Luter Marcin - Tezy.txt

(14 KB) Pobierz
 TYTU�: Tezy
 AUTOR: Marcin Luter

 OPRAC.: Marek Dankowski (gorzow@polbox.com)
 ----------------------------------------------------------------
---------

95 tez ks. Marcina Lutra
przybite na drzwiach ko�cio�a zamkowego w Wittenberdze
dnia 31 X 1517 r.


Amore et studio elucidande veritatis: hec subscripta
disputabuntur Wittenbrge.  Presidente Reverendo Patre Martino
Lutther Eremitano Augustiniano Artium et Sacrae  Theologie
Magistro: eiusdemque iibidem lectore Ordinario. Quare petit: vt
qui non  possunt verbis presentes nobiscum disceptare: agant id
literis absentes. In nomine  domini nostri Hiesu Christi. Amen. 


Mi�o�� do prawdy i pragnienie ujawnienia jej s� przyczyn�, �e
zamierza si�  przeprowadzi� w Wittenberdze dysput� nad ni�ej
podanymi tezami. Przewodzi� temu b�dzie  czcigodny ojciec Marcin
Luter, magister sztuk wyzwolonych i �wi�tej teologii  i
jednocze�nie nauczyciel tych�e. Dlatego prosi on tych, kt�rzy nie
b�d� mogli  osobi�cie wzi�� udzia� i dysputowa� z nami ustnie,
�eby uczynili to na pi�mie. W imi� Pana naszego Jezusa Chrystusa.
Amen. 


1.Gdy Pan i Mistrz nasz Jezus Chrystus powiada: ,,Pokutujcie'',
to chce, aby ca�e  �ycie wiernych by�o nieustanna pokut�. 

2.W �aden spos�b nie mo�na pod wyrazem ,,pokutujcie'' rozumie�
Sakramentu pokuty,  to jest spowiedzi i zado��uczynienia, kt�re
kap�an sprawuje. 

3.Nie chce jednak Pan rozumie� tu tylko wewn�trznej pokuty, gdy�
pokuta wewn�trzna,  bez zewn�trznego u�miercenia cia�a, nie jest
pokut�. 

4.Kara Bo�a trwa dop�ki cz�owiek czyni s�d nad sob� (to jest
prawdziwa wewn�trzna  pokuta), a wi�c a� do wej�cia do Kr�lestwa
Niebieskiego. 

5.Papie� nie chce, ani nie mo�e odpuszcza� innych kar za grzechy
jak tylko te, kt�re  na�o�y� wedle rozumienia swego lub wedle
ustaw ko�cielnych. 

6.Papie� nie mo�e winy odpu�ci� inaczej, jak tylko zwiastuj�c i
upewniaj�c, �e B�g j�  odpu�ci�. Ponadto w wypadkach, kt�re s�
zastrze�one dla papie�a do odpuszczenia.  Kto by w tym wzgl�dzie
papie�a sobie lekcewa�y�, tego wina pozosta�aby niezg�adzona. 

7.B�g nie odpuszcza nikomu win, je�li zarazem nie przywodzi go
do upokorzenia si�  przed kap�anem, jako swoim zast�pc�. 

8.Ustawy ko�cielne, traktuj�ce o nak�adanej pokucie, dotycz�
tylko �ywych  i nie mog� by� stosowane do umieraj�cych. 

9.Dlatego te� Duch �wi�ty przychyla nam dobrodziejstw przez
papie�a tak, i� ten�e  w postanowieniach swoich zawsze pozostawa�
na uboczu na wypadek �mierci i ostatniej p otrzeby. 

10.Z tego powodu �le i nierozs�dnie post�puj� kap�ani, kt�rzy
odk�adaj� umieraj�cemu  do czasu czy��ca pokuty ko�cielne. 

11.Zamiana kary ko�cielnej na kar� w czy��cu - to k�kol, posiany
oczywi�cie w�wczas,  gdy biskupi spali. 

12.Dawnymi czasy kary kanoniczne nak�adano nie przed, ale po
absolucji, a to aby  przekona�, czy �al okazany jest szczery. 

13.Umieraj�cych �mier� zwalnia z pokuty; s� oni prawnie wolni od
wszystkich ko�cielnych  ustanowie�, bo umieraj�. 

14.Im bardziej umieraj�cy tkwi w grzechach swoich lub brakuje mu
mi�o�ci, tym wi�ksz�  to rodzi w nim obaw�. 

15.B�d�c blisko boja�ni po��czonej z rozpacz�, ta wielka obawa
wystarcza (pomijaj�c  ju� inne rzeczy), by zgotowa� m�k�
czy��cow�. 

16.Piek�o, czy�ciec i niebo, s� wzgl�dem siebie tak r�ne, jak
rozpacz, blisko��  rozpaczy i pewno�� zbawienia. 

17.Zdaje si� by�, �e duszom w czy��cu potrzeba zmniejszenia
boja�ni i pomno�enia  mi�o�ci. 18.Ani rozumem, ani z Pisma nie
udowodniono, �eby dusze w czy��cu znajdowa�y  si� w stanie
niezdolnym do zas�ugi i do wzrostu mi�o�ci. 

19.I to zdaje si� by� niemo�liwe do udowodnienia, jakoby dusze
w czy��cu, przynajmniej  niekt�re, by�y pewne swego zbawienia i
o nie si� nie troszczy�y, jakkolwiek my pewni  tego jeste�my
zupe�nie. 20.Dlatego papie� pod przebaczeniem kary nie rozumie 
odpuszczenia wszelkich kar, ale tych tylko, kt�re sam na�o�y�. 

21.Myl� si� przeto kaznodzieje odpustowi twierdz�c, �e przez
odpust papieski cz�owiek  staje si� wolny od wszelkiej kary i
zbawiony. 

22.Papie� nie odpuszcza duszom w czy��cu �adnej kary, kt�r� dusze
te, wedle postanowie�  ko�cielnych, w �yciu tym winny by�y
ponie��. 

23.Je�eli jest mo�liwe odpuszczenie wszystkich kar, to tylko
wzgl�dem najdoskonalszych,  a wi�c wzgl�dem bardzo niewielu. 

24.Dlatego te� wi�ksz� cz�� ludu oszukuje si� przez bezwzgl�dne
przyrzeczenie odpustu  wszystkich kar. 

25.W�adza, jak� ma papie� w og�lno�ci nad czy��cem, przys�uguje
w szczeg�lno�ci  ka�demu biskupowi i proboszczowi w jego diecezji
lub parafii. 

26.Papie� bardzo dobrze czyni, �e nie z w�adzy klucza, kt�rej nie
posiada nad czy��cem,  ale sposobem pro�by przyczynnej udziela
duszom przebaczenia. 

27.Ludzkie brednie opowiadaj� ci, kt�rzy g�osz�, �e gdy grosz w
skrzynce zabrz�czy,  dusza z czy��ca uleci. 

28.Jest to pewne, �e gdy grosz w skrzynce brz�knie, urosn�� mo�e
sk�pstwo i ch��  zysku; skuteczno�� modlitwy przyczynnej Ko�cio�a
zale�y natomiast od upodobania Bo�ego. 

29.Kt� wie, czy wszystkie dusze w czy��cu pragn� by� wybawione,
jak nas w�a�nie  poucza legenda o Sewerynie i Paschalisie. 

30.Nikt nie jest pewny, czy jego �al by� szczery, tym mniej mo�e
by� pewny,  czy otrzyma� zupe�ne odpuszczenie. 

31.Jak rzadkim zjawiskiem jest cz�owiek prawdziwie pokutuj�cy i
�a�uj�cy,  tak r�wnie rzadkim jest taki, kt�ry by zyska� odpust
prawdziwy, to znaczy,  �e jest ich niewielu. 

32.Ci, kt�rzy s�dz�, i� mog� zapewni� sobie zbawienie przez listy
odpustowe, b�d�  wiecznie pot�pieni wraz z mistrzami swymi. 

33.Nale�y si� strzec tych, kt�rzy powiadaj�, �e odpust papieski
jest  najszacowniejszym darem Bo�ym, przez kt�ry cz�owiek mo�e
pojedna� si� z Bogiem. 

34.�aska odpustowa dotyczy kary i zado��uczynienia na�o�onych
przez ludzi. 

35.Nie jest to chrze�cija�ska nauka, �e nie potrzeba pokuty i
�alu temu, kto  z czy��ca wykupuje dusze, lub chce naby� prawo
wyboru spowiednika. 

36.Ka�dy chrze�cijanin, prawdziwie �a�uj�cy za swoje grzechy, ma
i bez listu  odpustowego zupe�ne odpuszczenie m�ki i winy. 

37.Ka�dy prawdziwy chrze�cijanin, �ywy czy umar�y, ma udzia� we
wszelkich darach  Chrystusowych i ko�cielnych; B�g mu ich
udzieli� i bez list�w odpustowych. 

38.Nie nale�y jednak gardzi� odpustem papie�a, gdy�, jak to ju�
powiedzia�em,  stanowi on obja�nienie Boskiego przebaczenia. 

39.Zachwala� ludowi obfit� �ask� odpust�w, a jednocze�nie zaleca�
prawdziwy �al  i pokut�, jest to rzecz nad wszelk� miar� trudna
nawet dla najbardziej uczonych  teolog�w. 

40.Skrucha prawdziwa po��da i �aknie kary, obfity za� odpust
uwalnia od karania  i wyradza niech�� do kary, lub sprzyja co
najmniej do zrodzenia si� takiej niech�ci. 

41.O apostolskim odpu�cie trzeba przezornie naucza�, by lud nie
powzi�� b��dnego  mniemania, �e odpust przewy�sza inne dobre
uczynki mi�o�ci chrze�cija�skiej. 

42.Wszystkich chrze�cijan nale�y naucza�, �e papie� bynajmniej
nie s�dzi,  i� zakupywanie odpustu mo�e by� stawione na r�wni z
uczynkami mi�osierdzia. 

43.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e lepiej wspiera� ubogich lub
pomaga� potrzebuj�cym,  ni� kupowa� odpusty. 

44.Przez uczynek mi�o�ci wzmaga si� w nas mi�o��, a cz�owiek
staje si� lepszy;  przez odpust za� nie staje si� lepszy, tylko
wolny od kary. 

45.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e ten, kto bli�niego widzi w
niedoli, a mimo  to kupuje odpust, nie zyskuje odpustu
papieskiego, ale �ci�ga na siebie gniew Bo�y. 

46.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e je�eli nie s� nadmiernie
bogaci, powinni zachowa�  grosz oszcz�dzony na potrzeby domowe,
a nie marnowa� go na zakupienie odpustu. 

47.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e zakupienie odpustu jest
zostawione ka�demu do woli  i nie jest zakazane. 

48.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e udzielaj�c odpustu, papie�
potrzebuje i domaga si�  raczej modlitw pobo�nych, ni� pieni�dzy,
kt�re mu znosz�. 

49.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e odpust papieski jest dobry,
je�eli si� na nim  nie buduje zbawienia; lecz jest nader
szkodliwy, je�li z powodu niego tracimy boja��  Bo��. 

50.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e gdyby papie� wiedzia� o
wszystkich szachrajstwach  kaznodziej�w odpustowych, raczej by
w stos popio��w zamieni� katedr� �w. Piotra,  ani�eliby mia�a by�
budowana kosztem sk�ry, krwi i cia�a jego owieczek. 

51.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e papie� nie szcz�dzi�by swych
w�asnych pieni�dzy,  chocia�by nawet ko�ci� �w. Piotra mia� by�
na ten cel sprzedany, byle udzieli�  wsparcia potrzebuj�cym, od
kt�rych obecnie kaznodzieje odpustowi wy�udzaj� ostatni  grosz. 

52.Nawet w�wczas p�onna jest ufno�� tych, kt�rzy przez odpusty
dost�pi� chc� zbawienia,  gdyby nie tylko sprzedawcy odpust�w,
ale nawet sam papie� za to r�czy� chcieli dusz�  swoj�. 

53.Wrogami Chrystusa i papie�a s� ci, kt�rzy z powodu kaza�
odpustowych w ko�cio�ach  nakazuj� zamilkn�� S�owu Bo�emu. 

54.Krzywda si� dzieje S�owu Bo�emu, je�eli w kazaniu tyle a mo�e
i wi�cej czasu  po�wi�ca si� g�oszeniu odpust�w, co i Ewangelii. 

55.Zdanie papie�a jest oczywiste, �e skoro odpust, maj�cy tylko
podrz�dne znaczenie,  jednym dzwonem oraz zwyk�� ceremoni� i
wystawno�ci� nale�y obchodzi�, to Ewangeli�,  maj�c� stokro�
wi�ksz� warto��, nale�y s�awi� stokrotnymi dzwonami i stokro�
wi�kszymi  ceremoniami i wystawno�ci�. 

56.,,Skarb ko�cio�a'', z kt�rego papie� czerpie odpust, nie jest
dostatecznie �ci�le  okre�lony ludowi chrze�cija�skiemu, ani
przeze� znany. 

57.�e nie s� to skarby doczesne, �atwo st�d pozna�, �e nimi
ksi�a tak szczodrze  szafuj�, poniewa� wiadomo o wielu
duchownych, �e oni tego rodzaju skarby (doczesne)  raczej pilnie
zbieraj� ani�eli pragn� rozdawa�. 

58.Skarby te nie s� tak�e z zas�ugi Chrystusa i �wi�tych, bo
zas�uga Chrystusa  i bez przyczynienia si� papieskiego przychyla
�aski wewn�trznemu cz�owiekowi,  dla zewn�trznego sprawia krzy�,
�mier� i pot�pienie. 

59.�w. Wawrzyniec nazwa� ubogich, jako cz�onk�w Ko�cio�a, skarbem
ko�cielnym;  u�y� jednak zapewne wyrazu tego w �wczesnym
znaczeniu. 

60.Skarbem tym s� klucze Ko�cio�a, podarowane nam przez zas�ug�
Chrystusa. 

61.Oczywiste jest, �e do odpuszczenia kar i wybaczania grzech�w
w wypadkach...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin