Boskie Trio.pdf

(394 KB) Pobierz
Biblia ukazuje Boga w działaniu
ziemi, to co widzialne i to co niewidzialne,
czy to trony, czy panowania, czy
zwierzchności, czy to władze: wszystko
przez niego i ku niemu jest stworzone”
(Kol. 1,15-16).
„Na początku Bóg stworzył niebiosa
i ziemię” (Gen. 1,1).
Słowo Bóg w tym pierwszym
wersecie Biblii w oryginalnym języku
hebrajskim jest w liczbie mnogiej.
Świadczy o tym wyraźnie końcówka -
im. Język hebrajski miał trzy liczby:
Jednak gdyby słowo Bóg mieściło
w sobie tylko Ojca i Syna mielibyśmy
liczbę podwójną Eloach , a mamy
przecież liczbę mnogą Elohim . Dlatego
słusznym jest twierdzenie, że również
Duch Święty uczestniczył w stwo-
rzeniu. W języku hebrajskim wszystkie
litery były jednakowej wielkości. Nie
było małych i dużych, jak to jest
obecnie w języku polskim. Dlatego
niektórzy oddają słowo Duch z dużej
litery, utożsamiając go z osobą,
a niektórzy duch z małej, utożsamiając
ją z tchnieniem życia. W księdze Joba
możemy znaleźć interesujący komen-
tarz Elihu w kwestii stworzenia.
pojedynczą,
podwójną
oraz mnogą.
W liczbie pojedynczej Bóg to El.
W liczbie podwójnej dwaj bogowie to
Eloach. A w liczbie mnogiej, która
odnosi się do trzej osób lub więcej
Elohim. Dualis, czyli liczba podwójna
obecnie nie istnieje w języku polskim,
chociaż są pozostałości po niej.
Podam dwa przykłady. Słowo ręka jest
w liczbie pojedynczej. Słowo rękoma to
liczba podwójna i odnosi się do dwóch
rąk. Słowo rękami to liczba mnoga.
Tak samo można powiedzieć: oko,
oczyma, oczami.
„Duch Boży stworzył mnie, a tchnienie
wszechmocnego ożywiło mnie” (Job.
33,4).
To jest bezpośrednie nawiązanie do
tego, jak Bóg stworzył człowieka.
Gdy czytamy w pierwszym wersecie
słowo — Bóg, możemy pochopnie
myśleć, że jest tu mowa o jednej
osobie — o Bogu Ojcu. Dlatego
sięgnięcie do tego słowa w języku
hebrajskim może rozszerzyć nasze
zrozumienie. Nowy testament często
podaje, że to Syn Boży stworzył świat.
„I ukształtował Jahue Elohim człowieka
z prochu ziemi i tchnął w nozdrza jego
dech żyć (hebr. l. mn.) i stał się człowiek
duszą żyjącą” (Gen. 2,7).
Są tu wymienione dwie fazy
stworzenia:
1) Ukształtowanie ciała z pierwiastków
ziemi,
„On jest obrazem Boga niewidzialnego,
praprzyczyną (gr. prototokos  całego
stworzenia, ponieważ w nim zostało
stworzone wszystko w niebiosach i na
2) Ożywienie ciała tchnieniem wielu
1
854818832.050.png 854818832.061.png 854818832.072.png 854818832.083.png 854818832.001.png 854818832.002.png 854818832.003.png 854818832.004.png 854818832.005.png 854818832.006.png 854818832.007.png 854818832.008.png 854818832.009.png 854818832.010.png 854818832.011.png 854818832.012.png 854818832.013.png 854818832.014.png 854818832.015.png 854818832.016.png 854818832.017.png 854818832.018.png 854818832.019.png 854818832.020.png
 
żyjących ludzi.
w nich postępowali” (Efez. 2,5-10).
Bóg Ojciec jest inicjatorem stworzenia
i zbawienia, Syn Boży jest realizatorem
tego planu, a Duch Święty kontynua-
torem wszystkiego. Dwa akty:
stworzenia i ożywienia są wykorzy-
stane przez Boga w wizji danej
Ezechielowi (Ezech. 37,1-14). Najpierw
Ezechiel miał prorokować do
wyschłych kości, a później do
ożywczego tchnienia. Wskazuje to na
dzieło reformacji i ożywienia. Istota
Boga w Biblii jest objawiona
w działaniu na rzecz człowieka. Bóg
nie jest dogmatem , lecz Stwórcą
i Zbawcą (tzn. kimś aktywnym) , a te
określenia można odnieść zarówno do
Ojca, Syna, jak i Ducha Świętego.
Ostateczną konsekwencją Bożego
działania będzie Jego tron na
odnowionej ziemi i na zawsze
zniszczeni Jego przeciwnicy. Już
dzisiaj możemy uczestniczyć przez
wiarę w tych dobrach.
Bóg w Adamie stworzył cały rodzaj
ludzki, gdyż uczynił go początkiem
ludzkiej rasy. Dlatego w języku
hebrajskim jest napisane, że „tchnął
w nozdrza jego nie dech życia, ale
tchnienie wielu”. Elihu mógł odnieść
ten podwójny akt stworzenia Adama do
siebie mówiąc:
„Duch Boży stworzył mnie ”.
Mógł mieć on na myśli stworzenie
w Adamie, jak i w Chrystusie poprzez
Ducha (Kol. 1,15-16).
Duch Boży to trzecia istota Boga
uczestnicząca w stwarzaniu świata.
O Nim został powiedziane, że „ unosił
się nad powierzchnią wód”. Słowo
unosił się, po hebrajsku merachefet,
odnosi się do czynności, jaką wykonuje
kura siedząca na jajkach. Ona się
unosi tzn. wysiaduje je. Proces ten jest
bardziej skomplikowany niż wielu
przypuszcza. Duch Święty aktywnie
uczestniczył wraz z Ojcem i Synem
w stwarzaniu.
Pocieszyciel — Duch Święty
Jest wielu ludzi, którzy utożsamiają
Ducha Świętego z mocą Boga.
Chociaż temat jest kontrowersyjny,
podzielę się, dlaczego ja wierzę, że
Duch Święty jest Boską osobą. Jezus
przed swoją śmiercią podczas ostatniej
wieczerzy, jaką spędził ze swoimi
uczniami, mówił o Duchu Świętym
w szczególny i specyficzny sposób.
Zanim przytoczę Jego słowa zaznaczę
fakty, które podkreślają tę specyfikę.
Jezus podczas swojej działalności
wyganiał demony mocą Ducha
Świętego (Mar. 3,20-30). Tej samej
mocy udzielił swoim uczniom,
wysyłając ich w celu ogłaszania
Królestwa Bożego (Mt. 10,1). Pomimo
tego, gdy Jezus odchodził powiedział
następujące słowa:
To samo dotyczy zbawienia. Biblia
posługuje się identycznymi określe-
niami, aby zilustrować zbawienie
człowieka.
„I nas, będących martwymi przez występki,
współożywił z Chrystusem — łaską
zbawieni jesteście — i razem z nim
wskrzesił, i razem z nim posadził
w niebiosach w Namaszczonym Jezusie,
aby okazać w przyszłych wiekach
przewyższające bogactwo łaski Jego
przez łaskawość wobec nas, jaką okazał
wobec Namaszczonego Jezusa. Albowiem
łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i to
nie z was: Boży to dar; Nie z uczynków,
aby się kto nie chełpił. Jego bowiem
dziełem jesteśmy, stworzeni w Namasz-
czonym Jezusie do dobrych dzieł, które
Bóg wcześniej przygotował, abyśmy
2
854818832.021.png 854818832.022.png 854818832.023.png 854818832.024.png 854818832.025.png 854818832.026.png 854818832.027.png 854818832.028.png 854818832.029.png 854818832.030.png 854818832.031.png 854818832.032.png 854818832.033.png 854818832.034.png 854818832.035.png
„Lecz Ja wam mówię prawdę: Lepiej dla
was, żebym Ja odszedł. Bo jeśli nie
odejdę, Pocieszyciel do was nie
przyjdzie, jeśli zaś odejdę, poślę go do
was…” (Jn. 16,7).
To nie oznacza jednak, że Duch
Święty nie jest Boską osobą. Podobne
słowa powiedziano o Jezusie, że jest
on mocą:
„Natomiast dla powołanych — i Żydów,
i Greków, zwiastujemy Chrystusa, który
jest mocą Bożą i mądrością Bożą” (Rzym.
1,24).
Nasuwa się zasadnicze pytanie,
dlaczego Jezus po swoim martwych-
wstaniu musiał iść do nieba?
Przebywał jeszcze na ziemi
czterdzieści dni i musiał odejść! Skoro
moc Ducha Świętego była dostępna
uczniom, gdy Jezus był na ziemi przed
jego śmiercią krzyżową, dlaczego nie
mogłaby być dostępna po jego
zmartwychwstaniu? Wierzę, że
w pięćdziesiątym dniu Duch Święty,
jako osoba, zstąpił na ziemię i zaczął
kontynuować dzieło Jezusa. Jak to jest
w biegach sztafetowych, przejął on
pałeczkę z rąk Jezusa, aby
kontynuować jego dzieło. Wtedy też
uczniowie
Ci, którzy uważają Ducha Świętego
jako przejaw mocy Boga lub Chrystusa
nie dostrzegają, że pewne fragmenty
Biblii stają się dla nich przez to
niejasne. Podam jeden z przykładów:
„Gdyż ewangelia zwiastowana wam przez
nas, doszła was nie tylko w Słowie, lecz
także w mocy i w Duchu Świętym ,
i z wielką siłą przekonania; wszak wiecie,
jak wystąpiliśmy między wami przez
wzgląd na was. A wy staliście się
naśladowcami naszymi i Pana i przyję-
liście Słowo w wielkim uciśnieniu,
z radością Ducha Świętego, tak iż staliście
się wzorem dla wszystkich wierzących
w Macedonii i Achai” (1 Tes. 1,5-7).
otrzymali
moc
Ducha
zgodnie z obietnicą Chrystusa:
„ale weźmiecie moc Ducha Świętego,
kiedy zstąpi na was, i będziecie mi
świadkami w Jerozolimie i w całej Judei,
i Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dz. 2,8).
Skoro Duch Święty jest mocą, to po co
apostoł Paweł napisał dwa razy to
samo? Taka mowa byłaby przysłowio-
wym „masłem maślanym”.
Uczniowie czekali dziesięć dni na
zstąpienie Ducha Świętego zanim
otrzymali jego moc. Gdyby Duch
Święty był mocą Bożą czy mocą
Jezusa te słowa nie miałyby sensu.
Duch Święty został posłany przez Ojca
i Syna, tak samo jak wcześniej Syn
Boży został posłany przez Boga Ojca
i Ducha Świętego (Izaj. 48,16-17;
61,1). Syn Boży na ziemi uwielbił imię
Ojca, a teraz przyszedł czas, aby
uwielbić imię Syna. Tego dokonał
właśnie Duch Święty. Czasami w Biblii
Duch Święty jest utożsamiany z mocą
np.:
Studiując Słowo Boże trudno
zaprzeczyć atrybutom osobowości
Ducha Świętego, więc przypisuje się
rzekomej mocy Bożej atrybuty
osobowe Ojca i Syna. Nie jest to
właściwy sposób wyjaśniania tekstów
Biblii, gdyż Jezus mówiąc o Duchu
Świętym podkreślał osobowy
charakter tej istoty, która chociaż nie
przyjęła ciała ludzkiego, jak Syn Boży,
ale przecież posiada atrybuty
świadczące o jej osobowości, jak
intelekt, uczucia i wolę.
„A oto ja zsyłam na was obietnicę mojego
Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż
zostaniecie przyobleczeni mocą z wyso-
kości ” (Łuk. 24,49).
„A On , gdy przyjdzie, przekona świat
o grzechu i o sprawiedliwości, i o sądzie;
o grzechu, gdyż nie uwierzyli we mnie;
O sprawiedliwości, gdyż odchodzę do
3
854818832.036.png 854818832.037.png 854818832.038.png 854818832.039.png 854818832.040.png 854818832.041.png 854818832.042.png 854818832.043.png 854818832.044.png 854818832.045.png 854818832.046.png 854818832.047.png 854818832.048.png 854818832.049.png 854818832.051.png
Ojca i już mnie nie ujrzycie; O sądzie zaś,
gdyż książę tego świata został osądzony.
Mam wam jeszcze wiele do powiedzenia,
ale teraz znieść nie możecie;
w niebie Syna Bożego, gdy był on na
ziemi, tam samo jest i z Duchem
Świętym, zajął on miejsce Chrystusa
(Izaj. 6,1-8 BG).
Lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy,
wprowadzi was we wszelką prawdę, bo nie
sam od siebie mówić będzie, lecz
cokolwiek usłyszy, mówić będzie, i to, co
ma przyjść wam oznajmi. A On mnie
uwielbi, gdyż z mego weźmie i wam
oznajmi” (Jn. 16,8-14).
Pozycja a natura Bóstwa
Jezus w wieczerniku przekazał swoim
uczniom jeszcze jedną ważną prawdę,
gdy umył nogi swoim uczniom:
„Czy wiecie, co wam uczyniłem? Wy
nazywacie mnie Nauczycielem i Panem,
i słusznie mówicie, bo jestem nim. Jeśli
tedy Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem nogi
wasze, i wy winniście sobie nawzajem
umywać nogi. Albowiem dałem wam
przykład, byście i wy czynili, jak Ja wam
uczyniłem. Zaprawdę, zaprawdę powia-
dam wam: Sługa nie jest większy od pana
swego ani poseł nie jest większy od tego,
który go posłał. Jeśli to wiecie,
błogosławieni jesteście, gdy zgodnie z tym
postępować będziecie” (Jn. 13,12-17).
Jezus w tym fragmencie Pocieszyciela
(gr. parakletos) trzy razy określa
zaimkiem osobowym On. Słowo
greckie parakletos w Nowym
Testamencie jest wspomniane (oprócz
tekstów odnoszących się do Ducha w
Jn. 14,16.26; 15,26, 16,7) jeszcze raz
w 1 Jn. 2,1 w odniesieniu do
Chrystusa. Skoro nie oznacza to
osobowości to można fałszywie
wnioskować, że Jezus też tej
osobowości nie posiada.
W Królestwie Bożym wielkość
mierzona jest w bezinteresownej
służbie na rzecz słabszych, a nie
w pozycji, jaką się zajmuje. Jezus,
pomimo, że nie zapierał się swojej
pozycji Pana i Nauczyciela wobec
uczniów ukazał wobec nich swoje
uniżenie, jako przykład dla nas. Tak
samo Syn nie jest niższy niż Ojciec
dlatego, że zstąpił na ziemię jako
człowiek i nie zajmuje już pierwotnej
pozycji, jaką posiadał w niebie (Fil. 2,5-
11; Jn. 17,5; Obj. 4,9-11; 5,12-14).
Biblia ukazuje w niebie jedynie tron
Ojca, na którym zasiada dzisiaj razem
z Synem (Obj. 4,10; 3,21). Niektórzy
podnoszą kwestię, że Duch Święty nie
ma swojego tronu w niebie.
„Zasiadanie na tronie” nie oznacza
samej pozycji siedzenia, jak np.
jakiegoś ptaka na dachu. Siedzenie na
tronie jest ludzką ilustracją panowania
i kontroli, czyli posiadania absolutnej
władzy we wszechświecie. Bóg Ojciec
panuje w niebie i na ziemi w równym
stopniu poprzez Syna jak i Ducha
Świętego. Należy zwrócić uwagę na to,
że Apokalipsa ukazuje Ojca i Syna
w niebie, a przecież Duch jest już
wtedy na ziemi, dzięki właśnie Niemu
Jan ma widzenie (Obj. 2,7.11.17.29;
3,6.13. 22).
Jest On obecnie pośrednikiem między
Bogiem a ludźmi jako Syn Człowieczy.
To samo dotyczy Ducha Świętego.
Dzieło Ojca, Syna i Ducha Świętego
jest dziełem służby na rzecz
stworzenia, zbawienia i odrodzenia
ludzkości. Dlatego, pomimo, że Syn
zrzeknie się pozycji, którą zajmuje
obecnie na tronie Ojca (1 Kor. 15,27-
28), mimo tego jego królestwo nie
będzie miało końca (Dan. 7,14).
Duch Święty zstąpił na ziemię podczas
pięćdziesiątnicy 30 r. n.e., a Apoka-
lipsa ukazuje Janowi wydarzenia
właśnie po tym czasie (ok. 95 r. n.e.).
Tak jak nie jest słuszne szukać
4
854818832.052.png 854818832.053.png 854818832.054.png 854818832.055.png 854818832.056.png 854818832.057.png 854818832.058.png 854818832.059.png 854818832.060.png 854818832.062.png 854818832.063.png 854818832.064.png 854818832.065.png 854818832.066.png 854818832.067.png
Można być ochrzczonym tylko w imię
Jezusa i nie dostąpić „obietnicy Ojca”
(Dz. 8,13-25). O pozyskanych dla
Chrystusa Samarytanach zostało
napisane w Dz. 8,16:
nie utracił mocy” (1 Kor. 1,12-17).
Być ochrzczonym w czyjeś imię
oznacza stać się czyjąś własnością.
Można być ochrzczonym w Chrystusa
i nie być częścią Jego ciała i Jego
Królestwa Łaski. Również tacy
indywidualiści byli w Koryncie. Mówili
oni, że są Chrystusowi i nie uważali, że
Chrystus przekazuje swoją wolę za
pośrednictwem Ducha Świętego przez
apostołów. Do tego nawiązał apostoł
Paweł w 12. rozdziale tego właśnie
listu. Napisał tam między innymi:
„Na nikogo bowiem z nich nie był jeszcze
zstąpił, bo byli tylko ochrzczeni w imię
Pana Jezusa ”.
Tak jest i obecnie z tymi, którzy nie
rozumieją Boskiego planu ukazującego
Bożą miłość do człowieka w działaniu
Boskiego Trio. Podkreślają oni chrzest
w imię Jezusa nie rozumiejąc
jednocześnie chrztu Jezusa, który
zapowiadał
„Albowiem jak ciało jest jedno, a członków
ma wiele, ale wszystkie członki ciała,
chociaż jest ich wiele, tworzą jedno ciało,
tak i Chrystus; bo w jednym Duchu
wszyscy zostaliśmy zanurzeni w jedno
ciało – czy to Żydzi, czy Grecy, czy to
niewolnicy, czy wolni, i wszyscy zostaliśmy
napojeni jednym Duchem. Albowiem
i ciało nie jest jednym członkiem, ale
wieloma. Wy zaś jesteście ciałem
Chrystusowym, a z osobna członkami”
(1 Kor. 12,12-14.27).
Jan
Zanurzyciel
w słowach:
„Ja was zanurzam w wodzie na znak
zmiany myślenia, ale Ten, który po mnie
idzie, jest mocniejszy niż ja; jemu nie
jestem godzien i sandałów nosić; On was
zanurzać będzie w Duchu Świętym
i w ogniu. W ręku jego jest wiejadło, aby
oczyścić klepisko swoje, i zbierze pszenicę
swoją do spichlerza, lecz plewy spali
w ogniu nieugaszonym” (Mt. 3,11-12).
Pomiędzy Samarytanami a Żydami był
antagonizm od czasów budowy
świątyni Jahwe po niewoli babilońskiej
(Ezdr. 4,4). Pośród tych, którzy przyjęli
Jezusa, jako obiecanego Chrystusa nie
powinno być już podziału na
chrześcijan — Samarytan, chrześcijan
— Żydów i chrześcijan pochodzących
z pogaństwa. Chrzest Jezusa w Duchu
Świętym jednoczy wszystkich, którzy
stali się własnością Ojca i Syna
w Duchu Świętym (Jn. 14,16-26).
Chrzest w czyjeś imię oznacza stanie
się czyjąś własnością (1 Kor. 1,12-15).
Gdy Koryntianie dzielili się w zborze
w zależności, kto ich ochrzcił na
Pawłowych, Apollosowych, Kefa-
sowych czy Chrystusowych otrzymali
od apostoła Pawła napomnienie.
Przeczytali w 1 liście do Koryntian
słowa:
„Czy rozdzielony jest Chrystus? Czy Paweł
za was został ukrzyżowany albo w imię
Pawła zostaliście ochrzczeni? Dziękuję
Bogu, że nikogo z was nie ochrzciłem
prócz Kryspa i Gajusa, aby ktoś nie
powiedział, że jesteście w imię moje
ochrzczeni. Ochrzciłem też i dom Stefana;
poza tym nie wiem, czy kogo innego
ochrzciłem. Nie posłał mnie bowiem
Chrystus, abym chrzcił, lecz abym
zwiastował dobrą nowinę, i to nie
w mądrości nowy, aby krzyż Chrystusowy
www.piotr-kotarba-kaczor.net
Piotr Kotarba-Kaczor
5
854818832.068.png 854818832.069.png 854818832.070.png 854818832.071.png 854818832.073.png 854818832.074.png 854818832.075.png 854818832.076.png 854818832.077.png 854818832.078.png 854818832.079.png 854818832.080.png 854818832.081.png 854818832.082.png 854818832.084.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin