Egzaminy.docx

(30 KB) Pobierz

Struktura doradztwa zawodowego w UE (Z)

Koordynator: Trzuskowski Arkadiusz

Dydaktyk: Klemczak Łukasz

Macie Państwo za zadanie przygotowanie prezentacji PP nt. doradztwa zawodowego w krajach UE. Prezentacja powinna zawierać najważniejsze elementy doradztwa w danym kraju (także te specyficzne). Prezentacja powinna być czytelna i zawierać odpowiedzi na najważniejsze pytania...Począwszy od danych ogólnych...typu: Francja, wielkość, ludność, ile uczących się, ile bezrobotnych...a następnie system doradztwa zawodowego w Edukacji: gdzie? kto? kiedy? ile? czyli kto organizuje w jaki sposób...itp. system doradztwa poza edukacją dla dorosłych...itp. Przypominam, o nie wklejaniu...  -

 

WUP – kontakt w sytuacji pomagania (Z)

Dydaktyk: Kwiatkowska Dorota

Test składał się będzie z pytań - jedno- i wielokrotnego wyboru, z jednego pytania otwartego oraz z 2-3 zadań analogicznych do tych, które wykonamy na platformie. Czas trwania testu - ok. 40 minut (ok. 20 pytań).

Psychologia zarządzania (Z)

Koordynator: Łoboda - Świątczak Edyta

Dydaktyk: Walczak Monika

Egzamin będzie miał formę testu (pytania jednokrotnego wyboru oraz pytania typu „uzupełnienie”).

Proszę zapoznać się z treścią skryptów, których tytuły podaję poniżej oraz z ćwiczeniami i zadaniami zamieszczonymi na platformie.

1. Motywowanie(systemy motywacyjne; zachowania jednostki w organizacji; motywowanie pozapłacowe , satysfakcja z pracy)

2. Przywództwo (przywództwo i kierowanie zespołem; zarządzanie i komunikowanie społeczne; kompetencje menedżera – tylko rozdział 5 pt. Menedżer jako lider i przywódca )

3. Grupa pracownicza

4. Kultura organizacyjna (wszystkie trzy skrypty)

+ Podstawowe pojęcia z psychologii zarządzania

Psychologia wychowawcza (E)

Koordynator: Łoboda - Świątczak Edyta

Dydaktyk: Zachwieja Katarzyna

Na egzaminie będzie test, 25 pytań, około 40 min. czasu i będzie dotyczył treści opisanych w skrypcie.
Najważniejsze zagadnienia:

1. Psychologia wychowawcza jako dziedzina nauki
2. Psychologia wychowawcza w systemie nauk — jej przedmiot i zadania
3. Nauczanie a wychowanie — cechy wspólne i różnice
4. Trzy modele procesu nauczania
5. Zakres i kryteria oddziaływań wychowawczych
6. Modele wychowania
7. Szkolni nauczyciele — obowiązki, funkcje, zadania nauczyciela
8. Uczeń jako członek grupy rówieśniczej, jako ofiara i sprawca przemocy w szkole
9. Czynniki indywidualne wpływające na motywację
10. Niepowodzenia szkolne — definicje, rodzaje, objawy, przyczyny
11. Struktura rodziny a kształtowanie się ról i postaw rodzicielskich
12. Postawy rodzicielskie i systemy wychowania w rodzinie
13. Charakterystyka zdrowego (funkcjonalnego) i dysfunkcjonalnego systemu rodzinnego
14. Znaczenie pozycji w rodzeństwie
15. Trudności wychowawcze — trudne sytuacje związane z rodzicielstwem
16. Rywalizacja między rodzeństwem

Tematy z wykładów .nie byłam na pierwszym ale na drugim omawiała: postawy rodzicielskie, komponenty postaw, typologia postaw(właściwe, niewłaściwe, omówić, wymienić), konsekwencje niewłaściwych postaw, cechy charakterystyczne rodziny dysfunkcyjnej wg. Brandshava. Psychologia nauczania: funkcje nauczyciela, modele procesu nauczania, style funkcjonowania ucznia, reguły motywacji Yerkesa-Dodsona

Podstawy metodyki opiekuńczo-wychowawczej (E)

Koordynator: Mielczarek Agnieszka

Dydaktyk: Jasiaczek-Koperska Karina

Materiał teoretyczny zawarty jest w umieszczonym na platformie skrypcie pt. Metodyka pracy z podmiotem. Skrypt dla studentów (wypisy). Materiał ten będzie obowiązywał na egzamin.

 

Podstawy doradztwa personalnego (E)

Koordynator: Tadeusiewicz Grażyna

Dydaktyk: Fesołowicz Maja

Egzamin w formie pytań otwartych. Najważniejsze zagadnienia:

1. Metody rekrutacji i selekcji pracowników: rozmowa kwalifikacyjna w tym znajomość dokumentów aplikacyjnych składanych przez pracownika oraz nowa forma Assessment Center.

2.Funkcje oceny pracowniczej i rozwoju zawodowego personelu.

3.Nowe formy zatrudnienia (można skorzystać z mojego skryptu Pedagogika pracy (Moduł III temat 10).

4. Outplacement - zwolnienia monitorowane.

5.Zadania doradcy personalnego.

6.Znajomość stosowanych pojęć: zarządzanie zasobami ludzkimi, doradztwo personalne czy nowe formy zatrudnienia jak outsourcing, leasing pracowniczy czy telepraca

Można skorzystać z publikacji M.Armstronga, A.Pocztowskiego, Modułu 3 z Pedagogiki Pracy i innych zasobów biblioteki z Platformy a także z Internetu. Widziałam wypowiedzi Państwa na Platformie np .forum w Teoriach wyboru zawodu przy omawianiu pojęcia "lojalność"-dobre wypowiedzi np.p.Zielonki,p.Bartczak (selekcja, rekrutacja czy outplacement).

Metodyczne aspekty wychowania (Z)

Koordynator: Woźnicka Elżbieta

Dydaktyk: Wypiorczyk-Przygoda Katarzyna

Zgodnie z tym co ustaliła Pani Beata z dr Woźnicką, zaliczeniem będzie praca pisemna. Tematów do wyboru, chyba 10, przyjdą na pocztę od Pani dr Woźnickiej. Praca ma mieć około 5 stron, czas oddania - zjazdy.

Opracuj jeden z wybranych tematów:

1 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w domu małego dziecka.

2 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w domu dziecka

3 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w pogotowiu opiekuńczym

4 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w świetlicy szkolnej

5 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w internacie

6 Przedstaw założenia pracy opiekuńczo – wychowawczej w świetlicy środowiskowej

Przygotuj sensowność zajęć opiekuńczo – wychowawczych w opisywanej placówce.

7 Przygotuj cykl zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla gimnazjalistów.

Należy pamiętać o wpisaniu bibliografii, źródeł, a całość ma mieć około 5 stron objętości. 7 temat jest specjalnie dla nas (doradztwa) ale możemy pisac na którykolwiek. Jeśli jednak się zdecydujecie na 7 to pamiętajcie o celach, przebiegu. Należy precyzyjnie opisać potrzeby, narzędzia i metody. Ma to wyglądać jak przepis na ciasto Uśmiech


Edukacja zdrowotna i ekologiczna (Z)

Dydaktyk: Lewicki Bogdan

Ustalmy, że zaliczeniem mojego przedmiotu będzie praca. Temat pracy pozostaje bez zmian, nie będę zadawał nowego referatu. Nie będą Państwo pisać testu w czasie zjazdu, a więc i nie musicie przyjeżdżać na mój przedmiot, ale ja będę na uczelni do Państwa dyspozycji i chętnie z Państwem podyskutuję o ekologii, przyniosę ze sobą materiały na ten temat.

Psychologia rozwojowa (E)

Dydaktyk: Kaflik-Pieróg Martyna

Na egzaminie będzie test. Zagadnienia egzaminacyjne:

I i II moduł skryptu

Zmiana rozwojowa

Filogeneza, ontogeneza, antropogeneza

Regres, progres

Rytm, tempo, dynamika rozwoju

Teoria zadań rozwojowych Havighursta

Metody badawcze

Badania podłużne

Badania poprzeczne

Teoria Piageta, Wygotskiego

Schemat, operacja, asymilacja, akomodacja

Zmiany rozwojowe pamięci, f-nia emocjonalnego

Fazy rozwoju przywiązania

Rozwój moralny wg Kohlbega

III moduł

Tu nie jestem w stanie wyodrębnić treści ważniejszych od mniej ważnych, bo to juz jest b. okrojona wersja.

Rozwój poszczególnych funkcji w poszczególnych okresach

Psychopedagogika twórczości (E)

Dydaktyk: Lasocińska Kamila

Egzamin w formie pytań otwartych. Zagadnienia (punktu 8 nie będzie):

1.      Porównaj na czym polega elitarne i egalitarne podejście do twórczości.

 

2.      Scharakteryzuj klasyczne koncepcje twórczości

 

. Zwróć uwagę na: podstawy twórczości w koncepcjach psychoanalitycznych, asocjacyjnych i dwa rodzaje myślenia rozróżnione w koncepcji Gestalt.

3.      Jakie nowe wartości wprowadzili psychologowie humanistyczni w pedagogice twórczości?

4.      Jakie czynniki (społeczne, motywacyjne) stymulują twórczość, a które ją ograniczają (hamują)?

5.      Dlaczego oceny i krytyka stanowią przeszkodę w twórczości? W jaki sposób możemy doceniać i wspierać postawy twórcze uczniów?

6.      W jaki sposób tradycyjna szkoła ogranicza zachowania twórcze? Wymień najważniejsze przyczyny.

7.      Jakie postawy nauczycieli szczególnie utrudniają rozwój postaw twórczych?

8.      Na jakie trudności i ograniczenia natrafiają uczniowie twórczy w tradycyjnej szkole? W jaki sposób są często traktowani uczniowie twórczy przez nauczycieli i rówieśników?

9.      Jakie są najważniejsze reguły nauczania twórczości? – podaj pięć najważniejszych (kodeks postępowania według E. P. Torrance)

10.  Wymień najważniejsze cechy zadań rozwojowych, stymulujących kreatywność wychowanków? Wymień 4 najważniejsze cechy i omów ich znaczenie. (według K.J.Szmidta)

11.  Jakie są najważniejsze zasady stylu pracy pedagoga twórczości i pomocy w tworzeniu? (według K.J.Szmidta)

 

Teorie wyboru zawodu (Z)

Koordynator: Tadeusiewicz Grażyna

Dydaktyk: Kazimierska Agnieszka

Na zaliczenie należy napisać prace na temat jednej z pięciu teorii, o których już dr Tadeusiewicz do nas pisała. Praca do oddania na zjeździe. Można zapytać czy praca może być przesłana w formie elektronicznej.(jeżeli kogoś nie będzie).

Teorii wyboru zawodu jest kilkanaście, można je wyszukać w Internecie, gdzie podają literaturę. Jednak ze względu na brak skryptu i Państwa niepokoje proszę poznać tylko pięciu najważniejszych autorów: F.Parsons, J.Holland, D.Super, E.Ginzberg, A.Roe ,na podstawie: np. T.Nowacki "Zawodoznawstwo",A.Paszkowska- Rogacz "Psychologiczne podstawy wyboru zawodu"(2003) lub" Doradztwo zawodowe"(2009).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin