8. Zasady wydawania opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.doc

(38 KB) Pobierz
Zasady wydawania opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne

8. Zasady wydawania opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne

 

OPINIA – ma dla szkoły wartość opiniotwórczą. Poradnia po przeprowadzeniu badań opiniuję jakąś sprawę, natomiast ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły lub rada pedagogiczna. Opinia poradni może być wzięta pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, ale nie musi. Opinie wydaje się na wniosek rodziców/opiekuna prawnego, rodzic składa opinię w szkole lub wysyła ją tam poradnia.

Poradnia wydaje opinie w sprawach:

o       Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej i odroczenia obowiązku szkolnego;

o       Pozostawienia ucznia klasy 1-3 na drugi rok w tej samej klasie;

o       Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;

o       Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

o       Zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego;

o       Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;

o       Przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;

o       Przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia;

o       Przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;

o       Innych sprawach określonych w odrębnych przepisach.

Opinia poradni zawiera:

o       Oznaczenie poradni wydającej opinię;

o       Imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy;

o       Stanowisko poradni w danej sprawie oraz jego uzasadnienie;

o       Wskazanie odpowiedniej formy pomocy, szczególnie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzasadnienie wskazanej formy pomocy.

Opinię podpisuje dyrektor poradni.

 

ORZECZENIE dokument zawierający w sprawie dziecka decyzję zespołu orzekającego*, rodzi konkretne skutki prawne i konsekwencje finansowe. Orzeczenie ma wartość decyzyjną, wykonanie tej decyzji jest dla dyrektora szkoły obowiązkowe. Orzeczenia wydają tylko poradnie publiczne na wniosek rodziców (wniosek + dokumentacja medyczna, psychologiczna), wydawane na rok/etap szkolny/bezterminowo. Od orzeczenia przysługuje odwołanie.

* Zespół orzekający – przewodniczący (dyrektor lub jego zastępca), psycholog, pedagog, lekarz, logopeda, specjaliści z innych dziedzin. Każdy przygotowuje cząstkową diagnozę.

Zespoły orzekające wydają orzeczenia w sprawach:

o       potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim;

o       potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły (o orzeczenie można wystąpić po 21 dniach nieobecności w szkole);

o       potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Trzy wyjątki (orzekają poradnie specjalistyczne):

o       Dzieci niewidome i niedowidzące;

o       Dzieci niesłyszące i niedosłyszące;

o       Dzieci autystyczne.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin