Suport rowerowy.pdf

(166 KB) Pobierz
Suport rowerowy
Suport rowerowy
wkręcany do tulei , zwanej mufą suportu, która znajduje się w miejscu łączenia rury
podsiodłowej i rury dolnej ramy . Do suportu montuje się korby i zestaw przednich koron ,
potocznie nazywanych zębatkami.
Suportem nazywa się też czasem samą tuleję, w którą wkręca się wałek suportowy.
Budowa i rodzaje suportów
Suport klasyczny
· Suporty rozbieralne (klasyczne) . W najprostszym wariancie suport składa się z
krótkiego wałka (błędnie, acz często zwanego osią ) , dwóch łożysk kulkowych
umieszczonych blisko obu końców mufy suportowej ramy i dwóch misek - nakrętek, z
których jedna (zwykle lewa) jest skontrowana cienkim pierścieniem. Dzięki temu
suporty klasyczne, jako jedyne, można regulować a w razie potrzeby całkowicie
rozebrać, by usunąć brud i ponownie nasmarować łożyska. Tanie suporty klasyczne są
całkowicie pozbawione uszczelnień, w lepszych zwykle można znaleźć uszczelki
kontaktowe.
Pakiet Shimano Ultegra
· Pakiety ( kompakty ). Obecnie suporty rozbieralne powoli zanikają i zamiast nich
stosuje się zamknięte pakiety suportowe. Pakiet taki składa się z wałka (osi), zestawu
łożysk i obudowy. Pakiety są zazwyczaj nierozbieralne i wkręca się je w tuleję w
całości. Nie wymagają pierścieni kontrujących. W większości tego rodzaju pakietów,
zwłaszcza produkcji firmy Shimano , znajdują się specjalnie projektowane zestawy
1
32653241.004.png 32653241.005.png 32653241.006.png 32653241.007.png
 
łożysk kulkowych (w najdroższych Dura-Ace oraz XTR także igiełkowych),
zapewniających ich dużą trwałość, niską masę i bardzo małe opory toczenia.
Większość pakietów jest wyposażona w uszczelki kontaktowe, podczas gdy w
najlepszych stosuje się labirynty. Istnieją również pakiety częściowo rozbieralne,
oparte na zwykłych łożyskach maszynowych. Ich zaletą jest możliwość wymiany
łożysk, a wadą większa masa i gorsza izolacja.
· Systemy zintegrowane . W najwyższych grupach osprzętu daje się obecnie zauważyć
tendencję do zmiany systemów suportowych na zintegrowane. W takim systemie oś
ma powiększoną średnicę, jest wydrążona i zintegrowana z prawą korbą mechanizmu
korbowego. Zespoły łożysk znajdują się na zewnątrz mufy suportowej, co daje
zwiększoną sztywność całego układu. Przykładem takiego systemu jest Shimano
Hollowtech II.
· Suporty jednoczęściowe . Bardzo tanie rowery są wyposażone w specyficzny zestaw,
w którym oś suportu oraz obie korby są wykonane z jednego kawałka metalu,
najczęściej z odpowiednio wygiętego grubego pręta stalowego. Takie rozwiązanie
można też spotkać w rowerach BMX . Mufa w ramie ma większą średnicę niż w
przypadku innych suportów.
Praktyczne uwagi przy zakupie suportu
Przy kupnie suportu należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
·
zgodność zakończeń wałka z posiadanymi korbami - temat ten jest omówiony szerzej
w haśle korba rowerowa ,
·
odpowiednia długość wałka - długość ta musi być dobrana do korby oraz czasami też
do geometrii ramy - przy zbyt długiej lub zbyt krótkiej długości wałka nie da się
dobrze wyregulować przerzutki z uwagi na nieodpowiednią linię łańcucha. Długość
wałka waha się w zakresie od 103 do 131 mm, przy czym najbardziej typowe są
długości 110 i 113 mm. Producenci korb podają odpowiednie długości w instrukcjach
obsługi.
·
odpowiednia średnica i typ gwintu zewnętrznego - gwint musi być zgodny ze średnicą
i typem gwintu jaki występuje wewnątrz tulei suportowej, bo inaczej nie da się go
wkręcić. Najczęściej spotykany typ gwintu to gwint calowy (tzw. BSA, angielski) o
średnicy 1.37" i skoku 24 zwoje na cal, którego tuleja suportowa ma 68 lub 73 mm.
2
32653241.001.png
Suport rowerowy - rower Scott Comp Racing 99
3
32653241.002.png 32653241.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin