Treść - Moduł 3.pdf

(273 KB) Pobierz
m3.indd
Różnice indywidualne między ludźmi
Wstęp
1. Inteligencja
2. Style poznawcze
3. Temperament
4. Osobowość
Bibliografia
Wstęp
Różnice między ludźmi są powszechne — nie istnieje taka cecha, właściwość czy
forma zachowania, w której ludzie nie różniliby się między sobą. Jak podaje Jan
Strelau (2004B: 654), „ różnice indywidualne to zjawisko polegające na tym, że jed-
nostki (ludzie i zwierzęta) należące do tej samej populacji różnią się między sobą
pod względem porównywalnych charakterystyk fizycznychipsychicznych”.Przed-
miotem psychologii różnic indywidualnych są te spośród charakterystyk psycholo-
gicznych, które cechuje względna stałość — należą do nich inteligencja i zdolno-
ści, osobowość, temperament i style poznawcze. Poniżej opisano syntetycznie te
zagadnienia.
Temat pierwszy prezentuje najważniejsze teorie inteligencji, sposoby jej pomiaru
i źródła.
W temacie drugim opisano najważniejsze style poznawcze: abstrakcyjność–kon-
kretność, zależność–niezależność od pola oraz refleksyjność–impulsywność.
Temat trzeci dotyczy temperamentu — jego głównych teorii i znaczenia w funkcjo-
nowaniu dzieci i dorosłych.
Temat czwarty zawiera charakterystykę osobowości, przede wszystkim w koncep-
cji tzw. Wielkiej Piątki.
Najpełniejszy odbiór opisanej w module wiedzy teoretycznej możliwy będzie przez
odniesienie podanych treści do własnej osoby. Zachęcam więc do autorefleksji
i próby autodiagnozy pod kątem różnic indywidualnych: dominujących zdolności
intelektualnych, stylów poznawczych, cech temperamentu i osobowości.
2
642577655.001.png
1. Inteligencja
Czym jest inteligencja? Pytanie to zadają sobie psychologowie od czasów pierw-
szych badaczy tej problematyki — Bineta i Spearmana, czyli od ponad 100 lat. Po-
tocznie każdy z nas nadaje pewien sens temu pojęciu, okazuje się nawet, że jego
psychologiczne rozumienie nie odbiega daleko od ujęcia potocznego. Jedna z wielu
dostępnych definicji mówi, że inteligencja to „bardzo ogólną zdolność umysłowa,
która m.in. obejmuje zdolność rozumowania, planowania, rozwiązywania proble-
mów, myślenie abstrakcyjne, rozumienie złożonych idei, szybkość uczenia się i ko-
rzystania z doświadczeń” (za: Strelau, Zawadzki, 2008: 817).
Liczne badania naukowe potwierdzają jednak, że istnieje wiele rodzajów inteligen-
cji. Poniżej scharakteryzowane zostaną najważniejsze teorie inteligencji (za: Ra-
thus, 2004; Kosslyn, Rosenberg, 2006; Strelau, Zawadzki, 2008).
Teorie czynnikowe
Wielu badaczy zakładało, że na inteligencję składa się nie jeden, lecz wiele ro-
dzajów zdolności umysłowych. Według różnych ujęć liczba możliwych czynników
wchodzących w skład inteligencji wahała się od jednego do stu! Trzy najważniejsze
teorie tego nurtu — koncepcje Spearmana, Thurstona i Cattela — zostaną scharak-
teryzowane poniżej.
W roku 1904 Charles Spearman postawił tezę, że u podłoża wszystkich inteligent-
nych zachowań leży jeden wspólny czynnik — nazwał go czynnikiem g (od angiel-
skiego słowa general — ogólny). Określał on szeroko rozumianą zdolność do rozu-
mowania i rozwiązywania problemów, fundamentalną zdolność intelektualną od-
powiedzialną za zachodzenie dodatnich korelacji między wynikami różnych te-
stów inteligencji. Spearman zauważył, że ludzie, którzy zwykle dobrze radzą sobie
w jednym rodzaju zadań angażujących inteligencję (np. rozwiązywanie zadań ma-
tematycznych), uzyskują także dobre wyniki w zadaniach innego rodzaju (np. po-
rządkowanie obrazków w logiczny ciąg). Zauważył jednak, że nawet osoby najbar-
dziej inteligentne w pewnych dziedzinach są lepsze niż w innych, stąd drugi czyn-
nik składający się na inteligencję nazwał czynnikiem s (skrót od angielskiego słowa
specific — specyficzny). Obejmuje on zdolności specjalne związane zwykonywa-
niem zadań wymagających określonych rodzajów przetwarzania informacji. Pod-
czas wykonywania jakiegoś zadania człowiek wykorzystuje więc zarówno czynnik
g , jak i specyficzne dla tego zadania zdolności, które obejmuje czynnik s . Różne
zadania wymagają w różnym stopniu angażowania czynnika g i s , jednak zdaniem
Spearmana wysokość ilorazu inteligencji jest warunkowana w największym stop-
niu czynnikiem g — fundamentalną zdolnością intelektualną (Rathus, 2004; Kos-
slyn, Rosenberg, 2006).
Amerykański psycholog Louis Thurstone (za: Kosslyn, Rosenberg, 2006; Strelau,
Zawadzki, 2008), po wykonaniu analiz czynnikowych różnych testów badających
inteligencję, znalazł jedynie ograniczone dowody na istnienie czynnika g . Analiza
czynnikową jest techniką statystyczną pozwalającą wykrywać, które elementy czy
pozycje testu mierzą to samo. Na jej podstawie Thurstone odrzucił ideę pojedyn-
czej generalnej zdolności na rzecz siedmiu pierwotnych zdolności umysłowych . Były
to: rozumienie słów, płynność słowna, zdolności liczbowe, zdolności przestrzenne, zdol-
ności rozumowania, pamięć i szybkość spostrzegania . Są one niezależne od siebie i nie
mają u podstaw żadnych innych zdolności. Następcy Thurstona uzyskiwali potem
jeszcze inne kombinacje zdolności, przekraczające kilkadziesiąt, a nawet 100, jak
3
642577655.002.png
u Joy’a Paula Guilforda . Na poparcie tego nurtu każdy z nas może przypomnieć so-
bie osobę obdarzoną pewnymi zdolnościami, np. liczbowymi, za to słabo radzącą
sobie np. z zadaniami słownymi.
Szczególnie interesujące czynnikowe ujęcie inteligencji zaproponował Raymond Cat-
tel (za: Strelau, Zawadzki, 2008). Postawił on hipotezę, że czynnik g należy roz-
dzielić na dwa bardziej specyficzneczynniki:inteligencjępłynną( fluidintelligence )
i skrystalizowaną ( crystallized intelligence ).
Inteligencja płynna warunkowana jest fizjologiczną właściwością struktur nerwo-
wych i zależy głównie od genów. Przenika ona („wpływa” — stąd fluid ) wszelkie
umysłowe czynności, a najbardziej ujawnia się w rozwiązywaniu zadań wymagają-
cych tworzenia nowych rozwiązań problemów, ujmowania stosunków między rze-
czami czy elementami w testach niewerbalnych.
Inteligencja skrystalizowana to „wynik doświadczenia i uczenia się, które nakłada-
ją się na inteligencję płynną. Dzięki kumulującemu się doświadczeniu zmienia się
ona wraz z wiekiem (...). Swoją nazwę zawdzięcza temu, że traktowana jest jako
„produkt końcowy”, ukształtowany w wyniku doświadczenia” (Strelau, Zawadz-
ki, 2008: 823).
Przykładowo, dla wędkarza łowienie ryb to zespół rutynowych czynności — czyn-
ności te opierają się zatem na inteligencji skrystalizowanej. Gdyby jednak nie dys-
ponował on potrzebnym sprzętem, musiałby stworzyć inny sposób łowienia — wte-
dy skorzystałby z inteligencji płynnej. Wraz z wiekiem słabnie inteligencja płynna,
z kolei inteligencja skrystalizowana pozostaje często niezmienna — pozwala to na
zachowanie umiejętności w dziedzinach, w których jesteśmy biegli (Kosslyn, Ro-
senberg, 2006).
Inteligencja wieloraka Howarda Gardnera
Howard Gardner (za: Strelau, Zawadzki, 2008) sformułował kolejną wpływową teo-
rię inteligencji, wskazującą na istnienie siedmiu podstawowych jej form:
1) inteligencji językowej — zdolności biegłego posługiwania się językiem (posiadana
np. przez dziennikarzy i wykładowców),
2) inteligencji logiczno-matematycznej — obejmuje zdolności matematyczne i logicz-
ne (wykorzystywana np. przez naukowców),
3) inteligencji przestrzennej — zdolności tworzenia umysłowych modeli przestrzeni
świata zewnętrznego i operowania nimi w umyśle (np. u architektów),
4) inteligencji muzycznej — zdolności „czucia” i komponowania muzyki (np. u mu-
zyków),
5) inteligencji cielesno-kinestetycznej — zdolności rozwiązywania problemów czy
tworzenia produktów angażujących ciało (np. u gimnastyków i tancerzy),
6) inteligencji interpersonalne j — zdolności rozumienia innych ludzi i współdziała-
nia z nimi (np. u nauczycieli, psychologów),
7) inteligencji intrapersonalnej — zdolności tworzenia adekwatnego modelu siebie
i obserwacji własnych emocji (np. u duchownych).
W kolejnych pracach Gardner sugerował istnienie jeszcze innych typów — inteli-
gencji przyrodniczej i egzystencjalnej (za: Kosslyn, Rosenberg, 2006). Wyróżnio-
ne przez niego rodzaje inteligencji składają się na zespół współgrających z sobą
zdolności. Każdy z nich umożliwia rozwiązywanie problemów określonego typu.
Przyczyną powstania tej teorii były obserwacje behawioralne i neurologiczne, któ-
re skłoniły Gardnera do sformułowania teorii wielu rodzajów inteligencji, z któ-
rych każdy ma swoje źródło w innym rejonie układu nerwowego.
4
642577655.003.png
Triarchiczna teoria Sternberga
Alternatywną teorię wielu inteligencji sformułował Robert Sternberg (za: Rathus,
2004), który pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji. Po-
stulował on trójskładnikową strukturę inteligencji, na którą składa się:
1) inteligencja składnikowa — umożliwia rozwiązywanie problemów i nabywanie
nowej wiedzy, formułowanie sądów, ocen i znajdowanie różnic; pod tym poję-
ciem Sternberg rozumie zasadniczą zdolność przydatną w zadaniach szkolnych
i naukowych;
2) inteligencja doświadczeniowa — zdolność do odkrywania czegoś nowego, formu-
łowania hipotez i teorii, korzystania z dotychczasowych doświadczeń; pojęcie
to najbliższe jest znaczeniowo twórczości;
3) inteligencja kontekstualna — zdolność do przystosowania się do wymagań wła-
snego środowiska i zastosowania posiadanej wiedzy do rozwiązywania proble-
mów praktycznych; można ją określić mianem zaradności życiowej.
Według Sternberga tym, co mierzą testy inteligencji jest inteligencja składniko-
wa. Jednak to wskaźniki inteligencji kontekstualnej (praktycznej) pozwalają lepiej
przewidzieć powodzenie w realizacji zadań zawodowych. Poziom tej drugiej inteli-
gencji nie pozwala na przewidzenie osiągnięć akademickich. Także inteligencja do-
świadczeniowa (twórcza) jest czymś innym od ilorazu inteligencji, jednak warun-
kiem znajdowania innowacyjnych rozwiązań problemów jest posiadanie w miarę
wysokiego ilorazu inteligencji (por. Kosslyn, Rosenberg, 2006).
Inteligencja emocjonalna
Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy
w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z inny-
mi ludźmi. Pojęcie inteligencji emocjonalnej wprowadzili Peter Salovey i John Mayer ,
a rozpowszechnił Daniel Golema n.
Goleman (1999) wyodrębnił jej pięć kompetencji składowych:
1) samoświadomość , rozumianą jako wiedzę o odczuwanych emocjach i umiejęt-
ność wykorzystania tych emocji w procesach decyzyjnych,
2) samoregulację , czyli panowanie nad emocjami, tak aby ułatwiały one wykony-
wanie bieżących zadań,
3) motywację , czyli umiejętność kierowania się swoimi preferencjami w wyznaczaniu
celów i dążeń, przejmowanie inicjatywy, podejmowanie wysiłków mimo porażek,
4) empatię , definiowanąjakowyczuwanieuczućinnychludziiumiejętnośćpercep-
cji sytuacji z punktu widzenia innych osób,
5) umiejętności społeczne , czyli umiejętność panowania nad emocjami w kontak-
tach z innymi ludźmi, rozpoznawania sytuacji społecznych oraz sieci powiązań
międzyludzkich.
Pojęcie inteligencji emocjonalnej powstało jako odzew na zapotrzebowanie psycho-
logów dotyczące innych niż zdolności akademickie, bardziej trafnych wyznaczni-
ków sukcesu życiowego (Jaworowska, Matczak, 2001).
Pomiar inteligencji
Jak wynika z powyższych informacji, nie ma zgody co do natury inteligencji, jed-
nak każdego dnia jest ona mierzona przez psychologów. Do tego celu stosuje się
szereg różnych testów inteligencji. Potrzeby społeczne na początku XX wieku dały
impuls Alfredowi Binetowi i Theodorowi Simonowi do skonstruowania pierwszego te-
stu służącego do pomiaru inteligencji (Rathus, 2004). Skala Bineta-Simona weszła
do użycia w 1905 roku. Choć Binet uważał, że na inteligencję składa się wiele czyn-
ników, jego skala pozwalała na uzyskanie jednego wskaźnika, tak aby łatwo można
było posługiwać się nim w kontekście szkolnym. Zakładał on także, że inteligen-
cja rośnie wraz z wiekiem i starsze dzieci będą w stanie rozwiązać więcej zadań te-
stowych niż dzieci młodsze. Skala Bineta-Simona pozwalała na uzyskanie punkto-
5
642577655.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin