Skrypt szkolenia JGP - dokonczenei dla grup 1-3.pdf

(1651 KB) Pobierz
172055541 UNPDF
Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania
Rozwoju Gospodarczego "OIC Poland"
Krzysztof Dominko
Podstawowe narzędzia
informatyczne i ich
wykorzystywanie w procesie
tworzenia dokumentacji medycznej,
zestawień zrealizowanych
świadczeń zdrowotnych i
sprawozdań statystycznych oraz w
procesie komunikacji i przesyłu
danych.
(skrypt do kursu)
Lublin, październik 2009
Strona 1
Innymi często stosowanymi czynnościami w arkuszu kalkulacyjnym są operacje sortowania i
filtrowania danych. Stosujemy je gdy w arkuszu wprowadziliśmy informacje w sposób chaotyczny
lub w jednym porządku ( np. alfabetycznym) i chcemy zmienić kolejność (np. na kolejność wg
ilości osób zatrudnionych). W tym celu tabelę z danymi musimy zaznaczyć i następnie wybrać
odpowiednią opcję z menu 1 Kilka kolejnych ilustracji pokaże jak dokonać posortowania danych
oraz jak wprowadzić i jak działa filtr. Ilustracje zobrazują też w jaki sposób możemy wprowadzić
do kolejnych komórek ciąg liczb (np. w celu ponumerowania rekordów 2 danych)
Kolejne ekrany zobrazują sposób tworzenia tzw. sum częściowych. Stosujemy je, gdy chcemy mieć
wynik pewnego obliczania (np. sumy) otrzymać wraz z podsumami dla pewnych kategorii. Może to
być na przykład ilość użytego do iniekcji leku , którą chcemy mieć podsumowaną dla wszystkich
zabiegów z pewnego okresu ale wraz z podsumami dotyczącymi ilości użytego leku wg dni lub wg
pacjentów, którym ten lek podawano. Zobrazowanie tego procesu znajdzie się na kolejnych
ilustracjach.
Ilustracja 1: Ekran z wprowadzonymi danymi dotyczącymi grup zawodowych i zarobków
1 Jak większość operacji sortowanie można też wykonać w inny sposób np. naciskając odpowiednią ikonę w pasku
narzędziowym.
2 Przez rekord należy rozumieć jeden wiersz z danymi w tabeli zawierającej wpisane przez nas informacje.
Strona 2
172055541.002.png
Ilustracja 2: Wybieram z menu opcję dotyczącą sortowania danych
Ilustracja 3: Teraz mogę wybrać czy sortować wg ilości czy wg grupy
pracowniczej... Po wybraniu odpowiedniej kolumny naciskam OK.
Strona 3
172055541.003.png 172055541.004.png
Ilustracja 4: Wybrałem sortowanie wg grup pracowniczych (alfabetyczne).
Ilustracja 5: Gotowy posortowany obszar.
Strona 4
172055541.005.png
Ilustracja 6: Teraz tworzę tabelę podawania pacjentom leków - wpisałem nagłówki kolum i
pierwsze dwa numery. Proszę zauważyć, że oba numery są zaznaczone - uzyskałem to klikając na
komórce A4 i TRZYMAJĄC WCIŚNIĘTY KLAWISZ przesunąłem mysz o jednąpozycję w dół.
Ilustracja 7: Przeciągam prawy dolny róg komórki A5 - jak widać pojawia się czerwony obszar a
liczna na kursorze pokazuje do jakiej pozycji w tabeli już dotarłem.
Strona 5
172055541.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin