Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 32
TEMAT: Lubimy doświadczenia
ZAGADNIENIE: Przyczyna i skutek. Przewidywanie następstw.
1.”Na dzień dobry!
§ „ ZOOM” – zabawa integracyjna
CEL: wprowadzenie miłego radosnego nastroju, wyzwolenie grupowej energii
JAK? siedzimy w kręgu na krzesełkach i wypowiadamy magiczne słowo „ZOOM” , wyciągając do przodu prawą rękę i pokazując kciuk, powtórzenie zabawy w drugą stronę z lewą ręką, zabawę można powtórzyć 2-3 razy za każdym razem zmieniając tempo ruchu i wypowiedzi
§ Moje śpiewne imię!”- zabawa słowna:
CEL: wypowiadanie swojego imienia śpiewnie na wymyśloną melodię, dzieci starają się przeciągać samogłoski
JAK? Dzieci kolejno wypowiadają swoje imię np. Je-stem Ka-ro-li-na
2.„Prawa ręka
§ „ Stary Abraham ...” zabawa ruchowa ze śpiewem
CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Śpiewamy piosenkę nr 51 cz. II. „ W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz
Stary Abraham miał siedmiu synów , / śpiewamy , tworząc krąg z osobą prowadzącą
Siedmiu synów miał Stary Abraham
A oni siedli i nic nie jedli...
tylko śpiewali sobie tak!...
prawa ręka
Prowadzący wymienia nazwę jakiejś części ciała i rytmicznie nią potrząsa – demonstruje zabawę- np. – prawa ręka, lewa ręka itd.
Uczestnicy zabawy powtarzają : „prawa ręka” – rytmicznie nią potrząsają, śpiewają piosenkę . Przy każdym następnym powtórzeniu wymieniają kolejno wcześniej wskazane części ciała, aż „ dojdą” do aktualnej, którą będą powtarzać w trakcie śpiewania.
3.„Ile? Tyle”
§ „Lubimy doświadczenia”- zabawa w eksperymentowanie
CEL: łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw, ustalanie , które zmiany są , a które nie są odwracalne
JAK?
1) przy I stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczki dla każdego dziecka, dzieci kosztują wodę , określają jej smak, zapach, kolor; następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól , ( cukier)wspólnie obserwujemy rozpuszczanie się soli w wodzie , kosztujemy , określamy smak, zapach, kolor,
- wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła
- dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.
§ „Czy coś się zmieni?”- zabawa dydaktyczna
CEL: kształtowanie rozumienia przyczynowo- skutkowego, przewidywanie następstw
1) przygotowujemy worek z różnymi przedmiotami, dzieci losowo wybierają przedmioty i określają jego cechy, podają propozycje zmian np. plastikowa łyżeczka złamana - można ją skleić , ale nie będzie już taka sama , gąbka – można ją zgniatać a ona ciągle jest bez zmian ( taka sama) itp
2) wspólnie ustalamy, że niektóre przedmioty czy zjawiska nie mogą powrócić do stanu poprzedniego i należy pamiętać o tych zmianach, by ustrzec się przed nieprzyjemnym doświadczeniem np. gorącą wodą można się oparzyć itp.
4 „Ważny wyraz” – bajka logopedyczna
CEL: rozwijanie zdolności słuchowych i narządów mowy, naśladowanie dźwięków i ruchów
JAK? Prowadzący umawia się z dziećmi, że na określone wyrazy będą pokazywać i wykonywać określone czynności
iść – chodzą w miejscu
dmuchać – dmuchają
gwizdać – gwiżdżą
głośny- tupią nogami
podskakiwać- podskakują w miejscu
serce- uderzają się piąstkami w klatkę piersiową
biec- biegną w miejscu
Pewnego razu dwójka dzieci SZŁA ( dzieci chodzą w miejscu) do przedszkola. Wiatr bardzo mocno DMUCHAŁ( dmuchają) , więc dzieci zaczęły IŚĆ ( idą w miejscu) szybciej. Wiatr ZDMUCHIWAŁ ( dmuchają ) wszystko co napotkał po drodze i GWIZDAŁ (gwiżdżą) w koronach drzew. Nagle rozległ się GŁOŚNY ( tupią nogami) dźwięk i dzieci PODSKOCZYŁY (podskakują w miejscu) ze strachu i przytuliły się do siebie. SERCE
( uderzają się m piąstkami w klatkę piersiową) zaczęło im bić szybciej , aż w końcu puściły się BIEGIEM ( biegną w miejscu) bezpiecznie dotarły do przedszkola.
„ 250 pięciominutowych zabaw” Tom I - Jackie Silberg
5. Ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: rozwijanie sprawności dłoni i palców
JAK? każde dziecko otrzymuje kartę nr II-8, rysuje najpierw wg objaśnień nauczyciela, potem tworzy samodzielnie
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. piosenka
2. łyżeczki
3. pojemniki z wodą , sól, cukier
4. kawałki papieru
2
Lolinda