Treść - Moduł 2.pdf

(317 KB) Pobierz
2_modul.indd
Społeczeństwo — przedmiot badań socjologii
Wstęp 2
1. Znaczenie terminu społeczeństwo 3
2. Typy społeczeństw 6
2.1. Społeczeństwo tradycyjne 6
2.2. Społeczeństwo przemysłowe 6
2.3. Społeczeństwo poprzemysłowe (ponowoczesne lub pokapitalistyczne) 7
2.4. Społeczeństwo informacyjne
7
2.5. Społeczeństwo ryzyka
7
3. Budowa społeczeństwa globalnego
9
3.1. Struktura społeczna — znaczenie pojęcia
9
3.2. Mikrostruktury i makrostruktury społeczne
10
4. Rodzaje struktur społecznych
11
4.1. Struktury przedgrupowe
11
4.2. Grupy społeczne — definicjaielementyskładowe
13
4.3. Typy grup społecznych
17
4.4. Instytucje społeczne
19
4.5. Organizacje w ujęciu socjologicznym
21
4.6. Społeczności lokalne i zbiorowości terytorialne
22
4.7. Socjologiczna analiza państwa
25
Bibliografia
33
Wstęp
Treść modułu drugiego wyjaśnia różne aspekty pojęcia społeczeństwo i charak-
teryzuje podstawowe typy społeczeństw, jakie wykształciły się w toku rozwoju
ludzkości. Daje to okazję do wniknięcia w wewnętrzną budowę społeczeństwa glo-
balnego, czyli poznania takich elementów składowych struktury społecznej, jak:
przedgrupowe formy życia społecznego, grupy społeczne — ich różne cechy i typy,
instytucje, organizacje, społeczności lokalne i zbiorowości terytorialne, aż po na-
czelną organizację życia społeczeństwa, jaką jest państwo.
2
372759775.001.png
1. Znaczenie terminu społeczeństwo
Według najogólniejszej definicji społeczeństwo to grupa osób, które mają wspól-
ną kulturę, zajmują określony obszar terytorialny oraz mają poczucie przynależ-
ności do spójnej i odrębnej całości ( Słownik socjologii i nauk społecznych , 2005:
346). Nie jest to określenie ani jedyne, bo istnieje wiele koncepcji społeczeństwa,
ani wystarczające dla analiz socjologicznych. Wielu socjologów stosuje ten termin
w sposób zdroworozsądkowy, inni podają go w wątpliwość, np. niektórzy przed-
stawiciele kierunków interakcjonistycznych twierdzą, że nie ma czegoś takiego, jak
społeczeństwo, a tylko ciągle zmieniający się układ interakcji pomiędzy ludźmi.
Piotr Sztompka dokonał analizy wielu różnych, możliwych sposobów rozumienia
terminu społeczeństwo , wskazując na wielowymiarowość tego bytu. Wyróżnia sie-
dem odmiennych — ale jednak komplementarnych — perspektyw postrzegania
społeczeństwa, wskazując na różne możliwości rozumienia tego terminu (Sztomp-
ka, 2002: 29–32).
1 Wymiar demograficznyspołeczeństwa — społeczeństwo to tyle, co popu-
lacja, wielość, zbiór jednostek.
Może to być zbiorowość ludzi w ramach pewnego państwa, np. społeczeństwo
polskie czy społeczeństwo francuskie. Państwo jest bowiem współcześnie naj-
powszechniejszą formą, w ramach której toczy się życie zbiorowości ludzkich.
Społeczeństwo państwowe czy narodowe to tylko jedna z odmian społeczeństwa.
Bo społeczeństwo to także zbiorowości mniejsze od państwa: rodzina i krewni,
wspólnota lokalna i sąsiedzi, krąg przyjaciół i klub towarzyski, sekta i parafia,
stowarzyszenie i partia polityczna, klasa i warstwa społeczna, grupa etniczna
i mniejszość narodowa, szkoła i uniwersytet.
Społeczeństwo to również zbiorowości większe od państwa: korporacje między-
narodowe, wielkie Kościoły, cywilizacje, federacje, wspólnoty regionalne, kon-
tynentalne czy wreszcie społeczeństwo globalne. Cała gama tych zbiorowości
różnej skali, od kilkuosobowych do kilkumiliardowych, to dla socjologa odmia-
ny społeczeństwa.
2. Wymiar grupowy społeczeństwa — społeczeństwo to złożone z jedno-
stek zintegrowane całości — już nie luźne zbiory, lecz spo-
iste zbiorowości.
Druga sugestia myślenia potocznego to utożsamienie społeczeństwa ze zbiorowo-
ścią ludzi, wielością konkretnych osób. To narzuca się niemal nieodparcie: społe-
czeństwo to nic innego jak ludzie. Rodzina to ojciec, matka, dzieci. Uniwersytet
to profesorowie, asystenci i studenci. Firma to dyrektorzy i pracownicy. Kościół
to księża i wierni. Polska to Polacy. Oczywiście — to wszystko prawda, ale praw-
da tylko cząstkowa. Uwaga skupia się tylko na jednym aspekcie społeczeństwa
— wielości jednostek — albo inaczej — populacji.
3. Wymiar systemowy — społeczeństwo to powiązany układ pozycji
(statusów) i typowych dla nich ról.
Socjologia zauważa, że aby móc mówić o społeczeństwie, między poszczególny-
mi jednostkami muszą występować jakieś powiązania, zależności, relacje łączące
pojedynczych ludzi w pewną całość. Twórcy socjologii — A. Comte i H. Spencer
3
372759775.002.png
— posługiwali się tutaj analogią do organizmu. Tak jak organizm biologiczny to
nie prosta suma komórek, tkanek, organów, lecz spoista i wspólnie funkcjonu-
jąca całość, tak samo społeczeństwo to nie prosta suma ludzi, lecz zintegrowany
i funkcjonujący organizm społeczny. W dzisiejszej socjologii echem tej perspek-
tywy jest kategoria grup społecznych — od najmniejszych (np. rodziny) do naj-
większych (np. narodu).
W XX wieku w miejsce terminu organizm wprowadzono pojęcie system społecz-
ny , w którym uczestniczą nie tyle konkretne jednostki, osoby, ile raczej pew-
ne wyróżnialne pozycje społeczne lub związane z tymi pozycjami role. System
społeczny to np. szpital, a więc powiązany zespół pozycji (statusów), takich jak
ordynator, lekarze, pielęgniarki, rehabilitanci, technicy rentgenowscy, pacjenci,
gdzie wszyscy wykonują przypisane do ich pozycji i wzajemnie uzupełniające się
role (taką koncepcję szpitala przedstawił T. Parsons).
4. Wymiar strukturalny — społeczeństwo to sama sieć relacji między-
ludzkich, a więc już nie obiektów, lecz form i schematów od-
noszenia się ludzi do siebie.
Dalszy krok na drodze do określenia pojęcia społeczeństwa polegał na wyod-
rębnieniu z całości systemu samej sieci relacji i powiązań międzyludzkich. Za-
uważono, że można szukać prawidłowości powiązań i relacji niezależnie od tego,
kogo one wiążą — jakie osoby czy jakie pozycje — i niezależnie od tego, w jakich
zbiorowościach występują. Socjolog ma tu skupiać uwagę na czystych „formach
społecznych”, na strukturze relacji.
5. Wymiar aktywistyczny (czy interakcjonistyczny) — w tym ujęciu społeczeń-
stwo to konglomerat wzajemnie zorientowanych działań jed-
nostek.
Piąty krok w kierunku abstrakcyjnego pojmowania społeczeństwa wykonano
wtedy, gdy spostrzeżono, że ludzie należą do zbiorowości, uczestniczą w syste-
mach społecznych, wchodzą w strukturalne zależności i relacje z innymi ludźmi
w jeden tylko sposób: przez aktywność, przez to, co robią i to, co mówią. Na-
leżymy do grupy przyjaciół tylko o tyle, o ile się spotykamy, odnosimy do siebie
życzliwie i z zaufaniem, jesteśmy lojalni i mówimy dobrze o przyjaciołach wobec
osób trzecich. Należymy do drużyny piłkarskiej tylko o tyle, o ile gramy w piłkę,
przychodzimy na treningi, bierzemy udział w meczach.
Max Weber skierował uwagę na działania ludzkie jako podstawowe tworzywo,
z którego powstają wszelkie zjawiska społeczne i wszelkie całości społeczne.
Społeczeństwo z tej perspektywy to złożony konglomerat ludzkich działań i ich
konsekwencji. W socjologii XX wieku, a zwłaszcza w jej nurcie amerykańskim,
akcent na działanie jako istotę świata społecznego jest do dzisiaj dominujący.
6. Wymiar kulturalistyczny — tutaj społeczeństwo to matryca podziela-
nych przez zbiorowość znaczeń , symboli i reguł odciskają-
cych piętno na ludzkich działaniach.
M. Weber oraz E. Durkheim wskazali, że w każdym ludzkim działaniu zawarty
jest pewien sens i znaczenie, a co więcej — znaczenie to ma charakter „faktu spo-
łecznego” narzucanego ludziom z zewnątrz jako coś obowiązującego i wiążącego
przez środowisko, w którym się urodzili, wychowali i w którym żyją. Umiemy
grać w futbol, ale nie w krykieta, bo urodziliśmy się nad Wisłą, a nie nad Tamizą.
Witamy się, podając rękę, a nie pocierając nosami, nie jesteśmy bowiem Eskimo-
sami. Jemy widelcem i nożem, a nie pałeczkami, bo nie żyjemy w Chinach.
Dzisiaj do opisania tego zbioru znaczeń, symboli, wzorów, reguł, norm, warto-
ści itp., które kierują ludzkimi działaniami, decydują o ich indywidualnej toż-
4
372759775.003.png
samości, określają ich uczestnictwo w zbiorowościach, wyznaczają relacje, jakie
nawiązują z innymi ludźmi — używamy pojęcia kultury . Najnowsza socjologia
przywiązuje do kulturowych aspektów społeczeństwa ogromną wagę.
7. Siódmy wymiar nazwano zdarzeniowym — według niego społeczeństwo to
nieustannie zmienne, płynne pole, pełne zdarzeń społecz-
nych.
Siódme ujęcie rzeczywistości społecznej polega na porzuceniu wizji społeczeństwa
jako trwałego, statycznego obiektu. Pod koniec XX wieku odrzucono ostatecznie
wszelkie idee bytów społecznych — organizmów lub systemów — o trwałych
strukturach, wskazując, że wszystko, co istnieje w społeczeństwie, to zdarzenia
społeczne: płynne, nieustannie zmienne, kulturowo ukształtowane działania
ludzkie, odniesione do działań innych ludzi. Zamiast o istnieniu społeczeństwa
zaczęto mówić o „stawaniu się” społeczeństwa .
5
372759775.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin