Konwencja Chicagowska - Załącznik nr 13 - Badanie wypadków i incydentów statków powietrznych.pdf

(629 KB) Pobierz
Opublikowane przez Organizację międzynarodowego lotnictwa cywilnego w oddzielnych wydaniach w językach: rosyjskim, angielskim, arabskim, chińskim, hiszpańskim i francuskim
MIĘDZYNARODOWE NORMY ORAZ ZALECONE METODY
I ZASADY POSTĘPOWANIA
Załącznik 13
do Konwencji o międzynarodowym
lotnictwie cywilnym
Badanie wypadków i incydentów
statków powietrznych
Niniejsze wydanie zawiera wszystkie poprawki
przyjęte przez Radę do 27 lutego 2001 roku,
i od 1 listopada 2001 roku zastępuje wszystkie
wcześniejsze wydania Załącznika 13.
Wiadomości o zastosowaniu norm i zaleconych
metod i zasad postępowania zawarte są
w Rozdziale 2 i w Przedmowie.
Wydanie dziewiąte
Czerwiec 2001 roku
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
ZMIANY
Zawiadomienia o wprowadzeniu zmian regularnie podawane są w Dzienniku ICAO i w comiesięcznym
uzupełnieniu do Katalogu wydawnictw i środków audiowizualnych ICAO, które zaleca się wykorzystywać
w celach informacyjnych. Poniżej umieszczono tabelę do rejestracji zmian.
REJESTRACJA ZMIAN I KOREKT
ZMIANY
KOREKTY
Nr
Data,
od kiedy
Data
Kto
Nr
Data
Data
Kto
obowiązuje wprowadze-
nia
wprowadził
wydania
wprowadze-
nia
wprowadził
1 - 12
Wprowadzone do niniejszego wydania
2
421130125.001.png 421130125.002.png
SPIS TREŚCI
Strona:
PRZEDMOWA…………………………………………………………………………………………………….
5
ROZDZIAŁ 1. Definicje (określenia)..................................................................................................................
13
ROZDZIAŁ 2. Zastosowanie................................................................................................................................
16
ROZDZIAŁ 3. Postanowienia ogólne............................................................................................................... ..
17
Cel badania wypadku…………………………………………………………………………………………..
17
Zachowanie dowodów rzeczowych, ochrona i usunięcie szczątków statku powietrznego……………………
17
Postanowienia ogólne…………………………………………………………………………………………..
17
Prośba ze strony Państwa Rejestracji, Użytkownika, Konstruktora lub Państwa Producenta…………………
17
Zwolnienie spod ochrony………………………………………………………………………………………
17
ROZDZIAŁ 4. Zawiadamianie…………………………………………………………………………………
18
Wypadki lub poważne incydenty statków powietrznych Państwa Członkowskiego na terytorium innego Pań-
stwa Członkowskiego………………………………………………………………………………………
18
Odpowiedzialność Państwa miejsca zdarzenia………………………………………………………………...
18
Adresaci zawiadomienia…………………………………………………………………………………….....
18
Forma i treść…………………………………………………………………………………………………...
18
Język……………………………………………………………………………………………………………
19
Informacja uzupełniająca………………………………………………………………………………………
19
Odpowiedzialność Państwa Rejestracji, Państwa Operatora, Państwa Konstruktora
i Państwa Producenta…………………………………………………………………………………………..
19
Informacja. Uczestnictwo………………………………………………………………………………………
19
Wypadki lub poważne incydenty na terytorium Państwa Rejestracji, które nie jest Państwem Członkow-
skim lub na terytorium jakiegokolwiek innego Państwa…………………………………………....
20
Odpowiedzialność Państwa Rejestracji………………………………………………………………………...
20
Adresaci zawiadomienia......................................................................................................................................
20
Odpowiedzialność Państwa Operatora, Państwa Konstruktora i Państwa Producenta ……………………......
20
Informacja. Uczestnictwo ……………………………………………………………………………………...
20
ROZDZIAŁ 5. Badanie …………………………………………………………………………………………
22
Odpowiedzialność za organizację i prowadzenie badania…………………………………………………….
22
Wypadki i poważne incydenty statków powietrznych na terytorium Państwa Członkowskiego…….
22
Państwo miejsca zdarzenia……………………………………………………………………………………
22
Wypadki lub poważne incydenty na terytorium Państwa niebędącego Państwem Członkowskim…
22
Państwo Rejestracji…………………………………………………………………………………………...
22
Wypadki lub poważne incydenty poza terytorium jakiegokolwiek Państwa.
Państwo Rejestracji…………………………………………………………………………………………...
22
Organizacja i prowadzenie badania…………………………………………………………………………...
23
Postanowienia ogólne…………………………………………………………………………………………
23
Wyznaczenie Przewodniczącego Zespołu do prowadzenia badania…………………………………………
23
Przewodniczący Zespołu do prowadzenia badania. Dostęp i kontrola………………………………………
23
Rejestratory pokładowe. Wypadki i poważne incydenty …………………………………………….
23
Autopsja…………………………………………………………………………………………………….…
24
Badania medyczne…………………………………………………………………………………………….
24
Koordynacja działań. Organa sądowe………………………………………………………………………...
24
Informowanie organów ochrony lotnictwa…………………………………………………………………....
24
Nie ujawnianie dokumentacji badania…………………………………………………………………
25
Wznowienie badania……………………………………………………………………
25
Odpowiedzialność każdego innego państwa………………………………………………………………….
25
Informacja. Wypadki i incydenty …………………………………………………………………….
25
Odpowiedzialność Państwa Rejestracji i Państwa Operatora………………………………………………....
26
Rejestratory pokładowe. Wypadki i poważne incydenty …………….………………………………
26
Informacja o organizacjach…………………………………………………………………..………………..
26
Uczestnictwo w badaniu………………………………………………………………………………………
Uczestnictwo Państwa Rejestracji, Państwa Operatora, Państwa Konstruktora
i Państwa Producenta………………………………………………………………………………………….
26
26
3
Odpowiedzialność państwa prowadzącego badanie………………………………………………………......
23
Prawa…………………………………………………………………………………………………………
26
Obowiązki…………………………………………………………………………………………………….
27
Uczestnictwo innych Państw…………………………………………………………………………………
27
Prawa…………………………………………………………………………………………………………
27
Udzielanie uprawnień akredytowanym przedstawicielom…………………………………………………...
27
Doradcy……………………………………………………………………………………………………….
27
Uczestnictwo …………………………………………………………………………………………………
27
Obowiązki…………………………………………………………………………………………………….
28
Uczestnictwo Państw, których obywatele ponieśli śmierć lub doznali poważnych obrażeń ciała…………...
28
Prawo i stosowanie prawa……………………………………………………………………………………
28
ROZDZIAŁ 6. Raport Końcowy ……………………………………………………………………………...
30
Odpowiedzialność każdego Państwa…………………………………………………………………………
30
Podawanie informacji do publicznej wiadomości. Zgoda……………………………………………………
30
Odpowiedzialność Państwa prowadzącego badanie………………………………………………………….
30
Konsultacja…………………………………………………………………………………………………...
30
Państwa Odbiorcy Raportu…………………………………………………………………………………...
31
Podanie do publicznej wiadomości Raportu Końcowego……………………………………………………
31
Zalecenia profilaktyczne……………………………………………………………………………………...
31
Odpowiedzialność Państwa otrzymującego zalecenia profilaktyczne……………………………………….
32
Działania dotyczące zaleceń profilaktycznych……………………………………………………………….
32
ROZDZIAŁ 7. Sprawozdawczość ADREP …………………………………………………………………….
33
Raport Wstępny………………………………………………………………………………………………
33
Odpowiedzialność Państwa prowadzącego badanie………………………………………………………….
33
Wypadki statków powietrznych o masie większej niż 2250 kg……………………………………………...
33
Wypadki statków powietrznych o masie równej lub mniejszej niż 2250 kg…………………………………
33
Język………………………………………………………………………………………………………….
34
Przesyłanie……………………………………………………………………………………………………
34
Raport informacyjny o wypadku / incydencie …………………………………………………….
34
Odpowiedzialność Państwa prowadzącego badanie………………………………………………………….
34
Wypadki statków powietrznych o masie większej niż 2250 kg……………………………………………...
34
Informacja uzupełniająca……………………………………………………………………………………..
34
Incydenty statków powietrznych o masie większej niż 5700 kg……………………………………
34
ROZDZIAŁ 8. Zapobieganie wypadkom …………………………………………………………..
35
Systemy zgłaszania danych o incydentach ……………………………………………………….
35
Systemy baz danych………………………………………………………………………………………….
35
Analiza danych. Działania zapobiegawcze…………………………………………………………………..
35
Wymiana informacji związanej z bezpieczeństwem lotów…………………………………………………..
36
DODATEK. Wzór Raportu Końcowego…………………………………………………………...……………
37
ZAŁĄCZNIKI …………………………………………………………………………………………………..
41
ZAŁĄCZNIK A. Prawa i obowiązki Państwa Operatora w odniesieniu do wypadków i incydentów zaistniałych
na statkach powietrznych dzierżawionych, frachtowych lub wymiennych………………………
41
ZAŁĄCZNIK B. Schemat powiadamiania i przedstawiania raportów……………………………………………
42
ZAŁĄCZNIK C. Lista przykładowych poważnych incydentów …………………………………...
44
ZAŁĄCZNIK D. Wskazówki dotyczące odczytywania i analizy zapisów rejestratorów pokładowych…
45
ZAŁĄCZNIK E. Wytyczne prawne z zakresu ochrony informacji zawartych w systemach zbierania i przetwa-
rzania danych z zakresu bezpieczeństwa…………………………………………………………………………..
47
4
PRZEDMOWA
Rys historyczny
Normy oraz zalecone metody i zasady postępowania, dotyczące badania wypadków statków powietrznych,
zostały po raz pierwszy przyjęte przez Radę w dniu 11 kwietnia 1951 r. zgodnie z art. 37 Konwencji o międzynaro-
dowym lotnictwie cywilnym (Chicago 1944 r.) i zatwierdzone w formie Załącznika 13 do ww. Konwencji. Te nor-
my zostały sformułowane w oparciu o propozycje przedłożone na pierwszej Specjalistycznej Naradzie na temat
badania wypadków, która odbyła się w lutym 1946 r. Zagadnienia te zostały następnie dopracowane na drugiej Spe-
cjalistycznej Naradzie w lutym 1947 r.
Na 14 sesji Zgromadzenia (Rzym, sierpień - wrzesień 1962 r.) rozpatrywano problemy związane z badaniami
wypadków statków powietrznych i przyjęto rezolucje: A14-22 i A14-27 (Uzupełnienie P) * . W pierwszej z nich:
1) Polecano Radzie:
a) rozważenie możliwości opracowania jednolitej procedury, która mogłaby być stosowana przez państwa
w celu operatywnego przekazywania raportów o badaniach technicznych i badaniach wypadków stat-
ków powietrznych szczególnie wówczas, gdy dotyczą one dużych współczesnych transportowych stat-
ków powietrznych, aby Umawiające się Państwa mogły udoskonalać procedury rozpowszechniania ta-
kich raportów,
b) rozpatrzenie problemu celowości ustalania zasad, zgodnie z którymi Państwo Producent lub Państwo
wydające jako pierwsze świadectwo dla danego typu statku powietrznego, w określonych przypadkach
i w odpowiedzi na zaproszenie, przysyłało kompetentnych ekspertów w celu udzielania konsultacji
podczas technicznego badania wypadków i w rezultacie takiego rozpatrzenia:
i) określenie najbardziej celowych metod zapewnienia, by specjalistyczna wiedza tych ekspertów
była wykorzystana, o czym Umawiające się Państwa powinny być w odpowiedni sposób powiada-
miane,
ii) wezwanie wszystkich Umawiających się Państw do współpracy w zakresie wykorzystywania
wiedzy ww. ekspertów w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa lotniczego; a także;
2) Stanowczo zaproponowano wszystkim Umawiającym się Państwom natychmiastowe zawiadamianie o za-
istniałych wypadkach Państwa Producenta lub Państwa, które wydało pierwsze świadectwo danego typu
statku powietrznego, szczególnie o tych, które dotyczą dużych współczesnych transportowych statków po-
wietrznych i w każdym innym przypadku kiedy uznają to za celowe .
Oprócz tego, w Uzupełnieniu P do rezolucji A14-27 Zgromadzenie postanowiło, że w odniesieniu do technicznego
badania wypadków, duże znaczenie dla podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa żeglugi powietrznej ma to,
aby Umawiające się Państwo, na terytorium którego zaistniał wypadek statku powietrznego nie wyprodukowanego
w tym państwie, korzystając z wszelkich istniejących możliwości i w odpowiednio krótkim czasie, kierowało do
Państwa Producenta każdą informację odnoszącą się do wypadku, będącą rezultatem prowadzonego badania, która
może odzwierciedlać problemy zdatności do lotu danego typu statku powietrznego lub jego wyposażenia, a także,
może zostać wykorzystana do podwyższenia poziomu bezpieczeństwa .
Tablica A. przedstawia pochodzenie kolejnych poprawek, a także, zawiera wykaz stosownych zasadniczych pro-
blemów, daty przyjęcia Załącznika 13 i poprawek przez Radę oraz daty wejścia w życie ich stosowania.
Zastosowanie
Do czasu, gdy zgodnie z postanowieniem art. 37 Konwencji, przyjęto Załącznik 13, badania wypadków
lot prowadzono w oparciu o art. 26 Konwencji. Artykuł ten nakładał na Państwo, na terytorium którego miał miejsce
wypadek, obowiązek rozpoczęcia, w określonych okolicznościach, prowadzenia badania tego wypadku zgodnie z
procedurą ICAO, o ile nie pozostawało to w sprzeczności z prawodawstwem tego państwa. Jednak zarówno art. 26
* W następstwie, na piętnastej sesji Zgromadzenia (Montreal, czerwiec - lipiec 1965 r.) przyjęto Uzupełnienie P do rezolucji A15-8, które włącza
i zmienia p. 2 części normatywnej rezolucji A14-22 i Uzupełnienie P do rezolucji A14-27.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin