Marketing wewnętrzny.doc

(12 KB) Pobierz

Marketing Wewnętrzny:

J. Kamińska, def. Market. Wewnętrznego w bibliotece.- system sposobów postępowania i zachowywania bibliotek jako organizacji zorientowanej na interesy i oczekiwania potencjalnych zatrudnionych pracowników. Konsekwencją tej zasady w praktyce jest postrzeganie potencjalnych i zatrudnionych osób jako jej klientów których oczekiwania są dla biblioteki ważne jak zaspokajanie potrzeb czytelników.

5 założen m.w.:
1. każdy pracownik w bibliotece jest potrzebny i jest jej wewnętrznym klientem
2 pracownicy są nawzajem dla siebie klientami wewnętrznymi
3. biblioteka jako instytucja jest otwarta na potrzeby oczekiwania i interesy klientów wew. i zew
4 klienci biblioteki kształtują jej wizerunek, dbają o jej rozwój
5. biblioteki powinny dbać o swoich potencjalnych klientów wew. czyli przyszłych pracowników

Fazy wprowadzenia MW:

          1. Faza I-Diagnozy

Rozpoznajemy w niej potrzeby i motywy działania. Stopień satysfakcji pracownika z produktu ( za pomocą badań )

Należy zbadać: strukturę organizacyjną, system komunikacji wewnętrznej, strukturę demograficzną zespołu, system: motywacyjny, wynagrodzeń, szkolenia, warunki techniczno lokalowe.

Narzędzia: Ankieta +wywiad

Cel: Dzięki danym z badań możemy dokonać oceny sytuacji aktualnej

          1. Faza II- Analiza zebranych danych

Cel: zdefiniowanie obszarów problemowych; ustalenie obszarów oczekiwań pracowników dot. Pracy; konfrontujemy ze stanem aktualnym i wyznaczamy kierunek zmian

Obszar wyznaczania zachowań i postaw pracowników, które wymagają zmian, np. sposób postrzegania wykonywanych działań, zadań, sposób traktowania użytkownika, badanie relacji między agendami biblioteki

Zdefiniowanie grup docelowych pracowników – podzielić ich w taki sposób , który pozwoli na ukierunkowanie działania (kierownicy działu, poszczególnych działów pracownicy)

Podział ze względu na funkcje (dział opracowania, gromadzenia magazynu) pracownicy działu obsługi, zaplecza, służb administracyjnych.

          1. Faza III strategia marketingu wewnętrznego – tworzenie jej, ustalenie metod i narzędzi

Dokonać hierarchizacji problemów: które należy już rozwiązać a które mogą poczekać

          1. Faza IV realizacja strategii marketingowej wybranej przez bibliotekę
          2. Faza V Dokonanie kontroli samego procesu realizacji jak i oceny wyników wprowadzonej analizy. Jeżeli nie widać efektów należy wrócić do fazy analizy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin