Kolory dziecięcych emocji.pdf

(65 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Kolory dzieci\352cych emocji. O znaczeniu kolor\363w w rozwoju d\205)
Kolory dzieci ħ cych emocji.
O znaczeniu kolorów w rozwoju dziecka
Wra Ň liwo Ļę na barwy, nazywana cz ħ sto poczuciem koloru, nale Ň y do
tej samej kategorii wra Ň liwo Ļ ci, co słuch muzyczny. W du Ň ej mierze
jest cech Ģ wrodzon Ģ . Jednak, podobnie jak w przypadku słuchu
muzycznego, to od wpływu otoczenia (rodziny, nauczycieli) zale Ň y,
jak ta wra Ň liwo Ļę b ħ dzie kształtowana i doskonalona. Creative Park
firmy Canon stanowi unikalne miejsce poznawania barw. Poprzez zabaw ħ wspiera rozwój dzieci, odkrywaj Ģ c
Ň norodno Ļę kolorów, form i stylów.
Zahamowania i złe nawyki, jakich nabieramy w tym zakresie w trakcie wychowania i procesu edukacji (w
Polsce nastawionym niestety głównie na poznanie intelektualne) s Ģ niezwykle trudne do nadrobienia. Nie chodzi
tylko o prost Ģ umiej ħ tno Ļę rozró Ň niania kolorów, lecz o wra Ň liwo Ļę na sztuk ħ , estetyk ħ Ň ycia codziennego -
przedmioty, którymi si ħ otaczamy, umiej ħ tno Ļę komponowania ubioru, itp. Pami ħ tajmy, Ň e „dzieci ħ ce zabawki
to pierwsze dzieła sztuki, z jakim styka si ħ dziecko”.
Kreatywny park
Creative Park Canona to miejsce, które wprowadza nas w niesko ı czony Ļ wiat kolorów. Oferuje jednocze Ļ nie
mas ħ inspiracji do zabawy. Dzieci maj Ģ szans ħ dotkn Ģę niezliczonych barw i bawi ę si ħ nimi. Zdobywaj Ģ
niezb ħ dne do Ļ wiadczenie rozwijaj Ģ ce ich zmysły. ĺ wiat Creative Park oferuje ci Ģ gle nowe inspiracje dzi ħ ki
setkom wzorów i modeli. Towarzyszy nam w codziennych zabawach i podkre Ļ la wa Ň ne wydarzenia. To Ļ wietne
narz ħ dzie, które poprzez zabaw ħ wspiera rozwój naszych dzieci. W Creative Park kolory przybieraj Ģ konkretne
formy. Dzieci maj Ģ szans ħ obserwowa ę ich zestawienia i sposób wykorzystania. Znajdziemy tam kartki, wzory
zaprosze ı , kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdj ħę a nawet pudełek na prezenty. Nie brakuje
trójwymiarowych modeli przedstawiaj Ģ cych zwierz ħ ta, zabawki, dekoracje okoliczno Ļ ciowe, znane budowle
Ļ wiata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki w ró Ň nym stopniu trudno Ļ ci dopasowanym do wieku u Ň ytkownika.
Co istotne, mamy do czynienia z bogactwem obrazów czerpi Ģ cych z wielu konwencji artystycznych. Dzi ħ ki nim
b ħ dziemy mogli stworzy ę trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami, czy mozaiki. W Parku Kreatywnym kolory
faktycznie zostały o Ň ywione.
Pierwsze kroki w kolorach
Decyzje w kwestii wyboru zabawek, koloru tapety, ubra ı dziecka podejmuj Ģ najcz ħĻ ciej rodzice lub
opiekunowie. Warto, aby były to decyzje przemy Ļ lane. ĺ wiadome kształtowanie Ļ rodowiska dziecka przez
odpowiedni dobór kolorów w jego otoczeniu, kształtuje jego dalsz Ģ postaw ħ i wra Ň liwo Ļę .
Małe dzieci bardzo szybko zaczynaj Ģ postrzega ę pełen zakres kolorów. Ju Ň w pierwszym miesi Ģ cu Ň ycia
rejestruj Ģ barw ħ Ň ółt Ģ , pomara ı czow Ģ , czerwon Ģ , turkusow Ģ , niebiesk Ģ , seledynow Ģ i purpurow Ģ . W drugim
miesi Ģ cu Ň ycia dziecko odró Ň nia kolor Ň ółty od zielonego, a miesi Ģ c pó Ņ niej Ň ółty od czerwonego. W 3 lub 4
miesi Ģ cu dziecko osi Ģ ga pełny poziom rozpoznawania barw, tak jak u dorosłego człowieka.
Niemowl ħ ta postrzegaj Ģ jako przyjemne i preferuj Ģ kolory ciepłe (czerwony, Ň ółty, pomara ı czowy). Według
bada ı , korzystny wpływ na nastrój niemowl Ģ t i małych dzieci wywieraj Ģ harmonijnie dobrane naturalne
odcienie ludzkiej skóry, a wi ħ c – be Ň , jasne odzienie ró Ň u, kolory potocznie nazywane kremowymi i cielistymi.
Kojarz Ģ si ħ one ze skór Ģ matki. Warto o tym pami ħ ta ę w czasach, kiedy jeste Ļ my poddani presji otaczania dzieci
zabawkami edukacyjnymi od pierwszych dni ich Ň ycia.
Du Ň e kontrasty kolorystyczne, barwy jaskrawe, szczególnie na przedmiotach poruszaj Ģ cych si ħ i błyszcz Ģ cych,
działaj Ģ , co prawda stymuluj Ģ co na mózg niemowlaka i małych dzieci, jednak ich nadmiar w otoczeniu mo Ň e
spowodowa ę zbyt du Ň e pobudzenie, a co za tym idzie problemy z zasypianiem, płaczliwo Ļę . Oczywi Ļ cie ju Ň w
tym wieku zaznaczaj Ģ si ħ indywidualne upodobania dotycz Ģ ce kolorów i ich ilo Ļ ci w otoczeniu. Dlatego wa Ň ne
jest obserwowanie reakcji niemowl Ģ t. Mo Ň e si ħ okaza ę Ň e zamiast lekarstwa „na kolk ħ “, nieustanny płacz
dziecka pomo Ň e usuni ħ cie znad łó Ň eczka wiruj Ģ cej karuzeli w stu kolorach.
Smak kolorów
Ludzie reaguj Ģ na kolor na ró Ň nych poziomach. Organizm ludzki reaguje fizjologicznie - zmian Ģ ci Ļ nienia krwi,
przy Ļ pieszeniem oddechu, zaburzeniami równowagi, senno Ļ ci Ģ , pobudzeniem apetytu. Na kolory reagujemy
równie Ň w sposób uwarunkowany kulturowo - nauczyciele podkre Ļ laj Ģ ħ dy kolorem czerwonym, ta sama
barwa jest wykorzystywana w przypadku znaków ostrzegawczych. W ten sposób kultura wzmacnia nasz Ģ i tak
siln Ģ fizjologiczn Ģ reakcj ħ na kolor czerwony, który równie Ň w Ļ wiecie zwierz Ģ t jest kolorem ostrzegawczym.
409162310.001.png
Co za tym idzie, dobór kolorów mo Ň e wpływa ę na proces wychowawczy i na zachowanie dzieci.
• Czerwony - najsilniej wpływa na ludzk Ģ psychik ħ - pobudza, wzmaga apetyt (kolor stosowany w gastronomi,
jadalniach, kuchniach) przy Ļ piesza metabolizm. Stosowanie koloru czerwonego na du Ň ych powierzchniach w
pokojach dzieci ħ cych jest ryzykowne. Natomiast odpowiednio dobrane dodatki lub elementy pomagaj Ģ utrzyma ę
dobry nastrój, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Czerwony jest symbolem Ň ycia (kolor krwi).
• Zielony - uspokaja, odpr ħŇ a wzrok (stosowany w salach operacyjnych), relaksuje. Odpowiednio wywa Ň ona
ilo Ļę sprzyja skupieniu. Kolor natury. Natomiast, co ciekawe, nadmiar zieleni mo Ň e wpływa ę depresyjnie.
• Niebieski - kolor orze Ņ wiaj Ģ cy, daj Ģ cy wra Ň enie chłodu, czysto Ļ ci (odstrasza owady) i oddalenia. Obni Ň a
ci Ļ nienie krwi i uspokaja.
• Jego odcie ı - granatowy - podnosi zdolno Ļę skupienia uwagi - nie bez przyczyny stosowany, jako kolor
mundurków szkolnych.
ņ ółty - sprawia wra Ň enie ciepła, pobudza aktywno Ļę (chocia Ň nie tak silnie jak kolor czerwony).
• Pomara ı czowy - kolor pobudzaj Ģ cy. Kulturowo uznawany za symbol ognia i energii.
• Czarny - wzmacnia wra Ň enie ci ħŇ aru i przygn ħ bienia, mo Ň e bardzo negatywnie oddziaływa ę na osoby z
klaustrofobi Ģ .
• Ró Ň owy - symbolizuje miło Ļę . Kolor poprawiaj Ģ cy nastrój. Badania dowodz Ģ , Ň e kobiety (dziewczynki
równie Ň ) reaguj Ģ silnie fizjologicznie na kolor ró Ň owy. Rozszerzone Ņ renice i mimika twarzy. Wykorzystywane
przez producentów zabawek, ubra ı i ksi ĢŇ ek dla dziewczynek.
Koloroterapia jest wykorzystywana w leczeniu zaburze ı rozwojowych m. in. stereotypii, ADHD, dysleksji.
Wiedza o wpływie kolorów na reakcje pomaga w kształtowaniu odpowiedniego otoczenia dzieci z takimi
problemami.
Wychowanie na pomara ı czowo
Kolory maj Ģ szczególne znaczenie w autoekspresji dziecka. Młodzi ludzie nadaj Ģ im silne znaczenie
emocjonalne. Przedszkolaki przypisuj Ģ barwno Ļę Ň nym poj ħ ciom i uczuciom. I tak, smutek bywa szary,
czarny, natomiast rado Ļę - czerwona i pomara ı czowa. Dzieci nadaj Ģ te Ň kolory abstrakcyjnym i niematerialnym
poj ħ ciom. Potrafi Ģ odpowiedzie ę na pytanie, jakiego koloru jest głos mamy, czy jaki kolor ma Ļ roda.
Cz ħ sto w rysunkach dzieci nieszcz ħĻ liwych, trapionych problemami powtarzaj Ģ si ħ kolory ciemne, brudne
fiolety, granaty. Nie nale Ň y jednak podnosi ę alarmu z powodu jednego czarno-szarego rysunku. By ę mo Ň e
dziecko namalowało po prostu wczorajsz Ģ burz ħ lub straszny sen, zagubienie zabawki. Pami ħ tajmy, Ň e
twórczo Ļę plastyczna jest dla dziecka sposobem odreagowanie stresu. Do Ļ wiadcza go w ró Ň nym stopniu ka Ň de
dziecko i czarno-szare rysunki nie musz Ģ Ļ wiadczy ę o gł ħ bokiej traumie. W razie jakichkolwiek w Ģ tpliwo Ļ ci
dotycz Ģ cych gamy kolorystycznej i tre Ļ ci warto skonsultowa ę prace dziecka z psychologiem lub pedagogiem.
Wspomaganie rozwoju poprzez zabaw ħ z kolorami jest cz ħ sto uzale Ň nione od samej estetyki otoczenia i
zabawek dziecka. Najprostsze zabawy mo Ň na prowadzi ę wła Ļ ciwie wsz ħ dzie. Wystarczy samo rozpoznawanie i
nazywanie kolorów np. podczas jazdy samochodem - zabawa w „widz ħ co Ļ koloru....” lub nazywanie klocków,
piłek, zabawek. Rozbudzanie ró Ň norodno Ļ ci kolorystycznej dziecka polega równie Ň na rozpoznawaniu ró Ň nych
odcieni tego samego koloru. Nie nale Ň y wymaga ę od dzieci nazywania odcieni. Zadajemy proste pytania, który
kolor jest ja Ļ niejszy, co dziecku przypomina, jakie zna przedmioty tego koloru. Ciekaw Ģ form Ģ zabawy z
kolorem jest manipulowanie barwami. „Magiczne mieszanki“ robi Ģ szczególnie du Ň e wra Ň enie na
przedszkolakach. Najlepiej do tego celu nadaj ħ si ħ farby i plastelina. Dzi ħ ki nim mo Ň emy stworzy ę pełn Ģ gam ħ
barw z kolorów podstawowych.
Kolory s Ģ nieodł Ģ cznym elementem naszego otoczenia. Wpływaj Ģ na emocje, doznania, rozumienie Ļ wiata i
relacje z innymi. S Ģ elementem wyrazu i nawet mimowolnie stanowi Ģ Ļ rodek komunikacji mi ħ dzyludzkiej.
Umiej ħ tno Ļę zabawy kolorami i rozpoznawania ich znaczenia jest jednym z elementów wychowania. W
konsekwencji wpływa na wra Ň liwo Ļę , estetyk ħ i rozwój kreatywno Ļ ci.
Informacja o Canon Creative Park: Maj Ģ c na uwadze twórcz Ģ zabaw ħ z kolorami, Canon stworzył Creative Park
- stron ħ internetow Ģ , b ħ d Ģ c Ģ Ņ ródłem dobrej zabawy i nieograniczonych mo Ň liwo Ļ ci tworzenia przestrzennych
form dekoracji Ļ wi Ģ tecznych, kart okoliczno Ļ ciowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon
Creative Park daje mo Ň liwo Ļę ciekawego sp ħ dzania wolnego czasu z dzieckiem i cała rodzin Ģ , zapewniaj Ģ c
rado Ļę ogl Ģ dania, drukowania, wycinania, klejenia i składania ró Ň norodnych wzorów. Stanowi miejsce
kreatywnego wykorzystania produktów Canon PIXMA - serii drukarek fotograficznych oferuj Ģ cych doskonałe
efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów.
Serwis znajduje si ħ pod adresem: www.canon.com/c-park/
Zgłoś jeśli naruszono regulamin