Krajoznastwo egzamin.doc

(185 KB) Pobierz
Formy działalności krajoznawczej ze względu na stopień zaangażowania

1. Pojęcie krajoznawstwa.

-Krajoznawstwo- całość wiedzy o kraju ojczystym lub regionie geograficznym, historycznym, etnograficznym, przyrodniczym ; obejmuje  ruch społeczny, dążący poprzez różne formy turystyki (zwłaszcza wycieczki) do poznania kraju ojczystego, gromadzenia wszelkich o nim wiadomości i popularyzowania ich, a jednocześnie działający na rzecz utrwalenia i pomnażania zasobów przyrody i kultury; jest treścią programu poznawczo-wychowawczego   turystyki (Nowa Encyklopedia Powszechna PWN 1997)

 

2. Warstwy znaczeniowe krajoznawstwa wg Lipniackiego i Kruczka

W. Lipniacki- trzy warstwy znaczeniowe krajoznawstwa:

Funkcjonalna(najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej)

Instytucjonalna(ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju lub regionie, skupiający działaczy krajoznawców  kierunkujący ich działania na osiąganie ważnych celów społecznych)

Historyczno-socjologiczna(dziedzina kultury zajmująca się całokształtem działalności poznawczej, metody i techniki krajoznawcze, tradycje ruchu turystycznego)

Z. Kruczek- krajoznawstwo w znaczeniach: funkcjonalnym, instytucjonalnym i kulturowo-społecznym

*Znaczenie funkcjonalne- krajoznawstwo to działanie zmierzające do wszechstronnego i pełnego poznania określonego kraju, regionu. Jest to najczęściej działanie amatorskie, wykonywane w czasie wolnym, a wynikające z zainteresowań osobistych, postawy poznawczej i paski. Tak rozumiane konsumuje wszelkie wiadomości z najrozmaitszych dziedzin wiedzy, a jego specyfiką jest interdyscyplinarne, możliwie najszersze spojrzenie na dostrzeganą rzeczywistość.

*Znaczenie instytucjonalne- krajoznawstwo jest to ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju czy regionie. Skupia on działaczy- krajoznawców, posiada określony system organizacji prac krajoznawczych oraz gromadzenia, przetwarzania i przesyłania  zebranych danych dla potrzeb praktyki społecznej, a zwłaszcza turystki.

*Znaczenie kulturowo społeczne- krajoznawstwo jest rozumiane jako dziedzina kultury obejmująca całokształt działalności poznawczej, sumę wytworzonych nowych wartości wraz z wynikami tej działalności.  W tym znaczeniu mieszczą się również wypracowane metody i techniki działalności krajoznawczej, narzędzia, środki, instytucje i organizacje oraz narastające tradycje krajoznawstwa.

-Krajoznawstwo ciągle się rozwija i ewoluuje jego znaczenie. Konieczne stają się weryfikacje definicji.

 

3. Polskie Kongresy Krajoznawcze – treści i znaczenie

-I Kongres Krajoznawczy 12-13.07.1929, Poznań

*postulowano współdziałanie ze światem nauki

*wzywano do pogłębiania przywiązania do ziemi rodzinnej

*nawoływano do przyjęcia krajoznawstwa jako podstawy wychowawczej w szkole

-II Kongres Krajoznawczy (Narada) 1970

*krajoznawstwo szkoła patriotycznego wychowania

*dążenia do tego aby krajoznawstwo stało się treścią programowa turystyki

-III Kongres Krajoznawczy 1980 (Płock)

*regionalizm powinien być uznany jako szczególnie pożyteczny we współczesnym krajoznawstwie

IV Kongres Krajoznawczy 1990 (Opole)

*konieczność większego zaangażowania polskiego krajoznawstwa w życie społeczeństwa

*potrzeba przygotowania Polaków do Europy bez granic

*rola tożsamości narodowej

*turystyka i krajoznawstwo musza być trwałym elementem w programach samorządów terytorialnych

*przywracanie harmonii we wspólnocie Polaków w kraju i za granica

*konieczność właściwego planowania przestrzennego

-V Kongres Krajoznawczy 2000 (Gniezno)

„Krajoznawstwo źródłem tożsamości narodowej „

*wprowadzanie turystyki krajoznawczej w szerszym zakresie do szkolnictwa

*podejmowanie działań służących zakorzenianiu społeczności lokalnych

-Kongresy stworzyły bardzo cenna platformę wymiany myśli i doświadczeń miedzy krajoznawcami i teoretykami ruchu turystycznego

-myśli sformułowane w czasie kongresów maja charakter uniwersalny, aktualny mimo upływających dziesięcioleci  i zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej

*wartościowe jest splatanie idei krajoznawczych z aktualnymi i przewidywanymi problemami stojącymi przed polskim społeczeństwem

 

4. Historia krajoznawstwa

ŚWIAT ANTYCZNY

-poznawanie krajów dzięki  wędrówkom

Opisy Chin sprzed 2000 lat p.n.e.

-opisy krain Herodota („Dzieje” V w. p.n.e.)

-Strabon (63r. p.n.e.-20r. n.e.) 17 tomów „Geographika”

-Klaudiusz Ptolemeusz (II w.) – „chorografia”

„…szczegółowa nauka geograficzna dotycząca takiej części ziemi jaka wzrok i słuch nasz może ogarnąć „ – wiele wspólnych cech z krajoznawstwem

OKRES ŚREDNIOWIECZA

-zastój w rozwoju kultury w Europie – wiodąca rola Arabów (od VII w. )

-w wyniku wędrówek Arabów powstają opisy , m.in. „Księga Rogera „autorstwa al-Indrisiego  (wzmianki o miastach Polski i Rusi)

-Ibn Battuta (30 lat podróży- 120 tys. Km )- jeden z pierwszych którzy podejmowali podróże z zamiłowania do wędrówki

-wśród wędrowców tego okresu –Polak: Benedictus  Polonus (1200-1280), franciszkanin z Wrocławia; z papieskim posłem Giovanni da Piau  del Carpine  w latach 1245-1247 w misji dobrej woli u chana Mongołów w Karakorum .

-opis krajoznawczy podróży „De itinere Fratrum  Minorum ) również rękopis „historia Tartarorum”

-podróż wenecjanina Marco Polo (1254-1324) towarzysz ojca i stryja w podróży handlowej i poselstwie do chana Kubilaja  w latach 1271-1295

-dzieło Marco Polo – jedno z najcenniejszych źródeł wiedzy o średniowiecznej Azji

EPOKA RENESANSU

-pojawienie się turystki humanistycznej.

Powstanie przewodników turystycznych służące podróżom kształcącym , krajoznawczo-poznawczym

-w wyniku wzrostu zainteresowania turystyką , zwłaszcza do Włoch- przewodnik Leandra   Albertiego- opis kraju

-w Polsce 1577 pierwszy przewodnik po kraju Marcina Kromera „Polonia , sive de situ , popu lis, moribus , magistribus et republica Regni Polonici „

-pierwszy przewodnik w języku polskim – przewodnik po Warszawie „Gościniec albo krótkie opisanie Warszawy „ Adama Jastrzębskiego z 1643 roku

OŚWIECENIE

-w XVIII wieku rozwinął się ruch społeczny zwany krajoznawstwem – jako dążenie do poznania własnego kraju , regionu

-odpowiednikiem polskiego krajoznawstwa jest w Niemczech „Heitmatkunde”, Słowacji „vlastiwednost”, Anglii „ regional survey „ Rosji „krajewiedienie”

ROZWÓJ KRAJOZNAWSTWA W POLSCE –prekursorzy

-pierwsi podróżnicy podejmujący trud wędrówki ogarnięci pasją podróżowania. Prowadzili zapiski w celu przekazywania innym zdobytych informacji , kronikarze

-Gall Anonim XI/XII wiek stworzył najstarsza kronikę Polski . napisana w trzech tomach w języku łacińskim . obejmuje okres dziejów przedmieszkowych do 1113roku

-Wincenty zwany Kadłubkiem (1160-1223). Na przełomie XII/XIII wieku spisał w języku łacińskim kronikę „Magistri  Vincenti Chronica Polonorum „(1612) .opisywał dzieje Polski od czasów bajecznych do 1202 roku

-Jan Długosz (XV w.) napisał „Dzieje Polski „ z informacjami geograficznymi . pełen obraz kraju . powstała „Geografia Królestwa Polskiego” . był to zaczątek całościowego spojrzenia na opisywany kraj .

OKRES DZIAŁANIA KEN

-początki krajoznawstwa w Polsce – powstanie i działalność KEN (poznanie kraju i regionu)

-J.Minasowicz nawoływał do stosowania w edukacji młodzieży metody krajoznawczo-turystycznej.

„…by kraj takich nauczycieli chwalił którzy ucząc chodzili i chodząc nauczali „

-uchwały KEN – przekazywanie w szkole wiadomości o Polsce w szerokim zakresie  by wzbudzić i utrwalać wśród młodzieży patriotyzm i umiłowanie ojczyzny.

-Stanisław Staszic (1755-1826) – wybitny uczony , geograf, geolog, filozof, działacz społeczny, duchowny .

STANISŁAW STASZIC

-liczne wędrówki po Polsce i Europie , krajoznawcze i badawcze

*”O ziemiorództwie Karpatów i innych gór i równin polskich „

-organizator Towarzystwa Przyjaciół Nauk

-przyczynił się do rozwoju przemysłu hutniczego w kraju

-rozwijał problematykę wychowawcza dążąc do zmian i przekształceń postaw moralnych w społeczeństwie : moralnej nauki poręką jest historia krajowa

„Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego”

-Staszic w poznaniu kraju widział ważny instrument kierowania jego życiem i gospodarką. Jest on wzorcem dla działaczy turystycznych i krajoznawczych.

JULIAN URSYN NIEMCEWICZ (1757-1841)

Pisarz, publicysta , uczestnik Powstania Kościuszkowskiego, adiutant T. Kościuszko

-Prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk

-liczne podróże po kraju i zagranicy, autor „Pamiętniki czasów moich”

„podróże historyczne po ziemiach polskich miedzy rokiem 1811 a 1828 odbytych”

-dawał osobistym przykładem wzór do wycieczek krajoznawczych.

POCZĄTKI MUZEALNICTWA POLSKIEGO

-Michał Mniszech opracował koncepcję muzeów krajoznawczych

-Izabela Czartoryska zgromadziła w Puławach zbiory muzealne związane z historią i kulturą narodową tworząc tam pierwsze muzeum

ROMANTYZM

-powstanie trzech nurtów w krajoznawstwie polskim

*poetycko-opisowy

*krajoznawstwo wycieczkowe

*przeciwdziałający procesom wynarodowienia

NURT POETYCKO-OPISOWY

-romantycy swoja misję rozumieli jako służbę ludowi utożsamianemu z narodem , czerpali natchnienie z tradycji regionalnych

*przedstawiciele: J. Słowacki, A. Mickiewicz, J. Lelewel , P. Michałowski , F. Chopin wspierani przez etnografów – A. Czarnocki , O. Kolberg

*T. Lenartowicz „lirnik mazowiecki” , zbiory poezji „Polska Ziemia” , Echa nadwiślańskie”

*S. Goszczyński „Dziennik podróży do Tatrów ” , „Duch zamczyska”

-Wincenty Pol (1807-1872) kierownik pierwszej w Polsce pracowni geografii UJ , naukowiec i poeta, gorący patriota „…uczył nie tylko poznawać ale i kochać rodzinna ziemię”

 

NURT WYCIECZKOWY

-działalność W. Jastrzębowskiego (1799-1882) profesor instytutu Agronomicznego, wprowadził eksperymentalnie wycieczki naukowe i krajoznawcze dla studentów

„…jakże możecie kochać należycie to, czego żaden z was nie zna ?”

NURT PRZECIWDZIAŁAJACY PROCESOM WYNARODOWIENIA

-powstał on jako odzew na politykę państw zaborczych po utracie niepodległości przez Polskę

-najbardziej aktywna działalność krajoznawczą w tym okresie prowadzało Studenckie Stowarzyszenie

Filomatów i Filaretów –T. Zan, A. Mickiewicz, I. Domeyko, J. Lelewel, J. Chodźko

-prace J. Lompy –odrodzenie ducha narodowego ludności polskiej zamieszkałej na Górnym Śląsku

KRAJOZNAWSTWO PATRIOTYCZNO-SŁUŻEBNE XIX/XX w.

- 1873 Galicyjskie Towarzystwo Tatrzańskie (1874 TT , 1920 PTT)

Idee badania gór polskich ( przyroda, kultura, ochrona)

Periodyki (pamiętniki TT)

Ważną role w działalności TT odegrali: T. Chałubiński , W. E. Radzikowski , L. Zejszner

-1906 Akademicki Klub Turystyczny we Lwowie- zał. R. Orłowicz

-1906 Polskie Towarzystwo Krajoznawcze-A. Janowski , Z. Gloger , K. Hoffman , K. Kulwieć , M. Wisznicki

-towarzystwa były strukturami ponad rozbiorowymi , miały wielką siłę integracyjna, dlatego odegrały ważna rolę w utrzymaniu polskości w czasie zaborów

OKRES MIĘDZYWOJENNY

-kierunek regionalny

*miał podłoże w XIX wieku w utworach T. Lenartowicza (Mazowsze) , Wł. Reymonta (Ziemia Łowicka) H. Sienkiewicza (Podlasie), Wł. Tetmajer (Podhale)

* A. Patkowski „… regionalizm to budzenie prowincji polskiej do życia samodzielnego we wszystkich dziedzinach , rozkwit sił drzemiących dotychczas po rozmaitych ośrodkach kraju „

Przy czym „Zarówno Kaszub nadmorskich jak i Góral podtatrzańskich powinni nadal pozostawać przede wszystkim sobą”.

Działalność w tym okresie była prowadzona głównie przez muzea regionalne ( zasłużył się głównie Wł. Antoniewicz )

                                                                                                                                                                                                           -M. Orłowicz , K. Sosnowski

Upowszechnianie łączenia programu krajoznawczego wycieczek z technika wycieczkowania

-A. Chętnik „ Wycieczki na wsi czyli o tym  jak młodzież i lud wiejski mają Polskę poznawać i ja kochać” (1921)

-działalność PTK- publikacje organizacje wycieczek

-Ogólnopolski Kongres Krajoznawczy

-1934 J. Michałowicz doprowadził do powstania Robotniczego Towarzystwa Turystycznego

OKRES PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ

-rozwijanie działalności na Ziemiach Zachodnich i Północnych

-utworzenie PTTK –prace z młodzieżą szkolna

-szkolenie i organizacja przewodników przez PTTK

-PTTK promuje treści krajoznawcze w imprezach turystycznych

-PTTK postuluje utworzenie społecznego funduszu ochrony zabytków i przyrody i zwiększenie udziału treści krajoznawczych i ilości programów krajoznawczych w radiu i telewizji

-powstała idea tworzenia parków krajobrazowych

LATA 1970-OBECNIE

-kierunki rozwoju krajoznawstwa wytyczały kongresy krajoznawcze

-gromadzenie wiedzy o regionach i całym kraju

-popularyzacja idei oraz wiedzy krajoznawczej w szerokich kręgach społeczeństwa

-uczestniczenie w samorządności  terytorialnej

-personalizacja stosunków między uczestnikami  ruchu krajoznawczego

 

5.Główne formy i kierunki:

Działalność Komisji Edukacji Narodowej:

-              turystyczne i krajoznawcze metody edukacji

początki zbiorów muzealnych kultury narodowej

poznawanie przyrody i historii kraju, odkrywanie i badanie mało znanych ziem Polski

I połowa XIX w:

przeciwdziałanie procesom wynarodowienia

krajoznawstwo wycieczkowe

nurt poetycko-opisowy

II połowa XIX w , początki XX:

badania naukowe

dokumentowanie polskiej działalności turystycznej

organizowanie sieci muzeów krajoznawczych

krajoznawstwo turystyczne

Okres międzywojenny:

regionalizm krajoznawczy

krajoznawstwo naukowe i paranaukowe

działalność z młodzieżą

I OKK 1929

Działalność w środowisku wiejskim i robotniczym

Okres po II wojnie:

-   umasowienie

-   uwspółcześnienie

II, III, IV OK.

Dokumentowanie zasobów

Krajoznawstwo na początku XXI w:

-   antropocentryzm

-    światoznawstwo

integralność wiedzy

związek z turystyką

krajoznawstwo jako podstawa regionalizmu praktycznego

 

Kierunki działalności krajoznawczej:

Kierunki działalności krajoznawczej- popularyzowanie idei i wiedzy krajoznawczej

zdobywanie i gromadzenie wiedzy krajoznawczej- nie dla samego gromadzenia; również dla upowszechniania

Sposoby:

w czasie imprez turystycznych

za pomocą publikatorów: prasy, radia i telewizji

Radio i telewizja-duży zasięg

konkursy i turnieje (PTTK-Ogólnopolski Turniej Wiedzy Krajoznawczej)

rola kadry turystycznej

wystrój lokali związanych z turystką(obiekty noclegowe, gastronomiczne, biura ort, pomieszczenia organizacji turystycznych itp.)

informacja komputerowa

przeglądarki internetowe

programy (Np. Internet Customers Unit)

broszury elektroniczne CD

(Na jednej płycie CD- 200 tys stron maszynopisu, 5 tys, dobrej jakości fotografii, 4-5 godzin muzyki lub słownej informacji)

 

Kierunki działalności krajoznawczej- krajoznawstwo turystyczne

-Mieczysław Orłowicz-  wiedza krajoznawcza jest najpełniej zdobywana w czasie wędrówek turystycznych

-Związki różnych form turystki z krajoznawstwem

turystyka masowa

turystyka aktywa/ kwalifikowana/ekstremalna

 

 

6.Formy działalności krajoznawczej ze względu na stopień zaangażowania
Krajoznawstwo bierne:

przyjmowanie wiedzy krajoznawczej od innych (przewodników, przewodników turystyki, instruktorów, wykładowców itp.)

główny związek z turystyką masową; wycieczki autokarowe

uczestnicy wycieczek pod opieką w wygodny sposób, w stosunkowo krótkim czasie, zwiedzają miejscowości i obiekty krajoznawcze

 

Krajoznawstwo czynne:

świadomy wybór działań , przygotowanie teoretyczne do wędrówki, popularyzacja wiedzy i własnych doświadczeń krajoznawczych

przewodnictwo, kolekcjonerstwo, prowadzenie kronik, uczestniczenie w ochronie przyrody lub w opiece nad zabytkami

związek z krajoznawstwem biernym

 

Krajoznawstwo twórcze:

opracowanie wiedzy krajoznawczej według pewnych założeń inwentaryzacji krajoznawczej; publicystyka krajoznawcza

1980 w Poznaniu- Wielkopolski Klub Publicystów Krajoznawczych

co dwa lata Forum Publicystów Krajoznawczych

inwentaryzacja krajoznawcza- uzyskanie pełnych, aktualnych i sprawdzonych informacji o obecnym zasobie oraz stanie obiektów i walorów krajoznawczych na danym terenie

 

7.ZBIERACTWO I KOLEKCJONERSTWO – FORMA DZIAŁALNOŚCI KRAJOZNAWCZEJ

-kolekcjonerstwo i zbieractwo – zjawisko społeczne odgrywa ważną role w krajoznawstwie

-polega na gromadzeniu różnego rodzaju przedmiotów jak : okazy geologiczne , wytwory sztuki ludowej, militaria i pamiątki patriotyczne, rodzinne , widokówki i fotografie, mapy, foldery, przewodniki , plakietki i odznaki znaczki pocztowe itp.

*nadrzędnym walorem ruchu kolekcjonerskiego jest jego rola zachowawcza , zapobieganie zniszczeniu i zapomnieniu przedmiotów kultury materialnej , związanych najczęściej z szeroko pojętą obyczajowością

ZBIERACTWO I KOLEKCJONERSTWO

-walory naukowe i dydaktyczne kolekcjonerstwa: umożliwiają dokumentację i popularyzację różnych dziedzin wiedzy

-opracowane zbiory krajoznawcze służą do ilustracji wykładów i prelekcji , do wystrojów lokali , klubów , biur i obiektów turystycznych, do prac badawczych , opracowań autorskich , urządzenia pokazów i wystaw towarzyszących imprezom turystycznych lub krajoznawczych

-wymierne efekty: wyszukane cenne eksponaty zasilają  muzea , izby regionalne, izby pamiątek.

HISTORIA KOLEKCJONERSTWA

-Początki:

*2000 r. p.n.e. władcy Babilonu- różne zbiory

*1400 r. p.n.e. faraon Amenhotep VI kolekcjonował przedmioty zdobione błękitną emalią

* starożytna Grecja – pinakoteki i gliptoteki

* III w. p.n.e. Ptolemeusz Soter założył Bibliotekę Aleksandryjską ( 400 tys. Zwojów rękopiśmiennych)

*Rzymianie początkowo kolekcję broni (panoplia) , po podboju Grecji kolekcjonowali zrabowane dzieła sztuki

-Średniowiecze

*kościoły i klasztory zbierają cenne przedmioty kultu religijnego , relikwie , wota

-Renesans

*przewrót w kolekcjonerstwie prywatnym

*możni gromadzą relikty starożytności , mecenat

*pierwsze próby publicznego udostępniania społeczeństwu prywatnych zbiorów

*pierwsze kolekcje w Polsce np. zbiór arrasów Zygmunta Augusta

-XVII w.

*słynne kolekcje polskich magnatów : Jerzy Ossoliński , Opalińscy , Radziwiłłowie

*gabinety osobliwości

- Oświecenie

*kolekcje ST. A. Poniatowskiego

*obrazy, grafika, rzeźba, medale

*pierwsze kolekcje przyrodnicze

*rozbiory : likwidacja istniejących zbiorów

- XIX w. 

*zbiory I. Czartoryskiej : 1876 podstawa Muzeum Czartoryskich w Krakowie

*zbiory Krasińskich , Zamoyskich, Przeździeckich w Warszawie

*zbiory Działynskich w Kórrniku

*zbiory Raczyńskich w Rogalinie

*zbiory Potockich w Łańcucie

*zbiory Lubomirskich i Dzieduszyckich we Lwowie

*kolekcje w domach bogatego mieszczaństwa i klasy kapitalistów

-XX w.

*zanika typ zbieracza kupującego bardzo kosztowne dzieła sztuki

*kolekcjonuje się wyroby rzemiosła artystycznego , militaria , pamiątki historyczne, numizmaty, odznaki, odznaczenia książki

*drogie artefakty, obrazy , rzeźby, gromadzone są przez muzea w celu udostępnienia je społeczeństwu

-cech współczesnego kolekcjonerstwa: coraz szerszy wybór przedmiotów i zawężanie specjalizacji zbiorów

ZBIERACTWO A KOLEKCJONERSTWO

-pojęcia równoznaczne, różnią się zasobnością treści :

*zbieractwo- działalność polegająca  na gromadzeniu przedmiotów różnorodnych pod względem formy i treści , chronologii powstania i przynależności terytorialnej , bez określonego profilu zbioru i bez określonych kryteriów gromadzenia

*kolekcjonerstwo- określone kryterium gromadzenia przedmiotów , ukierunkowanie działalności; zbiór posiada dokumentacje ; kolekcjoner stale uzupełnia wiadomości o posiadanych przedmiotach , właściciel udostępnia ja publicznie, co ma duże znaczenie społeczne

 

 

POWODY GROMADZENIA ZBIORÓW

-wcześniejsze zainteresowania zbieracza i związane z tym ukierunkowanie zbioru

-posiadanie w przypadkowo zgromadzonym zbiorze grupy przedmiotów jednorodnych , co jest inspiracją do powiększania tej grupy , będąc zaczątkiem wyspecjalizowanej kolekcji

-nasycenie okolic miejsca zamieszkania zbieracza przedmiotami jednego rodzaju (np. miejsce bitwy)

-częstotliwość występowania określonych przedmiotów na giełdach, targach staroci, antykwariatach, itp.

-ceny przedmiotów              

KLASYFIKACJA RODZAJOWA PRZEDMIOTÓW KOLEKCJI KRAJOZNAWCZYCH

-I grupa: dzieła sztuki dawnej i ludowej

-II grupa: pamiątki historycznie napisane

-III grupa: obiekty dawnego i współczesnego piśmiennictwa

-IV grupa: druki i wydawnictwa specjalne

-V grupa: przedmioty numizmatyczne i falerystyczne

-VI grupa: okazy przyrodnicze

-VII grupa: zbiory turystyczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin