kierowcy?
Karta kierowcy może przechowywać dane z ostatnich 28 dni. Gdy karta się
napełni, zapisane dane zostaną wykasowane i zamienione przez nowe.
Zanim najstarsze dane zostaną wykasowane, jednostka pojazdu (VU)
będzie przechowywać informacje przez okres 365 dni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin