Scenariusz zabaw, zajęć organizowanych w przedszkolu
13.10.2010 r.
· Grupa wiekowa: 5 – latki
· Temat kompleksowy: W moim ogródeczku.
· Temat zajęcia: Kolorowe witaminy.
· Cele ogólne:
- utrwalenie wiadomości o warzywach i owocach oraz o zapasach zimowych;
· Cele szczegółowe:
v Poznawcze:
- zapoznanie z przedmiotami potrzebnymi do przyrządzania zapasów zimowych,
- poznanie procesu hodowli i przetwarzania ziemniaków;
v Kształcące:
- doskonalenie sprawności manualnej,
- kształtowanie wyobraźni,
- kształtowanie umiejętności naśladowania;
v Wychowawcze:
- kształcenie współpracy w grupie,
- kształcenie świadomości odpowiedzialności za pracę grupową;
· Pomoce dydaktyczne:
- plansze spiżarni oraz owoców i przetworów,
- duże arkusze papieru,
- farby,
- gąbki,
- płyta z piosenką „Mój dom”,
- kartoniki ze zwierzętami,
- owoce, słoiki, nakrętki, cukier, woda, przyprawy, ocet, igły, nici,
- obrazki przedstawiające etapy hodowli i przetwarzania ziemniaków,
- ilustracje do wiersza;
· Literatura dziecięca i pedagogiczna:
- H. Łochocka „Co można zrobić z ziemniaka?”
· Przebieg zajęć:
Etap
Przebieg
Cele operacyjne
Uwagi
v Zabawa dydaktyczna
PORANEK
Nauczycielka pokazuje dzieciom szablon spiżarni oraz ilustracje słoików, zapasów zimowych, owoców i warzyw, oraz zapasy zimowe gromadzone przez zwierzęta.
Rozmowa na temat zapasów zimowych (przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć):
- co to są zapasy zimowe?
- po co ludzie gromadzą zapasy?
- co możemy zrobić z owoców i warzyw?
- co to są przetwory?
Dziecko:
- utrwala informacje o zapasach zimowych,
v Praca plastyczna
v Słuchanie piosenki
v Zabawa ruchowa
v Pogadanka
v Słuchanie wiersza
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
„Jesienny sad” – malowanie w czterech grupach na dużych arkuszach papieru, technika – rozprowadzanie farb gąbkami.
Słuchanie i śpiewanie piosenki „Mój dom”.
„Zgadnij kto to jest?”: dzieci losują kartoniki ze zwierzątkami, a następnie każde z nich naśladuje głosem i ruchem wybrane zwierzę.
Wyklaskiwanie sylabami przez wszystkie dzieci nazw zwierząt. Jedno z dzieci literuje nazwę.
Nauczycielka pokazuje dzieciom zgromadzone przedmioty: owoce, słoiki, nakrętki, cukier, wodę, przyprawy, ocet, igły, nici.
Rozmowa:
- po co te wszystkie rzeczy?
- co można z nich zrobić?
- co można zrobić z…( jabłek, truskawek, pomidorów, papryki, ogórków, malin, wiśni),
Nauczycielka czyta wiersz H. Łochockiej „Co można zrobić z ziemniaka?”
- co można zrobić z ziemniaka?
- jak przechowujemy ziemniaki i inne warzywa? (wykorzystanie sylwet słoików i kolorowych planszy)
- proces hodowli i przetwarzania ziemniaków ( na podstawie obrazków)
- doskonali sprawność manualną,
- współpracuje w grupie,
- zapamiętuje tekst piosenki,
- rozwija słuch muzyczny,
- kształtuje dużą motorykę ciała,
- naśladuje wybrane zwierzę,
- doskonali słuch fonetyczny,
- wypowiada się na temat zapasów zimowych,
- utrwala wiadomości o warzywach i owocach,
- rozwija wyobraźnię,
- słucha z uwagą wiersza,
- odpowiada na pytania dotyczące wiersza,
- opowiada wydarzenia na obrazkach,
- utrwala wiadomości o zapasach,
Załączniki:
Zał. 1
„Co można zrobić z ziemniaka?”
Co można zrobić? O, ho!
Mówiąc najprościej:
sto
różnych różności.
Kartoflankę,
do innych zup dodatki,
miskę kopytek,
patelnię frytek
ziemniaczane płatki.
A jeszcze (lizać palce!)
placki smażone na smalcu.
Z masłem kartofle puree,
same do ust się pchają,
nie?
Hanna Łochocka
aga.jaska