1. Cechy procesu głównego:
· opisują główne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, organizacji
· są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności przedsiębiorstwa/organizacji
· są odbierane przez klienta jako „użyteczne”
2. Cechy procesu strategicznego/sterującego:
· zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu
· budują ramy strategiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa
3. Cechy procesu wspierającego:
· wspierają procesy główne zapewniając odpowiednią „infrastrukturę” do ich realizacji
4. Cechy organizacji funkcjonalnej:
· myślenie ukierunkowane na oddziały
· wielopoziomowa hierarchia
· zbyt szczegółowy podział pracy
· centralne kierowanie
· zbyt silna orientacja przedmiotowa
· zbyt silna biurokracja
5. Cechy organizacji procesowej:
· całościowe myślenie wykraczające poza granice działów
· płaskie struktury organizacyjne
· większy zakres zadań i odpowiedzialności
· konsekwentna decentralizacja
· orientacja na wynik
6. cechy organizacji horyzontalnej:
· typowe powiązania służące wymianie informacji i koordynacji tylko działań specjalistów pracujących przy realizacji określonych procesów
7. Cechy organizacji wertykalnej:
8. Symptomy zarządzania procesowego:
· planowanie i kontrola kluczowych celów
· definiowanie kryteriów i zbieranie informacji o rezultatach
· określanie koordynatorów procesów i nadawanie im uprawnień decyzyjnych
· tworzenie i aktualizacja map procesów
· określona rola, informowanie pracowników
9. elementy składowe hierarchii funkcji:
· funkcja nadrzędna (główna), np. rodzic
· funkcja podrzędna, np. dziecko
np. opracowanie oferty, udzielanie kredytu bankowego
10. Elementy i przykład modelu ER wg Chena:
11. Metody stosowane w zarządzaniu procesowym:
· TQM – (diagramy przepływów, karty kontrolne, diagramy Pareto, diagramy Ishikawa)
· ABC
· ABM – (analiza działań, analiza nośników kosztów, nadawanie atrybutów działaniom)
· TCM – (mapy cykli czasowych, analiza „wąskich gardeł”)
· Just In Time – (harmonogramowanie, analiza łańcuchów dostaw)
· Organizacje uczące się – (oceny pracy grupowej, szkolenie zespołowe, ocena pracowników)
· Benchmarking – (mapy procesów, schemat klasyfikacji procesów, porównania pomiarów efektów)
12. Elementy (składniki) zarządzania procesowego (organizacji procesowej) (podejścia procesowego):
· aktualna dokumentacja procesów
· procesowe stanowisko organizacyjne
· cele i mierniki procesów
· system informacji o procesach
· system motywacyjny
13. Co to są modele generyczne i do czego są wykorzystywane:
Stanowi podstawę do tworzenia modelu specjalizowanego poprzez specjalizację klas (dziedziczenie i „doszczegóławianie” definicji)
14. Rodzaje zdarzeń i przykłady:
· zdarzenia zewnętrzne (poza kontrolą przedsiębiorstwa)
· zdarzenia zmiany (powoduje zmianę w systemie, np. stan magazynu)
· zdarzenia czasu rzeczywistego (zachodzą w określonym czasie)
· zdarzenia systemowe (wiążą się z radykalną zmianą w danej strukturze)
· zdarzenia wywołujące (powodują zajście rozpoczęcia realizacji procesu)
· zdarzenia wywoływane (efekt realizacji procesu)
15. Zakres wykorzystania modelowania procesów:
· koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa
· planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa
· rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa
· zarządzanie przepływem pracy
· tworzenie planów rozwoju systemów informacji
· wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu oprogramowania
16. Budowa (konstrukcja) hierarchii funkcji:
· od góry do dołu – cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne
· od dołu do góry – funkcje elementarne, większe grupy
· od góry do dołu + od dołu do góry – zalecana ponieważ ułatwia kontrolę
17. Kontrola/testowanie hierarchii funkcji:
· dodawanie dodatkowych funkcji nadrzędnych
· eliminacja funkcji nieistotnych
· eliminacja niespójności
· sprawdzanie przez analogię
· wykorzystanie listy zdarzeń
· granie ról
· wykorzystanie hierarchii generycznej
· pełna reorganizacja hierarchii
18. Rola modeli danych:
· definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
· określenie strategii i analizy systemu informacyjnego przedsiębiorstwa
· ułatwianie odstępu do informacji
· właściwa ocena danych
· ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przedsiębiorstwie
· opracowanie podstaw dla nowych bądź ulepszenie istniejących systemów zarządzania
19. Rodzaje modeli danych:
· modele związków encji (ERM)
· rozszerzone modele związków encji (eERM)
20. Kontrola jakości i kompletności ERM:
· kontrola identyfikacji encji
· poprawności związków encji
· stosowanie reguł rozmieszczania elementów diagramu
· etykietowanie
· układ symboli encji, linii związków
· poprawność słownictwa
· wprowadzanie zróżnicowania poszczególnych diagramów
· kontrola kompletności
· zatwierdzenie przez użytkownika
21. Metody identyfikacji elementów modeli E-R:
· wywiad
· dokumenty, formularze, druki
· analiza struktury baz danych
· doświadczenie analityka
22. Przykłady ERM:
· encje – klient, oddział, rachunek_bankowy
· relacje – KLIENT posiada wiele RACHUNKÓW BANKOWYCH
· związki – posiada, obsługuje
· atrybuty – KLIENT: Nr_Klienta, Nazwa_Klienta, Nr_Kachunku, Nazwa_Rachunku
23. Cechy diagramów zależności funkcji:
· diagram ogólny – wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji, np. przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności między funkcjami podrzędnymi. Obrazuje ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami analizowanego procesu, np. biznesowego.
· diagram szczegółowy – ilustracja graficzna hierarchii funkcji, np. przedsiębiorstwa łącznie ze współzależnościami miedzy tymi funkcjami. Określa potencjalne drogi lub sekwencje w analizowanym zbiorze funkcji oraz sposób dojścia do określonych typów zdarzeń do kluczowego rezultatu.
24. Diagram celu:
Jest jedną z metod modelowania funkcji
25. Proces biznesowy:
Ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania (produkt, usługa, informacja) zgłoszonego przez klienta (zewnętrznego lub wewnętrznego), który jest odbiorcą wyniku danego procesu.
26. Zakres modelowania funkcji w przedsiębiorstwie:
· działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu
· powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo działań (zdarzenia)
· wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty)
27. Cel i zakres stosowania DPD:
· opis ruchu danych w systemie informacyjnym
· dokumentacja procedur ręcznych realizowanych w przedsiębiorstwie
· specyfika do projektowania i tworzenia programów komputerowych
· projektowanie i budowa maszyn i urządzeń
28. Elementy DPD:
· procesy
· przepływy danych
· magazyny danych
· encje zewnętrzne
29. Cechy diagramu przepływu danych (Elementu DPD):
· graf pokazujący związki pomiędzy danymi wprowadzanymi, przetwarzanymi i wyprowadzanymi z systemu/organizacji
· ilustruje przepływ danych pomiędzy procesami
· nie wskazuje na zależności czasowe, następstwo czynności lub związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy czynnościami
· CO a nie JAK!
30. Kontrola jakości DPD:
· sprawdzenie poprawności określenia granic systemu
· kontrola procesu (poziom szczegółowy)
· ...
trijo4