Zestaw B.doc

(51 KB) Pobierz
Zestaw B

Zestaw B

 

1.       Wymień dwie metody tworzenia algorytmów.

-Metoda od szczegółu do ogółu.

-Metoda od ogółu do szczegółu.

2.       Z opisu jakich elementów składa się algorytm.

Algorytm składa się z opisu:
              - obiektów, na których wykonywane są działania,
              - działań realizujących cel algorytmu,
              - kolejności działań.

3.       Do czego służą schematy blokowe.

Schemat blokowy jest graficznym zapisem algorytmu, pokazuje następstwo działań, nazywany jest też siecią działań.

4.       Struktura budowy programu C++.

#                  -dyrektywy preprocesora

       #include –dołącz pliki nagłówkowe

       #define –zdefiniuj stałe

main()          -funkcja główna - start programu

{                   - deklaracja zmiennych i ciąg instrukcji realizujący dany algorytm

}

5.       Dokonaj podziału typów danych w C++.

1. Typy proste (skalary)

       - arytmetyczne (całkowite i rzeczywiste)

       - wskaźnikowe,

       - referencyjne.

2. Typy strukturalne (złożone)

        - tablice,

        - struktury,

        - unie,

        - klasy.

6.       Podaj sposób deklaracji i inicjacji wartości początkowej zmiennej rzeczywistej .

float  suma=0;

7.       Co to są słowa kluczowe.

Specjalne identyfikatory (niepodzielny ciąg znaków) zarezerwowane dla ściśle określonych celów i mogą być wykorzystywane tylko zgodnie z ich przeznaczeniem.

8.       Jakie jest znaczenie następujących zapisów a-=b, a/=b, a—b, a>-b, a&&b

a-=b                            - a=a-b

a/=b                            - a=a/b

a—b                            -

a>-b                            -

a&&b                            - a i b  a and b

9.       Podaj składnie instrukcji wyboru oraz schemat blokowy.

switch (selektor)

{

case S1: instrukcja1;

case S2: instrukcja2;

case S3: instrukcja3;

...

case Sn-1: instrukcjan-1;

default: instrukcjan;

}

10.    Podaj składnie oraz znaczenie instrukcji goto, return, continua.

Goto  „skocz”

goto etykieta;

Umożliwia przekazanie sterowania do określonego miejsca wewnątrz aktualnie wykonywanej funkcji (zasada) programu.

Etykieta określa miejsce w programie, do którego ma nastąpić skok.

       goto etykieta1;

...

etykieta1:

              {

                                          instrukcje

              }

Return

Napotkanie instrukcji powoduje zakończenie wykonywania funkcji.

Jeśli zwraca ona wartość, wykonanie instrukcji spowoduje zwrócenie wartości funkcji.

Continue

Dopuszczalne zastosowanie tylko w instrukcjach iteracyjnych, powoduje przejście do następnej iteracji.

11.    Co jest wartością wskaźnika. Podaj sposób deklaracji wskaźnika zmiennej całkowitej.

Wskaźnik (zmienna wskazująca) to zmienna zawierająca adres początku obszaru pamięci, w którym zapamiętane są wskazywane dane.

Wartością wskaźnika jest adres zmiennej.

int *numer;              - Została zadeklarowana zmienna numer, która wskazuje dane typu int

12.    Podaj przykład prototypu funkcji zwracającej wartości całkowite i przyjmującej dwa parametry.

int potega(int a, int b);

13.    Podaj różnice miedzy parametrami (argumentami formalnymi i aktualnymi funkcji.

Argumenty formalne służą do definiowania zmiennych z prototypie funkcji i w definicji funkcji.

Argumenty aktualne służą do przekazywania do funkcji aktualnych wartości (w miejscu wywołania funkcji)

14.    Podaj funkcje rekurencyjną do obliczania silni.

              1 dla n=0

n!=

              n*(n-1)! dla n>=1

unsigned long int silnia(int x)

                                                        {

                                                        if (x==0)

                                                                      return 1;

                                                        else

                                                                      return x*silnia(x-1);

                                                        }

 

15.    Na czym polega algorytm sortowania szybkiego.

Procedura sortowania dzieli się na :

-          część służącą do właściwego sortowania, która nic nie robi tylko wywołuje sama siebie zapewniając  "sklejanie" wyników cząstkowych,

-          procedurę (funkcji) rozdzielania elementów tablicy względem pewnej komórki służącej za oś podziału.

16.    Jakimi parametrami(atrybutami) można sterować w trybie tekstowym.

-Sterowanie atrybutami znaków wysyłanymi na ekran;

-Sterowanie pozycją i wyglądem kursora.

17.    Jaka jest struktura programu działającego w trybie graficznym w C++.

#include <graphics.h>

#include <iostream.h>

#include <conio.h>

int inicjuj_grafike(int gdriver, int gmode, char *pathgdriver);

int main()

{

int ster=DETECT, tryb;

if (!inicjuj_grafike(ster, tryb, "c:\\studenci\\cpp\\borlandc\\bgi"))

return 0;

line(0,0,200,200);

getch();

closegraph();

}

int inicjuj_grafike(int gdriver, int gmode, char *pathgdriver)

{

initgraph (&gdriver, &gmode, pathgdriver);

if (graphresult()!=grOk)

     {               cout<<"Blad w czasie uruchomienia grafiki";

              return 0;    }

else              return 1;

}

18.    Do czego służą funkcje : setcolor, lineto, arc, outtextxy.

=>setcolor(int color) –ustala kolor rysowania

=>lineto(int x, int y); – rysuje  linię od punktu aktualnej pozycji wskaźnika do punktu o współrzędnych (x,y).

=>arc(int x, int y, int stangle, int endangle, int radius); – łuk o środku w punkcie (x,y) i promieniu radius. Łuk ten kreślony jest od kąta stangleo do kąta endangleo.

=>outtextxy(int x, int y, const char *textstring); – wyświetla w aktualnym oknie łańcuch znaków wskazanych parametrem textstring przy zachowaniu aktualnych parametrów tekstowych począwszy od punktu (x,y).

 

              - 1 -

Zgłoś jeśli naruszono regulamin