Klotniom_stop_Uslysz_i_zrozum_swoje_dziecko_stopar(1).pdf

(256 KB) Pobierz
Kłótniom stop! Usłysz i zrozum swoje dziecko
K³ótniom stop! Us³ysz
i zrozum swoje dziecko
Autor: Michael P. Nichols
T³umaczenie: Maciej Prostak
ISBN: 978-83-246-1714-2
How to Win the Battle of Wills by
Making Your Children Feel Hear d
Format: A5, stron: 280
Sposoby na ma³oletniego buntownika
Przejmowanie kontroli bez walki
Wspólne ustalanie zasad
Wys³uchiwanie argumentów dziecka
Wspó³praca z dzieckiem bez wzglêdu na jego wiek
Niewa¿ne, czy musia³am sobie radziæ z czteroletnim synem, czy z przebojowymi
nastolatkami mojej siostry, ta ksi¹¿ka pomog³a mi znaleŸæ praktyczne rozwi¹zania
wszystkich problemów
Mary Comerford, matka trójki dzieci
Nadstaw (wra¿liwych) uszu
WyobraŸ sobie swój dom jako harmonijn¹, pogodn¹ przystañ. Domowników, którzy
rozmawiaj¹, zamiast sprzeczaæ siê ze sob¹. Pos³uszne dzieci, które nie k³óc¹ siê
i nie buntuj¹ wy³¹cznie po to, ¿eby postawiæ na swoim. Zrelaksowanych rodziców,
wspó³pracuj¹cych ze swoimi pociechami, a nie rozkazuj¹cych im i narzucaj¹cych
w³asne zasady.
Nawet jeœli obraz Twojej rodziny w chwili obecnej przypomina dzie³o szalonego artysty,
wszystko ulegnie zmianie wraz z poci¹gniêciami pêdzla doktora Michaela Nicholasa.
Dziêki niezwykle skutecznym (a tak¿e ³atwym do wcielenia w ¿ycie) radom szybko
zrozumiesz, ¿e kluczem do Waszych konstruktywnych rozmów jest wra¿liwe s³uchanie.
W piêciu prostych krokach nauczysz siê podejmowaæ i egzekwowaæ trudne decyzje,
a przy tym wci¹¿ s³uchaæ tego, co dzieci maj¹ do powiedzenia – obojêtne, czy dotyczy
to obowi¹zków domowych, pory snu i jedzenia, korzystania z komputera, wychodzenia
na randki, czy wyboru szko³y œredniej.
Od rujnuj¹cej niezgody do wspólnego budowania zrozumienia
Utrzymywanie autorytetu w atmosferze zaufania i szacunku.
Oferowanie rodzicielskiego wsparcia.
Poznawanie uczuæ i opinii dziecka.
Zakoñczenie przykrych konfliktów.
Wprowadzenie do relacji rodzinnych wra¿liwego s³uchania.
430620092.001.png 430620092.002.png
Spis treci
Wstp
5
CZ I
W jaki sposób wraliwe suchanie
pozwala wyeliminowa kótnie
1. Jak bez walki przej kontrol nad dzieckiem
13
2. Pi kroków wraliwego suchania
29
3. Jak unika kótni, zanim si zaczn
45
4. Jak zachci dzieci do wspópracy
71
5. Przerwanie cyklu cigych kótni
99
3
4
Spis treci
CZ II
W jaki sposób zastosowa technik wraliwego suchania
do rónych grup wiekowych
6. Mae dzieci: zy i napady histerii
123
7. Dzieci w wieku szkolnym: „Musz?”
155
8. Nastolatki: „Nie moesz mówi mi, co mam robi!”
189
CZ III
Komplikacje
9. Zmieniajca si dynamika dorastajcej rodziny
221
10. Kiedy kótnia wydaje si nieunikniona:
Jak stosowa technik wraliwego suchania
w najtrudniejszych momentach
245
Skorowidz
269
O autorze
275
ROZDZIA 1.
Jak bez walki przej
kontrol nad dzieckiem
asia bya urocz siedmioletni dziewczynk z krconymi rudymi
wosami. Ona i jej mama wanie wracay z niedzielnej wycieczki do
zoo, zakoczonej kolacj w ulubionej restauracji Kasi. Mimo e byo
ju póno, jej mama Dorota zgodzia si, aby Kasia — zanim pójdzie
do óka — pograa jeszcze pó godziny w jedn ze swoich ulubionych
gier komputerowych. To by dzie peen wrae i Dorota mylaa,
e Kasia moe potrzebowa chwili, aby si odpry, zanim zanie.
Pó godziny póniej Dorota pochylia si, by da Kasi buziaka,
i powiedziaa: „Kochanie, pora ju spa”.
„Mamo, prosz! Mog pogra w Pokemony jeszcze troch? Nie
jestem zmczona i nie chc i do óka”.
„abko, przykro mi, ale min ju czas, kiedy kadziesz si spa.
Miaymy dzisiaj dugi dzie, a jutro musisz wsta do szkoy” —
powiedziaa cierpliwie Dorota. „Wiesz, jak ciko ci wsta rano. Jeli
zaraz nie pójdziesz spa, nie wstaniesz rano i nie zdysz przygotowa
si do szkoy”. Dorota nie naleaa do tych rodziców, którzy mówi
swoim dzieciom, co maj robi, „bo ja tak mówi”. Chciaa, aby Kasia
rozumiaa powody, dla których niektóre rzeczy musz by robione
w okrelony sposób.
13
K
14
WRALIWE SUCHANIE POZWALA WYELIMINOWA KÓTNIE
„Wstan, obiecuj!” — bagaa Kasia.
„Kasiu, spdziymy dzi mio czas w zoo, prawda? Zjadymy
twoje ulubione danie w chiskiej restauracji. Chc, aby bya grzeczna
i zacza si szykowa do spania”.
„Ale prosz , jeszcze tylko kilka minut, ju prawie skoczyam” —
jczaa Kasia.
„Wycz ten komputer i id spa” — powiedziaa podniesionym
gosem Dorota. Miarka si przebraa.
„Nigdy nie pozwalasz mi nic robi!” — wya Kasia.— „To nie
fair!”.
Teraz Dorota bya ju zdenerwowana: „Jeli w cigu piciu mi-
nut nie znajdziesz si w óku, moja panno, to bardzo tego poau-
jesz!”.
Kasia, nieprzyzwyczajona do takiej szorstkoci ze strony matki, roz-
pakaa si i pobiega do swojego pokoju.
Dorota musiaa si opiera chci pobiegnicia za córk. Nie miaa
nastroju do godzenia si. Dlaczego, po tym wszystkim, co dzi dla niej
zrobia, Kasia bya taka uparta? Dlaczego musiaa popsu taki miy
dzie?
Kiedy Dorota siedziaa i rozmylaa, usyszaa ciche kanie docho-
dzce z pokoju Kasi. Zacza czu si winna. Moe powinna bya ina-
czej rozwiza ten problem. Czy dla matki, kochajcej swoje dziecko
tak mocno jak ona Kasi, nie byo innego sposobu, tylko posa sied-
miolatk do óka we zach?
Kiedy kwadrans póniej Dorota posza sprawdzi, co si dzieje
u Kasi, ta udawaa, e pi. „Dobranoc” — powiedziaa Dorota. Nie
byo odpowiedzi. Pochylia si, aby pocaowa Kasi w czoo, i poczu-
a, jak ta sztywnieje.
Kiedy Kasia usyszaa, jak mama schodzi na dó, chciaa zawoa:
„Mamo, wró!”. W jej gowie kbiy si smutek i zo. Czemu mama
nie pozwolia jej pogra jeszcze pi minut w Pokemony, pewnie prze-
szaby ca gr. Z drugiej strony, bardzo nie lubia denerwowa mamy.
Czy mama przestanie j kocha, jeli bardzo si zdenerwuje?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin