model-wyklady1.doc

(103 KB) Pobierz
Charakterystyka otocznia współczesnego przedsiębiorstwa *Nowe wyzwania *Globalizacja, dynamika zmian *Orientacja przedsiębiors

Charakterystyka otocznia współczesnego przedsiębiorstwa *Nowe wyzwania *Globalizacja, dynamika zmian *Orientacja przedsiębiorstw na procesy *Orientacja firmy na klienta *Zaangażowanie pracowników *Procesualne metody zarządzania Przedsiębiorstwo w ujęciu procesowym-Układ wielowymiarowy, forma systemu (makro, mikro) tj zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach np wymiany towarowo-pieniężnej przepływu informacji Funkcja: działania bieżące / przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację / osiągnięcie celów przedsiębiorstwa (organizacji)Obszary funkcjonalne (podsystemy)- *Marketing *Księgowość i finanse *Produkcja *Controlling *Logistyka Pojęcie procesu- *Przebieg regularnie następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych działań, stanowiących etapy rozwoju czegoś (produktu)*Systematyczny sposób postępowania *Proces to ciąg logicznie powiązanych działań lub podprocesów w wyniku realizacji których osiągany jest złożony cel* Każdy proces musi realizować określony cel Proces biznesowy- Ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania (produkt, usługa, informacja) zgłoszonego przez klienta (zewnętrznego, lub wewnętrznego), który jest odbiorcą wyniku danego procesu. Do realizacji procesów potrzebne są zasoby ludzkie i rzeczowe - np sprzęt komputerowy. Aby procedury te przebiegały w organizacji jak najsprawniej niezbędny jest skuteczny mechanizm zarządzania nimi Przykłady procesów biznesowych *realizacja zamówienia klienta w firmie handlowej *rozpatrywanie wniosku kredytowego w banku *proces rekrutacji studenta *obsługa reklamacji Klasyfikacja procesów *procesy główne- opisuja gł. Obszary działalności firmy, jest rocesem kluczowym dla sukcesu i konkurencyjności organizacji, są odbierane przez klienta jako użyteczne(tworzą wartość dodaną) *procesy tworzące/nietworzące wartość dodaną *procesy strategiczne/sterujące-zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu, budują ramy strategiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa *procesy wspierające-wspierają procesy główne zapewniając odpowiednią strukturę ich realizacji (marketing, księgowość, zarządzanie personelem) Hierarchia procesów a ich wydajność (metoda usprawniania)-1.Meaprocesy(radykalne przekształcenie procesu) 2.procesy główne(celowe poprawienie wydajności procesu) 3.Subprocesy(ciągłe utrzymywanie wydajności procesu)Funkcjonalna i procesowa organizacja firmy *wertykalna organizacja funkcjonalna-układ tradycyjny, pionowy, bez wyodrębniania procesów, o charakterze liniowym, grupuje się tu elementy na podstawie podobieństwa, 1/3 firm *organizacja funkcjonalna z wyodrębnionymi procesami-wyodrębniamy procesy, powołujemy  współdziałające ze sobą komórki do sterowania procesami, występuje często *organizacja procesowa za zachowanym układem funkcjonalnym-typowa struktura funkcjonalna, ale tworzymy obszary zadań które są realizowane w ramach procesu, powołany jest kierownik procesu, występuje często *horyzontalna organizacja procesowa-typowe powiązania służące wymianie info. i koordynacji tylko działań specjalistów pracujących przy  realizacji określonych procesów w ramach określonego przedsiębiorstwa, struktura płaska, koncentracja na procesie, występują rzadko. Organizacja firmy1)Funkcjonalna-myślenie ukierunkowane na oddziały, wielopoziomowa hierarchia, zbyt szczegółowy podział pracy, centralne kierowanie, zbyt silna organizacja przedmiotowa, intensywna kontrola zewnętrzna, zbyt silna biurokracja 2)Procesowa-całościowe myślenie wykraczające poza granice działów, płaskie struktury organizacyjne, większy zakres zadań i odpowiedzialności, konsekwentna decentralizacja, orientacja na wynik Zarządzanie procesami biznesowymi-Systematyczne podejście do analizy i ciągłego doskonalenia podstawowych działań w firmie Składniki zarządzania(procesowego) procesami biznesowymi *Aktualna dokumentacja procesów *Procesowe stanowisko organizacyjne *Cele i mierniki procesów *System informacji o procesach *System motywacyjny Symptomy zarządzania procesowego *Planowania i kontrola kluczowych celów *Definiowanie kryteriów i zbieranie informacji o rezultatach *Określanie koordynatorów procesów *Tworzenie i aktualizacja map procesów *Określona rola, informowanie pracowników

Zakres wykorzystania modelowania procesów *Koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa. *Planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa. *Rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa. *Zarządzanie przepływem pracy. *Tworzenie planów rozwoju systemów informacji. *Wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu oprogramowania. Efekty modelowania procesów *Zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów. *Usprawnienie komunikacji informacyjnej. *Osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy. *Poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa. *Zwiększanie efektywności strukturalnej przedsiębiorstwa. *Zwiększanie sprawności funkcjonalnej organizacji Rola technologii informatycznych w zarządzaniu procesowym- wsparcie realizacji procesów i automatyzacja procesów. Technologia inf. powinna być środkiem a nie celem. Kluczowe efekty realizacji podejścia procesowego *Zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów. *Usprawnienie komunikacji informacyjnej. *Osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy. *Poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa.* Zarządzanie procesowe Model - Hipotetyczne przedstawienie (reprezentacja) stanów, przedmiotów lub zdarzeń rzeczywistych występujących np w procesie ekonomicznym. Modele uwzględniają tylko te własności stanów i rzeczy, które są istotne w modelowanym przypadku.    Rodzaje modeli *Modele ikoniczne (obrazowe) - Przedstawienie w skali stanów przedmiotów lub zdarzeń np. projekt domu w komputerze *Modele analogowe - Przedstawienie badanych własności systemu za pomocą innych cech np.  kolory na mapie *Modele symboliczne - Wyrażenie własności cech rzeczy za pomocą symboli np. legenda Wybrane metody modelowania procesów biznesowych. 1.Modelowanie danych- *modelowanie związków encji *cERM diagram przepływu danych 2.Modelowanie funkcji *diagramy funkcji *diagramy "Y" *diagramy celu *modele zależności funkcji 3.Modelowanie organizacji- *organigram 4.Modelowanie procesów- *łańcuch procesów *diagramy łańcucha wartości diagram przepływu danych 5.Modelowanie decyzji- *drzewa i tabele decyzyjne Modelowanie funkcji Zakres - zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przez przedsiębiorstwo. (do podziału pracy) Cel modelowania funkcji (dostarczenie opisu funkcjonalnego przedsiębiorstwa, lub obszaru danych, usprawnienie, projektowanie nowych procesów obiektywne spojrzenie na to co dzieje się w firmie, opis funkcjonalny tego co się dzieje) Kluczowy aspekt modelowania funkcji (powinniśmy znać postawione cele, akceptacja zmian)Zakres modelowania funkcji *działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu (najwyższy poziom)*powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo (zdarzenia)*wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty) - określenie roli funkcji na pewien fragment, encja - coś istotnego; określenie własności – atrybuty Model funkcji(diagram) przedsiębiorstwa *graficzne przedstawienie zadań realizowanych w przedsiębiorstwie, które zapewniają osiągnięcie zadanych celów czyli zamierzeń - model sformalizowany – diagram *funkcje realizowane przez podmioty gospodarcze wykorzystane są do tworzenia opisów pracy (przepływy pracy) i struktur firm. Metody modelowania funkcji *Drzewo funkcji (hierarchia funkcji)*Diagram Y *Diagram celu Style prezentacji hierarchii funkcji *styl pionowy (szybki w budowie ale nie sprawdza się do skomplikowanych procesów), 2/3 poziomy *styl poziomy (nie sprawdza się do skomplikowanych procesów, zbyt płaski, źle wykorzystuje miejsce), 2/3 poziomy *styl hybrydowy - jako połączenie dwóch poprzednich (do map, procesów, prezentacji), stosowany do bardziej złożonych procesów, dobre wykorzystanie miejsca, zachowuje przejrzystość przy więcej niż 2/3 poziomach szczegółowości. Konstrukcja hierarchii funkcji- *do góry do dołu-cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne, brak ścisłych reguł grupowania *do dołu do góry- od funkcji elementarnych po cele, wyraźnie określone kryteria grupowania *od góry do dołu - od dołu do góry-zalecana ponieważ ułatwia kontrolę, do funkcji nadrzędnej przyjmujemy kryterium grupowania.

Zalety hierarchii funkcji- szybka i łatwa do przyswojenia, dobry środek prezentacji na wyższym poziomie hierarchii, 80% hierarchii uzyskuje się b. szybko, efektywna metoda koncentracji uwagi na poszczególnych funkcjach Wady hierarchii funkcji- trudna do kontrol. jakości, subiektywna ocena jakości, nie może uwzględnić skomplikowanych współzależności, niezbyt dobry środek prezentacji szczegółowych lub bardzo dużych hierarchji. Zakres stosow. hierarchii funkcji *Reiniżynieria precesów (BPR, BPI) (usprawnienie, reorganizacja).*Szybkie opracowanie (przeprojektowanie) sys. Ocena stanu istniejącego. Rodzaje zdarzeń uwzględnianych przy modelowaniu procesu- *zdarzenia wywołujące *zdarzenia wywoływane *zdarzenia zewnętrzne *zdarzenia zmiany- np. spadek zapasów magazynowych poniżej min *zdarzenia czasu rzeczywistego- np. realiz. przelewów bank., wynagrodzeń *zdarzenia sys.- np. wymiana samochodów firmy Składnia, rejestracja zdarzeń *Składnia podstawowa. Przy zajściu zdarzenia nazwa zdarzenia jeśli wywoływana funkcja nazwa funkcji *Składnia odwrócona: Czy to prawda, że funkcja nazwa funkcji jest wywoływana tylko wtedy, gdy zajdzie zdarzenia nazwa zdarzenia *Składnia alternatywna (uproszczony zapis):Jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcji Przykład reprezentacji graf. zdarzeń. Oferta: opracowanie zapyt.ofertowego /proces/ (przyjęcie zapyt. ofertowego, sprawdzenie poprawności zapyt. ofertowego).IN: przedstawienie zapyt. ofertowego (zdarzenie wywołujące - może być również wywoływanym gdzie indziej)OUT: przekazanie oferty do opracowania (zdarzenie wywoływaneKlasyfikacja parametrów funkcji - grupowanie funkcji *Działanie - Grupa funkcji o tych samych lub zbliżonych zasadach przekształceń (wystawienie faktury, przesłanie danych klienta, przesłanie oferty) *Obiekt przetwarzania - Grupa funkcji przetwarzająca ten sam obiekt (wprowadzenie zamówienia, anulowanie zamówienia, realizacja zamówienia) *Proces biznesowy - Grupa funkcji zaangażowana w ten sam proces (wybór dostawców, złożenie zapytania ofertowego, zlecenie zakupu)Identyfikacja, oznaczenie elementów istotnych modelu-zmiana rozmiaru istotnych elementów (ramek), zróżnicowanie grubości, koloru linii ramek funkcji, wykorzystanie symboli graficznych, stosowanie dodatkowych opisów Kontrola / testowanie hierarchii-przeredagowanie istniejących funkcji, dodawanie dodatkowych funkcji nadrzędnych, eliminacja funkcji nieistotnychi niespójności, pełna reorganizacja hierarchii sprawdzanie przez analogię, wykorzystanie listy zdarzeń, granie ról, wykorzystanie hierarchii generycznej - w kontekście ogólnych szablonów Kontrola jakości modelu-słownictwo, kolejność funkcji, definicja / alokacja nakładów pracy, uniezależnienie od struktur organizacyjnych, grupowanie funkcji, styl prezentacji Metody identyfikacji funkcji przedsiębiorstwa-wywiad z pracownikiem, istniejąca dokumentacja firmy, obserwacja pracowników przedsiębiorstwa, wewnętrzna hierarchia przedsiębiorstwa, analiza działań / procedur przedsiębiorstwa, weryfikacja empiryczna (udział w działaniach firmy), wykorzystanie modeli generycznych Def. zależności funkcji-Zależność funkcji Y od innej funkcji X oznacza, że funkcja Y rozpoczyna się po zakończeniu funkcji X.Przyczyny, rodzaje zależności funkcji *Dane / informacje - funkcja X tworzy informacje potrzebne do realizacji funkcji Y *Prawo - przedsiębiorstwo jest zobligowane uwarunkowaniami prawnymi do wykonania funkcji X przed rozpoczęciem funkcji Y *Normy wewn.-ustalenia wewn. firmy dotyczące spos realizacji poszczególnych funkcji przedsięb. Elementy diagramu szczegółowego- *zdarzenie wywołujące-powodujące zajście procesu *sekwencja funkcji- 2 następujące po sobie funkcje *rezultat kluczowy Diagram(model) ogólny zaleznosci funkcji-bąbel- Wstępna ilustracja graficzna funkcji np. przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności pomiędzy funkcjami podrzędnymi. Obrazuje ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu np. biznesowego, technologicznego. Ukazuje on etapowość procesów, stos. się go przy wdrażaniu rozwiązań biznes, technicznych itp.Diagram szczegółowy-Ilustracja graf funkcji np. przedsięb. łącznie ze współzależnośc pomiędzy funkcj. Określa potencjalne drogi lub sekwencje w analizow. zbiorze funkcji oraz spos dojścia od określ. typów zdarz do kluczowe rezultatu. Ozn. krok po kroku jest robione....         .                                                                                                                                                                                                                                                                        aby osiągnąć cel

Zakres wykorzystanie modelowania współzależności funkcji *poziom przedsiębiorstwa *poziom systemu *poziom procedury / programu Notacje, symbole, reprezentacja współzależności funkcji *zależności funkcji *rezultaty kluczowe *"albo albo" *wyłączność *wiele rezultatów (zależności)*funkcje równoległe- paralelizm *warunki wywołania dwóch funkcji jednocześnie- Sumatrom *warunek wywołania jednej z funkcji *pętle zwrotne (sprzężenie zwrotne, powtórzenie) Źródła informacji do opracowania modeli zależności funkcji: *wywiad z pracownikiem danej firmy; *analiza działań / procedur danej firmy; Źródła opisu funkcji i procesów: *wywiad z pracown.; *istniejąca dokumentacja; *obserwacja pracowników przedsiębiorstwa (trudne i krępujące);*wewnętrzna hierarchia przedsiębiorstwa;*analiza działań/procedur przedsiębiorstwa; *weryfikacja empiryczna (udział w działaniach firmy);*wykorzystanie modeli generycznych; Identyfikacja elementów diagramu: *zdarzenia; *funkcje(zdarzenia i funkcje to listy podstawowe do tworzenia diagramu);*sekwencje funkcji(wskazuje jakie sekwencje funkcji wystąpią);*rezultaty kluczowe(jeśli jest cel procesu to rezultat kluczowy jest znany); Modyfikacje i rozbudowa diagramu: *zdarzenia(dodawanie, przesuwanie);*rozszerzanie diagramu zależności(na podstawie listy zdarzeń uzupełniamy diagram);*kontrola redundancji zależności(prześledzić cały diagram aby wykryć czy zależności się nie powtarzają,nie dublują);*dekomponowanie diagramów(zmiana formy diagramu aby zachować jego przejrzystość);

Zalety diagramów zależności funkcji:*duża łatwość przyswojenia opisu sekwencji funkcji, *dobra metoda do identyfikacji zasadniczych sekwencji funkcji przedsiębiorstwa, *skuteczne przy niezbyt wysokim poziomie szczegółowości i złożoności funkcji,*efektywna metoda prezentacji procesów; Wady diagramów zależności funkcji:*nie można uwzględnić skomplikowanych współzależności między funkcjami,*niezbyt dobry środek prezentacji bardzo rozbudowanych procesów,*duża czasochłonność przygotowania(bez narzędzi informatycznych);

Kontrola jakości diagramu zależności funkcji:*Definicje celów przedsiębiorstwa(po co wykonujemy określone czynności,cele muszą być osiągalne);*Czytanie i analiza diagramów (kontrola funkcji-istotności,konkretności;kontrola zależności-czy dana funkcja realizuje cel procesu,czy wszystkie zależności są rozwiązywane,czy następstwo jest zgodne;kontrola diagramu-czytanie diagramu sprawdzi czy diagram jest sprawny,czy funkcje są potrzebne i realizują określony cel);*Sprawdzanie składni zdarzeń;*Analiza powtórzeń (pętli zwrotnych);*Analiza wyłączności;*Sesje zwrotne(najlepsze do kontroli,polegają na dyskusji z klientem czy modele zostały dobrze zrobione i czy klient je zaakceptuje);*Wykorzystanie innych modeli;*Kontrola kosztów i czasochłonności opracowania; Zakres stosowania modeli zależności funkcji:*Reiniżynieria procesów (BPR, BPI);*Ocena stanu istniejącego; Zakres wywiadu:*Organizacja;*Funkcje(2 etapy-co jest w zbiorze i w jakiej kolejności); *Dane; *Technologie informacyjne; Etapy badań: *Przygotowanie rozmówców (Dlaczego jest przeprowadzany wywiad?Kto zezwolił?Jak zostaną wykorzystane zdobyte info?);*Analiza organizacji(Jakie stanowisko zajmuje rozmówca?Kto ma jakie kompetencje?Jakie stanowisko zajmuje rozmówca?);*Analiza wykonywanych funkcji(Jaki jest przebieg pracy rozmówcy?Czym się zajmuje?Jaki jest cel pracy?);*Ocena potrzeb informacyjnych-Określenie pochodzenia danych(Skąd rozmówca dostaje dane?W jakiej formie?) -Opracowanie i wykorzystanie danych(W jaki sposób rozmówca opracowuje dane?W jaki sposób je przetwarza?);*Zakres wykorzystania technologii informacyjnej(Z jakich systemów korzysta rozmówca?Czy są powiązane z innymi?);

Modele związków encji(ERM)-metoda określenia potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa. Rola ERM: zapamiętywanie i odszukiwanie danych niezależnie od tego w jaki sposób są one przechowywane i udostępniane;

Rola modeli danych:*Definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa,*Określanie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa, *Prezentacja zorientowanego na dane obrazu rzeczywistości (systmu, przedsiębiorstwa, firmy),*Ułatwianie dostępu do informacji,*Właściwa ocena danych,*Ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przedsiębiorstwie,*Opracowanie podstaw dla nowych bądź ulepszanie istniejących systemów zarządzania,*Opracowanie modeli niezależnych od istniejących w przedsiębiorstwie sposobów przechowywania i udostępniania danych;

Rodzaje modeli danych: *Modele związków encji (ERM)-model podstawowy (powinien opisywać istotne i specyficzne obiekty tworzące i przechowujące info oraz powiązania tworząc jednolitą strukturę),*Rozszerzone modele związków encji (eERM); Kluczowe aspekty modelowania związków encji: *dane i zasoby informacyjne, *zaangażowanie kierownictwa, *konwencje (postępowanie wg określonych standardów, definicje-pewien symbol, obiekty niezależne od sposobu przechowywania danych), *niezależność danych, *optymalizacja definicji, pojęć, *wzorce generyczne (opisuje 80% tego co dzieje się w przedsięb, ułatwiają budowę modeli i sprawdzają kompletność), *jakość, dokładność modeli, *komunikacja,  współpraca, *istotność, *wspomaga. decyzji;

Podstawowe pojęcia i konwencje:*Encja - prostokąt (ewentualnie zaokrąglone rogi), *Atrybut - elipsa spłaszczona góra dół,*Atrybut kluczowy - pogróbiona elipsa spłaszona góra-dół(pozwala jednoznacznie identyfikować encje i relacje,encja musi mieć co najmniej 1 atrybut),*Związki, relacje - romb spłaszczone góra-dół; Definiowanie opcjonalności związków:*Związek wymagany: wyrażenie musi być - zwykła linia,*Związek opcjonalny: wyrażenie może być - linia przerywana, lub linia przerywana kółkami,*Związek opcjonalny: wyrażenie może być - musi być - linia po lewej stronie kulka lub linia przerywana,*Związek opcjonalny: wyrażenie musi być - może być - linia po lewej stronie kulka lub linia przerywana;Definiowanie nazw związków (CASE Method):*Od lewej do prawej - nad linią - wyrównanie do lewej,*Od prawej do lewej - pod linią - wyrównanie do prawej;

Kontrola jakości i kompletności ERM:*Kontrola identyfikacji encji,*Poprawność związków encji,*Stosowanie reguł rozmieszczania elementów diagramu, *Etykietowanie,*Układ symboli encji, linii związków,*Poprawność słownictwa, *Wprowadzanie zróżnicowania poszczególnych diagramów,*Kontrola kompletności, *Zatwierdzanie przez zleceniodawcę / użytkownika. Etapy budowy modeli ERM:*Wyodrębninie encji,*Dodawanie związków pomiędzy encjami,*Definiowanie typów informacji, które powinny być znane i przechowywane (atrybuty),*Kontrola jakości i kompletności modelu;

 

DPD-cel i zakres stosowania: *opis ruchu danych w systemie informac.,*dokumentacja procedur ręcznych realizowanych w przedsiębiorstwie,*specyfikacja do projektowania i tworzenia programów komputerowych,*projektowanie i budowa maszyn i urządzeń;DPD cechy:*graf pokazujący związki pomiędzy danymi wprowadzonymi, przetwarzanymi i wyprowadzonymi z systemu/organizacji, *ilustruje przepływ danych pomiędzy procesami,*nie wskazuje na zależności czasowe,następstwo czynności lub związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy czynnościami,*co a nie jak; DPD elementy: *procesy, *przepływ danych, *magazyny danych, *encje zewnętrzne; DPD konwencje: *procesy (jednoznacz. i niepowtarzalność nazwy, jednoznaczność określania przekształceń, zasada konserwacji danych), *przepływy dopuszczalne(proces-proces, proces-magazyn danych, proces-system zewnetrzny), *przepływy dwukierunkowe (przepływ tych samych danych),*przepływy niedopuszczalne(magazyn danych-magazyn danych,encja zewnętrzna-magazyn danych,brak przetwarzania zasobów wejściowych); DPD konstrukcja: *wybór poziomu szczegółowości, *zdefiniowanie głównych procesów systemu, *określenie i właściwe grupowanie funkcji elementarnych przedsiębiorstwa(systemu),*wybór nazwy opisującej badany system, *określenie i rozmieszczenie encji zewnętrznych i procesów, *zdefiniowane głównych działań systemu informacyjnego, *zdefiniowanie i dodanie magazynów danych; DPD kontrola jakości: *sprawdzenie poprawności określenia granic systemu, *kontrola procesu(poziom szczegółowy),*kontrola magazynu danych, *ocena poprawności strumieni danych; DPD wytyczne do jakości: *niezależność procesów(każdy proces może realizować daną część funkcji niezależnie),*kompletność(wszystkie cechy opisywanego obszaru zostały na nim wyrażone na odpowiednim poziomie szczegółowości),*czytelność(diagram jest przejrzysty),*minimalność(każdy z aspektów wymagań analizowanego systemu występuje na diagramie tylko raz);DPD prezentacja: *personel operacyjny,*kierownictwo,*zleceniodawca; DPD kluczowe aspekty: *funkcjonalne spojrzenie na procesy zachodzące w systemie,*modelowanie systemu przetwarzania informacji,przepływów danych i przetwarzania obiektów fizycznych; Zakres informacji danych:*Określenie pochodzenia danych,*Określenie sposobu opracowania i wykorzystania danych(Przetwarzanie komputerowe,Przetwarzanie manualne,Określenie sposobu przekazania danych); Dekompozycja diagramów zależności funkcji-

Rozłożenie fragmentów diagramu na części pierwotne - to w postaci rysunku. A więc wcześniej zamknięte w formy fragmenty diagramu, teraz stają się całymi diagramami. Metody identyfikacji elementów modeli E-R:*Wywiad,*Dokumenty, formularze, druki,*Analiza struktury baz danych,*Doświadczenie analityka; Rodzaje encji: *materialne (pracownik-imię, nazwisko, NIP, PESEL), *niematerialne (rachunke bankowy- nr, typ), *fakty (choroba), *zdarzenia (znajomość języka-rodzaj,stopień);Zasadnicze powody stosowania IT w przedsiębiorstwie *Gromadzenie informacji. *Zarządzanie przebiegiem i przekształcanie procesu. *Monitorowanie przebiegu procesu. *Eliminacja z procesu elementów nieistotnych. *Udział w procesie czynnika ludzkiego.Obszary wdrożeń IT...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin