EP 2004_04.pdf

(5458 KB) Pobierz
456098281 UNPDF
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA • Miêdzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów
4/2004 • kwiecieñ
456098281.029.png 456098281.030.png 456098281.031.png 456098281.032.png 456098281.001.png 456098281.002.png 456098281.003.png 456098281.004.png 456098281.005.png 456098281.006.png 456098281.007.png 456098281.008.png 456098281.009.png
Procesor audio
z wejściem S/PDIF
Drugą część artykułu o cyfro−
wym procesorze audio przedstawia−
my na str. 39 .
Hybrydowy wzmacniacz
słuchawkowy
Magia lamp i możliwości złączowych
tranzystorów FET w zastosowaniach
audio, czyli coś dla audiofili − str. 27 .
Altium
Nowości firmy Altium przedstawia−
my na str. 48 .
Słuchawki pod USB
Kolejna USB−owa przystawka do
domowego PC−ta. Interfejs USB
naprawdę trafił pod strzechy!
Str. 21 .
HALL2002
Polak potrafi: przekonają się
o tym Czytelnicy artykułu
przedstawionego na str. 17 .
▲▲
Programowany zegar ze
zdalnym sterowaniem
Nasi Czytelnicy nie ustają w wysiłkach:
na str. 91 przedstawiamy efekty pracy
jednego z nich.
8−kanałowy system
pomiaru temperatury
Zbudowanie wielopunktowego
systemu pomiaru temperatury
nigdy nie było tak proste jak
teraz. Str. 33 .
Nowy wymiar GPS
“Nowy” wymiar oznacza kolejny
krok w miniaturyzacji odbiorni−
ków GPS. To naprawdę robi
wrażenie! Str. 58 .
Wyświetlacze VFD od podstaw
Artykułem na str. 77 zaczynamy nowy kurs,
tym razem o stosowaniu w systemach
mikroprocesorowych wyświetlaczy VFD.
Moduły GSM firmy
Sony Ericsson
Stosowanie modułów GSM
staje się tak powszechne,
że powoli trąci banałem.
Jest możliwe dzięki tak
zaawansowanym opraco−
waniom jak prezentowane
na str. 56 .
6
Elektronika Praktyczna 4/2004
456098281.010.png 456098281.011.png 456098281.012.png 456098281.013.png 456098281.014.png 456098281.015.png 456098281.016.png 456098281.017.png 456098281.018.png 456098281.019.png 456098281.020.png 456098281.021.png
Nr 4 (134)
kwiecień 2004
Projekty
Cyfrowa gitara MIDI, część 1 ................................................. 10
HALL2002 .................................................................................... 17
Słuchawki pod USB ................................................................... 21
Hybrydowy wzmacniacz słuchawkowy ................................ 27
8−kanałowy system pomiaru temperatury ............................ 33
Programowany odbiornik zdalnego sterowania ................. 36
Procesor audio z wejściem S/PDIF, część 2 .......................... 39
Miniprojekty
MAX II − nowe układy
CPLD firmy Altera
Wyścig wśród producentów
układów PLD trwa: szczegóły
przedstawiamy na str. 43 .
Programator ISP mikrokontrolerów AT89S8252 ..................... 67
Sprzęt
Tester instalacji elektrycznych − FLUKE 1653 .......................... 52
Moduły GSM firmy Sony Ericsson ............................................ 56
Nowy wymiar GPS .................................................................... 58
Programy
Altium ......................................................................................... 48
Podzespoły
MAX II − nowe układy CPLD firmy Altera ............................... 43
Renesasowa pamięć ............................................................... 73
Wyświetlacze VFD od podstaw, część 1 .............................. 77
Przetwornice TEN30WI firmy Traco Power ........................... 123
Kurs
Tester instalacji
elektrycznych − FLUKE 1653
W artykule na str. 52 przedstawia−
my nowoczesny przyrząd pomiaro−
wy firmy Fluke.
W głośnikowym żywiole, część 6 ............................................ 61
Układy programowalne, część 2 ........................................... 81
Silniki elektryczne w praktyce elektronika, część 5 ............. 87
Automatyka
Softstarty .................................................................................. 126
Sieci przemysłowe w praktyce, część 3 .............................. 128
Projekty Czytelników
Renesasowa pamięć
Nowe pamięci Flash firmy Rene−
sas przedstawiamy na str. 73 .
Programowany zegar ze zdalnym sterowaniem ................. 91
Z kraju i ze świata........................................................ 115
Kramik+Rynek ................................................................ 97
Listy ................................................................................. 103
Ekspresowy Informator Elektroniczny..................... 111
Wykaz reklamodawców ............................................ 114
Elektronika Praktyczna 4/2004
7
456098281.022.png 456098281.023.png 456098281.024.png
P R O J E K T Y
Cyfrowa gitara MIDI,
część 1
Elektronika od pocz¹tku
swojego istnienia zajmowa³a
siÍ obrÛbk¹ i†przesy³aniem
düwiÍku. Pierwotnie wszystkie
zagadnienia - transmisja
düwiÍku, jego wzmacnianie,
nagrywanie i†odtwarzanie -
by³y realizowane metodami
analogowymi. Czas pokaza³,
øe rola odtwÛrcza nie
stanowi jedynej moøliwoúci,
jak¹ daje elektronika. Druga
po³owa zesz³ego wieku to
okres rozwoju twÛrczej roli
urz¹dzeÒ elektronicznych
i†muzyki elektronicznej -
przez jednych pogardzanej,
przez drugich uwielbianej,
a†w†kaødym razie stale siÍ
rozwijaj¹cej.
Rekomendacje: projekt
polecamy wszystkim
mi³oúnikom zastosowaÒ
elektroniki w†muzyce,
w†szczegÛlnoúci tym, ktÛrzy
lubi¹ eksperymentowaÊ. Na
przedstawionym w†artykule
instrumencie moøna
wydobywaÊ düwiÍki jak
z†prawdziwej gitary, choÊ nie
posiada ona prawdziwych
strun.
W³aúciwie chyba nikt juø dziú
nie w¹tpi w†jakoúÊ cyfrowego za-
pisu muzycznego czy cyfrowych
odtwarzaczy i†wzmacniaczy audio
(np. zapis CD, wzmacniacze klasy
D). Inaczej ma siÍ jednak kwestia
twÛrcza urz¹dzeÒ cyfrowych -
instrumenty elektroniczne jak do-
t¹d nie zast¹pi³y w†pe³ni øadnego
instrumentu klasycznego, znalaz³o
siÍ przy tym wzglÍdnie niewielu
artystÛw, ktÛrzy zajmuj¹ siÍ two-
rzeniem muzyki w†pe³ni elektro-
nicznej. CÛø, to doúÊ zniechÍca-
j¹ce dla nas, elektronikÛw. Bynaj-
mniej nie wszystko stracone i†chy-
ba zawsze warto prÛbowaÊ - prze-
cieø nic nie trwa wiecznie!
z³oøy³o, øe dawno temu w†tej
kwestii dosz³o do porozumienia
miÍdzy kilkoma wiÍkszymi firma-
mi zajmuj¹cymi siÍ produkcj¹
urz¹dzeÒ muzycznych. Powo³ano
specjalne stowarzyszenie i†zapro-
wadzono porz¹dek. Nie znaczy to
jednak, øe nasz standard by³
zawsze wolny od wszelkich nie-
úcis³oúci.
Standard MIDI ( The Musical
Instrument Digital Interface - cyf-
rowy interfejs instrumentÛw mu-
zycznych), bo o†nim mowa, ma
juø swoje lata i†jest w†wieku
niektÛrych z†nas. Pocz¹tek MIDI
datuje siÍ na 1983r., kiedy to
projektanci z†rÛønych firm rozpo-
czÍli wspÛ³pracÍ, ktÛrej wynikiem
by³a prezentacja gotowych urz¹-
dzeÒ maj¹cych moøliwoúÊ komu-
nikowania siÍ miÍdzy sob¹. Bar-
dzo szybko standard ten zyska³
sobie uznanie, bowiem w†koÒcu
urz¹dzenia stawa³y siÍ ze sob¹
kompatybilne i†moøna by³o je ³¹-
czyÊ nawet wÛwczas, kiedy by³y
wyprodukowane przez rÛøne fir-
my. Standaryzacji zosta³y podda-
ne z³¹cza, typ interfejsu, protokÛ³
transmisji i†znaczenie poszczegÛl-
nych kodÛw i†sekwencji. Okaza³o
siÍ jednak, øe pierwotnie nie
wszystko zosta³o dostatecznie
okreúlone, dlatego w†roku 1991
Historii tylko trochÍ
Przedstawiaj¹c Czytelnikom
projekt w†pe³ni elektronicznego
instrumentu, nie sposÛb nie za-
cz¹Ê od opisania tego, co nasz
instrument bÍdzie tworzy³. Tak
teø zrobimy, bowiem düwiÍk wy-
dobywaj¹cy siÍ z†kaødego instru-
mentu, czy to jako drgania struny
przenoszone przez powietrze
w†postaci fal akustycznych, czy
w†postaci zerojedynkowych pulsa-
cji pr¹du w†kablu sygna³owym,
jest spraw¹ nadrzÍdn¹. BÍdziemy
mieli u³atwione zadanie, gdyø
praktycznie mamy jeden standard,
w†ktÛrym ìrozmawiaj¹î ze sob¹
cyfrowe instrumenty muzyczne.
To doúÊ osobliwe, szczegÛlnie
jeúli spojrzeÊ na elektronikÍ
w†ogÛle - wszÍdzie mnÛstwo roz-
wi¹zaÒ, czÍsto zupe³nie niekom-
patybilnych, a†tutaj jedno? Tak siÍ
10
Elektronika Praktyczna 4/2004
Cyfrowa gitara MIDI
456098281.025.png 456098281.026.png
Cyfrowa gitara MIDI
Tab. 1. Wa¿niejsze bajty informacyjne i nastêpuj¹ce po nich bajty danych
WiadomoϾ
Bajt informacyjny
I bajt danych
II bajt danych
z†kilkoma instrumentami dzia³aj¹-
cymi wspÛlnie.
Przechodz¹c do meritum, in-
strumenty wyposaøone w†z³¹cza
MIDI posiadaj¹ najczÍúciej aø trzy
gniazda, przy czym kaøde z†nich
ma rÛøne przeznaczenie. S¹ to:
MIDI IN, MIDI OUT i†MIDI THRU.
To ostatnie jest kopi¹ MIDI IN
i†s³uøy do ³¹czenia instrumentÛw
w†³aÒcuch. Jak nazwa wskazuje,
na wejúciu IN urz¹dzenie otrzy-
muje polecenia z†zewn¹trz - in-
strument moøe otrzymywaÊ infor-
macje na temat synchronizacji
i†ustawieÒ, natomiast syntezator
otrzymuje przez to z³¹cze na
przyk³ad informacje o†uderzonych
w†instrumencie klawiszach. OUT
natomiast to w†instrumencie wyj-
úcie zakodowanego zapisu mu-
zycznego lub w†przypadku urz¹-
dzenia nadzoruj¹cego, przyk³ado-
wo, ürÛd³o sygna³Ûw synchronizu-
j¹cych.
Aspektem fizycznym interfejsu
zajmiemy siÍ w†dalszej czÍúci ar-
tyku³u, tymczasem przyjrzymy siÍ
protoko³owi MIDI. Na transmisjÍ
sk³adaj¹ siÍ bloki danych o†nie-
okreúlonej d³ugoúci. Pocz¹tkowy
bajt takiego bloku informuje o†je-
go zawartoúci i†o†ìkanaleî (jest
ich 16 moøliwych), na ktÛrym jest
on przesy³any (kana³ jest oczywiú-
cie abstrakcj¹, zreszt¹ bardzo wy-
godn¹ i†jak siÍ pÛüniej okaøe,
daj¹c¹ wiele ciekawych moøliwoú-
ci). NajczÍúciej wystÍpuje sytua-
cja, kiedy w†pierwszej kolejnoúci
przesy³any jest bajt informacyjny,
a†zaraz po nim jeden lub dwa
bajty danych. Bajt informacyjny
dostarcza wiedzy o†kanale, na
ktÛrym przesy³ana jest informacja
i†na temat tego, czym jest treúÊ
nastÍpuj¹cych po nim danych.
Warto by³oby dowiedzieÊ siÍ, jak
W³¹czenie nuty
1001kkkk
0aaaaaaa
0bbbbbbb
(Note On Event)
k - kana³
a - nuta*
b - si³a
Wy³¹czenie nuty
1000kkkk
0aaaaaaa
0bbbbbbb
(Note Off Event)
k - kana³
a - nuta
b - si³a
Zmiana instrumentu
1100kkkk
0aaaaaaa
[brak]
(Program Change)
k - kana³
a - instrument
Zagiêcie tonu
1110kkkk
0aaaaaaa
0bbbbbbb
(Pitch Bend)
k - kana³
a - zagiêcie
b - zagiêcie
[LSB]
[MSB]
Zmiana ustawieñ
1011kkkk
0aaaaaaa
0bbbbbbb
(Control Change)
k - kana³
a - ustawienie**
b - wartoϾ
Zmiana trybu pracy
1011kkkk
0aaaaaaa
0bbbbbbb
(Channel Mode)
k - kana³
a - tryb***
b - wartoϾ
* - patrz tabela 2
** - patrz tabela 3
*** - patrz tabela 4
wprowadzono rozszerzenie w†po-
staci General MIDI, a†nastÍpnie,
w†1999 - General MIDI II. W†tym
miejscu warto zaznaczyÊ jedn¹
sprawÍ. SkrÛt MIDI przez wiÍk-
szoúÊ uøytkownikÛw domowych
komputerÛw kojarzona jest z†pli-
kami düwiÍkowymi o†formacie
MID lub SMF ( Standard Midi
File ), przy czym z†powodu s³abej
jakoúci generowanego düwiÍku pli-
ki tego typu s¹ zazwyczaj pogar-
dzane. Jeúli tak myúlisz - odrzuÊ
to zdanie! MIDI jest standardem
interfejsu muzycznego, a†pliki
o†wspomnianym formacie s¹ jedy-
nie zapisem transmisji. Ich
brzmienie zaleøy od osprzÍtu, ktÛ-
ry je interpretuje i†nie ma nic
wspÛlnego z†ìjakoúci¹ MIDIî.
Ci¹g³y rozwÛj urz¹dzeÒ syntetyzu-
j¹cych düwiÍk powoduje, øe cyf-
rowa interpretacja MIDI staje siÍ
coraz trudniej odrÛønialna od
düwiÍkÛw generowanych przez
tradycyjne instrumenty, czego do-
wodem moøe byÊ fakt, øe coraz
czÍúciej tworzy siÍ w†ten sposÛb
choÊby podk³ady muzyczne do
filmÛw czy nawet elementy mu-
zyki pop.
MIDI posiada jeszcze jeden
ciekawy zakres zastosowaÒ, ktÛry
polega nie na generacji düwiÍku,
ale na sterowaniu urz¹dzeniami
oúwietleniowymi i†ogÛlnie sceno-
grafi¹. WyobraziÊ sobie moøna
przyk³adowo spektakl teatralny
z†podk³adem muzycznym genero-
wanym z†pliku MIDI. Jeúli w†pli-
ku takim wprowadzimy dodatko-
w¹ úcieøkÍ (wykorzystamy dodat-
kowy kana³, o†ktÛrym pÛüniej), na
ktÛrej bÍd¹ przesy³ane komendy
dla urz¹dzeÒ steruj¹cych oúwiet-
leniem, ruchomymi czÍúciami de-
koracji itp., to zautomatyzujemy
ca³e przestawienie! I†nie jest to
wcale jedynie nasz wymys³ - tak
robi siÍ w†praktyce.
MIDI - muzyczne
gadu-gadu
Omawiany standard ma w†rze-
czywistoúci postaÊ prostego, sze-
regowego interfejsu asynchronicz-
nego, opartego na pÍtli pr¹dowej
z†optoizolacj¹. Dzia³a on z†prÍd-
koúci¹ 31,25kbps, a†przesy³ane s³o-
wo sk³ada siÍ z†bitu startu, oúmiu
bitÛw danych i†bitu stopu, co
w†sumie trwa 320 mikrosekund.
Jest to czas na tyle ma³y, øe
s³uchacz nie s³yszy niejednoczes-
noúci uderzeÒ w†klawisze instru-
mentu, ktÛre zreszt¹ nigdy nie s¹
przecieø jednoczesne. Jeúli wyob-
raziÊ sobie jednak skomplikowany
utwÛr muzyczny z†wieloma in-
strumentami graj¹cymi wspÛ³bieø-
nie, moøna pomyúleÊ, øe prÍdkoúÊ
transmisji moøe siÍ okazaÊ niewy-
starczaj¹ca. BÍdzie to po czÍúci
prawda, z†drugiej jednak strony,
jak dot¹d, w†praktyce interfejs
MIDI úwietnie radzi sobie nawet
Tab. 2. Kody nut dla wiadomoœci dŸwiêkowych
Numer oktawy
Kod nuty
C #D #E F #G #A #B
-1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0
2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
1
4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5
2
6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7
3
8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
4
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
5
2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3
6
4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5
7
96
97
98
99
100 101 102 103 104 105 106 107
8
108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119
9
120 121 122 123 124 125 126 127
Elektronika Praktyczna 4/2004
11
456098281.027.png 456098281.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin