Marketing Wewnętrzny:
J. Kamińska, def. Market. Wewnętrznego w bibliotece.- system sposobów postępowania i zachowywania bibliotek jako organizacji zorientowanej na interesy i oczekiwania potencjalnych zatrudnionych pracowników. Konsekwencją tej zasady w praktyce jest postrzeganie potencjalnych i zatrudnionych osób jako jej klientów których oczekiwania są dla biblioteki ważne jak zaspokajanie potrzeb czytelników.
5 założen m.w.:1. każdy pracownik w bibliotece jest potrzebny i jest jej wewnętrznym klientem2 pracownicy są nawzajem dla siebie klientami wewnętrznymi3. biblioteka jako instytucja jest otwarta na potrzeby oczekiwania i interesy klientów wew. i zew4 klienci biblioteki kształtują jej wizerunek, dbają o jej rozwój5. biblioteki powinny dbać o swoich potencjalnych klientów wew. czyli przyszłych pracowników
Fazy wprowadzenia MW:
Rozpoznajemy w niej potrzeby i motywy działania. Stopień satysfakcji pracownika z produktu ( za pomocą badań )
Należy zbadać: strukturę organizacyjną, system komunikacji wewnętrznej, strukturę demograficzną zespołu, system: motywacyjny, wynagrodzeń, szkolenia, warunki techniczno lokalowe.
Narzędzia: Ankieta +wywiad
Cel: Dzięki danym z badań możemy dokonać oceny sytuacji aktualnej
Cel: zdefiniowanie obszarów problemowych; ustalenie obszarów oczekiwań pracowników dot. Pracy; konfrontujemy ze stanem aktualnym i wyznaczamy kierunek zmian
Obszar wyznaczania zachowań i postaw pracowników, które wymagają zmian, np. sposób postrzegania wykonywanych działań, zadań, sposób traktowania użytkownika, badanie relacji między agendami biblioteki
Zdefiniowanie grup docelowych pracowników – podzielić ich w taki sposób , który pozwoli na ukierunkowanie działania (kierownicy działu, poszczególnych działów pracownicy)
Podział ze względu na funkcje (dział opracowania, gromadzenia magazynu) pracownicy działu obsługi, zaplecza, służb administracyjnych.
Dokonać hierarchizacji problemów: które należy już rozwiązać a które mogą poczekać
M.Konieczny