Psychologia_pamieci_Badania_teorie_zastosowania_psypam.pdf

(934 KB) Pobierz
Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania
Idź do
Przykładowy
rozdział
Psychologia pamiķci.
Spis treÍci
zastosowania
Katalog ksiazek
Autor: Maria Jagodziĺska
ISBN: 978-83-246-1134-8
Format: A5, stron: 624
NowoÍci
Bestesllery
Zamw drukowany
katalog
PodrŃ w gĀĴb ludzkiej pamiķci
¤ Podstawy teoretyczne
¤ PodĀoŃe neurobiologiczne
¤ Odkrywane tajemnice umysĀu
Pamiķě jest jednĴ z najbardziej fascynujĴcych funkcji naszego mzgu. Wydaje nam siķ
zupeĀnie naturalne, Ńe budzĴc siķ rano, rozpoznajemy pokj i twarze bliskich, a takŃe
potrafimy wykorzystaě zdobytĴ wczeľniej wiedzķ w codziennych sytuacjach. PrzecieŃ
zadaniem pamiķci jest wĀaľnie gromadzenie wiedzy o ľwiecie i umiejķtnoľci
nabywanych w ciĴgu Ńycia. To wĀaľnie dziķki niej udaje nam siķ zrozumieě zachowania
ludzi i zanalizowaě okolicznoľci, w jakich siķ znajdujemy. To ona pozwala nam oceniaě
obserwowane zdarzenia i odbierane wiadomoľci.
KsiĴŃka â Psychologia pamiķci Ò jest podrķcznikiem akademickim, a zarazem prawdziwĴ
encyklopediĴ wiedzy na temat pamiķci. Autorka rozpoczyna wykĀad od przybliŃenia
teorii, odwoĀujĴc siķ do pionierw badaĺ w tym zakresie Ï Hermanna Ebbinghausa czy
Frederica Bartletta. Osobny rozdziaĀ poľwiķca neurobiologicznemu podĀoŃu, a takŃe
organizacji pamiķci, jej systemom i procesom. Zabiera nas teŃ w fascynujĴcĴ podrŃ
w gĀĴb ludzkiego mzgu: opisuje rozwj pamiķci od najmĀodszych lat aŃ do wieku
dojrzaĀego. PrzybliŃa specyfikķ pamiķci autobiograficznej oraz charakteryzuje rŃnego
typu zaburzenia, w tym rŃne rodzaje amnezji i chorobķ Alzheimera.
Ponadto podrķcznik opisuje:
¤ systemy pamiķci krtkotrwaĀej i dĀugotrwaĀej,
¤ procesy kodowania informacji oraz strategie zapamiķtywania,
¤ pamiķě jawnĴ i utajonĴ Ï przejawy, obserwacje, metody badania,
¤ zapominanie Ï teorie i czynniki wpĀywajĴce na trwaĀoľě przechowywania
danych,
¤ procesy wydobywania z pamiķci potrzebnych informacji,
¤ starzenie siķ pamiķci i zmiany neurologiczne w mzgu.
Twj koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Zamw cennik
Zamw informacje
o nowoÍciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
Badania, teorie,
430629948.001.png 430629948.002.png 430629948.003.png
Spis treści
Przedmowa .................................................................. 13
Część I Badania nad pamięcią ................................................... 17
Rozdział 1. Pamięć jako przedmiot badań .................................... 19
Przejawy pamięci ....................................................................19
Pojęcie pamięci .......................................................................20
Pamięć czy uczenie się? .........................................................22
Podstawowe rozróżnienia ........................................................24
Główne problemy ....................................................................25
Podsumowanie ........................................................................26
Literatura uzupełniająca .........................................................27
Zbliżenie. Metafory opisujące pamięć ..................................... 27
Rozdział 2. Historia badań ............................................................. 31
Przednaukowe zainteresowania pamięcią ...............................31
Pionierzy badań nad pamięcią ................................................35
Główne podejścia teoretyczne .................................................40
Wprowadzenie .............................................................................. 40
Asocjacjonizm klasyczny ............................................................... 40
Behawioryzm ................................................................................. 42
Badania nad uczeniem się werbalnym .......................................... 44
Współczesne wersje asocjacjonizmu ............................................. 45
Źródła rewolucji poznawczej ......................................................... 45
Charakterystyka podejścia poznawczego ....................................... 47
Badania nad pamięcią w warunkach naturalnych
— podejście ekologiczne ............................................................ 48
Neuropsychologiczne i neuropoznawcze
badania nad pamięcią ................................................................ 50
Podsumowanie ........................................................................51
Literatura uzupełniająca .........................................................53
4
Spis treści
Rozdział 3. Metody badań ..............................................................55
Podstawowy plan eksperymentu w badaniach pamięci ...........55
Pomiary pamięci .....................................................................56
Rodzaje zadań służących do pomiaru pamięci .............................. 56
Testy reprodukcji .......................................................................... 57
Testy rozpoznawania ..................................................................... 60
Testy pośrednie ............................................................................. 62
Testy pamięci prospektywnej ........................................................ 63
Metoda chronometryczna ............................................................. 64
Zmienne niezależne w badaniach pamięci .............................64
Zmienne na etapie kodowania ...................................................... 64
Zmienne na etapie przechowywania ............................................ 67
Zmienne na etapie wydobywania .................................................. 67
Zmienne związane z badaną populacją ........................................ 68
Podsumowanie ........................................................................69
Literatura uzupełniająca ........................................................70
Część II Natura ludzkiej pamięci
— systemy i procesy ........................................................71
Rozdział 4. Neurobiologiczne podłoże pamięci .............................73
Pytania dotyczące relacji między pamięcią a mózgiem ...........73
Problem mózgowej lokalizacji pamięci ....................................75
Poszukiwania engramu ................................................................. 75
Czy pamięć ma ścisłą lokalizację w mózgu? ................................. 75
Współczesne ujęcie problemu ...................................................... 76
Podstawowe dane o strukturach anatomicznych mózgu ........78
Półkule mózgowe .......................................................................... 78
Kora mózgowa ............................................................................... 79
Układ limbiczny i formacja hipokampa ......................................... 82
Zwoje podstawy, pień mózgu i móżdżek ....................................... 83
Struktury zaangażowane w procesy pamięci ................................ 86
Metody badania relacji między pamięcią
a strukturami mózgu ............................................................87
Lezje i sekcje mózgu ..................................................................... 87
Przegląd technik obrazowania mózgu ........................................... 88
Obrazowanie elektrofizjologiczne .................................................. 89
Pozytronowa tomografia emisyjna ................................................. 92
Czynnościowy rezonans magnetyczny .......................................... 94
Problemy interpretacyjne .............................................................. 95
Neurony i procesy przewodzenia informacji
w układzie nerwowym ..........................................................96
Budowa neuronu .......................................................................... 97
Synapsy ......................................................................................... 98
Przewodzenie informacji i komunikacja między neuronami ...... 100
Spis treści
5
Neuroprzekaźniki ........................................................................101
Receptory synaptyczne ................................................................103
Badania nad komórkowymi i molekularnymi
mechanizmami pamięci .....................................................105
Koncepcja Hebba ........................................................................105
Plastyczność układu nerwowego jako podłoże pamięci ...............105
Mechanizmy plastyczności synaptycznej — LTP i LTD .............106
Zmiany strukturalne w synapsach ..............................................108
Rola genów ..................................................................................110
Podsumowanie ......................................................................111
Literatura uzupełniająca .......................................................114
Rozdział 5. Organizacja pamięci — systemy i procesy ................ 115
Podstawy organizacji pamięci ...............................................115
Jedna pamięć czy kilka? ........................................................116
Tradycyjne rozróżnienia ..............................................................116
Wielomagazynowe modele pamięci ............................................116
Argumenty za wielomagazynowymi modelami pamięci
i przeciw nim ............................................................................120
Procesy przetwarzania informacji a pamięć ..........................124
Koncepcja poziomów przetwarzania ...........................................124
Krytyka i rozwój koncepcji poziomów przetwarzania ..................128
Podejście procesualne w wyjaśnianiu funkcjonowania pamięci ...129
Ile jest systemów pamięci? ....................................................130
Główne podziały ..........................................................................130
Kryteria wyróżniania systemów pamięci .....................................132
Dane o mózgowej organizacji pamięci ........................................134
Typologia L.R. Squire’a ...............................................................138
Pięć głównych systemów pamięci ludzkiej
według Schactera i Tulvinga ....................................................139
Podsumowanie ......................................................................141
Literatura uzupełniająca .......................................................143
Zbliżenie 1. Relacje pomiędzy systemami pamięci
— model SPI ........................................................................ 143
Zbliżenie 2. Wyodrębnianie się systemów pamięci
w 1. roku życia człowieka ................................................... 145
Rozdział 6. Systemy pamięci krótkotrwałej ................................ 149
Krótkotrwałe pamiętanie informacji .....................................149
Pamięć sensoryczna ..............................................................150
Pamięć ikoniczna ........................................................................150
Pamięć echoiczna .......................................................................155
Jak funkcjonuje pamięć sensoryczna? ........................................159
6
Spis treści
Charakterystyka pamięci krótkotrwałej .................................160
Pojemność ................................................................................... 160
Zapominanie ............................................................................... 162
Wydobywanie informacji ............................................................. 163
Kody pamięci krótkotrwałej ......................................................... 166
Pamięć operacyjna ................................................................170
Pamięć a bieżąca aktywność poznawcza ..................................... 170
Badania metodą podwójnego zadania ......................................... 172
Model pamięci operacyjnej Baddeleya ........................................ 173
Pętla fonologiczna ....................................................................... 175
Notes wizualno-przestrzenny ...................................................... 179
Centralny system wykonawczy .................................................... 181
Bufor epizodyczny ....................................................................... 182
Inne modele pamięci operacyjnej ............................................... 182
Problemy teoretyczne i kierunki badań ....................................... 184
Podsumowanie ......................................................................186
Literatura uzupełniająca ......................................................188
Zbliżenie. Różnice indywidualne w pamięci operacyjnej
a inteligencja płynna ...........................................................188
Zastosowanie. Jak powiększyć zakres pamięci krótkotrwałej?
Naucz się strategii albo zostań ekspertem .............................190
Rozdział 7. Systemy pamięci długotrwałej ...................................193
Zawartość pamięci długotrwałej ...........................................193
Pamięć proceduralna ............................................................194
Pamięć proceduralna a inne systemy pamięci długotrwałej ....... 194
Nabywanie umiejętności ............................................................. 196
Etapy nabywania umiejętności według J.R. Andersona .............. 198
Reprezentacja wiedzy proceduralnej .......................................... 200
Trwałość umiejętności ................................................................ 201
Obszary mózgu zaangażowane w pamięć umiejętności .............. 202
Pamięć deklaratywna — semantyczna i epizodyczna ...........203
Rozróżnienie pamięci semantycznej i epizodycznej ................... 203
Charakterystyka pamięci semantycznej ...................................... 205
Charakterystyka pamięci epizodycznej ....................................... 206
Badania metodą pamiętam-wiem ............................................... 207
Dane neuropsychologiczne ......................................................... 209
Dane neuropoznawcze ................................................................ 212
Kontrowersje teoretyczne ............................................................ 213
Reprezentacja wiedzy deklaratywnej ....................................214
Reprezentacja w formie sądów ................................................... 214
Reprezentacja w formie wyobrażeń ............................................ 216
Model podwójnego kodowania .................................................... 216
Model pojedynczego kodu ........................................................... 219
Spór o reprezentacje ................................................................... 219
Zgłoś jeśli naruszono regulamin