Scenariusz zabawy andrzejkowej dla klasy I
Celem zabawy jest :
- poznanie i kultywowanie tradycji andrzejkowej
- poznanie wróżb oraz przysłów związanych z Andrzejkami
- uświadomienie dzieciom, że wróżba to zabawa
- wdrażanie do aktywnego i kulturalnego spędzania czasu
- współdziałanie dzieci z rodzicami w zabawach
- integracja dzieci i rodziców
Uczestnicy zabawy: wszyscy uczniowie klasy , mamy oraz wychowawczyni.
Miejsce : sala lekcyjna
Czas trwania: 2 godziny.
Dekoracje: baloniki różnokolorowe, pływające w wodzie świeczki, karta z kalendarza, ilustracje, przysłowia – napisy.
Materiały: kartki z literami od A do O, drewniane patyczki, butelka, wałek, zegarek, korale, książki, notes, grzebień, mydło, portmonetka, chusteczki, orzech, kwiat, kartki z cyframi od 1 do 9, 13 talerzyków, karteczki z nazwami zawodów, pudełko duża kostka do gry, obrączka, pierścionek, klucz, cukierek, liść laurowy, grosik, zabawki: samochodzik , statek, egzotyczne zwierzątko , dwa duże ,czerwone, papierowe serca.
Przebieg zabawy:
1. Dzieci ze swoimi mamusiami siedzą w kręgu.
2. Wychowawczyni wita dzieci i ich mamy. Zaprasza do wspólnej zabawy.
- Proponuję zabawę „ Numerki”.
Każdy uczestnik zabawy otrzymuje swój numerek: „ jeden”, „ dwa”, „ trzy”, „ cztery” i znowu „ jeden”, „ dwa”, „trzy”, „ cztery”, aż wszyscy będą mieć przydzielone numerki. Na komendę „ wszystkie jedynki” osoby, którym przydzieliłam ten numerek zmieniają swoje miejsce (nikt nie może siedzieć na dotychczasowym). Kiedy pada komenda „ wszystkie numerki”, wszystkie osoby zamieniają się miejscami. Każdy kto nie znajdzie wolnego miejsca, stoi na środku i podaje komendę, prowadząc zabawę - dalej.
3. Wprowadzenie do tematyki:
„ Na św. Andrzeja błyska pannom nadzieja” – mówi stare przysłowie. Bo też dzień 29 listopada to tradycyjne Andrzejki, czyli wieczór wróżb. Wtedy to dziewczęta, a nawet chłopcy, chcą się dowiedzieć czegoś o swym przyszłym losie, a zwłaszcza o swym przyszłym mężu lub żonie. Zwyczaj wróżenia w wieczór andrzejkowy znany jest od bardzo dawna i pielęgnowany do dziś. Dawniej w Andrzejki czyli w wigilię św. Andrzeja bawiły się wyłącznie dziewczęta. Prosiły św. Andrzeja o odsłonięcie przyszłości. Chciały się dowiedzieć, kiedy wyjdą za mąż, chciały poznać imię i charakter przyszłego małżonka. Chłopcy mieli swoje święto 24 listopada. Z pytaniami o imię przeznaczonej niewiasty udawali się do św. Katarzyny – opiekunki śmiałków pragnących się ożenić. Dziś chłopcy zrezygnowali z obchodzenia Katarzynek. Wspólnie z dziewczętami bawią się 30 listopada.
Zapraszam do wspólnego wróżenia. Pamiętajmy jednak, ze dzisiaj nie podchodzimy do wróżb tak poważnie jak to robiono dawniej. Dla nas wróżba to zabawa i trzeba traktować ją z przymrużeniem oka, to znaczy – nie całkiem poważnie – chociaż nie wykluczone, że może się spełnić.
4. - Z pierwszej wróżby dowiemy się o czym marzą dzieci.
Wychowawca rozkłada na podłodze karteczki z literami od A do O
- Na kartkach wypisane są literki od A do O, na każdej karteczce pod daną literką kryje się jedno marzenie. Ustawcie się przy wybranej literce:
A. o karierze
B. o miłości
C. o przyjaźni
D. o pieniądzach
E. o zwolnieniu z zajęć
F. o wakacjach
G. o smacznym deserze
H. o dalekiej podróży
I. o szybkim samochodzie
J. o modnych ciuchach
K. o interesującej książce
L. o głównej roli w filmie
M. o pochwałach w szkole
N. o dużych lodach
O. nie marzysz o niczym
5. – Teraz zapraszam mamusie do wróżby. Dowiemy się o czym marzą wasze mamusie./ kartki jak wyżej/
A. o wyspaniu się
B. o pomocy domowej
C. o urlopie
D. o nowych meblach
E. o miłości
F. o karierze filmowej
G. by zostać politykiem
H. o modnych ciuchach
I. o torcie z bitą śmietaną
J. o pięknej willi
K. o dużej wygranej
L. o dalekich podróżach
M. o samochodzie
N. o futrze
O. o pieniądzach
6. – Na stolikach znajdują się cztery kompozycje ułożone z patyków. Wybierzcie jedną z nich i stańcie przy niej.
Domek – marzysz o życiu bez niespodzianek i przygód. Być może nawet z dala od ludzi. Chcesz się poświęcić pracy związanej bezpośrednio z wsią i przyrodą, nigdy z przemysłem.
Jeden nie równa się jednemu – marzysz o karierze uczonego, odkrywcy wynalazcy chcesz studiować nauki ścisłe, techniczne.
Zapałkowy ludzik – twoje marzenia związane są z którąś z dziedzin humanistyki. Może nawet marzysz o karierze pisarskiej.
Rakieta – marzysz o życiu pełnym przygód i podróży ( może już kosmicznych) , są to marzenia śmiałe, ale warto o nich pomyśleć.
7. – Zapraszam do wspólnego wykonania pląsu „La , la, la...”
8 . - Teraz poznamy charaktery waszych mam, a więc jakie naprawdę są wasze mamy ?
Mamy ustawiają się w kole i kręcą butelką. Na podłodze leżą różne rekwizyty.
Wałek – silny charakter
Zegarek – spóźnialska
Pieniądz – gospodarna
Korale – strojnisia
Książka – inteligentna
Notes – drobiazgowa
Grzebień – elegantka
Mydło – czyścioszka
Portmonetka – oszczędna
Chusteczki – płaczka
Orzech – twarda
Kwiat – wrażliwa
9. - Numerologia jest najstarszą wiedzą magiczną; z daty urodzenia odczytamy cechy charakteru dzieci. ( gdy data urodzenia składa się z dwóch cyfr to je sumujemy np. 29 czyli 2+9 = 11 = 1+1 =2). Mamusie pomagają w obliczeniach.
1. ambitny i pewny siebie
2. łagodny i wrażliwy
3. dynamiczny i godny zaufania
4. uparty i sentymentalny
5. pogodny i impulsywny
6. serdeczny i towarzyski
7. romantyczny i trudny we współżyciu
8. zamknięty w sobie i niedoceniany
...
Wrozbitka