Scenariusz33.doc

(41 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 33

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 33

 

TEMAT: Potrafię już liczyć

ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.

 

1.Na dzień dobry!

§         „Przekazywanie …………..”-  zabawa integrująca zespół

CEL:  rozwijanie przynależności do grupy, rozwijanie twórczego myślenia

JAK? dzieci siedzą w kręgu  i podają sobie „na niby” piękną różę, starają się by nie upadła na podłogę , ma ostre kolce i jest bardzo delikatna, następnie podajemy „ na niby” gorący ziemniak z ogniska – dzieci naśladują wymyślone sytuacje

 

§         Jestem tu!.. – zabawa integrująca

CEL:  imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy

JAK? Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika , następnie rolę przejmuje kolejne  dziecko i zwraca się do sąsiada, piosenka nr 5 cz.I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu!    /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko

Jestem tu! Jestem tu                       /Dziecko odpowiada:

 

Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana

Cieszymy się ,że jesteś tu, jesteś tu , jesteś tu...

Cieszymy się , aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!

 

2.„Prawa ręka

§         Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem

CEL:  doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Śpiewamy  piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Stary Abraham  miał siedmiu synów ,               / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą

Siedmiu  synów miał stary Abraham

A oni siedli i nic nie jedli...

tylko śpiewali sobie tak!...

prawa ręka!

 

Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka…, lewa ręka itd.

Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają,  śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.

 

 

 

3.„Ile? Tyle?

§         „ Potrafię już liczyć” – zabawa tematyczna

CEL: kształtowanie umiejętności liczenia, rozszerzanie zakresu liczenia i ustalanie , ile jest policzonych obiektów

JAK? nauczyciel dzieli dzieci na 7  grup( dzieci Abrahama), opowiada bajkę – zadania do wykonania, za poprawnie wykonane zadanie dostają punkty

 

Stary Abraham miał zadania dla swoich synów , ponieważ chciał sprawdzić czy już są gotowi podjąć naukę w szkole( każda grupa dzieci to jeden syn )

1)     należy złapać najdłuższego węża ( dzieci budują z zastępników), na sygnał kończą pracę , potem przeliczają i ustalają końcowy wynik np. nasz wąż ma 14 klocków, wygrywa ten „ syn” który ma najdłuższego węża

2)     należy podzielić tego węża na części: np. po 5 klocków w każdym

3)     z węża ułożyć kwadrat

4)     ułożyć wszystkie elementy z węża w pary i policzyć ile jest par

 

Abraham był bardzo zadowolony ze swoich synów, bo tak jak wy pięknie pracowali, ale miał dla nich jeszcze jedno zadanie

·                           Potrafię liczyć do tyłu”- zabawa logiczna

CEL:              rozszerzenie zakresu liczenia, liczenie do przodu i do tyłu, liczenie po dziesięć, doliczanie i odliczanie

JAK? Nauczyciel opowiada dalszą część bajki

Abraham był czarodziejem i chciał mieć największego węża na całym świecie, dlatego poprosił synów ,aby zbudowali dla niego największego węża. On za pomocą czarów ożywi węża i będzie bardzo szczęśliwy.

1)     dzieci układają  jednego wspólnego węża z elementów z poprzedniej zabawy, ustawiają liczmany po 10

2)     przeliczają i ustalają końcową liczbę

3)     przeliczają do tyłu i do przodu pełnymi dziesiątkami

4)     dokładają  brakujące elementy do 10

  4.„Ważny wyraz” – imiona dzieci Abrahama: Tomek, Karol, Marek, Jakub, Paweł, Zenek,

      Patryk

CEL:  całościowe odpoznawanie wyrazu, analiza głoskowa wyrazu, ćwiczenie oddechowe z równoczesnym wypowiadaniem samogłosek w imionach

np. T-oooo- m-eeee-k

JAK? nauczyciel pokazuje napisy  (imiona dzieci) , wspólnie głoskują ( lub samodzielnie), przeliczają głoski , wyodrębniają głoski  na początku i na końcu wyrazu

 

 

5. Ćwiczenia grafomotoryczne-

CEL: doskonalenie motoryki małej,  rozwijanie koncentracji i uwagi,

JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę  nr II-9, stara się wykonać zadanie poprawnie

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

POMOCE:

1. Piosenki, napisy, liczmany

4. Liczby : 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, karty pracy

 

 

Tomek   Karol 

 

Marek     Jakub

 

Paweł     Zenek

 

Patryk

 

10       20     30

 

40       50      60 

 

70      80

 

90     100

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin