Rozp_w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac budowle kolejowe i ich_Dz.U.98.151.987 - tekst pierwot.pdf

(434 KB) Pobierz
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwot
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwotny
Dz.U.98.151.987
ROZPORZ ġ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 10 wrzeĻnia 1998 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada ę budowle kolejowe i ich
usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 15 grudnia 1998 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz.
414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111,
poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
Dział I
Przepisy ogólne
§ 1. 1. RozporzĢdzenie ustala warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę budowle kolejowe
oraz ich usytuowanie, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego, odrħbnych ustaw i przepisów
szczególnych, a takŇe ustaleı Polskich Norm.
2. Przepisów rozporzĢdzenia nie stosuje siħ do:
1) linii tramwajowych,
2) dróg szynowych słuŇĢcych do transportu wewnĢtrzzakładowego w obszarze zamkniħtym i nie
majĢcych połĢczenia z liniami i bocznicami kolejowymi,
3) dróg szynowych na obszarze górniczym - kopalı odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów,
4) transportowych urzĢdzeı linowych i linowo-terenowych,
5) wyciĢgów narciarskich.
3. Warunki techniczne budynków znajdujĢcych siħ na obszarze kolejowym okreĻlajĢ odrħbne
przepisy.
4. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę linie metra, okreĻlajĢ przepisy szczególne.
§ 2. Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy projektowaniu i robotach budowlanych budowli
kolejowych.
§ 3. Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o:
1) budowli kolejowej - rozumie siħ przez to całoĻę techniczno-uŇytkowĢ wraz z gruntem, na którym jest
usytuowana, oraz instalacjami i urzĢdzeniami, słuŇĢcĢ do ruchu pojazdów kolejowych, organizacji i
sterowania tym ruchem, umoŇliwiajĢcĢ dokonywanie przewozów osób lub rzeczy, a w szczególnoĻci:
drogi szynowe normalnotorowe, szerokotorowe i wĢskotorowe, koleje niekonwencjonalne, budowle
ziemne, mosty, wiadukty, przepusty, konstrukcje oporowe, rampy, perony, place ładunkowe,
skrzyŇowania linii kolejowych z drogami publicznymi w jednym poziomie, nadziemne i podziemne
przejĻcia dla pieszych, urzĢdzenia zasilania elektrotrakcyjnego, urzĢdzenia zabezpieczenia i
sterowania ruchem, urzĢdzenia elektroenergetyki nietrakcyjnej i urzĢdzenia techniczne oraz inne
budowle usytuowane na obszarze kolejowym słuŇĢce do prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania
linii kolejowej,
2) drodze szynowej - rozumie siħ przez to budowlħ wraz z gruntem, na którym jest usytuowana,
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
82397407.004.png 82397407.005.png
 
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwotny
składajĢcĢ siħ z toru (elementu jezdnego) o konstrukcji szynowej, dostosowanĢ do ruchu pojazdów
kolejowych,
3) pojeŅdzie kolejowym - rozumie siħ przez to tabor kolejowy (pojazdy trakcyjne - lokomotywy lub
wagony przystosowane do przewozu osób lub rzeczy) oraz pojazdy specjalistyczne, przystosowane
do poruszania siħ po torze kolejowym,
4) kolejach niekonwencjonalnych - rozumie siħ przez to te wszystkie koleje, w których ruch pojazdu
kolejowego jest niekonwencjonalny, a w szczególnoĻci koleje: linowe, linowo-terenowe,
magnetyczne,
5) przechyłce toru - rozumie siħ przez to podniesienie toku szynowego zewnħtrznego w stosunku do
toku wewnħtrznego dla toru w łuku, w celu zrównowaŇenia siły odĻrodkowej, która powstaje przy
ruchu pojazdu kolejowego po torze w łuku,
6) nawierzchni - rozumie siħ przez to konstrukcjħ przystosowanĢ do przenoszenia na grunt obciĢŇeı
stałych i ruchomych zwiĢzanych z ruchem pojazdów kolejowych, składajĢcĢ siħ z toru, po którym
poruszajĢ siħ pojazdy kolejowe, elementów podporowych, elementów przytwierdzajĢcych i łĢczĢcych
oraz podsypki,
7) podtorzu - rozumie siħ przez to budowlħ geotechnicznĢ wykonanĢ na gruncie rodzimym jako nasyp
lub przekop wraz z urzĢdzeniami jĢ zabezpieczajĢcymi i odwadniajĢcymi,
8) parametrach techniczno-eksploatacyjnych linii kolejowej - rozumie siħ przez to ustalone przez zarzĢd
kolei dla danej linii kolejowej parametry okreĻlajĢce: maksymalnĢ dopuszczalnĢ prħdkoĻę
eksploatacyjnĢ pojazdów kolejowych, ich maksymalne dopuszczalne naciski na tor kolejowy,
obciĢŇenie przewozami wyraŇone w gigagramach brutto na rok [Gg/rok] lub teragramach brutto na
rok [Tg/rok] oraz skrajniħ budowli,
9) skrajni budowli - rozumie siħ przez to przestrzeı okreĻlonĢ granicznĢ liniĢ wyznaczajĢcĢ minimalne,
konieczne do zachowania w obszarze podziemnym i nadziemnym toru kolejowego, odległoĻci
budowli kolejowej od osi toru kolejowego i górnej powierzchni główki szyny w celu zapewnienia
bezkolizyjnej pracy maszyn i urzĢdzeı przy budowie i robotach budowlanych linii kolejowej oraz
bezpiecznego postoju i ruchu pojazdów kolejowych,
10) ukresie - rozumie siħ przez to punkt oznaczony w sposób trwały i widoczny, usytuowany w
miħdzytorzu w miejscu rozgałħzienia torów w rozjeŅdzie, poza którym nie mogĢ znajdowaę siħ
pojazdy kolejowe,
11) remontach budowli kolejowej - rozumie siħ przez to wykonywanie w istniejĢcej budowli kolejowej
robót budowlanych polegajĢcych na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiĢcych bieŇĢcej
konserwacji, przy ustalonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych,
12) odbudowie budowli kolejowej - rozumie siħ przez to wykonanie nowej budowli kolejowej w miejsce
niesprawnej lub nieczynnej budowli kolejowej,
13) rozbudowie budowli kolejowej - rozumie siħ przez to dobudowanie urzĢdzeı lub budowli do
istniejĢcej budowli kolejowej,
14) modernizacji budowli kolejowej - rozumie siħ przez to roboty majĢce na celu przystosowanie budowli
kolejowej do wyŇszych od dotychczasowych parametrów techniczno-eksploatacyjnych,
15) długoĻci budowlanej toru - rozumie siħ przez to długoĻę toru mierzonĢ miħdzy poczĢtkami rozjazdów,
gdy poczĢtki rozjazdów albo ich koıce zwrócone sĢ do siebie, albo długoĻę toru mierzonĢ miħdzy
poczĢtkiem rozjazdu a czołem belki odbojnicowej kozła oporowego; długoĻę rozjazdów poĻrednich
znajdujĢcych siħ w torze odlicza siħ,
16) długoĻci uŇytecznej toru - rozumie siħ przez to długoĻę czħĻci toru przeznaczonĢ na postój pociĢgu
lub wagonów, to jest długoĻę mierzonĢ pomiħdzy punktem ustawienia semafora, tarczy zaporowej
lub manewrowej a ukresem, koıcem odcinka izolowanego, punktem zwalniajĢcym przebieg pociĢgu,
miejscem usytuowania wykolejnicy lub miejscem przejazdu lub przejĻcia kolejowego, jeĻli sĢ one
czynne w czasie postoju pociĢgu lub wagonów; jeŇeli przy torze nie znajduje siħ semafor, tarcza
zaporowa lub manewrowa, to długoĻę uŇytecznĢ toru okreĻla odległoĻę miħdzy ukresami,
17) długoĻci ogólnej toru - rozumie siħ przez to długoĻę budowlanĢ z dodaniem długoĻci rozjazdów i
kozłów oporowych.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
82397407.006.png
 
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwotny
§ 4. Dla okreĻlenia warunków technicznych wprowadza siħ podział budowli kolejowych na:
1) kolejowe budowle drogowe, których konstrukcja jest bezpoĻrednio lub poĻrednio zwiĢzana z ruchem
pojazdów kolejowych, które stanowiĢ:
a) drogi szynowe, gdy elementem konstrukcyjnym, po którym porusza siħ pojazd kolejowy, sĢ dwie
stalowe szyny ułoŇone na podbudowie równolegle; z uwagi na odległoĻci pomiħdzy szynami
rozróŇnia siħ: koleje normalnotorowe (o odległoĻci 1.435 mm), wĢskotorowe (o odległoĻci
mniejszej niŇ 1.435 mm), szerokotorowe (o odległoĻci wiħkszej niŇ 1.435 mm),
b) kolejowe obiekty inŇynieryjne, zwane dalej "obiektami inŇynieryjnymi",
c) urzĢdzenia zasilania elektrotrakcyjnego,
2) kolejowe budowle towarzyszĢce, które stanowiĢ:
a) budowle i urzĢdzenia zwiĢzane z obsługĢ przewozów osób i rzeczy,
b) budowle zaplecza technicznego taboru kolejowego i dróg szynowych,
c) budowle i urzĢdzenia sterowania ruchem kolejowym,
d) budowle i urzĢdzenia telekomunikacyjne,
e) urzĢdzenia elektroenergetyki nietrakcyjnej i sieci techniczne,
3) koleje niekonwencjonalne.
§ 5. Przy wykonywaniu robót budowlanych budowli kolejowych powinno siħ stosowaę materiały i
wyroby dopuszczone do stosowania w budownictwie kolejowym.
Dział II
Zabudowa i zagospodarowanie obszaru kolejowego
Rozdział 1
Usytuowanie linii kolejowej i budowli kolejowych
§ 6. 1. Linia kolejowa powinna byę tak usytuowana, aby zapewnię uzyskanie:
1) jak najlepszego dostħpu do kolejowych budynków, budowli i urzĢdzeı zwiĢzanych z obsługĢ
przewozów osób i rzeczy,
2) zminimalizowania zakresu niezbħdnych do wykonania robót ziemnych oraz liczby obiektów
inŇynieryjnych,
3) wymaganych parametrów eksploatacyjnych obejmujĢcych:
a) prħdkoĻę maksymalnĢ pojazdów kolejowych [km/h],
b) maksymalny nacisk osi pojazdów kolejowych [kN/oĻ],
c) skrajniħ budowli [mm],
d) obciĢŇenie przewozami [Gg/rok] lub [Tg/rok],
4) oszczħdnoĻci zuŇycia energii na cele trakcyjne.
2. Usytuowanie posterunków ruchu na linii kolejowej powinno zapewnię moŇliwie jednakowy czas
przejazdu pojazdów kolejowych pomiħdzy nimi, wynikajĢcy z zakładanego obciĢŇenia linii, przy
uwzglħdnieniu - na liniach dwutorowych - okresowych zamkniħę odcinków linii dla ruchu pociĢgów w celu
przeprowadzania robót zwiĢzanych z utrzymaniem i remontem drogi kolejowej.
3. Przy kształtowaniu przebiegu trasy nowej lub modernizowanej linii kolejowej naleŇy uwzglħdniaę
nie tylko parametry eksploatacyjne, jakie wynikajĢ z aktualnych potrzeb w zakresie przewozów
kolejowych na danym obszarze, ale takŇe przewidywane znaczenie danej linii kolejowej w przewozach
tranzytowych, ponadregionalnych i miħdzynarodowych.
§ 7. 1. Granica przyległego pasa gruntu, w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, powinna
byę oznaczona w terenie stałymi punktami zwanymi granicznikami i powinna znajdowaę siħ w odległoĻci
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
82397407.001.png
 
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwotny
co najmniej 3,0 m od zewnħtrznej krawħdzi budowli kolejowej lub granicy robót ziemnych zwiĢzanych z
konstrukcjĢ drogi szynowej, najbardziej odległej od osi toru.
2. Na liniach jednotorowych, w przypadku projektowania dobudowy drugiego toru, granica
przyległego pasa gruntu, o której mowa w ust. 1, powinna uwzglħdnię grunt przeznaczony pod budowħ
drugiego toru.
§ 8. 1. Linia kolejowa powinna posiadaę wyposaŇenie techniczne zapewniajĢce osiĢganie
okreĻlonych parametrów eksploatacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3.
2. WyposaŇenie techniczne linii kolejowej obejmuje konstrukcyjne elementy nawierzchni, podtorze,
obiekty inŇynieryjne oraz w szczególnoĻci nastħpujĢce budowle i urzĢdzenia:
1) systemu sterowania ruchem kolejowym,
2) zwiĢzane z obsługĢ przewozu osób i rzeczy,
3) zaplecza technicznego taboru kolejowego,
4) zasilania elektrotrakcyjnego,
5) telekomunikacyjne,
6) zasilania elektroenergetycznego,
7) sieci technicznych,
8) zwiĢzane ze skrzyŇowaniem z drogami publicznymi w jednym poziomie,
9) zwiĢzane z osłonĢ antyawaryjnĢ.
3. Budowle i urzĢdzenia, o których mowa w ust. 2, powinny byę usytuowane na obszarze kolejowym
tak, aby:
1) nie powodowały utrudnieı w czynnoĻciach zwiĢzanych z wykonywaniem przewozu,
2) nie kolidowały ze sobĢ,
3) umoŇliwiały przeprowadzanie napraw bez koniecznoĻci wyłĢczania innych urzĢdzeı,
4) nie powodowały ograniczenia widocznoĻci toru kolejowego w miejscach przeznaczonych do
przebywania osób,
5) nie zakłócały prawidłowego funkcjonowania innych urzĢdzeı.
4. Układ torowy, w miejscach usytuowania posterunków ruchu oraz w miejscach usytuowania
urzĢdzeı obsługi przewozu osób i rzeczy, powinien byę dostosowany do rodzaju i wielkoĻci zadaı
przewozowych.
Rozdział 2
Skrajnia budowli
§ 9. 1. W skrajni budowli nie moŇe znajdowaę siħ Ňaden trwały element obiektu budowlanego lub
urzĢdzenia, z wyjĢtkiem toru oraz urzĢdzeı przeznaczonych do bezpoĻredniego współdziałania z
pojazdem kolejowym (urzĢdzeı: sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, telekomunikacyjnych).
2. Skrajnie budowli na liniach kolejowych normalnotorowych powinny odpowiadaę wymaganiom
okreĻlonym w Polskiej Normie oraz przepisach Miħdzynarodowego ZwiĢzku Kolei, zwanego dalej "UIC".
3. Ewidencjħ wymiarów skrajni budowli usytuowanych przy, nad i pod torem kolejowym prowadzi i
uaktualnia zarzĢd kolei.
Rozdział 3
Bezpiecze ı stwo ruchu kolejowego
§ 10. 1. W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji linii kolejowych, a szczególnoĻci bezpiecznego
ruchu pojazdów kolejowych, linie kolejowe powinny byę wyposaŇone w urzĢdzenia zabezpieczajĢce
przed:
1) najechaniem jednego pojazdu kolejowego na inny pojazd kolejowy stojĢcy lub poruszajĢcy siħ po tym
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
82397407.002.png
 
Dz.U.98.151.987 - tekst pierwotny
samym torze,
2) przejechaniem pojazdu kolejowego z jednego toru na inny tor, na którym znajduje siħ pojazd
kolejowy,
3) wjazdem pojazdu kolejowego na odcinek toru z prħdkoĻciĢ wiħkszĢ niŇ jest dopuszczalna dla tego
odcinka toru,
4) najechaniem pojazdu kolejowego na pojazd drogowy na skrzyŇowaniu linii kolejowej z drogĢ w
jednym poziomie,
5) dopuszczeniem do ruchu niesprawnych pojazdów kolejowych lub których naciski osi na tor
przekraczajĢ wartoĻci dopuszczalne.
2. Rodzaj urzĢdzeı, o których mowa w ust. 1, powinien byę dostosowany do parametrów
eksploatacyjnych linii kolejowej, z zastrzeŇeniem ust. 3.
3. Linie kolejowe powinny byę wyposaŇone w:
1) stałe sygnalizatory torowe (semafory i tarcze) ustawiane lub zawieszane przy torze kolejowym,
informujĢce obsługħ pojazdu kolejowego o dopuszczalnej prħdkoĻci, jaka obowiĢzuje na odcinku za
sygnalizatorem torowym; na liniach kolejowych przystosowanych do duŇej prħdkoĻci sygnalizacja
torowa moŇe byę zastĢpiona sygnalizacjĢ kabinowĢ w pojeŅdzie kolejowym,
2) znaki i sygnały drogowe widoczne w kaŇdych warunkach atmosferycznych, informujĢce o
kilometraŇu, pochyleniu podłuŇnym i innych parametrach toru oraz oznaczajĢce miejsca, na których
obowiĢzuje inna prħdkoĻę niŇ ustalona parametrami eksploatacyjnymi dla danej linii,
3) urzĢdzenia łĢcznoĻci pomiħdzy posterunkami ruchu.
§ 11. W celu zapewnienia bezpiecznego przekraczania toru kolejowego przez pojazdy drogowe i
pieszych linia kolejowa powinna byę wyposaŇana w przejazdy i przejĻcia, których kategorie i rodzaje,
dostosowane do natħŇenia ruchu kolejowego i drogowego, okreĻlajĢ przepisy szczególne.
Dział III
Budowle kolejowe na liniach normalnotorowych
Rozdział 1
Klasyfikacja linii kolejowych
§ 12. 1. Droga szynowa normalnotorowa jest to droga, w której odległoĻę pomiħdzy główkami dwóch
szyn wynosi 1.435 mm, mierzĢc 14 mm poniŇej górnej powierzchni tocznej szyn, posiadajĢca standard
konstrukcyjny dostosowany do parametrów eksploatacyjnych ustalonych dla danej linii kolejowej.
2. Linie kolejowe dzielĢ siħ na jednotorowe, dwutorowe lub wielotorowe oraz odcinki, szlaki i stacje,
zgodnie z przepisami szczególnymi.
3. Stacja jest to budowla kolejowa stanowiĢca połĢczony za pomocĢ rozjazdów układ torowy wraz z
urzĢdzeniami sterowania ruchem i łĢcznoĻci, gdzie oprócz toru głównego zasadniczego znajduje siħ co
najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pojazdy kolejowe (pociĢgi) mogĢ rozpoczynaę i koıczyę jazdħ,
krzyŇowaę siħ i wyprzedzaę, jak równieŇ zmieniaę skład lub kierunek jazdy.
4. W miejscach styku kolei o róŇnych szerokoĻciach toru powinny byę urzĢdzone nastħpujĢce stacje
styczne:
1) przeładunkowe lub przesiadkowe,
2) komunikacji przestawczej - wyposaŇone w urzĢdzenia do zmiany wózków lub urzĢdzenia do zmiany
rozstawu kół w wózkach.
§ 13. 1. Linia kolejowa powinna spełniaę parametry eksploatacyjne, niezbħdne dla umoŇliwienia
wykonywania przewozu osób lub rzeczy.
2. Ukształtowanie trasy linii kolejowej, standardy konstrukcyjne drogi szynowej oraz urzĢdzenia
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
82397407.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin