egzamin.odt

(28 KB) Pobierz

Ziomek Jerzy, Epoki i formacje w dziejach literatury polskiej

  1. Periodyzacja jest procesem umownym, którego ramy są zależne nie tylko od prądów literackich, ale także od procesów politycznych i społecznych, jakie zachodzą w otaczającej nas rzeczywistości.
  2. Typy podziału dychotomiczne i trychotomiczne.
  3. Sinusoida Krzyżanowskiego – epoki sensualne, gdzie liczy się dusza i serce, romantyczne; epoki naukowości, kiedy ważniejsze jest szkiełko i oko, klasycyzm – ich wzajemne przeplatanie się;
    1. czym bliżej współczesności, tym trudniej rozróżnić od siebie poszczególne epoki, bo zaczynają się nakładać, ich trwanie się skraca;
  4. Koncepcja podziału Piskora – myślenie i uczucie dominantami nurtu apollińskiego, intuicja → nurtu destrukcyjnego, doznanie → nurtu kontemplacyjnego. Ruch po spirali, który ciągnie się dalej, jest powtarzalny, ale jednocześnie różni się. A) renesans B) manieryzm C) barok D) rokoko, następnie: A) oświecenie B) preromantyzm C) romantyzm D) dandyzm, potem: A) pozytywizm, B) impresjonizm C) ekspresjonizm D) suprematyzm itp. warto zaznaczyć, że spirala zamyka się ku środkowi.
  5. Szerokość i moc granicy periodyzacyjnej – czyli czas trwania przechodzenia z jednej epoki do drugiej (szerokość) oraz jak się zmieniają – czy dochodzi do tego drastycznie, czy modyfikują się niewielkie detale (moc).
  6. Cztery wielkie formacje w dziejach literatury polskiej: średniowiecze, klasycyzm, romantyzm i awangardyzm. Przy takim układzie pozytywizm byłby „innym romantyzmem”.
  7. Motywacja challenge-response w kreowaniu rzeczywistości. Społeczeństwo staje przed pewnym wyzwaniem, któremu musi odpowiedzieć. W ten sposób formułują się granice o dużej mocy między formacjami. Przełom XVIII/ XIX wiek jest jednym z najważniejszych w dziejach polskiej literatury i nie ma sobie równych. Granica między romantyzmem a klasycyzmem jest kamieniem milowym w literackiej mentalności społeczeństwa.

Leszek Kołakowski, Szukanie Barbarzyńcy

1.                Europocentryzm – wysnucie teorii, jakoby Europa niczego nie zawdzięczała innym cywilizacjom, a jej rozrost i rozkwit jest tylko i wyłącznie zasługą cnót wszelakich oraz rozumu.

2.                Problem: czy tolerancja wobec innych cywilizacji równa się zobojętnieniu na naszą własną?

a)                Względność pojęcia „barbarzyńca” - to, co dla kultury prekolumbijskiej jest barbaryzmem, czyli akty wandalizmu dokonywane przez hiszpańskich konfiskadorów, niekoniecznie jest tym dla Europejczyka;

3.                Ducha europocentryzmu warto chronić dlatego, że jest to jedna z niewielu kultur, która wytworzyła w granicach siebie ZWĄTPIENIE we własne wartości.

4.                Kultura europejska wiedzie ku jedności kosztem umierania wielkich, dawnych wierzeń i kultów – jak na przykład hindi czy rodzina języków celtyckich oraz ugrofińskich. Wiedzie nas ku pewnemu barbaryzmowi, opartemu na zapominaniu o tradycji.

5.                Humanizm aby się rozwinąć musiał stać się antychrześcijański, gdyż inaczej tkwiłby w ramach zbyt ciasnych i ograniczonych.

Bauman, Przygoda zwana Europą

1.                Mit powstania nazwy Europa – Kadmos przybył na te ziemie w poszukiwaniu uprowadzonej przez Zeusa dziewczyny.

a)                Szukanie Europy oznacza jej stwarzanie.

b)               Mity dot. powstania Europy wskazują na to, że jest ona swego rodzaju misją;

2.                Europejczycy jako przygodnicy i awanturnicy wśród ludów osiadłych – czy można się z tym zgodzić? Wydaje mi się, że nie.

3.                Wśród ślepych jednooki staje się jednocześnie królem i potworem. Budzi zarówno podziw, jak strach.

4.                Istota Europy jako coś nierealnego do osiągnięcia dla tej krainy, która jest strywializowanym kawałkiem ziemi umieszczonym na mapie świata.

a)                Problem stwierdzenia, gdzie się kończy, a gdzie zaczyna Europa – swobodna granica;

b)               kultura Europejska nie lubi  być mono – żyje w kontakcie z innymi i w odniesieniu do innych kultur;

5.                Goethe – kultura europejska jest kulturą prometejską. Jej zwyczaje i tradycje stworzyły wszystkie inne kultury, ale nikt nie stworzył jej – jest to olbrzymie uproszczenie. Autor zdaje się zupełnie pomijać kultury afrykańskie, czy pozostałości po tym, czego w Ameryce Łacińskiej nie udało się zniszczyć Europejczykom.

6.                Świat i inne kultury są wyzwaniem dla Europy – ona nie może stać w miejscu, musi być wiecznie w ruchu i podejmować różne zadania przed nią stawiane, inaczej nie byłaby sobą.

7.                Autor nazywa USA i Australię przyczółkami Europy. Europa się starzeje i zmaga z problemem emigranów.

8.                Naomi Klein – motyw fortecy kontynentalnej. Aby mogła funkcjonować musi wchłonąć jakieś ubogie państwa, które zajmą się tzw. czarną robotą.

a)                Należy poszerzyć granice, a potem je zatrzasnąć – Polska i Czechy są tanią siłą roboczą Europy;

9.                W imię obrony wolności wyrzekliśmy się jej – trochę Orwellowskie.

10.            Karta tożsamości europejskiej – utopijny dokument, który zakłada, że Europa wyrzeknie się swoich zysków, praw i luksusów na rzecz kontynentów klepiących biedę; cechy europejczyka to honor, braterstwo, tolerancja;

11.            Europa przeciwieństwem USA, ale nie w takim sensie, jak jest słabość: siła, ale sprawiedliwość:brutalność. Europa wyrzeka się wsadzania pojęcia siły i sprawiedliwości do jednego worka.

a)                E. dąży do kantowskiej „powszechne jedności rodzaju ludzkiego”

 

Sławiński, Przestrzeń w literaturze. Elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości

 

1.                Przestrzeń jako centrum semantyki dzieła. Jakiś temat tak długo budzi ciekawość, jak długo jest nieuporządkowanym chaosem i można w nim coś odkryć.

a)                Przestrzeń jako organizacja planu kompozycyjno-tematycznego.

b)               Przestrzeń jako ustalone w kulturze sposoby kreowania rzeczywistości.

2.                Konstruowanie przestrzeni na trzech płaszczyznach:

a)                opisu – może wyłonić się z komunikatu tylko w takiej mierze, w jakiej została w nim zaprojektowana przez zdania typu opisowego;

                     kiedy zaczyna się opis? Czy już na wyrazie pełniącym taką funkcję (nazwa własna), czy dopiero na pełnym zdaniu?

b)               Scenerii- to wyprodukowane całostki znaczeniowe, a nie elementy składowe czegoś większego; w tym zakresie mieści się fenomen tzw. punktów widzenia i ich odmienności;

                     sceneria wyznacza obszar, w którym rozpościera się sieć postaci;

                     stanowi zbiór umiejscowień zdarzeń fabularnych, scen i sytuacji

                     występuje jako przedmiotowy wykładnik pewnej złożonej strategii komunikacyjnej;

c)                sensów naddanych – to ostatnia faza kształtowania się przestrzeni;

 

Tishner, Przestrzeń jako projekt wolności

1.                Przestrzeń domu – wszystkie drogi mierzy się od domu. To obszar pierwotnej swojskości. Zadomowienie jest owocem pierwiastka męskiego i żeńskiego, dlatego różnica między słowami mieszkanie, czy cela mnicha.

a)                Wzajemność – to kiedy dajemy coś od siebie, czego nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy, że mamy; człowiek może skategoryzować się jako dobrego tylko w kontakcie z innymi; dajemy innym dobro, bo oni dają nam potrzebę otrzymania go; kobieta daje dom mężczyźnie, ale także on daje dom jej;

b)               przestrzeń kryjówki – może być wielką warownią, ostrzeżeniem i groźbą o grubych ścianach; ale może też być niezauważalną norka, malutką przestrzenią klaustrofobicznych lęków; wyposażona jest w tunel, który służy komunikacji zresztą świata;

c)                Europa jako wspólny dom, czyli synonim wolności; aby to się udało musi nastąpić wzajemność, a aby nastąpiła wzajemność – musi pojawić się między jednostkami dobro, a nie tylko akceptacja istnienia obok siebie dwóch kryjówek;

Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata

1.                Teza – najbardziej zdesakralizowany i odcięty od religijności człowiek zachowuje ślady takiej waloryzacji świata.

2.                Kościół w przestrzeni współczesnej – próg i drzwi jako miejsce przejścia. Przerywają istnienie jednej przestrzeni, aby wprowadzić nas w drugą. Są jednocześnie miejscem sądu i w niektórych kulturach składania ofiar bogom.

3.                Człowiek orientuje się w przestrzeni przy pomocy znaków – legendy i mity o zakładaniach miasta, sztuczne wywoływanie znaku  przy pomocy np. zwierząt;

4.                Osiedlenie – wzniesienie ołtarza – odtworzenie dzieła kreacji wszechświata. Ogień jako moc twórcza. Miejsce trzeba „zdobyć” i oswoić – czy to przez podbój i kolonizację, czy też przez udomowienie i kolonizację.

5.                Axis mundi – kolumna świata – trójpodział (niebo-ziemia-piekło).

a)                Góry Olimp, Meru w Indiach,  Garizim w Plaestynie tzw. pępek świata;

b)               ludzie chcą żyć jak najbliżej takiego miejscowego pępka świata  - świątyni, pałacu, miejsca kultu;

c)                Smok – symbol potwora wodnego, wszystkiego co jeszcze nie ma formy, nocy i śmierci, niematerialności;

6.                DOM – to imago mundi, czyli siedziba świata. To miejsce bezpieczne, nasze własne centrum kosmosu. Sacrum osoby niewierzącej jest przenoszone właśnie na tę strefę.

7.                Akt położenia kamienia węgielnego to akt kosmiczny – znajduje się dokładnie w środku świata. To wbijanie „w głowę węża”, który jest symbolem chaosu i wszystkiego, co tajne i nieujawnione.

 

Calloise, Żywioł i ład. Teoria święta.

  1. Święto to zbiegowisko ożywione i hałaśliwe. Każde święto zakłada w jego obrębie nadużycie i hulankę. To ustanawia normę życia ludzi, odliczamy czas od święta do święta.
  2. Nieraz świętowanie trwa całe tygodnie, miesiące. Latami zbiera się zapasy, aby w ciągu kilku dni pochłonąć je w całości. Często kończy się aspektem erotycznym. Monotonii życia codziennego przeciwstawia się atak szału twórczego, aktu wszechobecnego uniesienia.
  3. W życiu powszechnym sacrum przejawia się w zakazach – posty, umęczanie się, nie jedzenie mięsnych potraw. W okresie świątecznym można sobie pozwolić na radowanie się.
  4. Święto ma wymusić przyjście świata czystego i nieskalanego po brudzie całego czasu profanum. Akt oczyszczenia poprzez wypróżnienie.
    1. Ważna rola kozła ofiarnego – jego krew pełni rolę puryfikacyjną, na niego przelewane są nieczystości bogów i ludzi; w dawnych wierzeniach pełnił on funkcję chrześcijańskiej spowiedzi;

PRACHAOS → wszechświat płynny i niewyczerpany

STWORZENIE KOSMOSU → zamknięcie aktu tworzenia w granicach

CHAOS I WIEK ZŁOTY → koncepcja Raju na Ziemi, era narodzenia potworów

ŚWIĘTO → aktualizacja okresu twórczego, odtworzenie świata na nowo,

obrzęd inicjacyjny, powrót do mitycznego świata złotego

  1. Święto to odnaleziony i na nowo ukształtowany chaos. Zlanie się w jedno strefy tego, co mistyczne i tego, co codzienne. Okres swobodnej, nieskrępowanej zakazami rozpusty. Dochodzi wtedy do zatrzymania czasu, przestaje on mieć znaczenie.
  2. Obrzędy przywracania mocy – rysowanie portretów bóstw na ścianach, przywoływanie ich dawnej świetności.
  3. Obrzędy inicjacyjne oraz płodności – święto Kupały, wielkie orgie usprawiedliwione przez czas wyjątkowej płodności natury.
    1. Częsty motyw – powtarzanie tańca zesłanego przez bogów, taniec godowy – analogicznie do zwierząt;
  4. Powrót na ziemię zmarłych dusz – słynne Dziady, karmienie dusz zmarłych i zostawianie na ich grobach pokarmu. Romowie do tej pory świętują na cmentarzach, aby ich przodkowie uczestniczyli w tym. Rozwierają się wtedy wrota otchłani, a zmarli przechodzą do świata żywych.
  5. Śmierć króla jako moment rozpasania narodu – dochodzi wtedy do aktów przypominających święto – zanikają wszelkie prawa i zakazy.
  6. Kazirodztwo – powielenie boskiego przykładu, gdzie pierwszą parą często są brat i siostra. Rozpasanie seksualne jest aktem kreacyjnym, powiela tworzenie – z chaosu wyłania się ład.

Levi-Strauss, Struktura Mitów

1.                Mity w swej interpretacji wymykają się jakimkolwiek zasadą. Jeśli jednak mit jest przypadkowy, to dlaczego w przeróżnych częściach świata są tak bardzo do siebie zbliżone?

2.                Mit występuje zarówno w języku, jak poza nim.  Należy do mowy jednostkowej i języka, ponieważ opisują przeszłość, wpływa na teraźniejszość i przyszłość. Zachowany jest w nim ciąg zdarzeniowy.

3.                Mit składa się z jednostek konstytutywnych, które są nadrzędne względem pozostałych jednostek językowych – leksemów, morfemów i fonemów.

4.                Analiza mitu Edypa – jak partytura orkiestrowa.  Cechy jednej kolumny charakteryzują się pewnym pierwiastkiem wspólnym, który należy odkryć.

a)                Pierwsza – wyolbrzymienie i wykrzywienie relacji rodzinnych (ślub z matką, pogrzebanie brata przez Antygonę)

b)               Druga – zdewaluowanie relacji rodzinnych (zabicie brata, zabicie ojca)

c)                Trzecia – zabijanie potworów (Sfinksa, Smoka)

d)               Czwarta – zwrócenie uwagi na imiona – problem w poruszaniu się.

5.                Tylko dotarcie do wszystkich dostępnych wersji mitu sprawia,  że staje się on trójwymiarową i pełną konstrukcją. Nawet porównanie dwóch wersji nie daje gwarancji, że obraz będzie pełen.

 

Rodzaje mitów:

kosmogoniczne – o stworzeniu świata i kosmosu

teogoniczne – o narodzinach i życiu bogów

kalendarzowe – o podziale roku

antropogeniczne – o stworzeniu człowieka

genealogiczne – o rodach starożytnych

soteriologiczne – o zbawieniu człowieka

eschatologiczne – o życiu pośmiertnym

ajtiologiczne - o powstaniu tradycji

Bachtin Michał, Problemy poetyki Dostojewskiego

1.                Cechy charakterystyczne gatunku powagi-śmiechu:

a)                temat – aktualność dnia codziennego

b)               zmienia się wartościowanie i umiejscowienie konstruowanej postaci

c)                teksty opierają się na doświadczeniu oraz swobodnej fikcji, na podaniach

d)               pomieszanie gatunków

e)                trzy główne rdzenie – epopeiczny, retoryczny i karnawałowy;

2.                Dialog:

a)                dialog sokratyczny – pisał Platon, Ksenofont, Antystenes, Fedon i inni; do dziś dotrwały jedynie dialogi platońskie; wyrasta z gleby ludowo-karnawałowej;

                     początkowo był gatunkiem pamiętnikarskim; wspomnienia o rzeczywistych rozmowach Sokratesa;

                     dialogowa natura prawdy i ludzkiej myśli o prawdzie, przeciwstawia się pretensjom metody homofonicznej, która uważała, że posiada gotową prawdę;

                     prawda rodzi się między ludźmi

                     korzystał z synkrezy (zestawienie różnych punktów widzenia na dany temat) i anakrezy (prowokowanie słowa przez słowo);

                     bohaterami są ideologowie – poszukiwanie i wypróbowanie prawdy;

                     fabularne tworzenie sytuacji np. relacja-spowiedź człowieka u progu śmierci;

b)               satyra menippejska – jej korzenie sięgają folkloru karnawałowego; nazwa od filozofa pochodzącego z III wieku p.n.e. Menipposa;

                     wzrasta udział elementów śmiechu

                     swoboda fabularnej i filozoficznej fikcji

                     posługuje się fikcją i wybujałą fantastyką dla poszukiwania prawdy

                     skandale i ekstrawagancje – zakłócenia codzienności;

                     to gatunek poruszający problemy ostateczne – poddaje się próbie ostateczne postawy filozoficzne, dąży do wydobycia rozstrzy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin