PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z zaburzoną sferą poznawczą
PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dla dzieci z zaburzoną sferą poznawczą
Lp.
Imię i nazwisko ucznia
Klasa
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna
1.
Jan Kowalski
Lat 5
Ogólna sprawność intelektualna - poziom przeciętny. Spostrzegawczość wzrokowa i zdolność odtwarzania spostrzeganego materiału - przeciętna. Pamięć słuchowa - prawidłowa. Obniżona percepcja wzrokowa, deficyty w zakresie analizy i syntezy słuchowej słowa. Sprawność grafomotoryczna niższa niż przeciętna. Wcześnie wykryta wada wymowy.
2.
A. Nowak
Lat 4,5
Rozwój funkcji intelektualnych jest nieharmonijny i ogólnie znajduje się w granicach poziomu przeciętnego. Znacznie lepsze są funkcje słowne. Percepcja wzrokowa, integracja wzrokowo-ruchowa i wyobraźnia przestrzenna - niższa niż przeciętna. Niska pojemność pamięci wzrokowej. Niższa niż przeciętna - analiza i synteza słuchowa słowa. Zaburzenia sfery emocjonalnej, przygnębienie, poszukiwanie spokoju, stabilizacji, silne pragnienie kontaktu, ciepła i miłości. Niskie poczucie własnej wartości.
3.
..........................
Lat 6
Rozwój intelektualny na poziomie wysokim. Lepsze funkcje słowne niż wykonawcze. Bardzo niski poziom pamięci słuchowej słownej, niska synteza słuchowa słów. Obniżony w stosunku do wieku rozwój sprawności grafomotorycznej, pamięci wzrokowej oraz integracji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
4.
Chłopiec cichy, małomówny. Niepewnie się wypowiada. Widoczne oznaki podwyższonego niepokoju (tiki).Pracuje chętnie, ale dość szybko rezygnuje z wysiłku, zakładając, że zadanie jest trudne. Obniżony rozwój sprawności grafomotorycznej. Niski poziom funkcjonowania analizy słuchowej słowa. Synteza słuchowa - dolna granica poziomu przeciętnego. Percepcja wzrokowa - niższa niż przeciętna.
1. Cele do osiągnięcia w pracy z dziećmi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Sfera poznawcza
§ stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju intelektualnego
§ kształtowanie umiejętności organizacji przestrzeni pracy i zabawy
§ doskonalenie pamięci i zdolności i koncentracji uwagi
Sfera emocjonalna
§ stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego
§ zmniejszenie napięcia emocjonalnego oraz budowanie u dzieci pozytywnego obrazu własnej osoby i wiary we własne siły i możliwości w trakcie udziału w zabawach i ćwiczeniach
Sfera społeczna
§ stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju społecznego
§ rozwijanie umiejętności nawiązywania prawidłowych interakcji społecznych i przestrzegania zasad w grupie przedszkolnej.
2. Działania realizowane z dzieckiem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
§ zajęcia socjoterapeutyczne
§ rytmika
§ zajęcia ruchowe
§ muzykoterapia
§ arteterapia
§ dogoterapia
3. Metody pracy z dzieckiem
Sfera poznawcza:
§ Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz (usprawnianie funkcji poznawczych, przygotowanie do nauki czytania i pisania)
§ Metoda Symboli Dźwiękowych (usprawnianie zaburzonych funkcji: koordynacji wzrokowo-ruchowej, zasad współdziałania w grupie i in.)
§ Metoda A. Faber i E. Mazlish (doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej
§ Bajkoterapia (identyfikacja z postawami bohatera opowieści)
§ Psychodrama (tworzenie zakończenia historii)
§ Metoda malowania dziesięcioma palcami (rozładowanie napięcia mięśniowego dłoni)
§ Biofeedback (wzmacnianie kontroli dziecka nad jego reakcjami)
§ Relaksacja np. wg Jacobsona, Shultza (rozładowanie napięcia mięśniowego oraz emocjonalnego)
§ Programy aktywności Knilla (ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej)
§ Warsztaty integracyjne (wskazanie sposobów współdziałania z osobami o wymienionych trudnościach)
Formy pracy: indywidualna, zróżnicowana.
4. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
§ organizacja środowiska zewnętrznego (miejsce pracy dziecka, ograniczenie bodźców)
§ stworzenie zrozumiałego dla dziecka programu aktywności dziennej
§ jasne i precyzyjne przekazywanie dziecku oczekiwań podczas czynności porządkowych i w czasie zajęć edukacyjnych
§ kontrola porządku na miejscu pracy
§ jasne ustalenie struktury przebiegu zajęć
§ opracowywanie kart pracy z ograniczoną ilością elementów
§ wydłużenie czasu pracy
§ stosowanie częstszych przerw
§ określanie jednostki czasu poświęconej na daną aktywność
5. Działania wspierające wobec rodziców ucznia
1. Konsultacje indywidualne dla rodziców
2. Zajęcia otwarte dla rodziców
3. Wskazówki dydaktyczne do pracy samokształceniowej z dzieckiem w domu
6. Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci.
Współpraca z PPP:
§ diagnozowanie obserwowanych trudności
§ tworzenie PDW
§ organizowanie zajęć grupowych (np. warsztatów integracyjnych)
§ współpraca w zakresie ewaluacji PDW
Współpraca z WOM:
§ szkolenia dla RP dotyczące postępowania z dzieckiem z trudnościami
§ w zachowaniu
§ metody komunikowania się z dzieckiem z problemami w koncentracji uwagi
Działania wspierające wobec rodziców ucznia
§ organizacja warsztatów umiejętności wychowawczych
§ indywidualne porady
Osoby odpowiedzialne:
Sfera poznawcza: dyrektor przedszkola
Sfera emocjonalna: wychowawca grupy
Sfera społeczna: nauczyciel rytmiki, nauczyciel religii, nauczyciel języka obcego, logopeda, psycholog z PPP
........................................................
podpis przewodniczącego zespołu
3
paolka_pl