konsultacje-1.pdf

(4073 KB) Pobierz
853114356.042.png
Konsultacje społeczne
Uwagi zgłoszone przez
Obywateli Kultury
Strategia Rozwoju
Kapitału Społecznego
2011-2020
Projekt
Warszawa, 28 marca 2011r.
853114356.043.png 853114356.044.png 853114356.045.png 853114356.001.png 853114356.002.png 853114356.003.png
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE........................................................................................................................................3
I. RELACJA STRATEGII ROZWOJU KAPITAŁU SPOŁECZNEGO DO INNYCH DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH ....9
1. Dokumenty krajowe .................................................................................................................................... 9
2. Dokumenty europejskie............................................................................................................................. 12
II. ZAŁOŻENIA STRATEGII ROZWOJU KAPITAŁU SPOŁECZNEGO....................................................................16
1. Definicja kapitału społecznego.................................................................................................................. 18
2. Wizja.......................................................................................................................................................... 19
3. Misja.......................................................................................................................................................... 20
4. Zasady horyzontalne ................................................................................................................................. 20
III. WYZWANIA ROZWOJOWE DLA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO ......................................................................21
1. Analiza SWOT kapitału społecznego w Polsce – podsumowanie diagnozy ............................................... 21
2. Opis wyzwań rozwojowych dla kapitału społecznego ............................................................................... 22
IV. CELE, PRIORYTETY I KIERUNKI DZIAŁANIA (UKŁAD CELÓW DO 2020 ROKU)......................................... 3130
Cel 1. Kształtowanie postaw sprzyjających kooperacji, kreatywności oraz komunikacji .......................... 3332
Cel 2. Poprawa mechanizmów partycypacji społecznej i wpływu obywateli na życie publiczne............... 46 45
Cel 3. Usprawnienie procesów komunikacji społecznej oraz wymiany wiedzy ......................................... 6260
Cel 4. Rozwój i efektywne wykorzystanie potencjału kulturowego i kreatywnego .................................. 7975
V. SYSTEM REALIZACJI STRATEGII ROZWOJU KAPITAŁU SPOŁECZNEGO ................................................... 9792
1. Założenia systemu realizacji SRKS ......................................................................................................... 9792
2. Podmioty zaangażowane w realizację SRKS.......................................................................................... 98 93
3. Mechanizmy koordynacji horyzontalnej.............................................................................................. 10297
4. Monitorowanie i ewaluacja w systemie realizacji SRKS ...................................................................... 10398
5. Instrumenty wdrożeniowe służące realizacji SRKS ............................................................................ 107102
VI. SYSTEM WSKAŹNIKÓW DLA STRATEGII ROZWOJU KAPITAŁU SPOŁECZNEGO .................................. 111106
1. Metodologia wyboru wskaźników dla SRKS ...................................................................................... 111 106
2. Struktura systemu wskaźników dla SRKS .......................................................................................... 113108
VII. RAMY FINANSOWE ..................................................................................................................... 130 125
SPIS RYSUNKÓW............................................................................................................................... 139134
SPIS TABEL ....................................................................................................................................... 139134
853114356.004.png 853114356.005.png 853114356.006.png 853114356.007.png 853114356.008.png 853114356.009.png 853114356.010.png 853114356.011.png 853114356.012.png 853114356.013.png 853114356.014.png 853114356.015.png 853114356.016.png 853114356.017.png 853114356.018.png 853114356.019.png 853114356.020.png 853114356.021.png 853114356.022.png 853114356.023.png 853114356.024.png 853114356.025.png 853114356.026.png 853114356.027.png 853114356.028.png 853114356.029.png 853114356.030.png 853114356.031.png 853114356.032.png 853114356.033.png
SRKS_ver_rob_28.03.2011r., Uwagi zgłoszone przez Obywateli Kultury
Wprowadzenie
Ze względu na specyficzne uwarunkowania historyczne, jak podaje Raport Polska 2030. Wyzwania
rozwojowe” 1 , kapitał społeczny w Polsce przybiera najczęściej postać kapitału przetrwania
i adaptacji, zarówno z uwagi na wyniesione z przeszłości postawy, nawyki, oraz deficyt
umiejętności społecznych, jak i niedostatki infrastruktury społecznej (działanie instytucji
publicznych, mediów i niedostatek przestrzeni publicznych). Obniża to wykorzystanie potencjału
rozwojowego Polski, poprzez niską zdolność do mobilizacji i elastycznego łączenia różnorodnych
zasobów, kompetencji i talentów.
Zmiana nawyków i postaw, wzmacnianie umiejętności społecznych, aktywizacja wartości
w orientowaniu działań jest bardzo trudna i wymaga „treningu”. Motywacji nie buduje się poprzez
apele do rozumu czy poczucia obowiązku, ale w procesie kreowania pozytywnych doświadczeń
społecznych w różnych dziedzinach życia społecznego oraz na różnych jego poziomach. Tworzenie
kapitału społecznego dokonuje się w rodzinie, szkole, klubie sportowym, zakładzie pracy, na osiedlu,
w kontaktach z instytucjami publicznymi itp. – wszędzie tam, gdzie „trenowane” są umiejętności
społeczne, gdzie jednostka wkracza w sieć relacji i „ujawnia się” w przestrzeni publicznej. Edukacja
obywatelska (rozumiana jako budowanie nawyku i umiejętności angażowania się w sprawy wspólne)
w szkole nie może ograniczyć się do lekcji i podręcznika – musi wiązać się ze stworzeniem w polskich
szkołach publicznej przestrzeni otwartej na uczniów, rodziców, nauczycieli oraz aktywnym
włączeniem szkół w sieci społeczne, dostarczające uczniom (i nie tylko, również rodzicom)
pozytywnych doświadczeń obywatelskich (zaangażowanie społeczne, m.in. poprzez wolontariat,
partycypacja, wpływ, dostęp do informacji itp.).
Działania służące poprawie tak rozumianego kapitału społecznego stanowią integralną część planu
rozwoju Polski. Trzeba przy tym zauważyć, że przygotowanie rządowego dokumentu planistycznego
poświęconego w całości rozwojowi kapitału społecznego jest przedsięwzięciem pionierskim.
Zakładając, iż jakość kapitału społecznego przekłada się praktycznie na wszystkie obszary ludzkiego
działania, pojawia się potrzeba ujęcia horyzontalnego , związanego z koniecznością szerokiej
międzysektorowej i międzyresortowej współpracy . Niniejsza strategia jest więc projektem
angażującym wiele podmiotów i integrującym ich obszary działania, natomiast koordynatorem prac
związanych z przygotowaniem i realizacją strategii jest minister kultury i dziedzictwa narodowego
***
Zdolność do mobilizacji i elastycznego łączenia różnorodnych zasobów, kompetencji i talentów jest
głównym czynnikiem rozwoju wszystkich dziedzin oraz poziomów życia społecznego. W sferze
gospodarczej oznacza to konieczność zmiany filozofii działania i kultury organizacyjnej. Rozwojowi
gospodarczemu regionów i krajów sprzyja 2 otwartość biznesowa i zawodowa, skłonność do kooperacji
oraz wchodzenia we wspólne przedsięwzięcia inwestycyjne. Na poziomie mikroekonomicznym,
sukcesom i przedsiębiorczości sprzyja odejście od sztywnego podziału zadań na rzecz współdziałania
w otwartych sieciach 3 . Również w sferze publicznej rozwój oznacza zmianę kultury działania: przejście
1
Raport przygotowany przez Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów pod redakcją naukową
ministra Michała Boniego, czerwiec 2009 roku. Raport stanowi podstawę dla Długookresowej
i Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju i prezentuje 10 wyzwań rozwojowych dla Polski na najbliższe 20 lat,
z których 10. poświęcone jest rozwojowi kapitału społecznego, http://www.polska2030.pl
2
Odwołanie do Putnama
3
Tu jakiś przypis do nowoczesnych teorii organizacji, np. Piąta dyscyplina Petera Senge
3 | S t r o n a
853114356.034.png 853114356.035.png 853114356.036.png
 
SRKS_ver_rob_28.03.2011r., Uwagi zgłoszone przez Obywateli Kultury
od idei zarządzania poprzez podział zadań między relatywnie izolowane, wyspecjalizowane piony
funkcjonalne, do otwartej koordynacji i budżetów zadaniowych itp. W sferze społecznej, poszukuje
się natomiast dróg wzmocnienia i upodmiotowienia różnego rodzaju społeczności tak, by stały się
one zdolne do samoorganizacji, rozwoju i tworzenia dóbr wspólnych.
Przyjęcie, a następnie wdrożenie Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego do 2020 r. ma służyć
wzmocnieniu tak rozumianego społecznego kapitału rozwoju w Polsce.
***
Zakres Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego został zdefinioowany w 2009 r. w Planie
uporządkowania strategii rozwoju . 4 Struktura dokumentu została zbudowana w oparciu o cztery
kluczowe obszary tematyczne dla rozwoju kapitału społecznego w Polsce, zidentyfikowane na
etapie przygotowywania strategii. Są to:
postawy i kompetencje społeczne,
współdziałanie i partycypacja społeczna,
komunikacja społeczna,
kultura i kreatywność.
Dla każdego z czterech obszarów została przeprowadzona szczegółowa diagnoza obecnej sytuacji,
wraz ze wskazaniem istoty zachodzących procesów i zjawisk, a także ich uwarunkowań. Diagnoza
została przeprowadzona w oparciu o analizę danych zastanych (tzw. desk research), na podstawie
których prowadzone było dalsze wnioskowanie na potrzeby strategii.
Podsumowanie ustaleń dla każdej części diagnozy stanowi analiza SWOT. Ocena korelacji, pomiędzy
silnymi i słabymi stronami oraz szansami rozwojowymi i zagrożeniami zidentyfikowanymi w danym
obszarze, stanowiła punkt wyjścia dla sformułowania wyzwań cząstkowych dla obszaru.
Na tej podstawie została przeprowadzona zbiorcza analiza SWOT dla kapitału społecznego
w Polsce, a także zostały sformułowane wyzwania rozwojowe.
Wskazano pięć wyzwań rozwojowych. Pierwsze z nich, posiadające status wyzwania wiodącego,
koresponduje z celem głównym strategii. Pozostałe cztery odpowiadają celom operacyjnym SRKS,
zbudowanym dla każdego z jej obszarów tematycznych.
Wyzwania cząstkowe, sformułowane dla poszczególnych obszarów strategii, stanowiły istotny punkt
odniesienia na etapie formułowania priorytetów i kierunków działania strategii.
Zgodnie z przyjętym porządkiem logicznym dokumentu wyznaczone zostały również wskaźniki dla
Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego. Dla celu głównego oraz wskazano jeden wskaźnik główny.
Dla każdego z obszarów przedstawiony został jeden wskaźnik kluczowy oraz dwa lub trzy wskaźniki
pomocnicze. Przygotowując system wskaźników dla SRKS, przewidziano ich komplementarny układ.
Przedstawioną logikę dokumentu przedstawia poniższy diagram oraz umieszczona za nim tabela
prezentująca istotę powiązań między obszarami diagnozy oraz wskazanymi dla nich wyzwaniami,
celami, kierunkami działań i wskaźnikami.
4 Plan uporządkowania strategii rozwoju – tekst uwzględniający dokonaną w dniu 10 marca 2010 roku
reasumpcję decyzji Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 roku przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
4 | S t r o n a
853114356.037.png 853114356.038.png 853114356.039.png 853114356.040.png 853114356.041.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin