ESTRADA I STUDIO - 2007-03(1).pdf

(18806 KB) Pobierz
untitled
54449531.009.png
DO WYGRANIA ZESTAW MONITORÓW AKTYWNYCH FOSTEX PM0.4
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW marzec 03/2007 (126) 14,70 zł (w tym 0% VAT)
MAGICZNE
BRZMIENIE
TAŚMY
Rupert Neve Portico 5042
symulator magnetofonu
Z OBA CZ F ILMY NA CD!
NAMM 2007
Gorące nowości
prosto z Kalifornii
Temat długi jak... kable
Praktyczna digitalizacja winylu
T ESTY
http://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Rupert Neve Designs Portico 5042 Focusrite Saffire LE
sE Electronics USB2200A Boss Micro BR
Smart Research C1 Studio Projects C1
Stanton ATM.6 K.M.E. CLP 320/350 NI Absynth 4
Sabine FBX1200/FBX2400 Audio-Technica AE2500
Nakład: 12.000 egz.
MAGICZNE
BRZMIENIE
TAŚMY
T ECHN OLO GIA
http://www.eis.com.pl
54449531.010.png 54449531.011.png 54449531.012.png 54449531.001.png 54449531.002.png
54449531.003.png
OD REDAKCJI
Po ka¿dym dniu zwiedzania
targów zwalamy siê bez si³ na
hotelowe ³ó¿ka i rozczarowani
stwierdzamy, ¿e nic ciekawego
nie ma...
Zadziwiające, że przy generalnie ogromnym postępie technologicznym w dziedzinie
transformacji dźwięku, pryncypia działania mikrofonów właściwie nie uległy zmianie
mniej więcej od czasów wrzaskliwych przemówień pewnego jegomościa z wąsikiem
w nadreńskiej krainie. To tam właśnie młody Georg Neumann testował swoje pierwsze
kapsuły, potocznie zwane „butelkami”. Wiek bez mała mamy za sobą i dziś wielu kon-
struktorów wraca do tego charakterystycznego kształtu. Ta myśl trzyma się mnie upar-
cie od paru lat ilekroć – po kilku dniach emocji na dorocznej kalifornijskiej wystawie
NAMM – usiłuję zwalczyć półsenne, klaustrofobiczne lęki powrotnej podróży lotniczej
i podsumować wrażenia. To samo dotyczy drugiego końca w technologicznym łańcu-
chu archiwizacji (lub wzmocnienia) fal akustycznych, gdy dźwięk wysyłany jest do słu-
chacza: miedziany drut pod oscylującym napięciem i w polu magnetycznym zawiaduje
drganiami membrany. Och tak, oczywiście porównanie sprawności głośników sprzed
dekad i współczesnych jest bez sensu, ale zasada działania jest wciąż identyczna jak
w klasycznym eksperymencie Faradaya. Natomiast to wszystko, co dzieje się między
obydwoma niezmiennymi w gruncie rzeczy końcami, podlega nieustannej ewolucji, re-
wolucjom i konwulsjom technologicznym. Hmm...
Na doroczne, styczniowe wystawy NAMM w Kalifornii jeździmy regularnie. Jest to
dla nas jakby otwarcie nowego sezonu redakcyjnego, okazja do nakreślenia zgrubnych
planów na najbliższy rok i zaczerpnięcia kubka ożywczych wód u źródeł muzyki. Po
każdym dniu zwiedzania targów zwalamy się bez sił na hotelowe łóżka i rozczarowani stwierdzamy, że nic
ciekawego nie ma. I za każdym razem, pisząc raport z perspektywy kilku dni po odtrąbieniu wystawy, w sto-
sach przywiezionych materiałów prasowych wynajdujemy nowości na paru stronach tego magazynu macz-
kiem opisanych. Niektóre z nich mają z miejsca zagwarantowaną kasę ze sprzedaży, inne tylko obiecującą
przyszłość, jeszcze inne już wypisany akt zgonu.
Ach, jakże trudno jest zrobić epokowy wynalazek... Do we need yet another DAW? Rozum podszeptuje, że
nie, mamy bowiem do dyspozycji pod dostatkiem dojrzałych i wypasionych aplikacji tego typu dla obydwu
platform komputingu, a i mniej ambitnych też jest niemało. Dlatego pojawienie się jeszcze jednego programu
do wielościeżkowego nagrywania i pętlowych układanek powitaliśmy z lekceważeniem. Twórcom aplikacji
nazwanej Mixcraft postawiliśmy na wstępie pytanie świadomie prowokacyjne: co „toto” robi takiego, czego
inny DAW nie potrafi, ha? Odpowiedź była przekrętna, wygłoszona z samobójczą determinacją: Mixcraft nie
potrafi wielu rzeczy, ale tylko tych, których nigdy nie potrzebujesz. Natomiast potrafi robić to, co w każdym
DAW-ie jest najważniejsze, i robi to tylko za 60 dolarów! No dobrze, ale kto będzie jeździł Fiatem Uno, gdy
w garażu stoi Bentley i Lamborghini?
Na szczęście syndrom produktów Made in China jakby nieco traci na wadze. Nadal jest to znaczący procent
ofert handlowych, skutecznie wypełniających niszę domowego nagrywania, ale jednocześnie pierwsze genera-
cje rewolucjonistów zaczynają już dojrzewać do sprzętu wysokiej jakości, produkowanego przez renomowane
firmy zachodnie. Przypomina mi się przytoczony tutaj parę lat temu cytat zakulisowej rozmowy z przedstawi-
cielem szacownej firmy Sennheiser, który – w obliczu zalewu chińskimi replikami mikrofonów – dość nonsza-
lancko potraktował to zagrożenie. „Poczekamy trochę, ale to właściwie dobrze, bo nasi potencjalni klienci
szybko się przekonają o wartości chińskich wyrobów i wrócą do nas”. Teraz – czy mi się dobrze wydaje, że po-
czciwe i wysłużone mikrofony Studio Project B-1 czeka los równie onegdaj popularnych kart SoundBlaster?
Ilu z Was, drodzy Czytelnicy, coraz częściej przystaje przed szybą wystawową sklepu z mikrofonami Blue,
Brauner, Neumann?
Za każdym razem wykluwa się nam jakaś myśl przewodnia, hasło tej najważniejszej i największej na świe-
cie wystawy sprzętu muzycznego. Teraz niezbyt odkrywczo zakrzykniemy „Guitars Rulez!”, bowiem instru-
menty tej grupy i towarzysząca aparatura z roku na rok zajmują więcej powierzchni wystawowej NAMM
– około 2/3 według naszego oszacowania. Ale to nie nasza działka. Natomiast w hali A, w której tradycyjnie
dzieją się rzeczy omawiane na dalszych stronach
unosił się wyraźny zapach świeżych jabłek za sprawą
komputerów PowerBook Pro najnowszej generacji. Apple rośnie w siłę jak nigdy przedtem i tego nie możemy
ignorować, mając w perspektywie obsługę coraz potężniejszych instrumentów wirtualnych i wtyczek efekto-
wych. We Frankfurcie przekonamy się, czy układ sił Apple/PC będzie podobny w Europie.
Interesy polskiej branży muzycznej wydają się być w kwitnącym stanie, wnioskując po rekordowej w tym
roku liczbie nadwiślańskich kupców na wystawie. Świadczy o tym także – nie chwaląc się – dwukrotnie więk-
sza grubość naszego magazynu w porównaniu do nobliwych amerykańskich wydawnictw takich jak Key-
board, Recording czy Electronic Musician. Rynek mamy chłonny jak gąbka i oby tak dalej. W tym optymistycz-
nym duchu zapraszamy do lektury naszego raportu z wystawy NAMM 2007.
EiS,
Maciej Dobrski
redaktor
Estrada i Studio • marzec 2007
3
54449531.004.png 54449531.005.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
RELACJE
88. Magia magnetofonu
Artyku³ ma na celu uœwiadomiæ Czytelnikom, którzy
„od zawsze” nagrywali z pomoc¹ komputera, ¿e
kiedyœ u¿ywano do tego celu magnetofonów, po-
zwalaj¹cych nierzadko uzyskaæ znakomite efekty
brzmieniowe
72. NAMM 2007
Tegoroczny NAMM by³ dla nas ju¿ dziesi¹t¹ wypra-
w¹ za Wielk¹ Wodê. Trzeba przyznaæ, ¿e ten rok
szczególnie obfitowa³ w ciekawe produkty
111. Musikmesse i Prolight + Sound
Pod koniec marca we Frankfurcie odbêdzie siê
kolejna edycja najwiêkszych na œwiecie targów
bran¿y muzycznej. W artykule znajdziecie kilka
informacji na ich temat
90. Temat d³ugi jak... kable
Choæ do rozpoczêcia tzw. sezonu pozosta³o jeszcze
mnóstwo czasu, to zanim siê obejrzymy owe kilka
tygodni minie i dobrze by³oby wtedy za³adowaæ na
ciê¿arówkê sprawny sprzêt i wyruszyæ na spotka-
nie kolejnym wyzwaniom
ROZMOWY
64. Piotr „Dziki” Chancewicz
Ceniony jako muzyk sesyjny, gra³ m.in. w JanBo
Session, Agency, Dogbite, a od trzech lat w reakty-
wowanej grupie Mech. Od 1996 roku pracuje jako
realizator i producent nagrañ. Jest w³aœcicielem
studia Media Studio
94. Jak rozprawiæ siê ze star¹ p³yt¹,
czyli praktyczna digitalizacja
winylu
Kiedy trafi w nasze rêce stara, ju¿ wiekowa, czarna
p³yta, czêsto nie do koñca wiadomo w jaki sposób
j¹ przegraæ, by uzyskaæ najlepsz¹ jakoœæ digitalizacji
STAŁE RUBRYKI
98. Warsztaty Pro Tools M-Powered
Wersja 7.3 – nowe mo¿liwoœci
programu (2)
W artykule kontynuujemy omawianie najnowszego
oblicza programu Pro Tools, czyli wersji 7.3, któr¹
firma Digidesign udostêpni³a na pocz¹tku tego roku
TESTY
3. Od redakcji
28. Rupert Neve Designs Portico 5042
wzmacniacz liniowy, symulator uk³adu
magnetycznego
6. Spis zawartoœci CD
10. Mieszanka
34. Focusrite Saffire LE
interfejs audio/MIDI FireWire
114. Do wygrania: aktywne monitory
studyjne Fostex PM0.4
100. Nag³aœnianie dla ka¿dego
Proste naprawy g³oœników
Tematem artyku³u s¹ wszelakie porady praktyczne
odnoœnie obchodzenia siê z g³oœnikami oraz wyko-
nywania drobnych napraw g³oœników
38. Native Instruments Absynth 4
syntezator wirtualny
115. Rynek EiS
42. sE Elelctronics USB2200A
wielkomembranowy mikrofon USB
125. Zaprenumeruj EiS
104. 11 sposobów
na wydajn¹ obs³ugê Ableton Live
W artykule znajdziecie jedenaœcie porad, które po-
zwol¹ na szybsz¹ i bardziej wydajn¹ obs³ugê
programu Ableton Live
128. W nastêpnym numerze
46. Boss Micro BR
przenoœny rejestrator czteroœcie¿kowy
130. Felieton
50. Audio-Technica AE2500
mikrofon dynamiczny/pojemnoœciowy
MUZYKA
52. Smart Research C1
kompresor analogowy
108. Tego teraz s³uchamy
112. Przyœlij nam swoje demo
54. Studio Projects C1
mikrofon pojemnoœciowy
46
56. Stanton ATM.6
aktywne monitory bliskiego pola
58. K.M.E. CLP 350/CLP 320
aktywne monitory sceniczne
60. Sabine FBX1200/FBX2400
eliminatory sprzê¿eñ akustycznych
60
4
Estrada i Studio • marzec 2007
54449531.006.png 54449531.007.png 54449531.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin