Rozp_w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac skrzyzowania linii kolejowych_Dz.U.96.33.144 - tekst_ ost.zm..pdf

(167 KB) Pobierz
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm.
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm. 2000.12.06 Dz.U.00.100.1082
Dz.U.96.33.144
1997-11-14 zm.wyn.z Dz.U.97.96.591
art.61 ust.2 pkt1
2000-12-06
zm. Dz.U.00.100.1082 §1
ROZPORZ ġ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 26 lutego 1996 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiada ę skrzy Ň owania linii kolejowych z
drogami publicznymi i ich usytuowanie. *
(Dz. U. z dnia 20 marca 1996 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz.
414) oraz art. 6 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. z 1989 r. Nr 52, poz. 310, z 1990 r. Nr
34, poz. 198 i z 1991 r. Nr 107, poz. 462) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. RozporzĢdzenie okreĻla warunki techniczne oraz inne wymagania w zakresie projektowania i
budowy skrzyŇowania linii kolei uŇytku publicznego i linii kolei uŇytku niepublicznego z drogami
publicznymi i jego usytuowanie.
2. Sprawy skrzyŇowania linii kolejowych z liniami tramwajowymi regulujĢ odrħbne przepisy.
§ 2. SkrzyŇowanie linii kolejowej z drogĢ publicznĢ moŇe nastĢpię w jednym lub róŇnych poziomach.
§ 3. Ilekroę w rozporzĢdzeniu jest mowa o:
1) przejeŅdzie - rozumie siħ przez to skrzyŇowanie linii kolejowej z drogĢ publicznĢ w jednym poziomie,
2) skrzyŇowaniu dwupoziomowym - rozumie siħ przez to skrzyŇowanie linii kolejowej z drogĢ publicznĢ,
która przechodzi nad lub pod liniĢ kolejowĢ,
3) przejĻciu - rozumie siħ przez to skrzyŇowanie linii kolejowej z drogĢ publicznĢ w jednym lub róŇnych
poziomach, przeznaczone tylko dla pieszych,
4) drodze ogólnodostħpnej - rozumie siħ przez to drogħ publicznĢ III-VII klasy technicznej, z
wyłĢczeniem autostrad i dróg ekspresowych,
5) pojeŅdzie szynowym - rozumie siħ przez to pociĢg, lokomotywħ, drezynħ lub inny pojazd poruszajĢcy
siħ wyłĢcznie po szynach,
6) iloczynie ruchu - rozumie siħ przez to iloczyn iloĻci pojazdów drogowych i szynowych
przejeŇdŇajĢcych przez przejazd w ciĢgu doby, obliczany w sposób okreĻlony w załĢczniku nr 2 do
rozporzĢdzenia,
7) skrajni budowli - rozumie siħ przez to granicznĢ liniħ wyznaczajĢcĢ minimalne odległoĻci obiektu
budowlanego i urzĢdzeı technicznych od osi toru kolejowego.
§ 4. 1. SkrzyŇowanie dwupoziomowe stosuje siħ dla skrzyŇowaı projektowanych przy budowie nowej
linii kolejowej lub drogi, jeŇeli:
1) linia kolejowa krzyŇuje siħ z autostradĢ lub drogĢ ekspresowĢ,
2) linia kolejowa, na której przewiduje siħ prowadzenie ruchu pociĢgów z prħdkoĻciĢ ponad 160 km/h,
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
173244260.005.png 173244260.006.png 173244260.007.png 173244260.008.png
 
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm. 2000.12.06 Dz.U.00.100.1082
krzyŇuje siħ z drogĢ publicznĢ,
3) droga publiczna przecina tory kolejowe w obrħbie stacji pomiħdzy semaforami wjazdowymi,
4) linia kolejowa krzyŇuje siħ z drogĢ krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem jedno- lub
dwucyfrowym,
5) linia kolejowa krzyŇuje siħ z drogĢ: krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem trzycyfrowym,
wojewódzkĢ, gminnĢ lub lokalnĢ miejskĢ albo zakładowĢ i sĢ spełnione nastħpujĢce warunki:
a) łĢczny czas zamkniħcia przejazdu dla pojazdów drogowych byłby wiħkszy od 12 godzin na dobħ,
b) istniejĢ dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyŇowania dwupoziomowego jest
uzasadnione pod wzglħdem ekonomicznym lub obronnym.
2. IstniejĢce przejazdy powinny byę przebudowane na skrzyŇowania dwupoziomowe, jeŇeli:
1) wystħpujĢ przypadki okreĻlone w ust. 1 pkt 1 i 2,
2) jest to niezbħdne do poprawienia przepustowoĻci drogi.
§ 5. 1. Odstħpstwa od obowiĢzku stosowania skrzyŇowania dwupoziomowego w przypadkach, o
których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3-5 oraz w ust. 2 pkt 1, dopuszcza siħ z zastrzeŇeniem ust. 2 dla:
1) skrzyŇowaı projektowanych przy budowie nowej linii kolejowej lub nowej drogi - za zgodĢ zarzĢdu
kolei wyraŇonĢ w porozumieniu z organem administracji paıstwowej właĻciwym do zarzĢdzania
ruchem na drogach publicznych, komendantem wojewódzkim Policji, KomendĢ Komunikacji
Wojskowej oraz z GeneralnĢ DyrekcjĢ Dróg Publicznych, a dla skrzyŇowaı linii kolei uŇytku
niepublicznego - ponadto z właĻciwĢ miejscowo dyrekcjĢ okrħgowĢ kolei paıstwowych,
2) skrzyŇowaı przebudowywanych lub przenoszonych w zwiĢzku ze zmianĢ trasy drogi lub linii
kolejowej - za zgodĢ zarzĢdu kolei wyraŇonĢ w trybie okreĻlonym w pkt 1, jeŇeli:
a) czas zamkniħcia przejazdu w roku ukoıczenia przebudowy nie przekroczy łĢcznie 12 godzin na
dobħ,
b) przejazd bħdzie połoŇony poza obrħbem skrajnych rozjazdów stacji kolejowej.
2. Odstħpstwo od obowiĢzku, o którym mowa w ust. 1, nie jest dopuszczalne, jeŇeli linia kolejowa
krzyŇuje siħ z autostradĢ lub drogĢ ekspresowĢ.
§ 6. 1. SkrzyŇowanie dwupoziomowe naleŇy projektowaę w sposób umoŇliwiajĢcy likwidacjħ
przejazdów znajdujĢcych siħ w odległoĻci do 3 km z kaŇdej strony wybudowanego skrzyŇowania
dwupoziomowego.
2. Zaniechanie likwidacji lub zamkniħcia dla ruchu drogowego dotychczasowych przejazdów po
wybudowaniu skrzyŇowania dwupoziomowego wymaga zgody zarzĢdu kolei, wyraŇonej w porozumieniu
z zarzĢdem drogi.
§ 7. 1. KĢt skrzyŇowania osi drogi (osi pasa ruchu) z osiĢ toru linii kolejowej powinien wynosię, z
zastrzeŇeniem ust. 2, nie mniej niŇ:
1) 60 o na kolejach normalnotorowych,
2) 45 o na kolejach wĢskotorowych.
2. KĢt skrzyŇowania moŇe byę mniejszy od okreĻlonego w ust. 1:
1) na skrzyŇowaniach istniejĢcych,
2) na przejazdach przebudowywanych - za zgodĢ zarzĢdu kolei wyraŇonĢ w porozumieniu z zarzĢdem
drogi oraz organem administracji paıstwowej właĻciwym do zarzĢdzania ruchem na drogach
publicznych, a w przypadku przebudowywania przejazdów linii kolei uŇytku niepublicznego - ponadto
w porozumieniu z właĻciwĢ miejscowo dyrekcjĢ okrħgowĢ kolei paıstwowych,
3) przy budowie skrzyŇowania niezbħdnego na czas wykonywania obiektów budowlanych - za zgodĢ
zarzĢdu kolei, wyraŇonĢ w porozumieniu z zarzĢdem drogi,
4) przy budowie skrzyŇowania linii kolejowej uŇytku niepublicznego z drogami publicznymi - za zgodĢ
zarzĢdu kolei, wyraŇonĢ w porozumieniu z zarzĢdem drogi; jeŇeli projektowane skrzyŇowanie ma
dotyczyę ulic połoŇonych w ciĢgu dróg: krajowych ogólnodostħpnych oznaczonych numerem jedno-,
dwu- i trzycyfrowym, wojewódzkich, lokalnych miejskich albo zakładowych, dopuszcza siħ
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
173244260.001.png
 
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm. 2000.12.06 Dz.U.00.100.1082
stosowanie skrzyŇowania jednopoziomowego ulicy z torami kolejowymi o kĢcie przeciħcia osi ulicy i
torów nie mniejszym niŇ 30 o , przy spełnieniu co najmniej jednego z nastħpujĢcych warunków:
a) zapewnieniu widocznoĻci pojazdu szynowego z obu stron ulicy z odległoĻci nie mniejszej niŇ 50 m,
z uwzglħdnieniem odległoĻci tego pojazdu od skrzyŇowania nie mniejszej niŇ 150 m,
b) zastosowaniu rogatek obrotowych zamykajĢcych tor kolejowy, a ulicħ tylko na czas przejeŇdŇania
pojazdu szynowego,
c) ustawieniu rogatek z obsługĢ na miejscu.
3. Przez kĢt skrzyŇowania linii kolejowej z drogĢ o liczbie pasów ruchu wiħkszej niŇ dwa rozumie siħ
kĢt ostry zawarty pomiħdzy osiĢ kaŇdego toru kolejowego i osiĢ kaŇdego pasa ruchu drogi.
4. Przez kĢt skrzyŇowania linii kolejowej krzyŇujĢcej siħ z drogĢ w łuku rozumie siħ kĢt zawarty
pomiħdzy osiĢ toru linii kolejowej i stycznĢ do łuku poziomego osi drogi (osi pasa ruchu) w punkcie
przeciħcia siħ tych osi.
5. Przez kĢt skrzyŇowania drogi z liniĢ kolejowĢ w łuku rozumie siħ kĢt zawarty pomiħdzy osiĢ drogi
(osiĢ pasa ruchu) i stycznĢ do osi toru kolejowego w punkcie przeciħcia siħ tych osi.
§ 8. Projekty skrzyŇowaı linii kolei uŇytku publicznego z drogami powinny byę zatwierdzone przez
zarzĢd drogi i zarzĢd kolei, a projekty skrzyŇowaı linii kolei uŇytku niepublicznego z drogami - ponadto
przez właĻciwĢ miejscowo dyrekcjħ okrħgowĢ kolei paıstwowych.
Rozdział 2
Klasyfikacja przejazdów i przej Ļę
§ 9. Przejazdy i przejĻcia dzielĢ siħ na nastħpujĢce kategorie:
1) kategoria A - przejazdy uŇytku publicznego z rogatkami lub przejazdy uŇytku publicznego bez
rogatek, na których ruch na drodze kierowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników
kolejowych,
2) kategoria B - przejazdy uŇytku publicznego z samoczynnĢ sygnalizacjĢ ĻwietlnĢ i z półrogatkami,
3) kategoria C - przejazdy uŇytku publicznego z samoczynnĢ sygnalizacjĢ ĻwietlnĢ lub uruchamianĢ
przez pracowników kolei,
4) kategoria D - przejazdy uŇytku publicznego bez rogatek i półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji
Ļwietlnej,
5) kategoria E - przejĻcia uŇytku publicznego,
6) kategoria F - przejazdy i przejĻcia uŇytku niepublicznego.
§ 10. 1. Do kategorii A zalicza siħ przejazdy uŇytku publicznego, na których na okres przejeŇdŇania
pojazdu szynowego ruch na drodze wstrzymywany jest rogatkami lub sygnałami nadawanymi przez
pracowników kolejowych.
2. Zabezpieczenie przejazdu rogatkami z obsługĢ na miejscu stosuje siħ, jeŇeli:
1) droga na jednym przejeŅdzie przecina na szlaku kolejowym wiħcej niŇ dwa tory główne,
2) droga przecina tory, po których zgodnie z regulaminem technicznym stacji kolejowej lub bocznicy
przejeŇdŇajĢ staczane lub odrzucane podczas rozrzĢdu wagony,
3) przejazd nie moŇe byę zaliczony do kategorii B, C lub D.
3. Zabezpieczenie przejazdu rogatkami z obsługĢ z odległoĻci moŇna stosowaę na skrzyŇowaniach
linii kolejowej z drogĢ: krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem trzycyfrowym, wojewódzkĢ, gminnĢ
lub lokalnĢ miejskĢ albo zakładowĢ, jeŇeli rogatki bħdĢ widoczne z posterunku obsługujĢcego
bezpoĻrednio przejazd z odległoĻci nie wiħkszej niŇ 1000 m, a przy zastosowaniu urzĢdzeı telewizji
przemysłowej - nawet z odległoĻci wiħkszej, uzaleŇnionej od zaprojektowanych obwodów sterowania
napħdów elektrycznych, jeĻli jest spełniony jeden z nastħpujĢcych warunków:
1) iloczyn ruchu jest równy lub wiħkszy od liczby 20.000, lecz mniejszy od liczby 50.000,
2) iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 20.000, a widocznoĻę przejazdu nie odpowiada warunkom
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
173244260.002.png
 
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm. 2000.12.06 Dz.U.00.100.1082
okreĻlonym dla przejazdu kategorii D.
4. Warunki widocznoĻci przejazdów i przejĻę okreĻla załĢcznik nr 1 do rozporzĢdzenia.
5. W przypadkach uzasadnionych warunkami ruchu, dla zwiħkszenia bezpieczeıstwa,
zabezpieczenie przejazdu rogatkami zamykanymi na okres przejeŇdŇania pojazdu szynowego moŇe byę
uzupełnione urzĢdzeniem samoczynnej lub półsamoczynnej sygnalizacji Ļwietlnej.
6. W przypadkach uzasadnionych warunkami miejscowymi zarzĢd kolei w porozumieniu z zarzĢdem
drogi i organem administracji paıstwowej właĻciwym do zarzĢdzania ruchem na drogach publicznych
oraz z komendantem wojewódzkim Policji moŇe zarzĢdzię, aby rogatki na przejeŅdzie w porze nocnej lub
w ciĢgu całej doby były zamkniħte, a otwierane na ŇĢdanie tylko dla przepuszczenia uŇytkowników drogi.
§ 11. Do kategorii B zalicza siħ przejazdy uŇytku publicznego, jeŇeli:
1) linia kolejowa krzyŇuje siħ z drogĢ krajowĢ ogólnodostħpnĢ, oznaczonĢ numerem jedno- lub
dwucyfrowym, albo
2) linia kolejowa krzyŇuje siħ z drogĢ: krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem trzycyfrowym,
wojewódzkĢ, gminnĢ lub lokalnĢ miejskĢ albo zakładowĢ, a iloczyn ruchu jest równy lub wiħkszy od
liczby 50.000,
3) droga publiczna krzyŇuje siħ z liniĢ kolejowĢ, po której jeŇdŇĢ pociĢgi z prħdkoĻciĢ ponad 140 km/h.
§ 12. Do kategorii C zalicza siħ przejazdy uŇytku publicznego na skrzyŇowaniach linii kolejowej z
drogĢ: krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem trzycyfrowym, wojewódzkĢ, gminnĢ lub lokalnĢ
miejskĢ albo zakładowĢ, na których:
1) iloczyn ruchu jest równy lub wiħkszy od liczby 20.000, lecz mniejszy od liczby 50.000, albo
2) iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 20.000, a widocznoĻę przejazdu nie odpowiada warunkom
okreĻlonym dla przejazdu kategorii D lub obowiĢzujĢca maksymalna prħdkoĻę pojazdów szynowych
na przejeŅdzie jest wiħksza niŇ 120 km/h.
§ 13. Do kategorii D zalicza siħ przejazdy uŇytku publicznego na skrzyŇowaniach linii kolejowej z
drogĢ: krajowĢ ogólnodostħpnĢ oznaczonĢ numerem trzycyfrowym, wojewódzkĢ, gminnĢ lub lokalnĢ
miejskĢ albo zakładowĢ, jeŇeli:
1) przejazd odpowiada warunkom widocznoĻci okreĻlonym w załĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia i
iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 20.000 oraz obowiĢzujĢca maksymalna prħdkoĻę pojazdów
szynowych na przejeŅdzie nie przekracza 120 km/h albo
2) bez wzglħdu na warunki widocznoĻci, prħdkoĻę pojazdów szynowych na przejeŅdzie nie przekracza
15 km/h.
§ 14. 1. Iloczyn ruchu na przejeŅdzie oblicza siħ na podstawie pomiarów natħŇenia ruchu drogowego
i kolejowego.
2. Sposób obliczania iloczynu ruchu na przejeŅdzie okreĻla załĢcznik nr 2 do rozporzĢdzenia.
3. Pomiary natħŇenia ruchu drogowego wykonuje właĻciwy zarzĢd drogi nie rzadziej niŇ co 5 lat.
4. Pomiary natħŇenia ruchu kolejowego wykonuje zarzĢd kolei w tych samych okresach, w których
zostało ustalone natħŇenie ruchu pojazdów na drogach. Obliczeı iloczynu ruchu dokonuje zarzĢd kolei
na podstawie danych o natħŇeniu ruchu pojazdów drogowych, otrzymanych od zarzĢdu drogi.
5. Pomiarami natħŇenia ruchu drogowego powinny byę objħte wszystkie przejazdy kategorii A-D.
§ 15. 1. Do kategorii E zalicza siħ przejĻcia uŇytku publicznego zamykane na czas przejeŇdŇania
pojazdu szynowego rogatkami lub za pomocĢ furtek albo ogrodzone kołowrotkami lub barierkami.
2. PrzejĻcia ogrodzone kołowrotkami lub barierkami, bez urzĢdzenia zabezpieczajĢcego
obsługiwanego na miejscu, moŇna stosowaę przez tory, po których nie sĢ staczane lub odrzucane
podczas rozrzĢdu wagony:
1) jeŇeli przejĻcie odpowiada warunkom widocznoĻci okreĻlonym w załĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia,
2) bez wzglħdu na warunki widocznoĻci, jeŇeli prħdkoĻę pojazdów szynowych na przejĻciu nie
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
173244260.003.png
 
Dz.U.96.33.144 - tekst: ost.zm. 2000.12.06 Dz.U.00.100.1082
przekracza 15 km/h.
3. Barierki, o których mowa w ust. 2, powinny byę ustawione w taki sposób, aby osoba przechodzĢca
musiała przed wejĻciem na tor kolejowy zmienię kierunek ruchu; pierwsze wejĻcie pomiħdzy barierki
powinno zmuszaę pieszego do przyjħcia kierunku przeciwnego do zasadniczego kierunku ruchu
pojazdów szynowych po najbliŇszym torze.
§ 16. Przy zaliczaniu przejazdów do poszczególnych kategorii naleŇy równieŇ braę pod uwagħ
wystħpujĢce czasowo lub sezonowo złe warunki widocznoĻci. W przypadkach uzasadnionych
szczególnymi warunkami miejscowymi moŇna stosowaę stopieı zabezpieczenia wyŇszy niŇ wymagany
przepisami rozporzĢdzenia.
§ 17. Obszarów w obrħbie widocznoĻci przejazdów i przejĻę uŇytku publicznego, okreĻlonych w
załĢczniku nr 1 do rozporzĢdzenia, nie wolno zadrzewiaę (zakrzewiaę), a na dojazdach do przejazdów,
znajdujĢcych siħ na tych obszarach, nie wolno urzĢdzaę placów postojowych i umieszczaę innych
urzĢdzeı obsługi ruchu drogowego.
§ 18. JeŇeli długoĻę odcinka drogi pomiħdzy torami kolejowymi, mierzona miħdzy wewnħtrznymi
skrajnymi szynami po osi drogi, wynosi co najmniej 32 m, kwestiħ zabezpieczenia przejazdu przez kaŇdy
tor lub kaŇdĢ grupħ torów naleŇy rozpatrywaę oddzielnie.
§ 19. JeŇeli na przejeŅdzie zbiega siħ kilka dróg, przy ustalaniu sposobu jego zabezpieczenia naleŇy
uwzglħdniaę wszystkie kierunki jazdy.
§ 20. JeŇeli na drodze krzyŇujĢcej siħ z liniĢ kolejowĢ zlokalizowano liniħ tramwajowĢ, to
zabezpieczenie ruchu na przejazdach powinno byę zgodne z przepisami w sprawie skrzyŇowaı linii
kolejowych z liniami tramwajowymi.
§ 21. 1. Do kategorii F zalicza siħ przejazdy i przejĻcia uŇytku niepublicznego, z których korzystanie
nastħpuje na podstawie umowy zawartej miħdzy zarzĢdem kolei a uŇytkownikiem przejazdu lub
przejĻcia. Przejazdy i przejĻcia powinny byę wyposaŇone w rogatki stale zamkniħte, otwierane przez
uŇytkowników w razie potrzeby.
2. UrzĢdzenie przejazdów i przejĻę, okreĻlonych w ust. 1, przez tory kolei uŇytku niepublicznego
wymaga ponadto zgody właĻciwej miejscowo dyrekcji okrħgowej kolei paıstwowych w zakresie ustalenia
warunków zabezpieczenia ruchu i warunków korzystania z przejazdów i przejĻę.
§ 22. 1. Ustalenie sposobu zabezpieczenia nowego przejazdu lub przejĻcia uŇytku publicznego,
zmiana sposobu istniejĢcego zabezpieczenia, z wyjĢtkiem przypadków okreĻlonych w ust. 4-6 i 8,
ustalenie kategorii przejazdu, zlikwidowanie przejazdu lub przejĻcia uŇytku publicznego oraz ustalenie
warunków ich widocznoĻci powinny byę dokonywane w terenie przez zarzĢd kolei w porozumieniu z
właĻciwym zarzĢdem drogi i komendantem wojewódzkim Policji, a w odniesieniu do przejazdów i przejĻę
na liniach kolei uŇytku niepublicznego - ponadto w porozumieniu z właĻciwĢ miejscowo dyrekcjĢ
okrħgowĢ kolei paıstwowych. Ustalenia te powinny byę zawarte w dokumentacji (metryce) przejazdu lub
przejĻcia.
2. Sprawy, o których mowa w ust. 1, wymagajĢ objħcia projektem organizacji ruchu, podlegajĢcym
zatwierdzeniu przez organ administracji paıstwowej właĻciwy do zarzĢdzania ruchem na drogach
publicznych.
3. Przy ustalaniu zabezpieczenia przejazdu lub przejĻcia naleŇy okreĻlię szczegółowĢ lokalizacjħ
posterunku dróŇnika (straŇnicy przejazdowej) zgodnie z przepisem § 46.
4. W przypadku:
1) uszkodzenia rogatek,
2) niedziałania sygnału dŅwiħkowego lub półsamoczynnej sygnalizacji Ļwietlnej na rogatkach
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
173244260.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin