Scenariusz zabawy andrzejkowej dla klasy I.doc

(53 KB) Pobierz
Scenariusz zabawy andrzejkowej dla klasy I

Scenariusz zabawy andrzejkowej dla klasy I

Celem zabawy jest :

- poznanie i kultywowanie tradycji andrzejkowej

- poznanie wróżb oraz przysłów związanych z Andrzejkami

- uświadomienie dzieciom, że wróżba to zabawa

- wdrażanie do aktywnego i kulturalnego spędzania czasu

- współdziałanie dzieci z rodzicami w zabawach

- integracja dzieci i rodziców

Uczestnicy zabawy: wszyscy uczniowie klasy , mamy oraz wychowawczyni.

Miejsce : sala lekcyjna

Czas trwania:  2 godziny.

Dekoracje:  baloniki różnokolorowe, pływające w wodzie świeczki, karta z kalendarza, ilustracje, przysłowia – napisy.

Materiały: kartki z literami od A do O, drewniane patyczki,  butelka, wałek, zegarek,  korale, książki, notes, grzebień, mydło, portmonetka, chusteczki, orzech, kwiat, kartki z cyframi od 1 do 9, 13  talerzyków,  karteczki z nazwami zawodów, pudełko duża kostka do gry, obrączka, pierścionek, klucz, cukierek, liść laurowy, grosik,  zabawki: samochodzik , statek,  egzotyczne zwierzątko , dwa duże ,czerwone, papierowe serca.

 

           Przebieg zabawy:

1.      Dzieci ze swoimi mamusiami siedzą w kręgu.

2.      Wychowawczyni wita dzieci i ich mamy. Zaprasza do wspólnej zabawy.

 

- Proponuję zabawę „ Numerki”.                                                                                 

Każdy uczestnik zabawy otrzymuje swój numerek: „ jeden”, „ dwa”, „ trzy”, „ cztery” i znowu „ jeden”, „ dwa”,  „trzy”, „ cztery”, aż wszyscy będą mieć przydzielone numerki. Na komendę „ wszystkie jedynki” osoby, którym przydzieliłam ten numerek zmieniają swoje miejsce (nikt nie może siedzieć na dotychczasowym). Kiedy pada komenda „ wszystkie numerki”, wszystkie osoby zamieniają się miejscami. Każdy kto nie znajdzie wolnego miejsca, stoi na środku i podaje komendę, prowadząc zabawę -  dalej.

3.      Wprowadzenie do tematyki:

         „ Na św. Andrzeja błyska pannom nadzieja” – mówi stare przysłowie. Bo też dzień 29 listopada to tradycyjne Andrzejki, czyli wieczór wróżb. Wtedy to dziewczęta, a nawet chłopcy, chcą się dowiedzieć czegoś o swym przyszłym losie, a zwłaszcza o swym przyszłym mężu lub żonie. Zwyczaj wróżenia w wieczór andrzejkowy znany jest od bardzo dawna i pielęgnowany do dziś. Dawniej w Andrzejki czyli w wigilię św. Andrzeja bawiły się wyłącznie dziewczęta. Prosiły św. Andrzeja o odsłonięcie przyszłości. Chciały się dowiedzieć, kiedy wyjdą za mąż, chciały  poznać imię i charakter przyszłego małżonka. Chłopcy mieli swoje święto 24 listopada. Z pytaniami o imię przeznaczonej niewiasty udawali się do św. Katarzyny – opiekunki śmiałków pragnących się ożenić. Dziś chłopcy zrezygnowali z obchodzenia Katarzynek. Wspólnie z dziewczętami bawią się 30 listopada.

          Zapraszam do wspólnego wróżenia. Pamiętajmy jednak, ze dzisiaj nie podchodzimy do wróżb tak poważnie jak to robiono dawniej. Dla nas wróżba to zabawa i trzeba traktować ją z przymrużeniem oka, to znaczy – nie całkiem poważnie – chociaż nie wykluczone, że może się spełnić. 

4.       - Z pierwszej wróżby dowiemy się o czym marzą dzieci.

Wychowawca rozkłada na podłodze karteczki z literami od A do O

- Na kartkach wypisane są literki od A do O, na każdej karteczce pod daną literką kryje się jedno marzenie.  Ustawcie się przy wybranej literce:

A.     o karierze

B.      o miłości

C.     o przyjaźni

D.     o pieniądzach

E.     o zwolnieniu z zajęć

F.     o wakacjach

G.    o smacznym deserze

H.     o dalekiej podróży

I.        o szybkim samochodzie

J.       o modnych ciuchach

K.     o interesującej książce

L.      o głównej roli w filmie

M.    o pochwałach w szkole

N.     o dużych lodach

O.     nie marzysz o niczym

5.        Teraz zapraszam mamusie do wróżby. Dowiemy się o czym marzą wasze mamusie./ kartki jak wyżej/

A.    o wyspaniu się

B.     o pomocy domowej

C.     o urlopie

D.    o nowych meblach

E.     o miłości

F.      o karierze filmowej

G.    by zostać politykiem

H.    o modnych ciuchach

I.        o torcie z bitą śmietaną

J.       o pięknej willi

K.    o dużej wygranej

L.     o dalekich podróżach

M.   o samochodzie

N.    o futrze

O.    o pieniądzach

 

6.      – Na stolikach  znajdują się cztery kompozycje ułożone z patyków. Wybierzcie jedną z nich i stańcie przy niej.

Domek – marzysz o życiu bez niespodzianek i przygód. Być może nawet z dala od ludzi. Chcesz się poświęcić pracy związanej bezpośrednio z wsią i przyrodą, nigdy z przemysłem.

Jeden nie równa się jednemu – marzysz o karierze uczonego, odkrywcy wynalazcy chcesz studiować nauki ścisłe, techniczne.

Zapałkowy ludzik – twoje marzenia związane są z którąś z dziedzin humanistyki. Może nawet marzysz o karierze pisarskiej.

Rakieta – marzysz o życiu pełnym przygód i podróży ( może już kosmicznych) , są to marzenia śmiałe, ale warto o nich pomyśleć.

     7. Zapraszam do wspólnego wykonania pląsu „La , la, la...”

8 . -  Teraz poznamy  charaktery waszych mam, a więc jakie naprawdę są wasze mamy ?

Mamy ustawiają się w kole i kręcą butelką. Na podłodze leżą różne rekwizyty.

Wałek – silny charakter

Zegarek – spóźnialska

Pieniądz – gospodarna

Korale – strojnisia

Książka – inteligentna

Notes – drobiazgowa

Grzebień – elegantka

Mydło – czyścioszka

Portmonetka – oszczędna

Chusteczki – płaczka

Orzech – twarda

Kwiat – wrażliwa

9.      -  Numerologia jest najstarszą wiedzą magiczną; z daty urodzenia odczytamy cechy charakteru dzieci. ( gdy data urodzenia składa się z dwóch cyfr to je sumujemy np. 29 czyli 2+9 = 11 = 1+1 =2). Mamusie pomagają w obliczeniach.

 

1.      ambitny i pewny siebie

2.      łagodny i wrażliwy

3.      dynamiczny i godny zaufania

4.      uparty i sentymentalny

5.      pogodny i impulsywny

6.      serdeczny i towarzyski

7.      romantyczny i trudny we współżyciu

8.      zamknięty w sobie i niedoceniany

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin