TEATR W KULTURZE notatki.pdf

(1101 KB) Pobierz
650700031 UNPDF
___________________________________________________________________________________________________________________
>>>15.022011ZJCI1
___________________________________________________________________________________________________________________
Teatralnod (gr. Theatron – widowniawteatregreckim)teatrtonietylkororywkapojcieobejmujegraktorką
pojedyncepredtawieniebudynek(pretreo, amfiteatr), Intytucjgrupaludiowpólnymceludiedintuki,
twórcodpocególnegodramaturga(npteatrekpira)twórcodinceniatoratwórcodwidowikowadanej
epoki, teatr regionu, narodu.
W okresie wielkiej reformy teatru XIX/XX poszukiwano istoty teatru.
Coodróżniateatrodinnychtuk?
Diałalnodteatrujetw opozycji do literatury.
Teatrłużyamoponaniuweniepołecnymimetaiycnymjetobraowaniemtegocoidiejenacenie
(interakcja). WidpryglądaiamemuobieWteatredokonujeiamoponaniepreoberwacj Maunkcj
metakomentaradoludkiegodiałania pektakljetodbiciemrecywitegożycia.
Utrukturowanepryglądaniei, ustrukturowana obserwacja – widownia (teżmawojątruktur)
Utrukturowanediałanie - scena, aktorzy
Teatr - ustrukturowane diałanie kulturowa praktyka pokrewniona diki unkcji perormacyjnej z rozmaitymi
enomenami jak wytpy recytatorów mimów żonglerów popiy cyrkowe wytpy tanecne rewia kabaret
happeningdiałanieplatycneperormanceekperymentalne
Funkcja performacyjna - beporednieiycnedowiadceniedareniaktóremożepreważadnadkomunikowaniem
ikcjonalnejrecywitocicylinptocojetnacenieodnoiidowiatarecywitego
Teatrrodiiwmomencieoddielenia widowiskaodwidowniigodynailuj(niekwetionowanieiniepodważanie
diałaoaktorów)Nieitniejeprawdiwodiałwiatilujirądiiinnymiprawami – Richard Schechner.
To co w jednej kulturze uznawane jest za teatr, niekoniecznie musi takbydodbieranewinnej
Teatr zawiera projekt wykonawczy, czyli ktałtteatralnydramatu Jettocechawyróżniającadramat
Teatralnod– epółcynnikówwojkoci
Wpółcenie używanie pojcia teatralnoci jet kategorią naukową analitycną opiową używaną do badania
recywitocipołecnejikulturowej
1
650700031.001.png
___________________________________________________________________________________________________________________
>>>22.022011ZJCI2: Richard Schechner – Co to jest performatyka i performans<<<
___________________________________________________________________________________________________________________
SCHECHNER RICHARD – ur. w1934rokuwNewarkwtanieNewJereyjetjednąnajwybitniejychoobowociamerykaokiego
teatruekperymentalnegoJetproeoremperormatykiwTichchoolothertnaUniwerytecieNowojorkimatakże
wydawcąkrytykiemireżyeremałożycielwydiałuperormatykiijedentwórcówperormatykiroumianejjakodycyplina
akademickachechnermówiiż"diałania*roumianeewidentniejakopretreobadaoperormatyki+toaktywnodwytkiego
coitniejepocąwyodkwarkówpopreitotycująceiwiadomeażdogromadgalaktycnych"
Jegokiążkapt„Perormatyka”jetretelnym opisem zjawiska jakim jest performatyka.
PERFORMATYKA - którąajmujeichechnerbadateatrpredtawienietanieciobrdkorytającedobycyantropologii
historii, socjologii, semiotyki, architektury i teatrologii. Dyscyplina ta, koncentrujeinawajemnychrelacjachperormanu
kulturowegoijawikżyciacodiennegogłbianapiciaiprecnociwewpółcenymwiecie
PERFORMANSE : Wg Schechnera - „pierwy perorman” to ytuacja – nie zdarzenie ani gatunek. Performans wywodzi i
potreby, żeby co i wydaryło i żeby oiągnąd jaki reultat.
kładająiachowanychkodyikowanychprekaywalnychachowaoTo„achowaniewdwójnaób”tworyipopre
interakcjrytuałuiabawyJednadeinicji-zrytualizowane zachowaniepreiąkniteabawąlubpreniąuwarunkowane
Cywtucecywporciewmuycepopularnejlubżyciucodiennym- kładająierytualiowanychgetówidwikówNawet
kiedywydajeinamżejetemypontanicnyioryginalniwikod tegococynimyiwypowiadamyotałajużucynionai
wypowiedianawceniej– nawetprenaamychWtukachperormatywnychwyraniewydielaiionacawytpy
podkrelającaktżeachowaniaartytycneto„niepierwyna”lecpreciwnie – żeodgrywająjewydwiceniwykonawcyktóry
powiciliwójcanaprygotowaniaipróbyPerormanwywodiipotrebyżebycoiwydaryłoiżebyoiągnądjaki
rezultat. Perormanemożnaimprowiowadlectogłówniewrecywitocipoleganawyborewródnanegojużmateriałuina
odpowiednim uszeregowaniu go.
Itnieją przestrzenie wktórychperormaneodgrywaicególniectolubitniejewnichwpoóbnaturalnyTakimi
pretreniamiąrytuały(dwojakiegorodajuawic„rytuałyżyciacodiennego”ora„rytuałyodwitne”wiąanegłównie
religią) ormy życia połecnego (polityka, sport, rozrywka – cególnie maowa) i wrecie niektóre ormy aktywnoci
artytycnych(opróccoocywiteperormanuartytycnego innagłównadycyplinąpotreganąjakoperormanjetteatr)
Dwa rodzaje prejciaperormanu od rytualnego do estetycznego, od estetycznego do rytualnego.
1Cowyróżniaperormatykjakodiedinbadao
Predmiotem badao performatyki ą zachowania . Perormatycy wykorytują archiwalne kiążki otograie
architekturtukipikneproduktytukicykulturyjakoelementciągłejgrywiąkówirelacji wiadectwa
archeologicnejednaknajbardiejkoncentrująinatymcoludierobią na codieo (repertuar – tocorobiąludie
kiedywłanie to robią) - próbują badadco co jet mienne ruchliwe – mikrocodzienne procesy. Naczelnym,
podtawowymałożeniemperormatykijetotwartodjejpolaPerformatyka aktywniewłącai także w praktyki i
trategiepołecne
Badacamiąawycajcynniartycidlategoteżogromnącedperormatycnegoprojektutanowipraktyka
artystyczna - jednaktaknaprawdwytkoicokolwiekmożnabadadjakoperorman – nie istnieje granica tego co nim
jest. perormatykaacynaitamgdiewikodokrelonychdiełikoocyperormatykaekponujenapiciai
precnocinurtującewpółcenywiat
Perormatykażywiympatidotegocoawangardowemarginalnenietypowemniejocioweakrcone.
2
650700031.002.png
metoda badania (metodaacerpnitaantropologiiprytoowanadonowegoużytku)
+badania w terenie oberwacjeodrodka (oberwacjaucetnicąca)
+dowiadcenie
+dytanoglądu
+należyuwiadomidobiewłanąpotawwobecinnychanatpniepodjądrodkibyjąutrymadlub
mienid
+akładaiinterkulturowodbadania
+niemawiedynieaangażowanej– nieąnaturalni Niemacegotakiegojakbrakupredeo
+Badaiwytkojakopraktykachowaniecydarenieaniejakopredmiot
W terenieperormatycyutawieniwpoycjibrechtowkiegodytanupowalającegonakrytykironioobity
komentarpełnewcuciaucetnictwo
Perormatykałącyiinnymidiedinami nauki – cerpieiynteujeujcia z antropologii, historii, socjologii,
semiotyki, architektury, teatrologii, sztuk wykonawczych, naukpołecnychtudióweminitycnychgenderstudies,
pychoanaliyemiologiietnologiitudiówregionalnychkultury popularnej, kulturoznawstwa.
Perormaneprybierająwielepotaciirodajów"erokiepectrum"lub "kontinuum"ludkichdiałaoodrytuałów
zabaw, portówrorywek(teatrmuyka)poprerolepołecneawodowepłcioweraoweiklaoweaż do
udrawiania(amanimchirurgia)mediówiInternetu.
Pocuciediałaniektóreotajeopracowanepredtawionewyróżnionewytawionenapoka- jest performansem.
Charakterytycnącechąperormatykitanowitożeekponujeonanapiciaiprecnocinurtującywpółceny
wiat
Perormatykaniemakoocajelichodiowymiarteoretycnyirobocy
Kulturypootająwciągłejinterakcji- niemagrupcałkowicieodiolowanychjednakróżnicemidykulturamiątak
głbokieżeteoriaperormanuniemożebyduniweralna- nie obejmuje wszystkich.
WartociktórymikierująiludienieąnaturalneponadcaowedaneodBogainiemiennenależądoideologii
naukitukireligiipolitykiiinnychdiedinludkichwyiłkówidociekaoWartociąwypracowanewpociecoła
prygodnemiennebiegiemcautoowanedookolicnocipołecnychihitorycnychtanowiąunkcjkultur
grupjednotekmożnaichużywaddoochronyiwywoleniaalbodoucikuikontroli.
2. Hiperteksty – comająwpólnegoperormatyką
Hipertektyłącąłowaobraydwikikrótyunkcjonalne(łącenieróżnychkodów wjednymtekcie).
np. dwiki z ruchem.
Prykłademhipertektumożebydteleonkomórkowy– możnanimwyładmaporomawiadrobiddjcieitdana
amympoiomieklawiaturymożnatworydtektbdącykombinacjąlitercyriinnychnaków
Niemuąbydbeporednimitektamiachowaniamialemająwielewpólnegoperormatyką
Ten rodzaj komunikacji jest bardzo per formatywnyachcanadawcówiodbiorcówbyużywaliwyobraninawigując
popredynamicnąchmurmożliwociotacającychkażdykomunikatiinterpretującją
3
3. Profile performatyki na różnych Uniwerytetach(uwgldnieniemprogramunaNY) (z jakich diedinwywodii
na nich performtyka)
Główneodnogi
- Northwestern University – akorenionawnaukachokomunikacjiitudiachkraomówcychwteorii
aktówmowyietnograii
- New York University – zakorzeniona w teatrze, naukachpołecnychbadaniacheminitycnych
iqueertudiachpotkolonialnychpotrukturalimieiperormane
eksperymentalnym
Inne uniwersytety:
- Brown University: teatr
- UniverityoWaleperormatykakupiainatukachuprawianychnażywo– taniecteatrrytuał
- Queen Mary College – University of London: wydiałdramatycny
- NationalUniverityoingaporerytuałIteatralnodwregionieantropologiaetnograia, kulturoznawstwo.
- De Montfort UniverityodnieienieoteatrunptaniecBrechtwielokulturowod
- Arizona State University West
- UniverityoLimerickprogramGłouiRuchu
- Georgetown University: adaptacja I performans literatury, sztuka performansu, etnografia performansu,
perormanmidykulturoweIpolitycny
- University of California:Critical Studies In Performance – teoria performansu
- Concordia University: sztuka performatywna.
- University Collage in Northampton
- University Collage in Plymouth
- University of Chicago: komitet Teatru I Performatyki
- University of Bristol
- RoehamptonUniverityteatrtaniecrolapołecnatożamodkulturowa
- University In Sidney
- KenneawtateUniverityżyciepatrenienauka
4. Geneza naukowa – rodowódperformatyki.
- Platon – wyklcienaukpoetykiiteatru (wszystkojetłudeniem– mit jaskini . To co prawdziwe, rzeczywiste,
idealneitniejetylkowwiecieidei)uważałżeteatrjetpodyceniememocjiktórepowinnyuchnąd
Arystoteles przywraca je do łak oczyszcza je z niszczycielskiego skutku. – popretukmożnadokonad
Katharijetpobudeniemucud Podnoiłwartodtuki– madolnocilecnice
- filozofowie indyjscy: „Maja”i„Lila” – wechwiatjetłudeniemgrąteatrem Najbardziej rzeczywiste jest
roigranemienneiłudne. Poza Maja-Lila nie ma nic.
- Renesans, Szekspir - theatrum mundi – wiatteatrem
- Lacan – w 1949r wariacja na temat theatrum mundi - „cenalutrana”
- Bateson – w 1955r – „teoriaabawiwyobrani”Podkreleniewagimetakomunikacji
- Goffman – w 1959r - „cłowiekwteatreżyciacodiennego”rytuałydniacodiennegopłynnytrumieożycia
- Austin – 1962r – „jakdiaładłowami”- ludzkie wypowiedijakoormydiałania– performatywy; istota
kontekstu i tradycji, np. akt połecnydokonanyapomocąłów– biorobieciebieamża
- Francja: Lyotard, Deleuze, Foucault, Baudrilliard, Derrida, Debord, Guattari, Bourdieu
4
5. 7 obsarówwpólnychdlanaukpołecnychiperformatyki.
1. Perormaneżyciacodiennegołącnieegromadeniamiwelkiegorodaju
2trukturaportówrytuałówabawipublicnychachowaopolitycnych
3. analiza rozmaitych form komunikacji innych niżłowo pisane i semiotyka.
4wiąkipomidyludkimiawiercymicechamiachowaonacikiemnaabawiachowania
zrytualizowane
5teapektypychoterapiiktórepodkrelająbeporedniąinterakcjmidyoobamiodgrywaniei
wiadomodciała (np. psychodrama )
6. etnografia i prehistoria arównokulturegotycnychjakiwojkich
7. ustanowienie ujednoliconych teorii performansu bdącychwitocieteoriamiachowania
6. Projekty naukowegaetywjakichireajorganizacjeMidynarodowepole+wnioki
- 1977konerencjanatemat„rytuałdramatiwidowiko”– Victor Tuner.
- 1981 – 1982: 3 wiatowekonerencjenatematrytuałuiperormanu
- pomierciTunerapotkanianatemat„perormanuinterkulturowego”– 1990.
- 1980prektałcenieiNYUwWydiałPerormatyki– DepartmentoPerormancetudie(1wydiał)
- 1986: redakcja TDR – The Jorunal of Performance Studies – czasopismo performatyczne.
- 1988ałożenie Centre for Performance Research (CPR ) – konferencje „Punktytyku”(1996włanepimo
„PerormanceReearch”)
- 1993cłonkowie American Theatre In higher Education (ATHE) ałożyliperormatycną“gruprobotnicą”
- 1997: PSi – Performance Studies International
7.Czasownik „perorm”.
- w sporcie, seksie i biznesie - onacapełnienieprotaniewymaganiomukce
- w sztuce – wytąpidagradataocyditd
- wżyciucodiennym– popiadiuwydatnidwłanecynnocinaużytektychktóryjeoglądają pójdna
Całego.
8. Jakżycieludkiewiążeiperormatykąperormanem
Perormanmożnaropatrywadwodnieieniudo
+ bytu – nasza egzystencja.
- aktywny lub statyczny
- linearny lub cykliczny
- roerającyilubapadający
- materialny albo duchowy
+ diałao – aktywnodwytkiegocoitnieje
+ okaanychdiałao – perormaneuwydatnieniediałao
+ wyjanienia„okaanychdiałao” – performatyka.
Performans wynacatożamodtworyptlcaowąachowaniawmocnioneprekontekttradycj
konwencj
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin