Współczesne problemy psychologii
prof. B. Krzywosz-Rynkiewicz
(wykłady)
WYKŁAD I
20.02.12 r.
Dyżury:
Pokój 114 ul. Prawocheńskiego 13
Poniedziałek 13.15-14.45
Beata.rynkiewicz@wp.pl
poczta@beatakrzywoszrynkiewicz.pl
WWW.beatakrzywoszrynkiewicz.pl
Egzamin: poniedziałek 18 czerwca godz. 9.00-12.00
Egzamin testowy (odpowiedzi wielokrotnego wyboru) + pytania otwarte+ tekst do opisania
Min. 51% na zaliczenie
Zagadnienia wykładowe:
I Psychologia w służbie praktyki nauczycielskiej
1. Dyscyplina w kierowaniu klasą (2)
· Dyscyplina i zakłócające zachowania- wyniki badań
· Utrzymywanie dyscypliny poprzez zarządzanie środowiskiem klasowym
· Psychologia zarządzania procesem uczenia się- classroom managment
· Problemy dyscyplinarne a wiek
· Utrzymywanie dyscypliny poprzez rozwiązywanie problemów
· Utrzymywanie dyscypliny poprzez ustanowienie reguł
2. Psychologia odpowiedzialności (1)
· Teorie psychologiczne a odpowiedzialność
· Model odpowiedzialności podmiotowej
· Czy dzieci przejawiają gotowość do podmiotowej odpowiedzialności?
· Czynniki kształtowania odpowiedzialności
II Psychologia w służbie rozwoju osobistego
1. Psychologia osobowości- typologie (3)
· Różnorodność i jej wymiary
- introwersja-ekstrawersja
- myślenie-uczucia
· Typologie osobowości Junga
- charakterystyka typów
- style działania w zespole
- specyfika komunikacji
- działanie w stresie
· Typologie w praktyce edukacyjnej…
2. Psychologia szczęścia (1)
· Znaczenie szczęścia
· Kierat hedonizmu
· 3 ścieżki życia pełnego: życie przyjemne, pożyteczne, sensowne
· Satysfakcja z życia a cechy osobowości
III Psychologia w służbie zmian społecznych
1. Śmierć polityki czy nowe wyzwanie dla obywatelstwa (2)
· Kryzys polityki- odwrót od partycypacji obywatelskiej
· Kim jest współczesny obywatel- nowa koncepcja obywatelstwa i obywatelskiej partycypacji
· Młodzi ludzie jako obywatele przyszłości- wyzwania dla młodzieży XXI wieku
2. Zanikanie dzieciństwa (2)
· Czym jest dzieciństwo
· Zmiany dzieciństwa
- doroślenie dzieci
- partnerstwo- społeczeństwo różności
- dziecinnienie dorosłych
· Edukacja
3. Psychologiczny, społeczny obraz współczesnej młodzieży- Młodzi 2011 (3)
Wykład I
· Jacy są młodzi?- sprawy w życiu ważne, aspiracje, oczekiwania
· Edukacja i nowe wyzwania
Wykład II
· Praca i wchodzenie na rynek pracy
· Obszary wspólnotowości i intymności: małżeństwo, rodzina, wybory alternatywne
· Konsumpcja, czas wolny, nowe media- obszary manifestacji statusu i kreacji własnego ja
Wykład III
· Młode pokolenie i nowy ustrój- poglądy, postawy i obecność w publicznej sferze życia
· Zdrowie i zachowania ryzykowne młodzieży
· Młodzi i spójność społeczna
WYKŁAD II 27.02.12 r.
Typologie osobowości. Zastosowanie w praktyce.
„Inni ludzie to piekło”- Satre
„Inni ludzie to niebo”
Ekstrawersja i introwersja
Ekstrawertyk nastawiony jest bardziej na zewnątrz, kieruje się uznawanymi przez kolektyw normami, zgodnymi z duchem czasu itd., natomiast zachowanie introwertyka określane jest głównie przez czynniki subiektywne.
EKSTRAWERTYK- ma duże pory w osobowości, rozmowny, zaangażowany, wesoły, ostentacyjny, wygadany, śmiały, aktywny, otwarty, szybko się oswaja, gotowy natychmiast do działania, problem musi przegadać, bardziej horyzontalny, szuka głębszych kontekstów, jego przestrzeń osobista jest mniejsza od 0,5 m, lubi bliski kontakt, lubi robić dużo rzeczy na raz, lubi utrzymywać kontakt wzrokowy.
INTROWERTYK- ma małe pory w osobowości, słuchacz, nie mówca, obserwator, cichy, analizujący, chroniący prywatność, z dystansem, ostrożny, silnie rozbudowane życie wewnętrzne, refleksyjny, głęboki, dłużej się oswajają, najpierw muszą zrozumieć i zapytać, potem robią, problem musi przemyśleć, częściej spuszcza wzrok, robi wszystko po kolei, jego działanie jest systematyczne i poukładane, patrzy na przestrzeń wielowymiarowo, lubi mieć większą przestrzeń osobistą niż ekstrawertyk.
Obszar kierowania energii
INTROWERTYK
EKSTRAWERTYK
Unika ryzyka (poczucie rozbicia)
Akceptuje ryzyko (mobilizacja)
Nieśmiały
Śmiały
Dopasowuje się (nie lubi wchodzić w konfrontacje, rozważny w wyrażaniu opinii, najpierw myślą potem mówią)
Przeciwstawia się (prowokacyjny, wchodzi w konfrontacje, nierozważni w wydawaniu opinii, impulsywni, najpierw mówią potem myślą
Zadaje pytania
Wygłasza stwierdzenia, opowiada
współpracuje
Współzawodniczy
Powolny w ruchach
Szybki w ruchach
Ostrożny w prezentacji opinii (nie lubi szybko podejmować decyzji)
Pewny swoich opinii (szybko podejmuje decyzje)
Wspiera pomysły (refleksyjnie przetworzony pomysł)
Inicjuje pomysły (lubi poszukiwać pomysłów)
Niezdecydowany
Zdecydowany
Nie śpieszy się (napięcie powoduje rozbicie, planuje mniej, by mieć przestrzeń w działaniu)
Śpieszy się (planuje więcej , lubi mieć dużo zajęć)
Niebezpośredni (silna bariera w mówieniu o różnych rzeczach)
Bezpośredni (nie mają silnej bariery w mówieniu o różnych rzeczach, to co nie jest dla niego sprawą prywatną jest nią dla introwertyka)
WYKŁAD III 05.03.12 r.
Funkcje racjonalne. Myślenie- uczucia.
Myślenie- formalny, bezstronny, konkurujący, przedmiotowy, obiektywny, poprawny, potrzebuje danych, faktów, podchodzi do wszystkiego logicznie.
Obie te funkcje (przyp. Myślenie i uczucia) są określane jako racjonalne, ponieważ obie posługują się wartościowaniem, myślenie ocenia przez poznanie z punktu widzenia: prawdziwe-fałszywe, a uczucia za pośrednictwem emocji z punktu widzenia: przyjemne- nieprzyjemne (Jolande Jacobi 1940).
Uczucia- nieformalny, rozważający, troskliwy, podmiotowy, zaangażowany, zgodny, elastyczni, potrzebuje opinii, przeczuć.
Obszar podejmowania decyzji oraz dokonywania ocen
Myślenie
Uczucia
· Formalny
· Oparty na faktach
· Oficjalny
· Kieruje się logiką
· Ostrożny w kontakcie
· Skromne ruchy ciała
...
agakedziorek