skrypt_media_w_PL_2011_maj.pdf

(48252 KB) Pobierz
612872017 UNPDF
Media w Polsce 2009/2010
Materiały dla studentów I roku Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na UKSW w Warszawie
Opracował: ks. Andrzej Adamski
LEKTURY OBOWIĄZKOWE:.................................................................................................................................................3
NORMATYWNE DOKTRYNY DZIAŁANIA MEDIÓW........................................................................................................3
SYSTEM PRASOWY.................................................................................................................................................................5
USTAWA Z DNIA 26 STYCZNIA 1984 R . P RAWO PRASOWE (D ZIENNIK U STAW Z 7 LUTEGO 1984 R .)............................................6
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI .....................................................................................................................8
U RZĄD K OMUNIKACJI E LEKTRONICZNEJ (UKE) ...................................................................................................................... 11
P RZEPISY ANTYKONCENTRACYJNE ..........................................................................................................................................12
INNE SKŁADNIKI POLSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO............................................................................................ 14
A GENCJE PRASOWE .................................................................................................................................................................14
F IRMY KOLPORTERSKIE ........................................................................................................................................................... 15
O RGANIZACJE BADAJĄCE RYNEK I BRANŻOWE ......................................................................................................................... 17
PRZEMIANY W POLSKICH MEDIACH PO 1989 R............................................................................................................27
T RANSFORMACJA SYSTEMU PRASOWEGO .................................................................................................................................27
L IKWIDACJA RSW..................................................................................................................................................................28
SEGMENTACJA RYNKU PRASOWEGO............................................................................................................................. 30
KONCERNY PRASOWE W POLSCE....................................................................................................................................32
RYNEK DZIENNIKÓW W POLSCE.....................................................................................................................................49
D ZIENNIKI OGÓLNOPOLSKIE .................................................................................................................................................... 49
P RASA EKONOMICZNA ( DZIENNIKI )..........................................................................................................................................62
D ZIENNIKI BEZPŁATNE ............................................................................................................................................................ 64
P RASA REGIONALNA ............................................................................................................................................................... 66
TYGODNIKI............................................................................................................................................................................81
INNE SEGMENTY:.................................................................................................................................................................88
P RASA KOBIECA :.....................................................................................................................................................................88
P RASA DLA MĘŻCZYZN ............................................................................................................................................................ 91
P RASA DZIECIĘCA ...................................................................................................................................................................92
M IESIĘCZNIKI PARENTINGOWE ( DLA RODZICÓW )...................................................................................................................... 96
PRASA KATOLICKA I KAI................................................................................................................................................... 97
D ZIENNIK KATOLICKI A RACZEJ JEGO BRAK .............................................................................................................................. 97
T YGODNIKI :............................................................................................................................................................................ 97
K ATOLICKA A GENCJA I NFORMACYJNA .................................................................................................................................. 101
MEDIA PUBLICZNE – MISJA I ABONAMENT................................................................................................................. 102
STATUS, ZADANIA I FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH........................................................................ 104
N ADAWCY SPOŁECZNI :.......................................................................................................................................................... 107
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA RYNKU RADIOWEGO.............................................................................................. 108
R ADIOFONIA PUBLICZNA W P OLSCE TO :................................................................................................................................. 108
N ADAWCY RADIOWI KONCESJONOWANI ................................................................................................................................. 109
S TRUKTURA WŁASNOŚCIOWA ................................................................................................................................................ 110
Radiofonia publiczna:......................................................................................................................................................110
Nadawcy koncesjonowani (holdingi)................................................................................................................................110
RYNEK TELEWIZYJNY W POLSCE................................................................................................................................. 119
T ELEWIZJA PUBLICZNA ......................................................................................................................................................... 119
N ADAWCY TELEWIZYJNI KONCESJONOWANI .......................................................................................................................... 120
I NNE :.................................................................................................................................................................................... 128
Media w Polsce – skrypt 2010/2011
2
S IECI TELEWIZJI KABLOWEJ ................................................................................................................................................... 129
S ATELITARNE PLATFORMY CYFROWE .................................................................................................................................... 130
ANEKS.................................................................................................................................................................................... 131
C YFRYZACJA :....................................................................................................................................................................... 131
M AGICZNE SŁOWO CYFRYZACJA ......................................................................................................................................... 131
P ROBLEM CYWILIZACYJNY ................................................................................................................................................. 131
M ULTIPLEKSY I SATELITY ................................................................................................................................................... 132
A KTYWNE PAŃSTWO ........................................................................................................................................................... 132
B ĘDZIEMY CYFROWĄ WYSPĄ ? ............................................................................................................................................... 133
T ELEWIZJA P OLSKA RUSZYŁA Z PLATOFRMĄ CYFROWĄ ...................................................................................................... 137
C YFRYZACJA NIEBEZPIECZNIE OPÓŹNIONA ........................................................................................................................... 137
G WARANCJA DLA WIDZÓW .................................................................................................................................................... 137
P RAWO DALSZEGO NADAWANIA ............................................................................................................................................ 138
P ROBLEM Z DRUGIM MULTIPLEKSEM ...................................................................................................................................... 139
TVP SAMA DOKONA CYFRYZACJI ?......................................................................................................................................... 139
Media w Polsce – skrypt 2010/2011
3
Lektury obowiązkowe:
I. Janke, Kategoria: dziennikarstwo dworskie , http://www.rp.pl/artykul/428364.html
A. Adamski , Internet a polskie prawo prasowe – stan obecny i propozycje zmian , „Kultura i Historia” 2010
nr 17, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1686 (dostęp 12.02.2010).
A. Adamski , Strony internetowe a wymóg rejestracji prasy , „Państwo i Prawo” 2010 nr 2, s. 30-43.
A. Adamski , Internet – medium, prasa czy środowisko komunikacyjne? , „Zeszyty Prawnicze UKSW” (w
druku).
Jan M. Kujawski , Streaming radio w Internecie , http://www.radiotrack.pl/index.php/radio-jako-
medium/raporty/107-streaming-audio-w-internecie.
C. Michalski , Zmarnowany czakram , w: tenże, Gorsze światy , Lublin 2006, s. 95-124 ALBO „Arcana” 2003
nr 54(6), s. 5-19.
I. Krzemiński , Czego nas uczy Radio Maryja?, Warszawa 2009.
W. Łysiak , Rzeczpospolita kłamców. Salon , Warszawa 2004.
Normatywne doktryny działania mediów
Doktryny (nazywane też teoriami prasy, albo konkretyzacją i uszczegółowieniem ideologii) to ogólne zasady
„wykonawstwa medialnego”, które stosuje się do nowoczesnych mediów, także ponadnarodowych. 1 Inna
definicja – doktryna to normatywna teoria mediów, która określa zadania i zasady działania mediów maso-
wych oraz nadaje tym działaniom sens. Na Zachodzie wyróżnia się 4 podstawowe: autorytarną, liberalną,
komunistyczną, odpowiedzialności społecznej.
1. Doktryna autorytarna – bezpośrednia i widoczna kontrola mediów przez władcę (dyktatora). Sięga
korzeniami ustroju feudalnego. Główną jej przesłanką jest przekonanie o słabości i niedoskonałości
natury ludzkiej, która nie jest zdolna do samodzielnego rozwoju poza zbiorowością zorganizowaną i
kontrolowaną przez państwo. Media masowe mają działać na rzecz umacniania władzy przywódcy,
budowania jedności narodu i mobilizacji społeczeństwa do realizowania celów wskazanych przez
przywódcę. Państwo kontroluje media przy pomocy koncesjonowania nadawców, cenzurę prewen-
cyjną i represje prawne (sądowe). Oprócz tego mogą wpływać na media przy pomocy różnych dota-
cji, subwencji czy też infiltracji mediów przez agentów tajnych służb. Media mogą krytykować
urzędników niskiego szczebla, ale mają oszczędzać władcę;
2. Doktryna liberalna – w jej myśl prasa powinna być „rynkiem idei”, na którym zwyciężają prawda i
dobro, a zło i kłamstwo ponoszą klęskę. Jest rozszerzeniem na prasę wolności jednostki w zakresie
mowy, opinii, religii i zgromadzeń. Powiązana z ideologią liberalizmu XVII-XIX wiecznego, gdzie
prasa była narzędziem działania burżuazji i innych sił, walczących z porządkiem feudalnym. Kwinte-
sencją tej doktryny jest I Poprawka do Konstytucji USA; „Kongres nie uchwali prawa, ograniczające-
go wolność słowa lub prasy”.
W praktyce ta teoria zawodzi w sytuacjach wojny lub rewolucji; poza tym wolność słowa nie jest
wartością bezwzględną. W teorii liberalnej nie ma cenzury – karze się jednak za naruszenie indywi-
dualnych praw prywatności lub interesu społecznego. A zatem ochrona prywatności, bezpieczeństwa
państwa bierze górę nad wolnością publikowania.
Wolność mediów umożliwia im sprawowanie funkcji kontrolnej wobec rządu i wielkiego biznesu
oraz pilnowanie interesu publicznego. Mają być one „psem łańcuchowym demokracji” – strzec po-
rządku w państwie, nagłaśniać różne przypadki łamania prawa bądź naruszania reguł demokracji
przez osoby sprawujące władzę. Korzyści z wolności mediów:
1
Oprac. na podst. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa-
Kraków 1999, s. 158-173; M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001, s. 193-224.
Media w Polsce – skrypt 2010/2011
4
Systematyczne nadzorowanie władzy oraz informowanie o jej działaniu (patrzenie władzy na
ręce – czy obecne polskie media wypełniają tę funkcję?). Zob. I. Janke, Kategoria: dziennikar-
stwo dworskie, http://www.rp.pl/artykul/428364.html (dostęp 21.02.2010) UWAGA! LEK-
TURA OBOWIĄZKOWA
Wyrażanie różnych idei, poglądów i wierzeń;
Wzrost zakresu wolności społecznej;
Stymulacja systemu informacji publicznej
Trzeba też zauważyć, że Internet oraz rozwój telefonii komórkowej dość mocno rewolucjonizują ten
aspekt działania mediów.
Wolność mediów wymaga jednak spełnienia pewnych warunków:
Brak cenzury, koncesjonowania, kontroli rządowej; brak przymusu publikowania i odbioru
mediów
Prawnie zagwarantowanej możliwości dla obywateli swobody odbioru mediów oraz dostępu
do informacji (prawo do komunikowania)
Prawa do informacji (ustawa o dostępie do informacji publicznej!)
Autonomia redakcyjna (brak ukrytego wpływu właścicieli mediów lub reklamodawców na se-
lekcję wiadomości i opinii)
Możliwe trudności:
Wolność słowa nie jest absolutna;
Konflikt między właścicielami i kontrolerami mediów a tymi, którzy chcą mieć na nie wpływ
Rozbieżności w celach i oczekiwaniach nadawców i odbiorców;
Obszary sporu między wolnością mediów a jej ograniczeniem:
Prawo do prywatności
Prawo do ochrony reputacji i dobrego imienia – w tych dwu punktach trochę inaczej trak-
towane są osoby publiczne;
Ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa
Ochrona tajemnicy państwowej (skomplikowana kwestia)
Niedopuszczalność treści obscenicznych, pornograficznych, naruszających dobre obycza-
je;
Podstawowe zasady mediów w doktrynie liberalnej:
Obiektywizm (oddzielenie informacji od komentarza – ideał dziennikarstwa)
Sprawiedliwość i wielostronność (sprawiedliwe udostępnianie mediów masowych do pre-
zentowania różnych opinii; za – i przeciw). Niebezpieczeństwem jest tu jednak fakt, że
może doprowadzić do zatarcia granicy między tym, co słuszne a niesłuszne, podważyć ist-
nienie prawdy obiektywnej, sprowadzić dyskusję do tego, że każdy ma swoją prawdę, że
wszystkie poglądy są jednakowo ważne i wartościowe
Konieczność różnorodności mediów, związana z prawem dostępu do mediów (media jako
forum różnych wartości, targowisko ofert treści)
Konieczność jakości informacji dziennikarskiej (media powinny przedstawiać pełny obraz
wydarzeń, informacja powinna być obiektywna, dokładna, uczciwa, pełna, prawdziwa co
do faktów, wiarygodna, oddzielająca fakty od opinii).
3. Doktryna odpowiedzialności społecznej
Jest ona odmianą doktryny liberalnej. Głosi, że własność mediów i ich działanie są formą misji spo-
łecznej, a nie prywatnej koncesji. U jej podstaw leży krytyka mediów, która zauważa, że:
Rozwój mediów uczynił z nich potężne narzędzie wpływu na społeczeństwo i lukratywną
dziedzinę biznesu;
Media w Polsce – skrypt 2010/2011
5
Media źle wykorzystują władzę i pozycję, którą zdobyły w społeczeństwie;
Nowoczesna wiedza o człowieku podważa fundamentalne założenia doktryny liberalnej
(człowiek nie odróżnia tak doskonale dobra od zła, jest rozumny, ale jest też podatny na de-
magogię i manipulację);
Profesjonalizacja zawodu dziennikarskiego oraz świadomość rosnącej roli mediów w społe-
czeństwie zrodziły potrzebę stworzenia standardów i kodeksów etycznych
Stawia mocno na samokontrolę środowiska dziennikarskiego. W myśl tej doktryny:
Media mają zobowiązania społeczne
Media informacyjne powinny być prawdziwe, dokładne, sprawiedliwe, obiektywne, istotne;
Media powinny stanowić forum dla różnych idei;
Media powinny przestrzegać ustalonych kodeksów i standardów etycznych i profesjonalnych
W pewnych okolicznościach państwo ma prawo kontroli mediów.
4. Doktryna komunistyczna – media są własnością „ludu pracującego”. Mają być czynnikiem propa-
gandy rewolucyjnej, co w praktyce oznaczało ich pełną kontrolę przez aparat partyjny. Media wg tej
doktryny z założenia są stronnicze, oczywiście w stronę ideologii marksistowskiej.
Główne cechy mediów wg tej doktryny:
Upaństwowienie mediów
Partyjność (dziennikarze to oczy, uszy i usta partii) i klasowość
Ograniczenie wolności (lub jej brak – cenzura prewencyjna i represyjna).
Zasada instrumentalnego traktowania mediów – Ideowość (media mają kształtować poglądy
zgodne z obowiązującą ideologią)
5. Doktryna katolicka – jest szczególną odmianą doktryny odpowiedzialności społecznej.
Kościół nie akceptuje indywidualistyczno-liberalnej koncepcji prasy, widzi bowiem konflikt między
wolnością słowa i prasy w rozumieniu liberalnym a prawdą i normami moralnymi. Przestrzega, że
wolność słowa może być źle użyta – dla wzniecania nienawiści, szerzenia przemocy etc. Nie można
przyznawać równych praw fałszowi i prawdzie.
Obecna nauka Kościoła o mediach ukształtowała się po Soborze Watykańskim II. Mówi ona, że
człowiek ma naturalne prawo do rozpowszechniania swych poglądów, ale nie jest ono nieograniczo-
ne. Ogranicza je obowiązek przekazywania prawdy oraz zasady porządku moralnego. Media mają
służyć dobru wspólnemu, a władza ma chronić właściwą i słuszną wolność informacji.
Doktryna katolicka zawarta jest w stosownych dokumentach Kościoła o mediach (które studenci IE-
MiDu powinni poznać w ramach wykładu „Nauka Kościoła o mediach i dziennikarstwie”)
System prasowy
Zdaniem W. Sonczyka, nie ma normatywnej definicji pojęcia „system prasowy”. W potocznym ro-
zumieniu „prasa” – to ogół gazet, ukazujących się na jakimś terytorium. Rozumie się tu głównie media dru-
kowane. Prawne rozumienie słowa „prasa” wg prawa prasowego – patrz niżej, art. 7 ustawy nie ogra-
nicza się tylko do mediów drukowanych. „System” z kolei oznacza „zbiór wzajemnie powiązanych elemen-
tów; powiązania między elementami systemu tworzą jego strukturę”. A zatem „system prasowy” można
zdefiniować jako ogół instytucji uczestniczących w różny sposób w procesie komunikowania masowego
o charakterze periodycznym.
Na współczesny system prasowy w Polsce składają się dwa typy instytucji medialnych. Pierwszy to te, z
którymi odbiorcy mediów stykają się na co dzień: redakcje, wydawnictwa prasowe, nadawcy radiowi, tele-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin