Jak_wychowac_gospodarne_dzieci_Wszystko_o_tym_co_powinny_wiedziec_i_jak_im_to_wytlumaczyc_jawygo.pdf

(309 KB) Pobierz
Jak wychować gospodarne dzieci? Wszystko o tym, co powinny wiedzieć i jak im to wytłumaczyć
Jak wychowaě gospodarne dzieci?
Wszystko o tym, co powinny
wiedzieě i jak im to wytĀumaczyě
Autor: Janet Bodnar
TĀumaczenie: Anna Zawadzka, Izabela Szybilska
ISBN: 978-83-246-0444-9
What They Need to Know about Money
and How to Tell Them
Format: A5, stron: okoĀo 450
Naucz dziecko pĀywaě, zanim rzuci siķ na gĀķbokĴ wodķ
¤ Prba pogodzenia sprzecznych interesw -- nasze i dzieciķce spojrzenie
na pieniĴdze
¤ Pytania i odpowiedzi -- prawdziwe problemy rodzicw i gotowe rozwiĴzania
¤ Niebanalny psychotest dla rodzicw -- dylematy przy komunikacji finansowej
z dzieěmi
Jako rodzic chcesz uchroniě dziecko przed roszczeniowym podejľciem do Ńycia.
Chcesz, by agresywna reklama i markowe gadŃety nie zawrciĀy mu w gĀowie. Chcesz,
by jak najwczeľniej uľwiadomiĀo sobie, Ńe pieniĴdze nie wyskakujĴ z bankomatu ot,
tak sobie. Pytanie brzmi: â Czy przekĀadasz ten zamiar na codziennĴ praktykķ
wychowawczĴ? Ò .
Czy dasz za wygranĴ, gdy dziecko zrobi scenķ w sklepie z zabawkami? Jak bardzo
powinieneľ ingerowaě w to, na co wydaje swoje kieszonkowe i pierwsze zarobione
pieniĴdze? Co, jeľli zaŃĴda pieniķdzy za pomaganie w domu czy mycie samochodu?
Jak ocenisz, czy pĀacz i proľby o podwyŃszenie kieszonkowego wynikajĴ z rzeczywistej
potrzeby, czy sĴ to zachcianki? W kaŃdej z takich sytuacji musisz oscylowaě pomiķdzy
rozsĴdkiem i dobrodusznoľciĴ. Jeľli popuľcisz wodze za bardzo, unieszczķľliwisz
dziecko na caĀe Ńycie. Jeľli bķdziesz zbyt surowy, latoroľl przestanie na Ciebie liczyě
i stracisz z niĴ kontakt.
W tej ksiĴŃce znajdziesz prawdziwe przypadki wychowawcze, opisywane przez
rodzicw w listach do jej autorki. Poznasz sprawdzone metody poparte jej wieloletnim
doľwiadczeniem. I samodzielnie zdecydujesz, jak rozstrzygnĴě problemy wychowania
finansowego Twojego dziecka. Oto kwestie podstawowe:
¤ zakĀadanie dziecku konta bankowego na kieszonkowe,
¤ sprawiedliwe dzielenie kosztw: â Ja dam tyle, a resztķ zaoszczķdzisz sam Ò ,
¤ powierzanie pieniķdzy na pierwsze oszczķdnoľci i inwestycje,
¤ wykĀadanie podstaw kapitalizmu,
¤ pomaganie w znalezieniu pracy na lato,
¤ problem pod tytuĀem: "Mam prawo jazdy i chcķ samochd",
¤ pokrywanie kosztw edukacji i utrzymania w innym mieľcie podczas studiw.
430617910.004.png 430617910.005.png 430617910.006.png 430617910.007.png 430617910.001.png 430617910.002.png
Nota od wydawcy ...................................................................... 5
Podziękowania ........................................................................... 7
Wstęp ............................................................................................ 9
Test
Sprawdź, jak gospodarujesz pieniędzmi ......... 13
Rozdział 1. Niełatwo być ekspertem .................................... 21
Rozdział 2. Dziecięce spojrzenie na pieniądze ................... 35
Rozdział 3. Nadejście reklamodawców ................................ 49
Rozdział 4. Niedaleko pada jabłko od jabłoni ................... 65
Rozdział 5. Drobniaki — lata przedszkolne ......................... 93
Rozdział 6. Jak przetrwać ze starszymi dziećmi? .............. 107
Rozdział 7. Dlaczego dolary są zielone? ........................... 129
Rozdział 8. Kieszonkowe — doświadczenie
z pierwszej ręki .................................................. 143
Rozdział 9. Grosz do grosza — dzieci i oszczędzanie ...... 181
JAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECI
Rozdział 10. Twoje dziecko, inwestycyjny guru ...................199
Rozdział 11. O koszeniu trawy i stoiskach z napojami ........221
Rozdział 12. Nastolatki — wczesne lata ...............................253
Rozdział 13. Pracować czy nie pracować? ..........................299
Rozdział 14. Wyjazd na studia
lub „pójście na swoje” (tak jakby…) ...................323
Rozdział 15. Dawać z rozsądkiem,
brać z wdzięcznością ........................................347
Rozdział 16. Zgubione portfele i inne
kłopotliwe sytuacje ............................................377
Rozdział 17. Gospodarni dziadkowie ...................................401
Rozdział 18. Misja prawie wykonana ...................................417
Rozdział 19. Wróciły. Co teraz? ..............................................423
Skorowidz .................................................................................423
4
Dziecięce
spojrzenie
na pieniądze
Rozdział drugi. Dziecięce spojrzenie na pieniądze
rzy tak dużych problemach z brakiem cza-
su uczenie swoich dzieci o pieniądzach ma
urok sprzątania piwnicy: wiesz, że należy to
zrobić, ale wciąż to odkładasz.
Czas to niejedyny czynnik. Pieniądze to jedno
z ostatnich wielkich tabu: obecnie rodzicom często
łatwiej rozmawiać z dziećmi o seksie i narkotykach,
niż przyznać się, ile zarabiają. Aby jeszcze to bar-
dziej skomplikować, nie wszystko, co dotyczy pienię-
dzy, można sprowadzić do zwykłych porad. W ro-
dzinie rodzice mogą posługiwać się pieniędzmi jako
bronią, używać ich jako symbolu władzy lub czegoś,
co ma zastąpić miłość. Sposób, w jaki zarządzasz
pieniędzmi, może ujawnić kilka rzeczy o Twojej oso-
bowości, o których wolałbyś nie wiedzieć. Jeśli jesteś
na przykład niereformowalnym zakupoholikiem, mo-
żesz odczuwać zrozumiałą niechęć, by przekonywać
swojego nastolatka do nieprzekraczania budżetu prze-
znaczonego na odzież. I tak, jak sprzątanie piwnicy,
zostawiasz to na inny dzień.
Nawet jeśli chcesz podjąć się tego zadania, stajesz
wobec tych samych problemów, co podczas rozmów
o seksie: ile Twoje dzieci już wiedzą? Według wielu
badań o finansowej zaradności młodych ludzi, na
pewno nie tyle, ile powinny. W ostatnim badaniu
35
430617910.003.png
JAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECI
przeprowadzonym na grupie uczniów ostatnich klas
liceum przez Jump$tart Coalition for Personal Finan-
cial Literacy (grupa rządowych, edukacyjnych i finan-
sowych organizacji), średni wynik wynosił 52,3% —
poniżej oceny dostatecznej.
Inne badania wskazują, że dzieci mają szczególne
kłopoty ze zrozumieniem zasad inwestowania, oszczę-
dzania z myślą o przyszłości, takiej jak na przykład
studia, a także reguł brania kredytów. W ankiecie
przeprowadzonej przez Northwestern Mutual na te-
mat metod, przy użyciu których rodzice uczą dzieci
o finansach, mniej niż 40% rodziców powiedziało,
że rozmawia ze swoimi dziećmi o kartach kredyto-
wych i pożyczkach. Warto podkreślić, że rodzice byli
również zrozumiale niechętni rozmowom o finan-
sach własnej rodziny, ponieważ „dzieci nie muszą
tego wiedzieć”. W tej książce znajdziesz łatwe i nie-
groźne metody zajęcia się tymi wszystkimi tematami,
a także wielu innymi. Na razie jednak przyjrzyjmy
się dziecięcemu punktowi patrzenia na finanse.
Przeprowadzam badania
odczas badań, jakie przeprowadzałam, spędzi-
łam kiedyś cały dzień, prowadząc szeroką dysku-
sję z grupą uczniów szkoły średniej. Rozmawia-
liśmy o tym, jak wydają pieniądze i jak oszczędzają;
kim chcą być, gdy dorosną, i ile według nich będą
zarabiać; które reklamy im się podobają i czy ku-
pują potem te produkty. Moja próbka uczniów nie
była dobrana w sposób naukowy, ale reprezentowała
etnicznie i ekonomicznie zróżnicowaną grupę dzieci
z dużego miasta. Dzieci wchodzące dopiero do grupy
„nastolatków” to najmilszy przedmiot badań: są wy-
starczająco duże, by coś wiedzieć o pieniądzach, ale
nie na tyle, by uważać, że wiedzą wszystko.
36
P
Zgłoś jeśli naruszono regulamin