Naucz_ich_jak_maja_Cie_traktowac_Praktyczny_podrecznik_asertywnosci_nauczt.pdf

(1105 KB) Pobierz
Naucz ich jak mają Cię traktować! Praktyczny podręcznik asertywności
IDŹ DO:
NAUCZ ICH JAK MAJĄ
CIĘ TRAKTOWAĆ!
PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK
ASERTYWNOŚCI
Spis treści
Przykładowy rozdział
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
Autor: Bartłomiej Stolarczyk
ISBN: 978-83-246-2463-8
Format: A5, stron: 232
CENNIK I INFORMACJE:
Wspaniale jest znaleźć oparcie w sobie
• Zwiększaj osobistą skutecznoœć przy minimalnym wysiłku
• Efektywnie współpracuj z innymi ludźmi i realizuj swoje cele
• Poznaj zasady asertywnego dobrego wychowania
Asertywnie — czyli jak?
Czy potrafisz bez lęku i zażenowania wyrażać własne zdanie? Umiesz sprawić,
by zarówno partner, szef, jak i podwładny traktowali Cię w taki sposób, jakiego zawsze
oczekiwałeœ? Trzymasz emocje na wodzy, czy na najmniejsze słowo krytyki wybuchasz
niczym wulkan? A może masz wrażenie, że inni wchodzą Ci na głowę, a Ty bezsilnie
znosisz ten ciężar? Czy — niezależnie od znajomoœci podręcznikowej definicji
— naprawdę wiesz, co oznacza asertywnoœć w Twoim życiu?
Zachowanie asertywne to wyraz najwyższego szacunku — do siebie i innych.
Na bycie asertywnym stać jedynie człowieka w pełni dojrzałego: kogoœ, kto œwiadom
jest własnych wad i zalet. Asertywna postawa życiowa pozwala w pełni korzystać
z własnych praw, bez naruszania praw innych ludzi.
„I znów ta teoria” — pomyœlisz. Jednak „Naucz ich, jak mają Cię traktować! Praktyczny
podręcznik asertywnoœci” różni się od innych tym, że nauczy Cię praktycznych
zachowań asertywnych. Zaczniesz swobodnie wyrażać swoje myœli w życiu
prywatnym i zawodowym. Z czasem przestaniesz się bać i wstydzić uczuć powstałych
w odpowiedzi na kontrowersyjne zachowania innych osób. Będziesz umiał powiedzieć
„nie” i udźwigniesz ciężar bycia w centrum zainteresowania. Przyjdą nawet takie
momenty, kiedy zupełnie œwiadomie pozwolisz sobie na bycie nieasertywnym!
Asertywnoœć jest prawem do:
• wyrażania własnych myœli i opinii oraz brania za nie odpowiedzialnoœci;
• mówienia „tak” i „nie” bez poczucia winy;
• popełniania błędów i ponoszenia za nie odpowiedzialnoœci;
• proszenia o to, czego się chce;
• szanowania i otrzymywania szacunku od innych ludzi;
• wysłuchania i poważnego potraktowania;
• odmówienia sobie i innym asertywnego zachowania.
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
430624704.001.png 430624704.002.png
SPIS TREŚCI
O autorze .............................................................. 9
Wstęp, czyli wewnętrzna doskonałość ........................ 11
Rozdział 1. Czym jest asertywność? .......................... 15
Strategie zachowań,
czyli dlaczego nie zawsze zachowujemy się tak, jak chcemy .......... 16
Każde nasze zachowanie
(nawet to, które bardzo nam ciąży) kiedyś było skuteczne ...... 18
To nie Twoja wina,
że czasami zachowujesz się nie tak, jak chcesz ......................... 19
Cele asertywności .............................................................................. 21
Cel nr 1. Uczenie innych, jak mają Cię traktować ...................... 22
Cel nr 2. Zmiana zachowań innych ............................................. 24
Cel nr 3. Pomoc innym w decydowaniu o sobie ......................... 26
Cel nr 4. Maksymalizacja szans ................................................... 29
Cel nr 5. Twoje zdrowie .............................................................. 30
Po czym poznam, że to już asertywność? ......................................... 33
Rozdział 2. Jak skutecznie kształtować
zachowania asertywne? ........................... 37
Jak przestać podstawiać sobie nogę? ................................................ 38
Jak uwolnić się od ograniczających przekonań? ............................... 41
Wykorzystaj największą tajemnicę skutecznego działania ................ 47
Największa tajemnica skutecznego działania! ............................. 52
Policz, Ile Tracisz .............................................................................. 53
4 NAUCZ ICH, JAK MAJĄ CIĘ TRAKTOWAĆ!
Rozdział 3. Pewność siebie, czyli jak zyskać zdrowy
szacunek do siebie i innych? .................... 57
Jak zyskać pewność siebie? ............................................................... 59
Co Ci da świadomość własnych zalet? .............................................. 64
Jak z życzliwością wobec siebie postrzegać własne wady? ................ 68
O wstydzie, kompleksach i o tym, czy wada może być zaletą,
czyli nie jesteś naiwny, jesteś… ...................................................... 73
Rozdział 4. Jak wyrażać uczucia
i zapobiegać konfliktom? ......................... 81
O czym warto pamiętać,
by Twoje emocje pracowały na Twoją korzyść? ............................. 81
Jak nauczyć innych, jak mają Cię traktować? ................................... 88
Czuję ........................................................................................... 88
Kiedy Ty ...................................................................................... 91
Oczekuję ..................................................................................... 94
Jeżeli tego nie zrobisz, będę zmuszony… ................................. 102
Działanie ................................................................................... 104
Komunikat JA — procedura rozszerzona ................................. 104
Kiedy nie warto być asertywnym, czyli zanim powiesz… ............... 105
Lista kontrolna asertywności ........................................................... 109
Rozdział 5. Jak odmawiać bez poczucia winy? ............111
Poznaj kogoś, kto potrzebuje Twojej pomocy ................................ 111
Jak odmawiać bez poczucia winy i burzenia relacji? ....................... 115
Nie ............................................................................................. 118
Obszar odmowy ........................................................................ 118
Uzasadnienie ............................................................................. 119
Podtrzymanie kontaktu — czynna pomoc ................................ 121
Jak radzić sobie z nachalnymi ludźmi? ........................................... 124
Asertywna odmowa w cienkim cieście na ostro .............................. 127
Rozdział 6. Jak radzić sobie z opiniami innych? ..........131
Jak radzić sobie z krytyką? .............................................................. 133
Ocena formalna ......................................................................... 134
Ocena merytoryczna i decyzja ................................................... 136
Spis treści 5
Jak nie dać się wciągnąć do gry? ..................................................... 139
Wyrażenie emocji ...................................................................... 142
Powtórzenie zdania rozmówcy .................................................. 142
Prośba o uzasadnienie ............................................................... 143
Jako człowiek uczciwy na pewno mnie zrozumiesz… ............... 144
Niezbędnik na imprezach rodzinnych,
czyli jak radzić sobie z dobrymi radami? ...................................... 147
Rozdział 7. Jak wyrażać uczucia pozytywne
i przyjmować komplementy? ...................151
Dlaczego warto wyrażać uczucia pozytywne? ................................. 151
Jak budować lepsze relacje,
jak wyrażać uczucia i emocje pozytywne? .................................... 153
Jak przyjmować komplementy, nie doszukując się drugiego dna? .... 157
Rozdział 8. Jak zadbać o swoje prawa
z szacunkiem do siebie i innych? ..............163
Poznaj swoje prawa ......................................................................... 163
Upomnij się o swoje, czyli jak respektować swoje prawa? .............. 166
Rozpoznanie .............................................................................. 168
Przygotowanie ........................................................................... 168
Działanie ................................................................................... 170
Masz prawo prosić .......................................................................... 171
Asertywna prośba ...................................................................... 173
Teraz Twoja kolej ................................................179
Dodatek A FAQ ..................................................181
Czy uda mi się zmienić? .................................................................. 181
Kiedy nastąpi zmiana? .................................................................... 184
Czy asertywność nie sprawi, że przestanę być sobą? ...................... 185
Czy moje otoczenie nie odsunie się ode mnie? .............................. 187
Jak być asertywnym wobec bliskich? ............................................... 188
Jak odmawiać dzieciom? ................................................................. 191
Przepraszać czy nie przepraszać? .................................................... 193
Gdzie mogę się tego nauczyć? ........................................................ 194
6 NAUCZ ICH, JAK MAJĄ CIĘ TRAKTOWAĆ!
Asertywność i rozwój osobisty, czyli jak zyskać harmonię
w życiu prywatnym i zawodowym oraz zdrowy szacunek
do siebie i innych? .................................................................. 195
Co robić, gdy asertywność nie zadziała? ......................................... 196
Nie podjąłeś działania, ale chcesz wiedzieć,
co robić, gdy Ci nie wyjdzie .................................................... 196
Podjąłeś działanie, nie wyszło, „bo ja tak robię,
tylko trochę inaczej” ............................................................... 197
Podjąłeś działanie (wzorowo), nie masz rezultatów .................. 199
Dodatek B Asertywność w pracy .............................203
Asertywny pracownik ...................................................................... 206
Z kim jedziesz na imprezę firmową? ......................................... 206
Jak poprosić o podwyżkę? ......................................................... 209
Asertywny szef ................................................................................. 214
Asertywne informacje zwrotne, czyli jak wyzwalać inicjatywę,
mieć więcej czasu i budować autorytet szefa? ........................ 214
Asertywność w sprzedaży i w obsłudze klienta ............................... 220
Jak radzić sobie z wulgarnym i agresywnym klientem? ............. 222
Jak odmawiać klientom? ........................................................... 227
Zgłoś jeśli naruszono regulamin