wzor_planu_wspierania_dzialan.doc

(637 KB) Pobierz
PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z zaburzoną sferą poznawczą

PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

dla dzieci z zaburzoną sferą poznawczą

 

Lp.

Imię i nazwisko ucznia

Klasa

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna

1.

Jan Kowalski

Lat 5

Ogólna sprawność intelektualna - poziom przeciętny. Spostrzegawczość wzrokowa i zdolność odtwarzania spostrzeganego materiału - przeciętna. Pamięć słuchowa - prawidłowa. Obniżona percepcja wzrokowa, deficyty w zakresie analizy i syntezy słuchowej słowa. Sprawność grafomotoryczna niższa niż przeciętna. Wcześnie wykryta wada wymowy.

2.

A. Nowak

Lat 4,5

Rozwój funkcji intelektualnych jest nieharmonijny i ogólnie znajduje się w granicach poziomu przeciętnego. Znacznie lepsze są funkcje słowne. Percepcja wzrokowa, integracja wzrokowo-ruchowa i wyobraźnia przestrzenna - niższa niż przeciętna. Niska pojemność pamięci wzrokowej. Niższa niż przeciętna - analiza i synteza słuchowa słowa. Zaburzenia sfery emocjonalnej, przygnębienie, poszukiwanie spokoju, stabilizacji, silne pragnienie kontaktu, ciepła i miłości. Niskie poczucie własnej wartości.

3.

..........................

Lat 6

Rozwój intelektualny na poziomie wysokim. Lepsze funkcje słowne niż wykonawcze. Bardzo niski poziom pamięci słuchowej słownej, niska synteza słuchowa słów. Obniżony w stosunku do wieku rozwój sprawności grafomotorycznej, pamięci wzrokowej oraz integracji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.

4.

..........................

Lat 5

Chłopiec cichy, małomówny. Niepewnie się wypowiada. Widoczne oznaki podwyższonego niepokoju (tiki).Pracuje chętnie, ale dość szybko rezygnuje z wysiłku, zakładając, że zadanie jest trudne. Obniżony rozwój sprawności grafomotorycznej. Niski poziom funkcjonowania analizy słuchowej słowa. Synteza słuchowa - dolna granica poziomu przeciętnego. Percepcja wzrokowa - niższa niż przeciętna.

 

1. Cele do osiągnięcia w pracy z dziećmi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Sfera poznawcza

§           stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju intelektualnego

§           kształtowanie umiejętności organizacji przestrzeni pracy i zabawy

§           doskonalenie pamięci i zdolności i koncentracji uwagi

Sfera emocjonalna

§           stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju emocjonalnego

§           zmniejszenie napięcia emocjonalnego oraz budowanie u dzieci pozytywnego obrazu własnej osoby i wiary we własne siły i możliwości w trakcie udziału w zabawach i ćwiczeniach

Sfera społeczna

§           stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju społecznego

§           rozwijanie umiejętności nawiązywania prawidłowych interakcji społecznych i przestrzegania zasad w grupie przedszkolnej.

2. Działania realizowane z dzieckiem w ramach poszczególnych form
i sposobów udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

Sfera poznawcza

Sfera emocjonalna

Sfera społeczna

 

 

 

 

§         zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

§         zajęcia socjoterapeutyczne

§         rytmika

§         zajęcia ruchowe

§         muzykoterapia

§         arteterapia

§         dogoterapia

 

 

3. Metody pracy z dzieckiem

 

Sfera poznawcza:

§         Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz (usprawnianie funkcji poznawczych, przygotowanie do nauki czytania i pisania)

§         Metoda Symboli Dźwiękowych (usprawnianie zaburzonych funkcji: koordynacji wzrokowo-ruchowej, zasad współdziałania w grupie i in.)

§         Metoda A. Faber i E. Mazlish (doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej

§         Bajkoterapia (identyfikacja z postawami bohatera opowieści)

§         Psychodrama (tworzenie zakończenia historii)

§         Metoda malowania dziesięcioma palcami (rozładowanie napięcia mięśniowego dłoni)

§         Biofeedback (wzmacnianie kontroli dziecka nad jego reakcjami)

§         Relaksacja np. wg Jacobsona, Shultza (rozładowanie napięcia mięśniowego oraz emocjonalnego)

§         Programy aktywności Knilla (ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej)

§         Warsztaty integracyjne (wskazanie sposobów współdziałania z osobami o wymienionych trudnościach)

 

Formy pracy: indywidualna, zróżnicowana.

 

 

4. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

 

Sfera poznawcza:

§         organizacja środowiska zewnętrznego (miejsce pracy dziecka, ograniczenie bodźców)

§         stworzenie zrozumiałego dla dziecka programu aktywności dziennej

§         jasne i precyzyjne przekazywanie dziecku oczekiwań podczas czynności porządkowych i w czasie zajęć edukacyjnych

§         kontrola porządku na miejscu pracy

§         jasne ustalenie struktury przebiegu zajęć

§         opracowywanie kart pracy z ograniczoną ilością elementów

§         wydłużenie czasu pracy

§         stosowanie częstszych przerw

§         określanie jednostki czasu poświęconej na daną aktywność

5. Działania wspierające wobec rodziców ucznia

 

1.       Konsultacje indywidualne dla rodziców

2.       Zajęcia otwarte dla rodziców

3.       Wskazówki dydaktyczne do pracy samokształceniowej z dzieckiem w domu

 

 

6. Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci.

 

Sfera poznawcza

Sfera emocjonalna

Sfera społeczna

Współpraca z PPP:

§         diagnozowanie obserwowanych trudności

§         tworzenie PDW

§         organizowanie zajęć grupowych (np. warsztatów integracyjnych)

§         współpraca w zakresie ewaluacji PDW

 

Współpraca z WOM:

§         szkolenia dla RP dotyczące postępowania z dzieckiem z trudnościami

§         w zachowaniu

§         metody komunikowania się z dzieckiem z problemami w koncentracji uwagi

 

Działania wspierające wobec rodziców ucznia

Współpraca z PPP:

§         organizacja warsztatów umiejętności wychowawczych

§         indywidualne porady

 

 

 

Osoby odpowiedzialne:

 

Sfera poznawcza:               dyrektor przedszkola

Sfera emocjonalna:               wychowawca grupy

Sfera społeczna:               nauczyciel rytmiki, nauczyciel religii, nauczyciel języka obcego, logopeda, psycholog z PPP

 

 

 

 

 

 

 

........................................................

podpis przewodniczącego zespołu


logo kolor.jpg


3

Zgłoś jeśli naruszono regulamin