rozp_w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczacych autostrad płatnych_Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotn.pdf

(302 KB) Pobierz
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotn
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotny
Dz.U.02.12.116
ROZPORZ ġ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 16 stycznia 2002 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotycz Ģ cych autostrad płatnych.
(Dz. U. z dnia 15 lutego 2002 r.)
Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 paŅdziernika 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. z
2001 r. Nr 110, poz. 1192) oraz art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr
5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz.
1800) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
Dział I
Przepisy ogólne
§ 1. 1. RozporzĢdzenie ustala przepisy techniczno-budowlane dotyczĢce autostrad płatnych,
zwanych dalej "autostradami", i zwiĢzanych z nimi urzĢdzeı.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę drogowe obiekty inŇynierskie, oraz ich
usytuowanie okreĻlajĢ przepisy odrħbne.
3. RozporzĢdzenie okreĻla warunki, które zapewniajĢ w szczególnoĻci:
1) spełnienie wymagaı podstawowych dotyczĢcych:
a) bezpieczeıstwa uŇytkowania,
b) noĻnoĻci i statecznoĻci konstrukcji,
c) bezpieczeıstwa z uwagi na moŇliwoĻę wystĢpienia poŇaru, klħski Ňywiołowej lub innego
miejscowego zagroŇenia,
d) ochrony Ļrodowiska i dóbr kultury,
e) ochrony przed nadmiernym hałasem, wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki uŇytkowe, z uwzglħdnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych,
3) ochronħ uzasadnionych interesów osób trzecich.
4. Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy projektowaniu, wykonywaniu i eksploatacji autostrad i
zwiĢzanych z nimi urzĢdzeı, a takŇe ich odbudowie, rozbudowie i przebudowie oraz przy remontach
objħtych obowiĢzkiem uzyskania pozwolenia na budowħ.
Dział II
Autostrada i jej poł Ģ czenia z drogami
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 2. 1. Usytuowanie autostrady powinno wynikaę z istniejĢcych i prognozowanych potrzeb
transportowych, wyraŇonych potokami ruchu drogowego, wywołanych przez rozmieszczone w korytarzu
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364481.018.png 172364481.019.png
 
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotny
oddziaływania autostrady tereny zurbanizowane i przeznaczone do urbanizacji, w tym w szczególnoĻci
duŇe miasta i inne centra powstawania ruchu.
2. Usytuowanie autostrady powinno byę potwierdzone analizĢ ekonomicznĢ efektywnoĻci jej budowy.
Przy wyborze usytuowania autostrady naleŇy uwzglħdniaę wymagania ochrony Ļrodowiska, walory
krajobrazowe terenu, jak teŇ inne wymagania okreĻlone w rozporzĢdzeniu.
§ 3. 1. Autostrada powinna mieę w szczególnoĻci:
1) system poboru opłat za przejazdy,
2) system urzĢdzeı łĢcznoĻci alarmowej,
3) obwody utrzymania, zwane dalej "OUA".
2. KrzyŇowanie siħ lub połĢczenie autostrady z innĢ drogĢ, zapewniajĢce pełnĢ lub czħĻciowĢ
moŇliwoĻę wyboru kierunku jazdy, zwane dalej "wħzłem", powinno nastħpowaę na róŇnych poziomach.
3. KrzyŇowanie siħ autostrady z innĢ drogĢ, nieumoŇliwiajĢce wyboru kierunku jazdy, zwane dalej
"przejazdem drogowym", powinno nastħpowaę na róŇnych poziomach.
§ 4. Pas drogowy autostrady powinien byę ogrodzony.
§ 5. Na koronie autostrady, okreĻlonej w załĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia, powinny znajdowaę siħ
w szczególnoĻci jezdnie, pasy dzielĢce i pobocza.
§ 6. Autostrada, odpowiednio do potrzeb, powinna byę wyposaŇona w systemy sterowania,
zarzĢdzania i kontroli ruchu.
Rozdział 2
Podstawowe parametry techniczne
§ 7. 1. W celu okreĻlenia wymagaı technicznych i uŇytkowych ustala siħ na autostradach prħdkoĻę
projektowĢ 120 km/h, z zastrzeŇeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku przebudowy lub remontu istniejĢcej autostrady, w trudnych warunkach terenowych
lub w razie koniecznoĻci ochrony wartoĻciowych obiektów przyrodniczych lub zabytkowego
zagospodarowania terenu, dopuszcza siħ prħdkoĻę projektowĢ 100 km/h.
3. W mieĻcie na terenie intensywnie zurbanizowanym dopuszcza siħ prħdkoĻę projektowĢ 100 km/h
lub wyjĢtkowo 80 km/h.
4. Do trudnych warunków terenowych, o których mowa w ust. 2, zalicza siħ w szczególnoĻci: obszar
zabudowany, niekorzystne warunki gruntowo-wodne i geologiczne, jak osuwiska, szkody górnicze.
5. ObniŇenie prħdkoĻci projektowej na odcinku autostrady, o którym mowa w ust. 2 i 3, powinno
dotyczyę jedynie tych parametrów autostrady, które sĢ bezpoĻrednio zwiĢzane z utrudnieniami.
6. PrħdkoĻę projektowa powinna byę stała na moŇliwie długim odcinku autostrady, a przejĻcie z
jednej prħdkoĻci do drugiej powinno odbywaę siħ na odcinku umoŇliwiajĢcym dostosowanie siħ
uczestników ruchu.
§ 8. 1. Ograniczenie dostħpnoĻci do autostrady polega na dopuszczeniu połĢczenia:
1) tylko z wybranymi drogami publicznymi, które koncentrujĢ ruch z sieci dróg o znaczeniu krajowym,
oraz wyjĢtkowo z innymi drogami, w szczególnoĻci pełniĢcymi waŇne funkcje ponadregionalne,
2) z obiektami o zasadniczym znaczeniu dla funkcjonowania autostrady, w szczególnoĻci OUA.
2. DostħpnoĻę do autostrady naleŇy zapewniaę za pomocĢ pasów wyłĢczania i włĢczania.
Rozdział 3
Jezdnie
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364481.020.png
 
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotny
§ 9. 1. Na kaŇdej z dwu jezdni autostrady powinny byę wyznaczone nie mniej niŇ dwa zasadnicze
pasy ruchu oraz dodatkowy pas ruchu, jeŇeli sĢ spełnione warunki, o których mowa w § 10.
2. SzerokoĻę zasadniczego pasa ruchu powinna wynosię:
1) 3,75 m - jeŇeli prħdkoĻę projektowa autostrady wynosi 120 km/h,
2) 3,50 m - dla pozostałych prħdkoĻci projektowych oraz w obszarach zabudowanych i dla odcinków o
jezdniach z co najmniej 3 pasami ruchu.
§ 10. 1. Na wzniesieniu autostrady powinien byę stosowany dodatkowy pas ruchu, jeŇeli sĢ spełnione
równoczeĻnie nastħpujĢce warunki:
1) Ļrednia prħdkoĻę samochodów ciħŇarowych w ruchu swobodnym obniŇa siħ wzglħdem prħdkoĻci na
poziomym odcinku o wiħcej niŇ 20 km/h na długoĻci nie mniejszej niŇ 500 m,
2) efektywnoĻę budowy dodatkowego pasa ruchu potwierdza analiza ekonomiczna.
2. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien mieę:
1) klin poczĢtkowy o długoĻci nie mniejszej niŇ 100 m przy prħdkoĻci projektowej autostrady 120 km/h i
nie mniejszej niŇ 75 m przy prħdkoĻci projektowej 100 i 80 km/h,
2) szerokoĻę 3,5 m, a przy prħdkoĻci projektowej 80 km/h dopuszcza siħ w szczególnie uzasadnionych
przypadkach 3,0 m i długoĻę nie mniejszĢ niŇ długoĻę wzniesienia, na którym sĢ spełnione warunki, o
których mowa w ust. 1 pkt 1,
3) klin koıcowy o długoĻci nie mniejszej niŇ 150 m przy prħdkoĻci projektowej autostrady 120 km/h i nie
mniejszej niŇ 100 m przy prħdkoĻci projektowej 100 i 80 km/h,
4) pochylenie poprzeczne i podłuŇne takie same jak zasadniczych pasów ruchu.
3. Dodatkowy pas ruchu na wzniesieniu powinien byę wyznaczony na jezdni autostrady zgodnie z
warunkami okreĻlonymi w przepisach dotyczĢcych znaków i sygnałów drogowych.
§ 11. 1. SzerokoĻę jezdni autostrady wynika z przyjħtej liczby i szerokoĻci pasów ruchu i powinna byę
dostosowana do przewidywanego natħŇenia ruchu.
2. SzerokoĻę jezdni autostrady na drogowym obiekcie inŇynierskim, przed i za nim, powinna byę taka
sama.
§ 12. 1. Jezdnia autostrady powinna mieę jednostronne pochylenie poprzeczne, umoŇliwiajĢce spływ
wody.
2. Pochylenie poprzeczne jezdni powinno byę nie mniejsze niŇ 2%, z zastrzeŇeniem ust. 4 oraz z
zachowaniem warunków, o których mowa w § 16 ust. 3.
3. Jezdnia autostrady na prostym odcinku w planie powinna mieę pochylenie poprzeczne od 2% do
2,5% i skierowane na zewnĢtrz korony autostrady.
4. Zachowanie pochyleı poprzecznych, o których mowa w ust. 2 i 3, nie jest wymagane na tych
odcinkach krzywych przejĻciowych i na prostych przejĻciowych przed i za łukiem kołowym w planie, na
których nastħpuje zmiana pochylenia poprzecznego jezdni, o ile:
1) pochylenie podłuŇne osi jezdni autostrady jak i obu jej krawħdzi jest wiħksze od dodatkowego
pochylenia podłuŇnego o nie mniej niŇ 0,2%,
2) dodatkowe pochylenie podłuŇne zewnħtrznej krawħdzi jezdni wynosi co najmniej 0,3% na odcinku
zmiany kierunku pochylenia poprzecznego jezdni od -2% do +2%,
3) jest spełniony warunek, o którym mowa w § 13 ust. 3.
§ 13. 1. Zmianħ pochylenia poprzecznego jezdni autostrady naleŇy wykonywaę na krzywej
przejĻciowej, prostej przejĻciowej, jeŇeli krzywa przejĻciowa nie jest wymagana, lub na łuku kołowym o
wiħkszym promieniu, jeŇeli jest to łuk koszowy.
2. Lokalizacja osi obrotu jezdni autostrady powinna byę tak dobrana, aby był zapewniony sprawny
odpływ wody oraz płynny przebieg krawħdzi jezdni, o którym mowa w § 20 pkt 1.
3. Zmiana pochylenia poprzecznego jezdni autostrady powinna byę tak wykonana, aby dodatkowe
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364481.001.png
 
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotny
pochylenia podłuŇne obu krawħdzi jezdni wynosiły nie wiħcej niŇ 0,75%.
§ 14. OĻ jezdni autostrady w planie moŇe składaę siħ z odcinków prostych lub krzywoliniowych.
§ 15. JeŇeli pozwalajĢ na to warunki miejscowe, długoĻę odcinka prostego o wypukłych załomach
niwelety nieograniczajĢcych widocznoĻci nie powinna przekraczaę wartoĻci okreĻlonych w poniŇszej
tabeli:
PrħdkoĻę projektowa
[km/h]
120 100
80
Najwiħksza długoĻę odcinka prostego
[m]
2.000 2.000 1.500
Najmniejsza długoĻę odcinka prostego miħdzy
500 400
350
odcinkami krzywoliniowymi o zgodnym kierunku
zwrotu
[m]
§ 16. 1. Odcinek krzywoliniowy moŇe zawieraę łuk kołowy, kombinacje łuków kołowych i krzywych
przejĻciowych, a takŇe inne rodzaje krzywych.
2. Łuk kołowy powinien byę zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby bezpieczeıstwo pojazdu
było zachowane przy ruchu z prħdkoĻciĢ projektowĢ po nawierzchni zwilŇonej wodĢ.
3. Wymaganie, o którym mowa w ust. 2, uznaje siħ za spełnione, jeĻli wartoĻci promienia łuku
kołowego w planie oraz pochylenia poprzecznego (przechyłki) sĢ ustalone według poniŇszej tabeli:
Promieı łuku kołowego w planie [m]
PrħdkoĻę z pochyleniem przy przechyłce [%]*)
projektowa jak
[km/h]
na odc.
2 do 2,5 3
4
5
6
7
prostym
120
³ 4.000
³ 3.000 2.000 1.500 1.200 900
750
100
³ 3.000
³ 2.500 1.800 1.300 1.000 800
500-600
80
³ 2.000
³ 1.800 1.400 1.000 800
600
300-500
*) Przechyłkħ dla promienia o wartoĻci poĻredniej naleŇy interpolowaę i zaokrĢglaę do 0,5%.
§ 17. 1. Dwa odcinki, które majĢ stałe i o róŇnej wartoĻci krzywizny w planie, powinny byę połĢczone
krzywĢ przejĻciowĢ, z zastrzeŇeniem ust. 2. Krzywa przejĻciowa powinna byę tak wykonana, aby:
1) przyrost przyspieszenia doĻrodkowego działajĢcego na pojazd poruszajĢcy siħ z prħdkoĻciĢ
projektowĢ nie był wiħkszy niŇ 0,3 m/s 3 ,
2) kĢt zwrotu trasy na długoĻci krzywej przejĻciowej wynosił od 3°do 30°, z zastrze Ňeniem ust. 3,
3) dodatkowe pochylenie podłuŇne zewnħtrznej krawħdzi jezdni na krzywej przejĻciowej spełniało
warunki, o których mowa w § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3.
2. W wyjĢtkowych przypadkach uzasadnionych warunkami miejscowymi lub wzglħdami uŇytkowymi
moŇna nie stosowaę krzywej przejĻciowej, jeŇeli promienie krzywizn odcinków, o których mowa w ust. 1,
sĢ wiħksze od 3.000 m przy prħdkoĻci projektowej 120 lub 100 km/h i 1.500 m przy prħdkoĻci
projektowej 80 km/h. Przy kĢcie zwrotu trasy mniejszym niŇ 9° długo Ļę odcinka krzywoliniowego bez
krzywych przejĻciowych nie powinna byę mniejsza niŇ 300 m, 200 m i 150 m dla prħdkoĻci projektowej
odpowiednio 120, 100 i 80 km/h. Łuk kołowy bez krzywych przejĻciowych powinien mieę proste
przejĻciowe o długoĻciach nie mniejszych niŇ wynika to z § 12 ust. 4 pkt 2 oraz § 13 ust. 3.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364481.002.png 172364481.003.png 172364481.004.png 172364481.005.png 172364481.006.png 172364481.007.png 172364481.008.png 172364481.009.png 172364481.010.png 172364481.011.png
Dz.U.02.12.116 - tekst pierwotny
3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie musi byę spełniony przy kĢtach zwrotu trasy
mniejszych niŇ 9°.
§ 18. 1. Niweleta jezdni autostrady moŇe składaę siħ z odcinków o stałym pochyleniu, krzywych
wypukłych i krzywych wklħsłych.
2. Pochylenie niwelety jezdni autostrady nie powinno byę wiħksze niŇ okreĻlone w poniŇszej tabeli:
PrħdkoĻę projektowa
[km/h]
120
100
80
Pochylenie niwelety jezdni
[%]
4
5
6
3. Pochylenie niwelety jezdni autostrady powinno wynosię nie mniej niŇ 0,3%, z zastrzeŇeniem § 12
ust. 4 pkt 1.
4. Dopuszcza siħ mniejsze pochylenie niwelety niŇ okreĻlone w ust. 3, jeŇeli autostrada przebiega po
terenie bagiennym, zalesionym, bardzo płaskim i o duŇej przepuszczalnoĻci gruntu, a takŇe na krzywej
wypukłej lub wklħsłej, pod warunkiem naleŇytego odwodnienia jezdni i korpusu autostrady.
§ 19. 1. Załom niwelety jezdni autostrady powinien byę wyokrĢglony krzywĢ wypukłĢ lub krzywĢ
wklħsłĢ.
2. Promienie krzywych wypukłych i wklħsłych, z zastrzeŇeniem § 117, nie powinny byę mniejsze niŇ
okreĻlone w poniŇszej tabeli:
PrħdkoĻę projektowa
[km/h]
120
100
80
Promieı krzywej wypukłej
[m]
12.000 7.000 3.500
Promieı krzywej wklħsłej
[m]
4.500 3.000 2.000
§ 20. JeŇeli na to pozwalajĢ warunki miejscowe, naleŇy zapewnię kompozycjħ przestrzennĢ
elementów geometrycznych autostrady w planie i w przekroju podłuŇnym, spełniajĢcĢ w szczególnoĻci
nastħpujĢce wymagania:
1) jest zapewniona ciĢgłoĻę pola widzenia jezdni oraz płynnoĻę jej krawħdzi i brak wzrokowych złudzeı
deformacji jezdni na odległoĻę nie mniejszĢ niŇ 300 m przy prħdkoĻci projektowej 120 km/h oraz nie
mniejszĢ niŇ 250 m i 200 m przy prħdkoĻci projektowej odpowiednio 100 km/h i 80 km/h,
2) nie stosuje siħ długich prostych w planie oraz elementów krzywoliniowych wymagajĢcych przechyłki
wiħkszej niŇ 5%.
§ 21. Zapewnienie wymagaı zwiĢzanych z estetycznĢ formĢ architektonicznĢ autostrady nie
powinno ograniczaę jej właĻciwoĻci uŇytkowych, a w szczególnoĻci obniŇaę poziomu bezpieczeıstwa
ruchu.
Rozdział 4
Pasy dziel Ģ ce
§ 22. 1. Pas dzielĢcy jezdnie autostrady powinien mieę szerokoĻę i konstrukcjħ nawierzchni
odpowiednie do przeznaczenia oraz wymagaı bezpieczeıstwa ruchu.
2. Pas dzielĢcy powinien umoŇliwiaę umieszczenie na nim bariery ochronnej.
3. Obiekty i urzĢdzenia umieszczone w pasie dzielĢcym, stanowiĢce zagroŇenie bezpieczeıstwa
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364481.012.png 172364481.013.png 172364481.014.png 172364481.015.png 172364481.016.png 172364481.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin