Montaż i badanie urządzeń energoelektronicznych.pdf

(1430 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_Z2.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Kembłowska
Krzysztof Kembłowski
Montaż i badanie urządzeń energoelektronicznych
311[08].Z2.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
381328479.001.png 381328479.002.png 381328479.003.png 381328479.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Jan Krzemiński
mgr Joachim Strzałka
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z2.05 „Montaż
i badanie urządzeń energoelektronicznych” zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Montaż i kontrola parametrów w półprzewodnikowych przyrządach mocy
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
8
8
10
4.2. Prostowniki sterowane
11
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
11
15
15
20
4.3. Falowniki
21
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
21
27
27
29
4.4. Sterowniki prądu przemiennego
30
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
30
32
32
35
4.5. Energoelektroniczne łączniki prądu stałego, przekształtniki pośrednie
i bezpośrednie
35
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
35
47
47
52
5. Sprawdzian osiągnięć
53
6. Literatura
62
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności z zakresu
montażu i badania urządzeń energoelektronicznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne,
cele kształcenia,
materiał nauczania,
pytania sprawdzające
ćwiczenia wraz z instrukcjami,
sprawdziany postępów
sprawdzian osiągnięć.
Materiał nauczania zawiera informacje niezbędne do realizacji zaplanowanych ćwiczeń. Zawiera ono
podstawowe pojęcia, prawa, symbole, definicje, schematy, opisy i rysunki. Zapoznaj się z nim bardzo
uważnie – umożliwi Ci to zrozumienie zagadnienia i wykonanie zadań.
Pytania sprawdzające pozwolą Ci sprawdzić, czy jesteś dobrze przygotowany do wykonywania
zadań.
Ćwiczenia zawierają polecenia, sposób wykonania oraz wyposażenie stanowiska pracy. Przeczytaj
uważnie polecenia, jeśli masz jakieś wątpliwości zapytaj nauczyciela. Zwróć szczególną uwagę na
właściwy dobór sprzętu pomiarowego, zasady badania urządzeń energoelektronicznych, sposób
opracowywania wyników badań, zasady montażu i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy
wykonywaniu ćwiczeń. Pamiętaj o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Zwróć uwagę na instrukcje do badania układów zawierających symulacje elektroniczne. Ćwiczenia
te wymagają nie tylko znajomości danego zagadnienia, ale również biegłości przy pracy z komputerem.
Po wykonaniu ćwiczeń, sprawdź poziom swoich postępów.
W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie
wpisz TAK jeśli Twoja odpowiedź była prawidłowa
wpisz NIE jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest błędna
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również jakich zagadnień jeszcze
nie poznałeś. Oznacza to, że do tych treści powinieneś wrócić.
Stopień przyswojenia przez Ciebie wiadomości i ukształtowanie umiejętności będzie oceniał
nauczyciel. W tym celu może posłużyć się zadaniami testowymi. W niniejszym poradniku znajdziesz
przykład takiego testu, zawiera on:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu
zestaw przykładowych zadań
przykładową kartę odpowiedzi
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp oraz instrukcji
przeciwpożarowych. Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIAWSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
– rozpoznawać elementy elektroniczne na podstawie wyglądu zewnętrznego, oznaczeń na nich
stosowanych oraz na schematach,
– rozróżniać funkcje różnych elementów w układach elektronicznych,
– charakteryzować podstawowe parametry elementów elektronicznych biernych i czynnych,
– określać zastosowanie różnych elementów elektronicznych,
– łączyć elementy elektroniczne na podstawie schematów ideowych i montażowych,
– mierzyć parametry podstawowych elementów elektronicznych,
– oceniać stan techniczny elementów elektronicznych na podstawie oględzin i pomiarów,
– korzystać z literatury i kart katalogowych elementów elektronicznych,
– dobierać zamienniki elementów elektronicznych z katalogów,
– stosować podstawowe prawa i zależności dotyczące obwodów prądu stałego i zmiennego,
– opracowywać wyniki pomiarów wykorzystując technikę komputerową,
– stosować zasady bezpieczeństwa higieny pracy i ochrony przeciwporażeniowej obowiązujące na
stanowisku pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin