Zestaw B
1. Wymień dwie metody tworzenia algorytmów.
-Metoda od szczegółu do ogółu.
-Metoda od ogółu do szczegółu.
2. Z opisu jakich elementów składa się algorytm.
Algorytm składa się z opisu: - obiektów, na których wykonywane są działania, - działań realizujących cel algorytmu, - kolejności działań.
3. Do czego służą schematy blokowe.
Schemat blokowy jest graficznym zapisem algorytmu, pokazuje następstwo działań, nazywany jest też siecią działań.
4. Struktura budowy programu C++.
# -dyrektywy preprocesora
#include –dołącz pliki nagłówkowe
#define –zdefiniuj stałe
main() -funkcja główna - start programu
{ - deklaracja zmiennych i ciąg instrukcji realizujący dany algorytm
}
5. Dokonaj podziału typów danych w C++.
1. Typy proste (skalary)
- arytmetyczne (całkowite i rzeczywiste)
- wskaźnikowe,
- referencyjne.
2. Typy strukturalne (złożone)
- tablice,
- struktury,
- unie,
- klasy.
6. Podaj sposób deklaracji i inicjacji wartości początkowej zmiennej rzeczywistej .
float suma=0;
7. Co to są słowa kluczowe.
Specjalne identyfikatory (niepodzielny ciąg znaków) zarezerwowane dla ściśle określonych celów i mogą być wykorzystywane tylko zgodnie z ich przeznaczeniem.
8. Jakie jest znaczenie następujących zapisów a-=b, a/=b, a—b, a>-b, a&&b
a-=b - a=a-b
a/=b - a=a/b
a—b -
a>-b -
a&&b - a i b a and b
9. Podaj składnie instrukcji wyboru oraz schemat blokowy.
switch (selektor)
{
case S1: instrukcja1;
case S2: instrukcja2;
case S3: instrukcja3;
...
case Sn-1: instrukcjan-1;
default: instrukcjan;
10. Podaj składnie oraz znaczenie instrukcji goto, return, continua.
Goto „skocz”
goto etykieta;
Umożliwia przekazanie sterowania do określonego miejsca wewnątrz aktualnie wykonywanej funkcji (zasada) programu.
Etykieta określa miejsce w programie, do którego ma nastąpić skok.
goto etykieta1;
etykieta1:
instrukcje
Return
Napotkanie instrukcji powoduje zakończenie wykonywania funkcji.
Jeśli zwraca ona wartość, wykonanie instrukcji spowoduje zwrócenie wartości funkcji.
Continue
Dopuszczalne zastosowanie tylko w instrukcjach iteracyjnych, powoduje przejście do następnej iteracji.
11. Co jest wartością wskaźnika. Podaj sposób deklaracji wskaźnika zmiennej całkowitej.
Wskaźnik (zmienna wskazująca) to zmienna zawierająca adres początku obszaru pamięci, w którym zapamiętane są wskazywane dane.
Wartością wskaźnika jest adres zmiennej.
int *numer; - Została zadeklarowana zmienna numer, która wskazuje dane typu int
12. Podaj przykład prototypu funkcji zwracającej wartości całkowite i przyjmującej dwa parametry.
int potega(int a, int b);
13. Podaj różnice miedzy parametrami (argumentami formalnymi i aktualnymi funkcji.
Argumenty formalne służą do definiowania zmiennych z prototypie funkcji i w definicji funkcji.
Argumenty aktualne służą do przekazywania do funkcji aktualnych wartości (w miejscu wywołania funkcji)
14. Podaj funkcje rekurencyjną do obliczania silni.
1 dla n=0
n!=
n*(n-1)! dla n>=1
unsigned long int silnia(int x)
if (x==0)
return 1;
else
return x*silnia(x-1);
15. Na czym polega algorytm sortowania szybkiego.
Procedura sortowania dzieli się na :
- część służącą do właściwego sortowania, która nic nie robi tylko wywołuje sama siebie zapewniając "sklejanie" wyników cząstkowych,
- procedurę (funkcji) rozdzielania elementów tablicy względem pewnej komórki służącej za oś podziału.
16. Jakimi parametrami(atrybutami) można sterować w trybie tekstowym.
-Sterowanie atrybutami znaków wysyłanymi na ekran;
-Sterowanie pozycją i wyglądem kursora.
17. Jaka jest struktura programu działającego w trybie graficznym w C++.
#include <graphics.h>
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
int inicjuj_grafike(int gdriver, int gmode, char *pathgdriver);
int main()
int ster=DETECT, tryb;
if (!inicjuj_grafike(ster, tryb, "c:\\studenci\\cpp\\borlandc\\bgi"))
return 0;
line(0,0,200,200);
getch();
closegraph();
int inicjuj_grafike(int gdriver, int gmode, char *pathgdriver)
initgraph (&gdriver, &gmode, pathgdriver);
if (graphresult()!=grOk)
{ cout<<"Blad w czasie uruchomienia grafiki";
return 0; }
else return 1;
18. Do czego służą funkcje : setcolor, lineto, arc, outtextxy.
=>setcolor(int color) –ustala kolor rysowania
=>lineto(int x, int y); – rysuje linię od punktu aktualnej pozycji wskaźnika do punktu o współrzędnych (x,y).
=>arc(int x, int y, int stangle, int endangle, int radius); – łuk o środku w punkcie (x,y) i promieniu radius. Łuk ten kreślony jest od kąta stangleo do kąta endangleo.
=>outtextxy(int x, int y, const char *textstring); – wyświetla w aktualnym oknie łańcuch znaków wskazanych parametrem textstring przy zachowaniu aktualnych parametrów tekstowych począwszy od punktu (x,y).
- 1 -
pradzik_666