Treść - Moduł 3.pdf

(246 KB) Pobierz
3_modul.indd
Zróżnicowanie i nierówności społeczne
Wstęp
2
1. Stratyfikacjaspołeczna
3
1.1. Klasy społeczne — koncepcje teoretyczne
3
1.2. Warstwy społeczne
5
1.3. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe
6
1.4. Ruchliwość społeczna
11
1.5. Społeczne różnice płci
13
1.6. Nierówności etniczne
15
2. Nierówności społeczne
17
2.1. Dobra generujące nierówności społeczne
17
3. Nierówności w społeczeństwach ponowoczesnych
19
3.1. Underclass i marginalizacja społeczna
20
3.2. Bezrobocie
21
3.3. Bieda
21
Bibliografia
24
Wstęp
Moduł trzeci obejmuje dwa główne zagadnienia: kwestię zróżnicowania społeczne-
go i problem nierówności społecznych. Zróżnicowanie społeczne tworzy strukturę
społeczną nieco inną dla każdego społeczeństwa, ale zawierającą pewne wspól-
ne elementy, np. klasy i warstwy społeczne, zróżnicowanie zawodowe i związany
z tym proces ruchliwości pionowej (np. awansu zawodowego) oraz poziomej (np.
migracji za pracą). W drugiej części modułu znalazło się wyjaśnienie, dlaczego
w społeczeństwach powstają groźniejsze niż zróżnicowanie struktury, a także nie-
równości społeczne, prowadzące do niekorzystnych zjawisk marginalizacji społecz-
nej czy biedy.
Zróżnicowaniem społecznym nazywamy elementarne fakty różnic występujących
wśród członków danego społeczeństwa. Można wyróżnić co najmniej ich cztery
zasadnicze rodzaje:
1) różnice biologiczno-fizyczne,
2) różnice demograficzne,
3) różnice psychiczne,
4) różnice społeczne (posiadanie, wykształcenie, zawód).
Cechy społeczne są bezpośrednią podstawą kształtowania się zbiorowości społecz-
nych: klas, warstw społecznych, grup zawodowych. Stanowią jednocześnie pod-
stawy wyodrębnienia w strukturze (budowie) społeczeństwa pewnych części tej
struktury, takich jak struktura klasowa, warstwowa czy zawodowa społeczeństwa,
pojęte jako układy tych grup i relacje zachodzące między nimi. Są też źródłem nie-
równości społecznych między ludźmi, znajdujących swój wyraz w różnym dostępie
do wartości ogólnie pożądanych w społeczeństwie (Turowski, 1999: 167).
2
372757803.001.png
1. Stratyfikacjaspołeczna
Jest to ogólny termin, używany do opisywania społeczeństwa, które:
1) rozdziela w sposób nierówny dochody, władzę, prestiż oraz inne wartościowe
dobra,
2) tworzy odrębne klasy, których członkowie różnią się między sobą pod względem
kulturowym, behawioralnym i organizacyjnym.
Stopień stratyfikacjijestokreślony przez to, jak nierówno są rozdzielane dobra, jak
bardzo wyróżniają się klasy społeczne, jak duża mobilność istnieje pomiędzy nimi
i jaka jest ich trwałość, niezmienność (Turner, 1998: 121).
Stratyfikacjamawielkieznaczeniedlafunkcjonowaniakażdego społeczeństwa i od
chwili wyodrębnienia się socjologii jest przedmiotem zainteresowania tej dyscypli-
ny. Istnienie stratyfikacjispołecznej niemal we wszystkich społeczeństwach próbo-
wano wyjaśnić za pomocą różnych teorii. Spośród klasyków socjologii najpełniej
rozwinięta jest ta problematyka w koncepcjach Karola Marksa i Maxa Webera.
1.1. Klasy społeczne — koncepcje teoretyczne
W naukowym ujmowaniu klas społecznych wyodrębniamy dwie ogólne orientacje:
orientację ekonomiczną , obejmującą stanowiska teoretyczne upatrujące źródła
powstawania i istnienia klas wyłącznie w warunkach ekonomicznych i w roz-
woju gospodarczym społeczeństw,
orientację funkcjonalną , upatrującą źródła uwarunkowania klas społecznych
w strukturze organizacyjnej i w konieczności funkcjonowania każdego histo-
rycznego społeczeństwa.
Te dwie orientacje różnią się między sobą:
— poglądami na genezę klas społecznych,
— poglądami na charakter (naturę) klas społecznych,
— oceną roli klas dla struktury całego społeczeństwa,
— oceną moralną nierówności społecznych (Turowski, 1999: 168).
1.1.1. Orientacja ekonomiczna
Orientacja ekonomiczna obejmuje dwa główne stanowiska teoretyczne wyjaśniają-
ce zjawisko klas społecznych:
1) stanowisko Karola Marksa,
2) stanowisko Maxa Webera.
Klasy społeczne w ujęciu marksizmu są to wielkie zbiory ludzi pozostających w jed-
nakowym stosunku do środków produkcji, tzn. zbiory ludzi posiadających środki
produkcji lub zbiory ludzi żyjących z pracy najemnej. Stąd też podstawowy podział
na klasy w społeczeństwach nowożytnych to podział na klasę posiadającą i klasę
robotniczą.
3
372757803.002.png
Marks twierdził, że stratyfikacjaniejestaninieuchronna,aniniezbędna, jeśli tylko
środki produkcji staną się własnością zbiorową, a nie własnością nielicznych jedno-
stek. W myśli Marksa za powstanie stratyfikacjispołecznej odpowiedzialny jest ka-
pitalizm jako system ekonomiczny. Kapitalizm — według Marksa — każe robotni-
kom produkować więcej niż potrzeba im samym i właścicielom środków produkcji,
co prowadzi, używając jego terminologii, do powstania tzw. wartości dodatkowej.
Kapitalista nie zwraca jej wytwarzającym wartość dodatkową robotnikom, lecz
wykorzystuje ją dla własnego zysku. Marks twierdził, że system stratyfikacji wy-
tworzony przez kapitalizm jest niesprawiedliwy: zyski właścicieli powstają zawsze
z pracy robotnika i jego kosztem.
Teoria Marksa była krytykowana z różnych punktów widzenia. Od czasów Marksa
w społeczeństwach przemysłowych nastąpił szybki rozwój klasy średniej, co zaprze-
cza jego dwuklasowej teorii. We współczesnych społeczeństwach przemysłowych
posiadanie środków produkcji i zarządzanie nimi jest dzielone. Rozpowszechniona
sprzedaż akcji, również pojedynczym robotnikom czy na ich fundusze emerytalne,
zatarła wyraźne granice między klasami wyznaczonymi przez Marksa. Olbrzymi
wzrost znaczenia związków zawodowych również zmienił równowagę sił między
właścicielami a robotnikami.
Mimo tych głosów krytycznych, poglądy Marksa na stratyfikację społeczną nadal
wpływają na myśl socjologiczną. Wielu socjologów utrzymuje, że władza jest cią-
gle skoncentrowana w rękach małej elity ekonomicznej i że związki zawodowe nie
mogą ustawać w walce o prawa robotników.
Najważniejszy atak na teorię Marksa na temat stratyfikacji społecznej przypuścił
Max Weber. Uważał on, że analiza stratyfikacji społecznej opartej na nierówności
ekonomicznej (klasie społecznej) jest zbyt sztywna. Według Webera stratyfikacja
jest pojęciem wielowymiarowym. Istnieją tu osobne i odrębne sfery różnicujące
ludzi: ekonomiczna, społeczna i polityczna. Jednostka może zajmować wysoką po-
zycję w jednej sferze i niską lub średnią w pozostałych. W opinii Webera pozycję
ekonomiczną należy rozważać jako kontinuum od pozycji wysokiej do niskiej.
Ludzie cieszą się różnym prestiżem i szacunkiem społecznym — Weber nazywa to
statusem . Grupy statusu społecznego są to kategorie społeczne i więzi pomiędzy
tymi, których łączą podobne symbole kulturowe, gusty, poglądy i styl życia i któ-
rzy w rezultacie cieszą się podobnym szacunkiem, uznaniem i prestiżem. I choć
grupy statusu społecznego mogą być odbiciem stanu posiadania oraz udziału we
władzy ich członków, to jednak stanowią odrębną podstawę stratyfikacji.
Trzeci wymiar, który Weber nazywa partią , odnosi się do władzy politycznej. Wła-
dza może, ale nie musi, zależeć od podstawy ekonomicznej. Jednostki osiągają wy-
sokie pozycje na szczeblach władzy, nie mając za sobą żadnego zaplecza ekonomicz-
nego w postaci osobistego majątku.
Weberowska analiza stratyfikacjiwpłynęła na całe pokolenia socjologów. Jego kry-
tycy udowadniają, że w praktyce pozycje jednostki w różnych wymiarach stratyfi-
kacji idą ze sobą w parze. Władza polityczna jest związana z potęgą ekonomiczną.
Ci, którzy mają pieniądze, wpływają na sferę polityczną.
Mimo to, nawet krytycy Webera zgadzają się z wielowymiarową wizją stratyfikacji.
W socjologii rozpowszechniło się mierzenie statusu socjoekonomicznego (SES) na
podstawie połączenia kilku czynników, takich jak bogactwo, dostęp do władzy
i prestiż. W ten sposób można wychwycić różnorodne elementy składające się na
pozycję społeczną jednostki (Turner, 1998: 122–123).
4
372757803.003.png
1.1.2. Orientacja funkcjonalna
Zarówno Marks, jak i Weber widzieli stratyfikację jako przyczynę napięć oraz
— przynajmniej potencjalnie — konfliktów między tymi, którzy różnią się pod
względem ilości posiadanych dóbr. Istnieje jednak także inne spojrzenie na stratyfi-
kację: jako na czynnik integrujący społeczeństwo. Zdaniem zwolenników funkcjo-
nalizmu nierówności mogą być związane z istniejącymi w danym społeczeństwie
najważniejszymi funkcjonalnymi potrzebami czy też wymaganiami.
Słynna i często krytykowana hipoteza głosi, że jeśli jakaś rola w społeczeństwie ma
znaczenie funkcjonalne i trudno ją odgrywać, ponieważ wymaga wysokich kwali-
fikacji, to gwarantuje ona większy dostęp do cenionych dóbr — pieniędzy, władzy
i wpływów oraz prestiżu. Przy czym muszą być spełnione oba warunki — znacze-
nia funkcjonalnego i trudności w jej pełnieniu. Na przykład pozycja śmieciarza jest
funkcjonalnie istotna (wyobraźmy sobie świat bez ludzi, którzy zajmują się usuwa-
niem śmieci), ale nie wymaga wysokich kwalifikacji i łatwo ją wykonywać — tym
samym nie otrzymuje się za nią zbyt wielu dóbr. A zatem nierówność jest sposobem
motywowania osób wykształconych do ciągłego uczenia się i poświęceń niezbęd-
nych do wykonywania w społeczeństwie ważnych funkcjonalnie i wymagających
wysokich kwalifikacji prac.
Jednak teorie funkcjonalistyczne są głośno krytykowane za jedną istotną wadę:
usprawiedliwiają one istnienie nierówności w społeczeństwie, sprawiając wraże-
nie, że ci, którzy weszli w posiadanie wartościowych dóbr, zawsze na nie zasługują
z powodu swoich kwalifikacjii funkcjonalnegoznaczenia.W rzeczywistości — ar-
gumentują krytycy — ludzie zdobywają owe dobra dzięki szczęściu, nadużywaniu
władzy, korupcji, tradycji oraz innym procesom, które niewiele mają wspólnego ze
znaczeniem funkcjonalnym czy talentem (Turner, 1998: 124).
1.2. Warstwy społeczne
Warstwa społeczna to zbiorowość składająca się z jednostek stanowiących część ja-
kiejś klasy społecznej lub z jednostek o niejednorodnej przynależności klasowej,
wyróżnianych na podstawie podobnej pozycji i miejsca w hierarchii społecznej.
Warstwy społeczne wyróżnia się najczęściej na podstawie:
— dochodów,
— rodzaju aktywności gospodarczej (np. robotnicy rolni, burżuazja przemysło-
wa),
— przynależności etnicznej lub regionalnej (np. burżuazja żydowska),
— wspólnoty warunków życia (np. chłopstwo),
— wspólnoty stylu życia przekraczającej podziały klasowe (np. inteligencja, lum-
penproletariat),
— podobieństw poziomu prestiżu społecznego (według niższej i wyższej pozycji
społecznej),
— zakresu sprawowanej władzy,
— zasobów majątkowych (Olechnicki, Załęcki, 2000: 238).
Koncepcja wyodrębnienia ze struktury społecznej — obok klas — także warstw
społecznych, dla wyjaśniania zjawisk nierówności społecznych, jest dziełem Maxa
Webera.
Warstwy społeczne są przez Webera rozumiane jako zbiory ludzi, które uznają
siebie i są uznawane przez innych za społecznie wyższe lub niższe ze względu na
5
372757803.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin