Rozp_w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac drogi publiczne i ich_Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotn.pdf

(551 KB) Pobierz
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotn
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotny
Dz.U.99.43.430
ROZPORZ ġ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 marca 1999 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada ę drogi publiczne i ich
usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz.
414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111,
poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
Dział I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. 1. RozporzĢdzenie okreĻla warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę drogi publiczne i
zwiĢzane z nimi urzĢdzenia budowlane oraz ich usytuowanie.
2. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę autostrady płatne i drogowe obiekty inŇynierskie
oraz ich usytuowanie, okreĻlajĢ przepisy odrħbne.
3. Warunki techniczne, o których mowa w ust. 1, przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego,
przepisów o drogach publicznych oraz przepisów odrħbnych, a takŇe ustaleı Polskich Norm zapewniajĢ
w szczególnoĻci:
1) spełnienie wymagaı podstawowych dotyczĢcych:
a) bezpieczeıstwa uŇytkowania,
b) noĻnoĻci i statecznoĻci konstrukcji,
c) bezpieczeıstwa z uwagi na moŇliwoĻę wystĢpienia poŇaru lub innego miejscowego zagroŇenia,
d) ochrony Ļrodowiska ze szczególnym uwzglħdnieniem ochrony przed nadmiernym hałasem,
wibracjami, zanieczyszczeniami powietrza, wody i gleb,
2) odpowiednie warunki uŇytkowe zgodne z przeznaczeniem drogi publicznej,
3) niezbħdne warunki do korzystania z drogi publicznej przez osoby niepełnosprawne, w szczególnoĻci
poruszajĢce siħ na wózkach inwalidzkich.
§ 2. Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy projektowaniu, wykonywaniu dróg publicznych i
zwiĢzanych z nimi urzĢdzeı budowlanych, a takŇe ich odbudowie, rozbudowie, przebudowie oraz przy
remontach objħtych obowiĢzkiem uzyskania pozwolenia na budowħ.
§ 3. Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o:
1) drodze - rozumie siħ przez to drogħ publicznĢ,
2) terenie zabudowy - rozumie siħ przez to teren leŇĢcy w otoczeniu drogi, na którym dominujĢ obszary
o miejskich zasadach zagospodarowania, wymagajĢce urzĢdzeı infrastruktury technicznej, lub
obszary przeznaczone pod takie zagospodarowanie w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego,
3) liniach rozgraniczajĢcych drogħ - rozumie siħ przez to granice terenów przeznaczonych na pas
drogowy lub pasy drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
149162963.014.png 149162963.015.png 149162963.016.png
 
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotny
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady - w decyzji o
ustaleniu lokalizacji autostrady; w liniach rozgraniczajĢcych drogi na terenie zabudowy (ulicy) mogĢ
znajdowaę siħ równieŇ urzĢdzenia infrastruktury technicznej nie zwiĢzane z funkcjĢ komunikacyjnĢ
drogi,
4) klasie drogi - rozumie siħ przez to przyporzĢdkowanie drodze odpowiednich parametrów
technicznych, wynikajĢcych z jej cech funkcjonalnych,
5) prħdkoĻci projektowej - rozumie siħ przez to parametr techniczno-ekonomiczny, któremu sĢ
przyporzĢdkowane graniczne wartoĻci elementów drogi, proporcje miħdzy nimi oraz zakres
wyposaŇenia drogi; prħdkoĻę projektowa nie jest zwiĢzana z prħdkoĻciĢ dopuszczalnĢ, o której
mowa w przepisach o ruchu drogowym,
6) prħdkoĻci miarodajnej - rozumie siħ przez to parametr odwzorowujĢcy prħdkoĻę samochodów
osobowych w ruchu swobodnym na drodze, słuŇĢcy do ustalania wartoĻci elementów drogi, które ze
wzglħdu na bezpieczeıstwo ruchu powinny byę dostosowane do tej prħdkoĻci,
7) pasie awaryjnego postoju, zwanym dalej "pasem awaryjnym" - rozumie siħ przez to czħĻę pobocza
słuŇĢcĢ do zatrzymywania siħ i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych,
8) pasie dzielĢcym:
a) Ļrodkowym pasie dzielĢcym - rozumie siħ przez to czħĻę drogi stanowiĢcĢ rozdzielenie jezdni
przeznaczonych dla przeciwnych kierunków ruchu,
b) bocznym pasie dzielĢcym - rozumie siħ przez to czħĻę drogi stanowiĢcĢ rozdzielenie jezdni o
róŇnych funkcjach,
9) skrzyŇowaniu - rozumie siħ przez to przeciħcie lub połĢczenie dróg na jednym poziomie,
zapewniajĢce pełnĢ lub czħĻciowĢ moŇliwoĻę wyboru kierunku jazdy,
10) wħŅle - rozumie siħ przez to krzyŇowanie siħ lub połĢczenie dróg na róŇnych poziomach,
zapewniajĢce pełnĢ lub czħĻciowĢ moŇliwoĻę wyboru kierunku jazdy,
11) przejeŅdzie drogowym - rozumie siħ przez to krzyŇowanie siħ dróg na róŇnych poziomach, nie
umoŇliwiajĢce wyboru kierunku jazdy,
12) zjeŅdzie - rozumie siħ przez to czħĻę drogi na połĢczeniu z drogĢ nie bħdĢcĢ drogĢ publicznĢ lub na
połĢczeniu drogi z dojazdem do nieruchomoĻci przy drodze; zjazd nie jest skrzyŇowaniem,
13) wyjeŅdzie z drogi lub wjeŅdzie na drogħ - rozumie siħ przez to czħĻę drogi stanowiĢcĢ połĢczenie
jezdni tej drogi z łĢcznicĢ na wħŅle albo z obiektem lub urzĢdzeniem obsługi uczestników ruchu,
14) natħŇeniu miarodajnym ruchu - rozumie siħ przez to natħŇenie ruchu wystħpujĢce w roku prognozy,
wyraŇone liczbĢ pojazdów na godzinħ (P/h),
15) krħtoĻci odcinka drogi - rozumie siħ przez to stosunek sumy bezwzglħdnych wartoĻci kĢtów zwrotu
kierunków trasy drogi wyraŇonych w stopniach do jego długoĻci wyraŇonej w kilometrach.
§ 4. 1. W celu okreĻlenia wymagaı technicznych i uŇytkowych wprowadza siħ nastħpujĢce klasy
dróg:
1) autostrady, oznaczone dalej symbolem "A",
2) ekspresowe, oznaczone dalej symbolem "S",
3) główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem "GP",
4) główne, oznaczone dalej symbolem "G",
5) zbiorcze, oznaczone dalej symbolem "Z",
6) lokalne, oznaczone dalej symbolem "L",
7) dojazdowe, oznaczone dalej symbolem "D".
2. Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny
mieę parametry techniczne i uŇytkowe odpowiadajĢce nastħpujĢcym klasom dróg:
1) drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjĢtkowo klasy G,
2) drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjĢtkowo klasy GP,
3) drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjĢtkowo klasy L,
4) drogi gminne - klasy L, D i wyjĢtkowo klasy Z.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
149162963.001.png
 
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotny
Dział II
USYTUOWANIE DROGI
§ 5. Usytuowanie drogi oznacza w niniejszym rozporzĢdzeniu umieszczenie jej elementów w pasie
terenu wyznaczonym liniami rozgraniczajĢcymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w trybie okreĻlonym w przepisach o
zagospodarowaniu przestrzennym.
§ 6. SzerokoĻę drogi w liniach rozgraniczajĢcych powinna zapewniaę moŇliwoĻę umieszczenia
elementów drogi i urzĢdzeı z niĢ zwiĢzanych wynikajĢcych z ustalonych docelowych transportowych i
innych funkcji drogi oraz uwarunkowaı terenowych.
§ 7. 1. SzerokoĻę ulicy w liniach rozgraniczajĢcych, z zastrzeŇeniem ust. 3 i 4, nie powinna byę
mniejsza niŇ okreĻlona w tabeli:
Najmniejsza szerokoĻę w liniach rozgraniczajĢcych ulicy o przekroju
Klasa ulicy jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
1
2
3
4
S
-
40
50
GP
30
40
50
G
25
35
45
Z
20
30
-
L
12
-
-
D
10
-
-
2. W wyjĢtkowych wypadkach, uzasadnionych trudnymi warunkami terenowymi lub istniejĢcym
zagospodarowaniem, dopuszcza siħ przyjħcie mniejszych szerokoĻci ulic niŇ podane w ust. 1, jednak
pod warunkiem spełnienia wymagaı, o których mowa w § 6. Przyjħcie mniejszej szerokoĻci ulicy w
liniach rozgraniczajĢcych wymaga przeprowadzenia analizy obejmujĢcej:
1) wzajemne rozmieszczenie jej elementów oraz urzĢdzeı infrastruktury technicznej, w
charakterystycznych przekrojach poprzecznych,
2) sposób etapowego i docelowego odwodnienia,
3) sposób wysokoĻciowego rozwiĢzania ulicy,
4) wpływ istniejĢcego wartoĻciowego zadrzewienia,
5) podstawowe uwarunkowania hydrogeologiczne i geotechniczne, a w szczególnoĻci wystħpowanie
gruntów o małej noĻnoĻci oraz terenów zalewowych,
6) podstawowe uwarunkowania ochrony Ļrodowiska, a w szczególnoĻci sposoby ochrony przed
nadmiernym hałasem, wibracjami i zanieczyszczeniami powietrza.
3. SzerokoĻę ulicy, okreĻlona w ust. 1, powinna byę odpowiednio zwiħkszona, jeŇeli przewiduje siħ
umieszczenie w tej ulicy wiħkszej liczby pasów ruchu, torowiska tramwajowego, ĻcieŇek rowerowych,
pasów lub zatok postojowych, pasów zieleni wysokiej lub urzĢdzeı odwodnienia powierzchniowego.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na wħzeł, skrzyŇowanie ulicy klasy Z lub ulic wyŇszych klas z ulicĢ
klasy Z, G lub GP oraz na plac i parking powinny byę okreĻlone indywidualnie. Na skrzyŇowaniu ulicy
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
149162963.002.png 149162963.003.png 149162963.004.png 149162963.005.png 149162963.006.png
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotny
klasy L lub D z ulicĢ klasy L lub D, a takŇe na skrzyŇowaniu ulicy klasy Z z ulicĢ klasy L lub D powinny
byę stosowane naroŇne Ļciħcia linii rozgraniczajĢcych nie mniejsze niŇ 5 m x 5 m.
§ 8. 1. SzerokoĻę drogi w liniach rozgraniczajĢcych poza terenem zabudowy i nie przeznaczonym
pod zabudowħ nie powinna byę mniejsza niŇ okreĻlona w tabeli:
Najmniejsza szerokoĻę w liniach rozgraniczajĢcych drogi o przekroju
Klasa drogi jednojezdniowym (m)
dwujezdniowym (m)
1x2
2x2
2x3
1
2
3
4
A
-
60
70
S
30
40
50
GP
25
35
45
G
25
35
-
Z
20
30
-
L
15
-
-
D
15
-
-
2. SzerokoĻci dróg, o których mowa w ust. 1, obejmujĢ: jezdnie, pobocza, skarpy o wysokoĻci 0,75
m, rowy drogowe oraz pasy terenu za rowami, zgodnie z przepisami o drogach publicznych.
3. SzerokoĻę drogi w liniach rozgraniczajĢcych powinna byę zwiħkszona, jeŇeli zawiera ona elementy
lub urzĢdzenia inne niŇ wymienione w ust. 2.
4. Rozmiary terenu potrzebnego na wħzeł, skrzyŇowanie drogi klasy Z poza terenem zabudowy lub
dróg wyŇszych klas z drogĢ klasy Z, G, GP lub S oraz na plac i parking powinny byę okreĻlone
indywidualnie. Na skrzyŇowaniu drogi klasy Z z drogĢ klasy L lub D powinny byę stosowane naroŇne
Ļciħcia linii rozgraniczajĢcych nie mniejsze niŇ 10 m x 10 m, a przy istniejĢcej zabudowie dopuszcza siħ
nie mniejsze niŇ 5 m x 5 m, zaĻ na skrzyŇowaniu drogi klasy L lub D z drogĢ klasy L lub D powinny byę
stosowane naroŇne Ļciħcia nie mniejsze niŇ 5 m x 5 m.
§ 9. 1. W celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeıstwa ruchu drogowego okreĻla siħ
nastħpujĢce warunki połĢczeı dróg, dopuszczalne odstħpy miħdzy wħzłami lub skrzyŇowaniami oraz
warunki stosowania zjazdów, przy czym przez odstħp miħdzy wħzłami lub skrzyŇowaniami rozumie siħ
odległoĻę miħdzy punktami przeciħę osi dróg na sĢsiednich wħzłach lub skrzyŇowaniach:
1) droga klasy A powinna mieę powiĢzania z drogami klasy G i drogami wyŇszych klas, odstħpy miħdzy
wħzłami nie powinny byę mniejsze niŇ 15 km, a w granicach lub sĢsiedztwie duŇego miasta lub
zespołu miast - nie mniejsze niŇ 5 km; dopuszcza siħ wyjĢtkowo pojedyncze odstħpy nie mniejsze niŇ
5 km, a w granicach lub sĢsiedztwie duŇego miasta lub zespołu miast - nie mniejsze niŇ 3 km, jeŇeli
potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstħpy uzasadniajĢ, przy czym stosowanie na drodze klasy A
zjazdów jest zabronione;
2) droga klasy S powinna mieę powiĢzania z drogami klasy G (wyjĢtkowo klasy Z) i drogami wyŇszych
klas, odstħpy miħdzy wħzłami (skrzyŇowaniami) poza terenem zabudowy nie powinny byę mniejsze
niŇ 5 km, a na terenie zabudowy w granicach lub sĢsiedztwie duŇego oraz Ļredniego miasta - nie
mniejsze niŇ 3 km; dopuszcza siħ wyjĢtkowo pojedyncze odstħpy miħdzy wħzłami (skrzyŇowaniami)
nie mniejsze niŇ 3 km poza terenem zabudowy, a na terenie zabudowy - nie mniejsze niŇ 1,5 km,
jeŇeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstħpy uzasadniajĢ, przy czym stosowanie zjazdów na
drodze klasy S jest zabronione;
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
149162963.007.png 149162963.008.png 149162963.009.png 149162963.010.png 149162963.011.png
Dz.U.99.43.430 - tekst pierwotny
3) droga klasy GP powinna mieę powiĢzania z drogami klasy Z (wyjĢtkowo klasy L) i drogami wyŇszych
klas, a odstħpy miħdzy skrzyŇowaniami (wħzłami) poza terenem zabudowy nie powinny byę mniejsze
niŇ 2000 m oraz nie mniejsze niŇ 1000 m na terenie zabudowy; dopuszcza siħ wyjĢtkowo pojedyncze
odstħpy miħdzy skrzyŇowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŇ 1000 m, a na terenie
zabudowy - nie mniejsze niŇ 600 m, jeŇeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe lub ukształtowanie
istniejĢcej sieci drogowej takie odstħpy uzasadniajĢ, przy czym stosowanie na drodze klasy GP
zjazdów jest dopuszczalne wyjĢtkowo, gdy brak innej moŇliwoĻci dojazdu lub nie jest uzasadnione
bĢdŅ moŇliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejĢcej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych
nieruchomoĻci;
4) droga klasy G powinna mieę powiĢzania z drogami nie niŇszej klasy niŇ L (wyjĢtkowo klasy D), a
odstħpy miħdzy skrzyŇowaniami poza terenem zabudowy nie powinny byę mniejsze niŇ 800 m oraz
na terenie zabudowy nie mniejsze niŇ 500 m; dopuszcza siħ wyjĢtkowo odstħpy miħdzy
skrzyŇowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŇ 600 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niŇ 400 m, przy czym na drodze klasy G naleŇy ograniczyę liczbħ i czħstoĻę zjazdów przez
zapewnienie dojazdu z innych dróg niŇszych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nowĢ
zabudowħ;
5) droga klasy Z powinna mieę powiĢzania z drogami wszystkich klas, z ograniczeniami wynikajĢcymi z
pkt 1 i 2, a odstħpy miħdzy skrzyŇowaniami poza terenem zabudowy nie powinny byę mniejsze niŇ
500 m oraz na terenie zabudowy nie mniejsze niŇ 300 m; dopuszcza siħ wyjĢtkowo odstħpy miħdzy
skrzyŇowaniami poza terenem zabudowy nie mniejsze niŇ 250 m, a na terenie zabudowy - nie
mniejsze niŇ 150 m, przy czym na drodze klasy Z naleŇy dĢŇyę do ograniczenia liczby zjazdów,
szczególnie do terenów przeznaczonych pod nowĢ zabudowħ.
2. Przy przebudowie albo remoncie drogi, w wypadku uzasadnionym ukształtowaniem istniejĢcej
sieci drogowej, dopuszcza siħ wyjĢtkowo odstħpstwa od warunków dotyczĢcych odstħpów miħdzy
skrzyŇowaniami, okreĻlonych w ust. 1 pkt 3, 4 i 5, jeŇeli nie spowoduje to pogorszenia stanu
bezpieczeıstwa ruchu.
Dział III
DROGA i POŁ ġ CZENIA DRÓG
Rozdział 1
Wymagania ogólne
§ 10. 1. Droga powinna mieę w szczególnoĻci:
1) jezdniħ - jeŇeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów,
2) pobocza lub chodnik - jeŇeli jest przeznaczona do ruchu pieszych,
3) torowisko tramwajowe - jeŇeli jest przeznaczona do ruchu pojazdów szynowych.
2. Droga klasy A powinna mieę takŇe urzĢdzenia łĢcznoĻci alarmowej.
§ 11. Droga i zwiĢzane z niĢ urzĢdzenia powinny mieę formħ architektonicznĢ dostosowanĢ do
krajobrazu i otaczajĢcego zagospodarowania.
§ 12. 1. Dla klas dróg, o których mowa w § 4 ust. 1, ustala siħ prħdkoĻci projektowe okreĻlone w
tabeli:
Klasa drogi
A
S
GP
G
Z
L
D
prħdkoĻę
poza
120, 100, 120 2) ,
100,80, 70,60 60,50, 50,40 40,30
projektowa terenem
80 1)
100, 80 70,60 ,50 40
zabudowy
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
149162963.012.png 149162963.013.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin