16.03.2008.doc

(57 KB) Pobierz
Zarządzanie strategiczne z dnia 16

Zarządzanie strategiczne z dnia 16.03.2008

 

Literatura;

1.Strategor „Zarządzanie firmy”

2.K.Obłój  „Strategia zakresu zarządzania”

3.M.Porter „Strategia konkurencji”

4.G.Gierszewska, M. Romanowska „Analiza strategiczna przedsiębiorstw”

5.J.Rokita „Zarządzanie strategiczne”

6.A.Stabryła „UE Kraków

7.R.Krupski AE Wrocław pozycje akademickie

 

Militarny rodowód strategii – strategia;

-          pojecie przyjęte ze sztuki wojennej (teorii wojennej)

-          oznacza sztukę prowadzenia wojny, umiejętność kierowania i wygrywania wielkich kompanii

-          etymologicznie „strategos” grupa dowodząca armią

-          pojawiło się w IV w p.n.e. niektóre źródła podają nawet VI w p.n.e. w piśmiennictwie w XVIII w a na gruncie ekonomii w latach 50 XX w.

 

Sytuacja przedsiębiorstwa w warunkach coraz bardziej zmiennego otoczenia, była czynnikiem znawczym w ekonomii. W połowie XX w uznano, że są podobieństwa miedzy armią, a przedsiębiorstwem;

-          korzystają z zasobów

-          określone struktury organizacyjne

-          prowadzenie walki, wojna- konkurencja

-          określone działania zaplanowane, zharmonizowane

-          działania ofensywne i defensywne

 

Na gruncie ekonomii pozycja strategii nie jest rozumiana tak samo, cztery powody technik różnych strategii;

1.      Czas ich tworzenia, definicje strategii powstawały w różnych okresach czasu

2.      Była ona definiowana w różnych okolicznościach

3.      Powstał i powstaje sporo wyrażeń, które wyrażają pojęcie strategii; cele strategii, planowanie strategii i do każdych z tych wyrażeń pojęcie strategii wyraża cos innego

4.      Pojecie to jest stosowane np.; w socjologii, w socjologii -  w tych naukach pojecie to co innego oznacza niż w przypadku przedsiębiorstw

 

Definicja strategii – K. Clausevitz – jest to szereg działań prowadzących do spełnienia planu wojennego, zawierających projekty poszczególnych kompanii, a w ich ramach poszczególnych bitew

Definicja strategii w sensie ekonomicznym;

1.F.Aquilar – traktuje strategie jako zintegrowany i harmonijny wzorzec celów posiadający fundamentalne znaczenie dla długookresowej egzystencji przedsiębiorstwa. Strategia określa zasadniczą wizje przedsiębiorstwa cele i obszary obecnej oraz przyszłej działalności oraz oczekiwana pozycję w tych obszarach.

2. I.H.Ansoff – traktuje on strategię funkcjonalnie jako ukierunkowanie procesu wzrostu i zmian przedsiębiorstwa. Obszar decyzji strategicznych koncentrują się na ustaleniu pozycji przedsiębiorstwa w stosunku do otoczenia. Pozycja ta wzrasta z określonymi zasobami tworzy tzw. pozycje strategiczną przedsiębiorstwa

3. R.Anthony – według którego strategia jest procesem decydowania o celach organizacji, zmianach tych celów oraz w polityce wpływającej na pozyskiwanie, użycie i podział zasobów.

4.B.Bircher – identyfikuje strategię jako długofalową kombinację środków, która określa sposoby osiągania celów.

5.C.Hayden – strategia jest zbiorem założeń dotyczących celów, rodzajów działalności które przedsiębiorstwo zamierza prowadzić, sposobów kreowania nowych rodzajów działalności oraz sposobu zarządzania tymi działalnościami.

6.H.Mintzberg – definicja „5P”

-          plan – oznacza świadome działania

-          pattern – wzór model – oznacza działanie sformalizowane, ukształtowane

-          ploy – sterowanie – oznacza działanie nakierowane na realizacje celów

-          position – pozycja – oznacza poszukiwanie poszukiwanie korzystnej pozycji w przedsiębiorstwa w otoczeniu tak aby trwale sprostać konkurencji.

-          perspective – wymiar czasu – podejmowanie działań w drugiej perspektywie czasu

 

Strategia w czterech ujęciach;

-          ujecie rzeczowe

-          czynnościowe, funkcjonalne

-          atrybutowe

-          rezultatowe

Ujecie rzeczowe strategia jest określonym stanem rzeczy, pewnym wzorcem do którego należy zmierzać, wzorzec ten zawiera etyczne działania przedsiębiorstwa oraz sposoby osiągania zamierzonych celów

Ujęcie czynnościowestrategia jako logiczny ciąg czynności(proces)realizowanych wg. sekwencji cele -środki-sposoby działania. Jest to stale odbywający się proces przygotowania i prowadzenia działań zmierzających do realizacji pożądanego celu z uwzględnieniem istniejących warunków, określonego miejsca i czasu.

Ujęcie atrybutowestrategia jest opisem cech zamierzonych przekształceń strukturalnych i ilościowych i ze względu na to podejście wyróżnia się (strategie ofensywne, defensywne, rozwoju, przetrwania)

Ujęcie rezultatowestrategia przejawia się w traktowaniu jej jako instrumentu w procesie zarządzania organizacją gospodarczą.

 

Główne atrybuty strategii;

-          Cele – jednostki gospodarcze

-          Plan – plan postępowania

-          Otoczenie – związek strategii z otoczeniem, dotyczy nie tylko zasobów i procesów ale przede wszystkim relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem

-          Problem czasu – działania, które maja na celu wprowadzenie  szybkie produktu, rząd technologii, uprzedzenie działań konkurencji

-          Problem zmiany – strategia jest związana z łagodzeniem napięć, konfliktów które powstały przy wprowadzaniu zmian

-          Koncentracja zasobów i energii

-          Problem naczelnego kierownictwa

 

Dwa nurty w podejściu dla strategii;

Koncepcja strategii racjonalistycznej – w ramach tej koncepcji przedsiębiorstwo przedstawione jest w płaszczyźnie czysto ekonomicznej z uwzględnieniem działania konkurencji. To podejście daje menadżerom konkretne wskazówki jak maja postępować aby osiągnąć zamierzone cele. Bazuje się w tym podejściu na  „twardych” elementach zarządzania np.; zasoby, struktury, metody i techniki zarządzania. Pomija się w tej metodzie czynnik ludzki, ten musi uzupełniać się o takie kwestie;

-          zarządzanie wartościami

-          zarządzanie zmianą

-          pojęcie kultury organizacji

Przedstawiciele strategii racjonalistycznej;

-          szkoła harwardzka (Chandler, Porter) – dostosowanie się struktur organizacyjnych do badanej strategii

-          szkoła planowania strategii (H.I.Ansoff, Hofer)

-          szkoła pozycjonowania macierzowego BCG(Boston Consulty Company)

-          szkoła ilościowa (Kinsey, A.D.Little ADL)

Koncepcja strategii opartych na badaniu zachowań – drugi nurt badania strategii;

-          walka o władzę, socjologia, psychologia, tworzenie grup nacisku, proces formułowania i podejmowania decyzji

Przedstawiciele tego nurtu;

-          szkoła behawioralna (H.A.Simon, H.Mintzberg)

-          szkoła systemowa ( M.Crozier)

-          szkoła inkrementalistów (T.J.Peters, P.H.Waterman)

 

Model budowania strategii;

 











Misja i Cel

 

Diagnoza,





     Otoczenie                          analiza szans i zagrożeń                   Przedsiębiorstwo  



oraz mocne i słabe strony

 

               ew. korekta                       Formułowanie strategii





                                              Przedsiębiorstw, SBJ, Funkcjonalnych



                ew. korekta                       Implementacja strategii





Struktura, Kierownictwo, Potencjał



Kultura organizacyjna

 

                ew. korekta                      Kontrola strategiczna





Wyniki działania

 

Etapy;

Formułowanie misji przedsiębiorstwa – Misja jest specyficznym celem organizacji, który syntetyzuje działalność przedsiębiorstwa. Dobrze sformułowana misja odpowiada na pytanie Po co przedsiębiorstwo funkcjionalne? Jaka rolę spełniać ma otoczenie. Misja jest tylko jedna dla danej organizacji i jest to cel trwały czyli taki który nie ulega zmianie.

Misji przedsiębiorstwa podlegają cele;

Główne cele dotyczą kierunku rozwoju przedsiębiorstwa, jest to wiązka celów strategicznych

 

Kolejnym etapem jest Diagnoza przeprowadzona w dwóch przedsiębiorstwach;

-          analiza i ocena przedsiębiorstwa, zarówno makro jak i mikro otoczenia, ta analiza powinna wskazać jakie szanse i zagrożenia tkwią w tych obszarach

-          wnętrze przedsiębiorstwa analiza jest przeprowadzona z punktu widzenia zasobów i funkcji jakie są realizowane w przedsiębiorstwie. Są to analizy czasochłonne i kosztochłonne

Analiza kluczowych czynników sukcesu KCSanaliza wnętrza przedsiębiorstwa ma określić jakie są słabe i mocne strony przedsiębiorstwa.

 

Ustalenie strategii – tworzy się na trzech poziomach;

1.      Budowanie strategii na poziomie przedsiębiorstwa

2.      Budowanie strategii na poziomie strategicznych jednostek biznesu SJB

3.      Budowanie strategii funkcjonalnych B+R (budowa i rozwój) np.; strategia w zakresie zasobów ludzkich, technologii, zaopatrzenia, badania i rozwoju, inwestycyjna

 

Implementacja strategii (wdrażanie) – w ramach tych żądań zostaną przydzielone określone środki, dokonuje się dostosowania potencjału kadrowego do realizacji tych zadań, są przydzielone określone środki, dokonuje się dostosowania potencjału kadrowego do realizacji tych zadań, zestaw norm, wartości które funkcjonują wśród pracowników, budują zasady realizacji międzyludzkich w przedsiębiorstwie.

 

Kontrola strategii – jesteśmy w stanie ocenić, czy zostały osiągnięte cele założone, czy owe cele zostały zrealizowane przy pomocy środków, celów, procedur.

 

Linie boczne- oznaczają, że na tym poziomie może być dokonana pewna korekta.

 

Model budowania strategii – bardzo często nazywany jest procesem zarządzania strategicznego. Dynamika otoczenia oraz stopień zestrukturyzowania relacji przedsiębiorstwa z otoczenie.

 

W XIX w po rewolucji przemysłowej powstają przedsiębiorstwa. Tamto przedsiębiorstwo nie wygląda tak jak przedsiębiorstwa współczesne. Konkurencja jest bardzo niewielka, liczy się przedsiębiorstwo to co lepiej radzi sobie na rynku. Jest oparte na zarządzaniu i intuicji;

-          małe przedsiębiorstwa o działalności rodzinnej

-          są to przedsiębiorstwa regionalne i krajowe

-          państwo nie reguluje działalności przedsiębiorstwa

-          działalność przekazywana z pokolenia na pokolenie

W przeciągu XIX w zaczęło przybywać na rynku firm i produktów. Ta orientacja przypada na przełomie XIX i XX w i jest związana z zarządzaniem funkcjonalnym czyli następstwo wyodrębnienia funkcji. Przebywa przedsiębiorstw i przybywa prac, masowa produkcja, produkcja taśmowa, wydajność, obniżka kosztów czyli efekt ekonomiki skali.

 

Funkcje podmiotów gospodarczych;

-          zaopatrzenie, produkcyjna, zbytu, finansowa (rachunkowościowa), administracyjna (są realizowane funkcja zarządcze np.; rozkazodawstwo, kontynuacja, kontrola)

 

 

 

 

 

 

 

 

DYNAMIKI OTOCZENIA;

 

 

 

 

 







Otoczenie spokojne- zestrukturalizowane                   Otoczenie spokojne- przypadkowe        



Orientacja produkcyjna                                                Orientacja przedsiębiorcza

 



Zarządzanie funkcjonalne                                            Zarządzanie przez doświadczenie i                                   

                                                                                     intuicję kierowniczą                            

 

Duża autonomia przedsiębiorstwa                               Bardzo duża autonomia  przedsiębiorstw

ograniczona  przez konkurencję                                   która uważa się za główny instrument

cenową                                                                          postępu technicznego

 

Kierownik- specjalista                                                  Przedsiębiorca – właściciel

 

Lata 1880-1930                                                             Lata 1820-1880

 

 

Otoczenie pszeszkadzająco – oddziałującę                  Otoczenie „Burzliwe Pole”



Orientacja rynkowa                                                      Orientacja globalna

 

Zarządzanie marketingowe                                          Zarządzanie strategiczne 

 

Malejąca autonomia przedsiębiorstw                           Ograniczona autonomia przedsiębiorstw

coraz silniej ograniczona przez różnicujące                wyznaczona przez globalną

się rynki w kraju i na świecie                                       konkurencję państwa i społeczeństwa





Kierownik generalista                                                   Superboss-generalista/specjalista

 

Lata 1930-1970                                                             Lata 1970-......

 

WYSOKI                                                                        NISKI                                                                                     

 

Pięć głównych procesów zarządzania;

1.Wzrastająca z roku na rok dynamika otoczenia

2. Proces upolitycznienia zarządzania tzn; regulacje prawne, wybór zmian np.; stopy procentowe, rola polityki pieniężnej

3.Zjawiska kryzysowe – nasilenie się tych zjawisk o charakterze gospodarczym i politycznym np.; konflikty zbrojne, kryzys ekonomiczny, słaby kurs dolara

4.Gwałtowny rozwój postępu naukowo- technicznego

5.Zaktywizowanie się społeczeństwa

                

                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin