poligrafia 7.pdf

(485 KB) Pobierz
303509439 UNPDF
PROTECHNIKA
Zarządzanie kolorem
Przestrzenie barw, sposoby ich konwersji,
obsługa koloru w Photoshopie.
Wielogodzinna praca nad projektem została zrujnowana ogromną zmianą kolorystyki na wydruku. Co jest przyczyną
ciągłych problemów z właściwą interpretacją kolorów w różnych programach i niezgodności kolorów obrazu widziane-
go na monitorze z wydrukiem? Zrozumienie różnic w sposobach tworzenia barwnego obrazu przez nasze urządzenia
pozwoli na takie posługiwanie się oprogramowaniem, które ułatwi nam przechodzenie przez wszystkie komponenty
systemu obróbki obrazu z zachowaniem zbliżonej kolorystyki na każdym etapie naszej pracy.
Podstawowe modele barw
Zarządzanie kolorem jest świadomym przenoszeniem informa-
cji o zakresie barw na każdym etapie pracy z cyfrowym obrazem
oraz sposobem optymalnego dopasowania barw w procesie ko-
munikacji pomiędzy poszczególnymi urządzeniami odtwarza-
jącymi obraz. Często spotykane, w opisywaniu idei zarządzania
barwą, określenia typu „system lub barwy niezależne od urzą-
dzenia” są niedorzeczne, ponieważ wygląd ilustracji powstającej
w procesach skanowania, wyświetlania i druku jest zależny od
możliwości tych właśnie urządzeń. Różnice w możliwościach od-
twarzania obrazu na różnych urządzeniach są nieraz tak duże, że
sposoby konwersji bywają daleko idącym kompromisem.
o autorze
Artur Adamski
Od wielu lat zajmuje się opracowaniem grai-
ki do publikacji
e-mail: artek@netgate.com.pl ,
web: www.artek.ng.pl
odmienny sposób interpretuje te same barwy. Po drugie, nasze
oczy w połączeniu z mózgiem rejestrują miliardy kolorów, porów-
nywalnie przestrzeń RGB zawiera niewielki ich zestaw, a zakres
CMYK jest jeszcze bardziej ograniczony. Różnice w zakresie moż-
liwości odtwarzania kolorów w przestrzeniach RGB i CMYK stwa-
rzają problemy z wiernym odwzorowaniem barw przy konwersji
obrazu z jednej przestrzeni do drugiej. Należy więc dokonać ta-
kiej konwersji obrazu RGB, aby zapewnić możliwie najlepsze od-
wzorowanie jego barw w przestrzeni CMYK.
Standardy konwersji
Ponieważ każde urządzenie w procesie pracy nad obrazem po-
siada różne możliwości generowania barw – używa więc innego
zestawu kolorów. Potrzebna stała się możliwości opisania każde-
go istniejącego koloru, dzięki czemu barwy zarejestrowane przez
dane urządzenie mogą zostać poprawnie zinterpretowany przez
kolejne urządzenie.
Aby zrozumieć różnice w kolorach generowanych przez rozmaite
urządzenia używane przez nas w procesie obróbki obrazu, musi-
my sięgnąć do podstaw nauki o barwie.
Obraz wielobarwny jest budowany w procesie mieszania barw.
Istnieją dwa podstawowe modele mieszania barw:
• addytywny – polegający na dodawaniu składowych barw
widma, które w równych proporcjach i maksymalnej ilości
emitują białe światło;
• subtraktywny- model w którym mieszanie barw polega
na odejmowaniu składowych widma światła odbitego od
powierzchni wygenerowanego obrazu, równe proporcje i
maksymalna ilość czynnika regulującego odbite światło
daje w efekcie czerń.
W opisie tych dwu modeli mieszania barw celowo wyróżniam po-
jęcia emisji i odbicia światła. Zastosowanie jednego z tych czyn-
ników determinuje sposób w jaki konkretne urządzenie generu-
je barwny obraz. Urządzenia emitujące światło: monitory, pane-
le, rzutniki bądź rejestrujące światło: kamery cyfrowe, skane-
ry i inne urządzenia RGB posługują się addycją, zaś urządzenia
drukujące CMY: drukarki atramentowe, laserowe, maszyny i plo-
tery drukujące – subtrakcją. Ponieważ zdolność farb do pochła-
niania właściwego zakresu światła w pożądanych ilościach jest
w praktyce słabsza niż w teorii, zakres możliwych do odtworze-
nia barw jest mniejszy niż w modelu RGB. Ze względu na tę nie-
doskonałość, farby tzw. tridowe (CMY), uzupełniane są one o far-
bę czarną (K). Z tych samych powodów - dążenia do rozszerze-
nia zakresu barw - stosuje się w druku farby dodatkowe. I tu do-
chodzimy do sedna...
Różne urządzenia wejścia i wyjścia
Po pierwsze, każde urządzenie (takie jak monitor, skaner lub apa-
rat cyfrowy) ze względów konstrukcyjnych i technologicznych w
2
styczeń/luty 2007 www.psdmag.org
303509439.025.png 303509439.026.png
Zarządzanie kolorem
Przestrzenie barw, sposoby ich konwersji, obsługa
W 1931 roku Commission Internationale d'Eclariage (CIE) przed-
stawiła taki sposób opisu kolorów.
Według teorii jego autorów, kolor nie może być jednocześnie czer-
wony i zielony albo niebieski i żółty. Utworzono trójwymiarową
reprezentację kolorów na której wartości dodatnie dla czerwone-
go i żółtego, wartości ujemne dla kolorów zielonego i czerwonego
oraz wartości jasności tworzą przestrzeń barw LAB o bardzo sze-
rokim zakresie. W Photoshopie ten model barw przedstawiają: ka-
nał L (lightness) reprezentujący poziom jasności, kanał A – zie-
lony i czerwony, kanał B – niebieski i żółty. Posługując się edy-
cją za pomocą krzywych w Photoshopie, po jednej stronie krzy-
wej kanału A mamy zielony a po drugiej czerwony; podobnie krzy-
wa kanału B rozdziela niebieski i żółty a krzywa kanału L regulu-
je poziom jasności.
W ten sposób utworzono teoretyczną podstawę dla systemów
(programów i urządzeń) do konwersji barw. Systemy mogą po-
brać kolor RGB, określić w systemie LAB a następnie przedsta-
wić w CMYK. Sposób konwersji (np. w programie Photoshop) de-
finiowany jest przez zestaw czterech standardów konwersji kolo-
rów: wizualny, nasycony, kolorymetryczny względny i koloryme-
tryczny absolutny.
Wizualny (Perceptual) lub Postrzegany
Standard służący przedstawianiu kolorów w przestrzeni barw
mniejszej niż przestrzeń źródła. Najlepiej sprawdzająca się kon-
wersji obrazów zawierających płynne przejścia tonalne.
Zmienia kolory w sposób percepcyjny - naturalny dla naszych
oczu, relacje między kolorami nie zmieniają się, modyfikowane
są jedynie niektóre barwy.
krotnie – ze względu na zmienne warunki oświetlenia panu-
jące w pomieszczeniu i zmieniające się parametry podzespo-
łów sprzętu. Profile dostarczane są także przez producentów
urządzeń.
Aby samodzielnie wykonać profil ICC konieczne jest posiadanie
programu i urządzenia kalibrującego a jest to dość drogi sprzęt.
Standardowy test IT8 - obraz zawierający pełną gamę kolorów
niezbędny jest przy kalibrowaniu skanera. Kolorymetr lub spek-
trofotometr, montowany na monitorze CRT lub panelu LCD, do-
konuje pomiarów wyświetlanych obrazów testowych. Podobnie
analizowane są wydruki specjalnych zestawów wzorników. Na
bazie informacji z urządzenia kalibrującego oprogramowanie
tworzy tabele konwersji barw.
W przypadku Photoshopa każdy użytkownik może i powinien
przynajmniej posłużyć się programem Adobe Gamma, który na
podstawie obserwacji wyświetlanych obrazów testowych pozwo-
li na skalibrowanie monitora. (Opis posługiwania się Adobe Gam-
ma patrz tutorial).
Wygenerowane przy pomocy programów kalibrujących pliki po-
winny zostać wskazane we wszystkich używanych przez nas
programach graficznych w odpowiednich pozycjach opcji zarzą-
dzania kolorem. Ważne jest aby posługiwać się jednym narzę-
dziem kalibracji. Jeżeli zainstalujemy i uruchomimy kilka narzę-
dzi, nie uda się prawidłowo wyświetlać kolorów.
W programie Adobe Photoshop oprócz implementacji profili urzą-
dzeń wyświetlających i drukujących musimy kontrolować wie-
le opcji odpowiedzialnych za konwersje barw na różnych eta-
pach obróbki.
Nasycony (Saturation)
Sposób konwersji jako kompromis pomiędzy zachowaniem nasy-
cenia barw kosztem jasności i odcienia. W tej metodzie wszyst-
kie kolory zostają odwzorowane. Sprawdza się przy konwersji ob-
razów takich jak rysunki a'la kreskówka lub drukowaniu prezen-
tacji wykresów gdy liczy się nasycenie barw a nie ich dokładna
wierność oryginałowi.
Kolorymetryczny względny (Relative Colorime-
tric)
Ustawienie domyślne dla konwersji w Photoshopie. Metoda opie-
rająca się na kompensacji punktu bieli tzn. porównaniu bieli (naj-
jaśniejszego obszaru) przestrzeni źródłowej i docelowej, odtwo-
rzeniu w przestrzeni docelowej a następnie dopasowaniu pozo-
stałych barw relatywnie do bieli. Dokładność konwersji zależna
jest więc od informacji o punkcie bieli.
Kolorymetryczny absolutny (Absolute Colorime-
tric)
Konwersja zachodzi w taki sposób, że barwy znajdujące się w ob-
rębie docelowej przestrzeni zostają bez zmian a barwy z prze-
strzeni źródłowej które znajdują się poza przestrzenią docelową
odwzorowuje się na najbliższy odcień pozwalający na zachowa-
nie charakteru barwy.
Oryginalna fotografia
CMYK na RGB
Kalibracja
W roku 1993 powołano do życia International Color Consortium
(ICC). Firmy Adobe Systems, Agfa-Gevaert, Apple Computer, East-
man Kodak, Sun Microsystems połączyły doświadczenie na te-
mat zagadnień reprodukcji barw aby stworzyć standard opisu za-
chowania się urządzeń obsługujących cyfrową reprodukcję. Wie-
lu producentów sprzętu i oprogramowania i laboratoriów dołączy-
ło do konsorcjum.
Wybór standardu konwersji w systemie obróbki obrazu jest
zależny od informacji o przestrzeni barwnej. Profil barwny
jest właśnie taką informacją o zakresie odtwarzanych barw
zapisaną w samodzielnym pliku lub dopisywaną do pliku gra-
ficznego, tworzony przez oprogramowanie do kalibracji sprzę-
tu. W celu skalibrowania systemu obróbki obrazu barwne-
go należy utworzyć profil kolorów dla każdego urządzenia
w tym systemie – monitora, drukarki, skanera i to niejedno-
Fotografia w AdobeRGB
CMYK na sRGB
Fotografia w sRGB
www.psdmag.org styczeń/luty 2007 3
303509439.027.png 303509439.028.png
PROTECHNIKA
Ustawienia Photoshopa
Sterowanie barwą i opcjami konwersji w Photoshopie odbywa się
głównie w oknie dialogowym Ustawienia koloru (Color Settings...)
[Shift]+[Ctrl]+[K]. Na początku możemy wskazać zestaw
predefiniowanych ustawień (Settings) np. ustawienia przy pra-
cy do druku w Europie (Europe Prepress Defaults) oraz do przy-
gotowanie grafiki dla internetu (Web Graphics Defaults). Zgod-
nie z naszym wyborem dopasowane zostają składowe ustawie-
nia zestawu.
Praca z barwnymi obrazami
Oprócz ustawień domyślnych Photoshop oferuje możliwość stero-
wania kolorem prawie na każdym etapie pracy: otwieraniu plików, za-
pisie i wydruku. Jeżeli np. otwierany plik graficzny nie zawiera profi-
lu, Photoshop pozwala na przypisanie go. Z Menu wybieramy Obra-
zek>Tryb>Przypisz profil... (Image>Mode>Assign Profile...). Wska-
zujemy różne dostępne profile przy zaznaczonej opcji podglądu
(Preview) obserwując kolorystykę obrazka. Pozostawiamy ten pro-
fil przy którym obraz wygląda najkorzystniej. Okienka dialogowe wy-
druku pozwalają na wybranie profilu urządzenia i sposobu konwersji
(Print Space ) a okienko zapisu pozwala na dołączenie profilu. Od na-
szej wiedzy zależy czy dołączymy właściwe informacje.
Bardzo użyteczne są możliwości podglądu obrazu w innych prze-
strzeniach podczas pracy w przestrzeni roboczej. W menu Vie-
w>Proof Setup możemy wybrać jeden ze zdefiniowanych trybów
lub wczytać profil z dysku. Podgląd włączamy poleceniem Vie-
w>Proof Colors [Ctrl]+[Y]. Wiodącą rolę pełni podgląd barw znaj-
dujących się poza testowaną przestrzenią (Gamut Warning) [Ctr-
l]+[Shift]+[Y] wyróżniający wybranym kolorem te obszary. Pod-
gląd innych przestrzeni pozwala grafikowi na zorientowanie się
jak różnie może wyglądać ten sam obraz w symulacji druku (ulot-
ka) i na ekranie telewizora (plansza menu DVD).
Pracując nad barwnym obrazem należy trzymać się jak najszer-
szej przestrzeni. Cel naszej pracy definiuje dalszy sposób postę-
powania. Jeżeli określone zostaje końcowe przeznaczenia obra-
zu lepiej jest wykonać kopię i na niej przeprowadzać dalsze dopa-
sowanie kolorów zgodnie z przeznaczeniem. Stwarza to również
możliwość przechowania jak najszerszej informacji o barwach do
przygotowania następnych kopii dla innych rodzajów mediów:
druku, internetu, video tv itd.
RGB
Domyślna przestrzeń sRGB reprezentuje zbyt wąski zakres ko-
lorów. Odzwierciedla uśredniony typ monitora i nie nadaje się do
przygotowania grafiki dla innych celów niż publikacje interneto-
we. Została więc zamieniona na użyteczną do przygotowywania
prac do druku. Jako szczególnie dobre do konwersji obrazów RGB
na CMYK firma Adobe opisuje Adobe RGB (1998) obsługujące naj-
większą gamę barw.
CMYK
W oknie Przestrzeń Robocza (Working Spaces) wchodzimy w usta-
wienia Własny (Custom) CMYK i dopasowujemy proces rozbarwień
do warunków druku naszej pracy. W przypadku przygotowywania
większości prac do druku offsetowego na papierze powlekanym
stosujemy Eurostandard Powlekany (Eurostandard Coated). Po-
nieważ przyrost punktu rastrowego zależy od rodzaju papieru, war-
tość Przyrost punktu (Dot Gain), czyli rozlewania się kropek rastra
zmienia się przy wybieraniu poszczególnych dostępnych rodzajów
papieru: niepowlekany (Eurostandard Uncoated) lub gazetowy (Eu-
rostandard Newsprint). Photoshop w zależności od tych ustawień,
przyciemnia lub rozjaśnia obraz na monitorze, w podglądzie CMYK,
próbując przybliżyć jego wygląd w druku.
Sposób generacji czerni Lekkie GCR (Separation Type: Light GCR)
będzie opcją odpowiednią do większości konwertowanych obra-
zów. GCR (Gray Component Replacement) czyli częściowe zastę-
powanie szarego koloru składowego barw w trzech czwartych
tonów czernią, jest dla większości obrazów preferowaną meto-
dą separacji.
Ustawienia Całkowita ilość farby (Total Ink Limit) oraz Limit czar-
nej farby (Black Ink Limit) odpowiadają za procentowe zsumowa-
ne pokrycie papieru farbą w pojedynczym punkcie oraz najwięk-
szej ilości czarnej farby mającej w tym swój udział. W zależności
od warunków druku wartości mogą wahać się ok. 280 - 320 % cał-
kowitej ilości farby i do 100% czerni.
UCA (Under Color Addition) - dodawanie podkoloru polega na usu-
nięciu pewnej ilości czerni i wprowadzenia na jej miejsce farb CMY
w celu utrzymania nasycenia barw w ciemnych tonach. Standar-
dowe ustawienie (UCA Amount) to 0.
Zasady zarządzania
Color Management Policies decyduje o postępowaniu podczas
otwierania plików graficznych. Dostępne opcje umożliwiają:
ochronę dołączonych profili (Preserve Embedded Profiles) – za-
lecane, konwersję do przestrzeni roboczej (Convert To Working...)
lub wyłączenie zarządzania dla każdej z przestrzeni (Off). Jeże-
li wyłączymy zarządzanie profilami lepiej uaktywnić opcję pyta-
nia przy otwieraniu pliku zawierającego profil inny niż roboczy
(Profile Mismatches: Ask When Opening). Photoshop zapyta czy:
wczytać i wyświetlać zgodnie z załączonym profilem, skonwerto-
wać do profilu roboczego lub ignorować zarządzanie.
tablice kontrolne Adobe Gamma, Apple ColorSync
W trybie rozszerzonym (Advanced Mode) w opcjach konwer-
sji mamy do wyboru mechanizmy zarządzania kolorem: Adobe
(ACE), Microsoft ICM (Win) lub Apple ColorSync (Mac OS). Usta-
wiamy Mechanizm (Engine): Adobe (ACE), natomiast Cel (Intent)
wybieramy Wizualny (Perceptual) przy drukowaniu obrazów ja-
ko RGB lub Kolorymetryczny względny (Relative Colorimetric) dla
prac CMYK. Opcja Użyj ditheringu (Use Dither) powinna być za-
znaczona. Kompensacja punktu czerni (Black Point Compensa-
tion) również jest zalecana, aby poprawiać niezgodności punk-
tu czerni w różnych przestrzeniach.
Higiena pracy wymaga również konwersji na etapie prezentacji:
np. jeżeli projekt przeznaczony do druku zamierzamy komuś po-
kazać na jego monitorze (za pośrednictwem poczty e-mail), to
należy wysyłaną kopię obrazka skonwertować do przestrze-
ni sRGB.
4
styczeń/luty 2007 www.psdmag.org
303509439.001.png
Zarządzanie kolorem
Przestrzenie barw, sposoby ich konwersji, obsługa
Plik do dopasowania
Uruchamiamy program Adobe Gamma. Mamy możliwość wyboru me-
tody Krok za krokiem ( Step by Step (Wizard) ) lub przy pomocy pane-
lu kontrolnego. Klikamy przycisk Dalej ( Next ) aby przejść do następnej
planszy. Rozpoczynamy od wybrania pliku profilu ICC lub ICM który bę-
dziemy dopasowywać. Klikamy przycisk Załaduj ( Load ). Najlepiej jeżeli
będzie to plik odpowiadający naszemu monitorowi, dostarczony przez
producenta.
Współczynnik gamma
W tym kroku należy dostosować współczynnika gamma. Za pomocą
suwaka staramy się dopasować jasność środkowego prostokąta do
zewnętrznego. Pomocne jest obserwowanie prostokątów ze zwiększonej
odległości, z przymrużaniem oczu.
Mamy możliwość ustawiania współczynnika gamma dla każdego kana-
łu z osobna (trzy barwne prostokąty odpowiadające każdemu kanałowi
RGB) lub wszystkich naraz ( View Single Gamma Only ). Następnie wska-
zujemy domyślny, systemowy współczynnik gamma – w odp. Windows:
2,2; Mac OS: 1,8
Ustawienia ekranu
W tym kroku na planszy pojawia się informacja o regulacjach obra-
zu jakie musimy wykonać przed rozpoczęciem procesu dopasowa-
nia wyświetlania barw. W celu uzyskania optymalnego obrazu do dal-
szej kalibracji, poleca się ustawienie na ekranie najwyższego możliwe-
go kontrastu. Jasność ekranu powinna być tak wyregulowana, aby umoż-
liwiać obserwację centralnego czworoboku możliwie jak najciemniejsze-
go, lecz nie czarnego. Zewnętrzny, biały kwadrat powinien pozostać jak
najbardziej jasny.
Punkt bieli
Wskazanie Punktu Bieli ( White Point ), zależne od systemu operacyjnego
na jakim pracujemy. Standard dla Windows: 6500° K, Mac OS: 5000° K. Je-
żeli punkt bieli nie został określony przez producenta monitora, możemy po-
służyć się ekranem kontrolnym ( Measure ). Program wyświetli trzy kwadraty
prosząc o klikanie skrajnych z jednoczesną obserwacją na środkowym kwa-
dracie możliwie neutralnej (nie za ciepłej i niezbyt zimnej) szarości. Kliknię-
cie środkowej próbki lub naciśnięcie klawisza [ Enter ] zatwierdza zmiany. Kar-
ty graficzne kontrolujące pracę monitora umożliwiają wybranie sprzętowego
ustawienia ( Same as Hardware ). Ten krok kończy edycję punktu bieli.
Rodzaj ekranu
Kolejna plansza pozwala na wskazanie rodzaju monitora (typu kine-
skopu) lub wpisanie ( Custom ) wartości współrzędnych kanałów RGB
określonych przez producenta. Należy zorientować się w materiałach in-
formacyjnych przedstawionych przez producenta, jaki typ kineskopu re-
prezentuje nasze urządzenie. Jeżeli wczytany został oryginalny plik na-
szego urządzenia – można pozostawić ten parametr bez zmian. Przycisk
Dalej ( Next ) prowadzi nas ku następnej planszy.
Zapis ustawień
Ostatnia plansza umożliwia nam obserwację pulpitu w tle, przed ( Be-
fore ) i po ( After ) dokonanych korektach wyświetlania oraz finalne za-
pisanie pliku profilu. Program zapisuje plik w katalogu systemowym prze-
chowującym dane o barwach i nie należy go zmieniać. W nazwie pliku po-
lecam zawarcie daty informującej nas z jaką częstotliwością dokonujemy
kalibracji, np.: UserMonitor24_11_06.
www.psdmag.org styczeń/luty 2007 5
0 1
0 4
0 2
0 5
0 3
0 6
303509439.002.png 303509439.003.png 303509439.004.png 303509439.005.png 303509439.006.png 303509439.007.png 303509439.008.png 303509439.009.png 303509439.010.png 303509439.011.png 303509439.012.png 303509439.013.png 303509439.014.png 303509439.015.png 303509439.016.png 303509439.017.png 303509439.018.png 303509439.019.png 303509439.020.png 303509439.021.png 303509439.022.png 303509439.023.png
PROTECHNIKA
Opis posługiwania się programem kalibrującym
monitor Adobe Gamma
Monitor powinien być uruchomiony co najmniej pół godziny
przed kalibracją. Oświetlenie pomieszczenia powinno być typo-
we dla pory dnia najczęściej przeznaczanej do pracy. Ustawiamy
jasnoszary kolor pulpitu R: 128, G: 128, B: 128.
6
styczeń/luty 2007 www.psdmag.org
303509439.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin