Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 33
TEMAT: Potrafię już liczyć
ZAGADNIENIE: Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.
1.Na dzień dobry!
§ „Przekazywanie …………..”- zabawa integrująca zespół
CEL: rozwijanie przynależności do grupy, rozwijanie twórczego myślenia
JAK? dzieci siedzą w kręgu i podają sobie „na niby” piękną różę, starają się by nie upadła na podłogę , ma ostre kolce i jest bardzo delikatna, następnie podajemy „ na niby” gorący ziemniak z ogniska – dzieci naśladują wymyślone sytuacje
§ „ Jestem tu!.. – zabawa integrująca
CEL: imienne przywitanie wszystkich uczestników zabawy
JAK? Osoba prowadząca zabawę zwraca się do każdego uczestnika , następnie rolę przejmuje kolejne dziecko i zwraca się do sąsiada, piosenka nr 5 cz.I „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz
Powiedz...(np. Aniu) – jestem tu! /zabawę rozpoczyna prowadzący wywołując dziecko
Jestem tu! Jestem tu /Dziecko odpowiada:
Wszyscy odpowiadają , klaszczą w ręce lub uderzają o kolana
Cieszymy się ,że jesteś tu, jesteś tu , jesteś tu...
Cieszymy się , aż brak nam tchu, że jesteś z nami tu!
2.„Prawa ręka
§ „ Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Śpiewamy piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Stary Abraham miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał stary Abraham
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka!
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka…, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
3.„Ile? Tyle?
§ „ Potrafię już liczyć” – zabawa tematyczna
CEL: kształtowanie umiejętności liczenia, rozszerzanie zakresu liczenia i ustalanie , ile jest policzonych obiektów
JAK? nauczyciel dzieli dzieci na 7 grup( dzieci Abrahama), opowiada bajkę – zadania do wykonania, za poprawnie wykonane zadanie dostają punkty
Stary Abraham miał zadania dla swoich synów , ponieważ chciał sprawdzić czy już są gotowi podjąć naukę w szkole( każda grupa dzieci to jeden syn )
1) należy złapać najdłuższego węża ( dzieci budują z zastępników), na sygnał kończą pracę , potem przeliczają i ustalają końcowy wynik np. nasz wąż ma 14 klocków, wygrywa ten „ syn” który ma najdłuższego węża
2) należy podzielić tego węża na części: np. po 5 klocków w każdym
3) z węża ułożyć kwadrat
4) ułożyć wszystkie elementy z węża w pary i policzyć ile jest par
Abraham był bardzo zadowolony ze swoich synów, bo tak jak wy pięknie pracowali, ale miał dla nich jeszcze jedno zadanie
· „ Potrafię liczyć do tyłu”- zabawa logiczna
CEL: rozszerzenie zakresu liczenia, liczenie do przodu i do tyłu, liczenie po dziesięć, doliczanie i odliczanie
JAK? Nauczyciel opowiada dalszą część bajki
Abraham był czarodziejem i chciał mieć największego węża na całym świecie, dlatego poprosił synów ,aby zbudowali dla niego największego węża. On za pomocą czarów ożywi węża i będzie bardzo szczęśliwy.
1) dzieci układają jednego wspólnego węża z elementów z poprzedniej zabawy, ustawiają liczmany po 10
2) przeliczają i ustalają końcową liczbę
3) przeliczają do tyłu i do przodu pełnymi dziesiątkami
4) dokładają brakujące elementy do 10
4.„Ważny wyraz” – imiona dzieci Abrahama: Tomek, Karol, Marek, Jakub, Paweł, Zenek,
Patryk
CEL: całościowe odpoznawanie wyrazu, analiza głoskowa wyrazu, ćwiczenie oddechowe z równoczesnym wypowiadaniem samogłosek w imionach
np. T-oooo- m-eeee-k
JAK? nauczyciel pokazuje napisy (imiona dzieci) , wspólnie głoskują ( lub samodzielnie), przeliczają głoski , wyodrębniają głoski na początku i na końcu wyrazu
5. Ćwiczenia grafomotoryczne-
CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi,
JAK? każde dziecko otrzymuje kartkę nr II-9, stara się wykonać zadanie poprawnie
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. Piosenki, napisy, liczmany
4. Liczby : 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, karty pracy
Tomek Karol
Marek Jakub
Paweł Zenek
10 20 30
40 50 60
70 80
90 100
3
Lolinda