Metoda TZA - ART
Trening Zastępowania Agresji jest warsztatem kształtującym zdolności asertywne. Z badań przedstawianych przez prof. Goldsteina w licznych publikacjach jasno wynika, że wśród młodzieży poddanej treningowi znacznie poprawia się jakość więzi rodzinnych, a uczestnicy treningów w większym stopniu osiągają sukces życiowy (ukończenie szkoły, lepsza praca, mniej konfliktów z prawem).
Jest to program wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży niedostosowanej. Badania psychologiczne dowodzą, że osoby niedostosowane społecznie wykazują szereg braków w kontaktach z innymi, zdolnościach planowania, komunikacji, panowania nad emocjami, radzenia sobie z lękiem, gniewem i wielu innych umiejętnościach. Niedostosowanie do życia zgodnie z normami, w tym agresja, jest więc przejawem deficytu umiejętności zachowań społecznych.
Metoda ART doskonale sprawdza się w szeroko rozumianej profilaktyce społecznej zarówno jako oferta nauczenia jego odbiorców postaw i zachowań społecznych jak i jako metoda diagnostyczno - terapeutyczna do naprawy zaburzonych relacji rodzinnych.
OFERTA SZKOLENIOWA
Adresaci:- dzieci i młodzież zwłaszcza z grup podwyższonego ryzyka- ich rodzice i opiekunowie- pracownicy edukacji (pedagodzy, nauczyciele, psycholodzy), pracownicy pomocy społecznej, służby zdrowia, policji i straży miejskiej, służb penitencjarnych, organizacji pozarządowych, poradni specjalistycznych, specjalistycznych, urzędnicy środowisk lokalnych, wolontariusze.
Trening Zastępowania Agresji składa się z trzech komponentów:- trening umiejętności zachowań prospołecznych- trening kontroli złości- trening wnioskowania moralnegoUczestnicy szkolenia są przygotowani do uczenia dzieci i młodzieży ponad 100 podstawowych umiejętności prospołecznych, które mają im ułatwić przystosowanie się do wymogów życia codziennego i zastąpić zachowania społecznie szkodliwe. Efekty:
Metoda TZA - ART stosowana jest w ośrodkach readaptacyjnych i w hostelu postrehabilitacyjnym Stowarzyszenia Karan. Opiera się na przekonaniu, że większość aspołecznych i antyspołecznych zachowań wynika z behawioralnego deficytu - osoba agresywna zachouje się tak, bo została nauczona agresji w domu, szkole, poprzez media, na podwórku.Podczas treningu zachodzą zmiany w sposobie zachowania, myślenia, oraz wnioskowania moralnego. Zmiany te są odnotowywane - służy do tego Kwestionariusz Trenerski Umiejętności Prospołecznych.Analiza Kwestionariusza pozwala na ocenę opanowania danej umiejętności, a różnice pomiędzy tymi wynikami wskazują na zmiany w zakresie umiejętności prospołęcznych. Analiza przeprowadzana jest przez osoby prowadzące szkolenie i stanowi ona integralną część zajęć szkoleniowych.
W ośrodkach Karanu został przebadany poziom agresji u osób przebywających w placówkach, przed rozpoczęciem treningu i po jego zakończeniu. Z analiz wynika, że nastąpił znaczny spadek poziomu agresji, ponad to wzrosło poczucie własnej wartości, nastąpiła poprawa w komunikacji z innymi. Potwierdzają one takie zmiany zachowań u osób objętych treningiem ART jak:
- zmniejszenie liczby przejawów patologii społecznej i dysfunkcji panującej w rodzinach, szkołach, środowiskach rówieśniczych;- poprawę jakości komunikacji w rodzinie i grupach rówieśniczych;- zmniejszenie ilości zachowań agresywnych;- poprawę relacji emocjonalnych w rodzinach (rodzic - dziecko);- zmianę stylu wychowania dzieci;- wyposażenie dzieci i młodzieży w umiejętności ułatwiające radzenie sobie z patologiami w rodzinie (alkoholizm, przemoc);- podjęcie prób zmiany niekorzystnych sytuacji życiowych;- zwiększenie wiedzy na temat uzależnienia od środków psychoaktywnych;- nabycie umiejętności pomagających w odparciu presji grupy w sytuacji namawiania do zażycia środka odurzającego;- nabycia przez uczestników szkolenia wiedzy na temat skutecznych sposobów radzenia sobie z problemem uzależnień i zachowań przemocowych;- opanowanie warsztatu redukującego agresję i złość;- wzrost samoświadomości;- wyposażenie w umiejętności pracy z grupą oraz techniki pomocy rozwiązywania problemów i sprawnego, samodzielnego podejmowania decyzji;- przygotowanie pracowników placówek zajmujących się wychowaniem i edukacją dzieci i młodzieży do pracy w szkole, placówce oświatowo - wychowawczej.
6 Remedium GRUDZIEÑ 2001
EDUKACJA, OŒWIATA, WYCHOWANIE
Scenariusze, metody pracy
Trreniing zastêpowaniia agrresjjii ((cczz.. II))
U
Trening Zastêpowania Agresji jest metod¹ korygowania agresywnych zachowañ u m³odzie¿y, która zosta³a opracowana
przez prof. Arnolda Goldsteinca i jego wspó³pracowników pod koniec lat 70. w USA. Metoda, na której opiera siê
trening, wywodzi siê z zasad teorii spo³ecznego uczenia siê. W podejœciu tym okreœlone s¹ podstawowe „kroki” pozwalaj
¹ce na nabywanie danej umiejêtnoœci spo³ecznej i ich wypróbowanie podczas odgrywanych scenek.
El¿bieta Potempska, Andrzej Ko³odziejczyk
podstaw metody Treningu Zastêpowania
Agresji le¿y przekonanie, i¿ podstawowymi
przyczynami agresywnych zachowañ
s¹ deficyty dotycz¹ce umiejêtnoœci kontrolowania
w³asnej impulsywnoœci, nieznajomoœci
lub nieumiejêtnoœci zastosowania w ¿yciu innych
sposobów zachowania (umiejêtnoœci prospo
³ecznych) oraz niedostateczny rozwój my-
œlenia moralnego, które nie pe³ni roli koryguj
¹cej wobec niepoprawnych zachowañ.
Podstawowymi zaletami omawianej metody, a
zarazem tym co odró¿nia j¹ od innych programów
pracy z agresj¹ jest m.in. mo¿liwoœæ zastosowania
jej wobec osób w ró¿nym wieku, o ró¿nym poziomie
agresywnoœci i doœwiadczeniach spo³ecznych.
TZA jest skierowany do szerokiej grupy odbiorców
pocz¹wszy od dzieci w wieku przedszkolnym czy
uczniów szkó³ podstawowych, do destrukcyjnych
grup podkulturowych, czy osób osadzonych w wiê-
zieniach. Kolejn¹ zalet¹ jest jej wieloaspektowoœæ i
wyraŸna strukturalizacja, co u³atwia zarówno uczenie
siê, jak i stosowanie nabytej wiedzy w praktyce.
G³ówny nacisk po³o¿ony jest na modelowe
przedstawienie wybranych zachowañ. Uczenie
siê tych zachowañ odbywa siê drog¹ grania ról,
otrzymywania informacji zwrotnych i przenoszenia
nabytych umiejêtnoœci do codziennego
¿ycia. Gdy podstawowe kroki zostan¹ mocno
utrwalone, istnieje prawdopodobieñstwo zastosowania
ich w codziennym ¿yciu.
Dobór uczestników
i organizacja treningu
Autorzy TZA podkreœlaj¹ wagê niektórych
organizacyjnych za³o¿eñ programu. Od ich postrzegania
bowiem w du¿ym stopniu zale¿¹
efekty pracy.
Do najwa¿niejszych czynników nale¿y dobór
uczestników i liczba cz³onków grupy, która powinna
liczyæ nie wiêcej ni¿ 6 do 8 osób. Wa¿ne jest,
aby ka¿dy móg³ aktywnie uczestniczyæ w scenkach
i otrzymywaæ wa¿ne dla siebie informacje zwrotne.
Ka¿d¹ grupê powinno prowadziæ dwóch trenerów.
Jeden prowadzi grupê, obserwuje co siê w niej dzieje,
wskazuje na poszczególne etapy pracy oraz kieruje
zachowaniami uczestników. Aby dobrze wykona
æ swoje zadanie, musi byæ na nich bardzo skoncentrowany.
Dlatego potrzebny jest drugi trener, który
przebywaj¹c wœród uczestników, pomaga im w odgrywaniu
ról i wspiera ich podczas pracy.
Kolejnym wa¿nym czynnikiem jest liczba i
czêstotliwoœæ sesji. Z uwagi na to, ¿e jedn¹ umiej
êtnoœæ prospo³eczn¹ powinno siê æwiczyæ podczas
jednej lub dwóch sesji, przeciêtny czas pracy
z jedn¹ grup¹ nie mo¿e byæ krótszy ni¿ dziesi
êæ tygodni, przy dwóch spotkaniach tygodniowo.
W trakcie jednego spotkania prowadzona jest
praca nad kontrol¹ z³oœci oraz rozwojem umiej
êtnoœci prospo³ecznych, zaœ w trakcie drugiego,
praca nad rozwojem moralnym. Optymalny czas
trwania zajêæ wynosi od 6 miesiêcy do 2 lat.
Bardzo wa¿na jest d³ugoœæ trwania sesji i ich
lokalizacja. Czas trwania sesji waha siê od jednej
do dwóch godzin. Dla dzieci m³odszych lub silnie
nadpobudliwych, czas ten musi byæ zdecydowanie
krótszy. Sala do zajêæ – z krzes³ami, tablic¹ i
dobrym oœwietleniem – powinna zapewniaæ spok
ój oraz sprzyjaæ koncentracji na zadaniach.
Obok kompetencji trenerskich, dobrze przygotowanego
miejsca pracy i znajomoœci w obr
êbie grupy, wa¿na jest motywacja i wybór
umiejêtnoœci prospo³ecznych wybranych do
treningu. Trenerom zaleca siê negocjowanie zestawu
umiejêtnoœci i kolejnoœci, w jakiej bêd¹
æwiczone z uczestnikami treningu.
Istota programu
TZA sk³ada siê z trzech obszarów, z któ-
rych ka¿dy jest trenowany raz lub dwa razy w
tygodniu. Jest to usprawnianie i nabywanie
umiejêtnoœci prospo³ecznych, trening z³oœci i
trening moralnego rozwoju.
1. Usprawnianie i nabywanie umiejêtno-
œci prospo³ecznych
Trening ma na celu systematyczne uczenie
siê 50 podstawowych prospo³ecznych umiejêtno
œci. Je¿eli z ró¿nych powodów nie mo¿na
æwiczyæ wszystkich 50, wówczas autorzy zalecaj
¹ koniecznoœæ przeæwiczenia zaproponowanych
przez siebie 20 podstawowych umiej
êtnoœci. Odbywa siê to poprzez:
• modelowanie, czyli odzwierciedlanie
przez dwóch trenerów zachowañ sk³adaj¹cych
siê na dan¹ umiejêtnoœæ, w której uczestnicy
s¹ s³abi lub w ogóle jej nie posiadaj¹.
• granie ról polegaj¹ce na przetrenowaniu
w³aœciwych spo³ecznych zachowañ. Trenerzy
zachêcaj¹ uczestników do poszukania sytuacji
z w³asnego ¿ycia, w której deficyt danej umiej
êtnoœci by³ nader widoczny.
• udzielenie informacji zwrotnych mówi¹-
cych o poprawnoœci przedstawionej umiejêtno-
œci ze wzglêdu na wczeœniej pokazane zachowania
modelowe. Informacje zwrotne udzielane
s¹ przez wszystkich po ka¿dym odegraniu
roli. Autorzy programu podkreœlaj¹, i¿ istotne
jest to, aby trener skupia³ siê przede wszystkim
na zachowaniach. Zarówno komentarze trenera,
jak i osób bior¹cych udzia³ w treningu, powinny
wskazywaæ na obecnoœæ lub brak konkretnych,
szczególnych zachowañ.
• trenowanie przeniesienia (transfer), tzn.
zachêcanie uczestników do wykorzystania trenowanej
umiejêtnoœci w codziennym ¿yciu. W
tym celu po ka¿dej scence g³ówny aktor otrzymuje
Raport z wykonania Zadania Umiejêtno-
œci Spo³ecznych. Podczas sesji wype³nia czêœæ
Raportu, który koñczy dopiero, gdy sprawdzi tê
umiejêtnoœæ w ¿yciu codziennym. Nastêpnie na
kolejnej sesji przedstawia Raport grupie.
GRUDZIEÑ 2001 Remedium 7
Umiejêtnoœci, które s¹ trenowane mo¿na
podzieliæ na szeœæ grup:
F Podstawowe umiejêtnoœci spo³eczne
(np. Rozpoczynanie rozmowy, Przedstawianie
siê, Gratulowanie komuœ).
F Zaawansowane spo³eczne umiejêtnoœci (np.
Proszenie o pomoc, Przepraszanie, Instruowanie).
F Umiejêtnoœci radzenia sobie z uczuciami
(np. Odpowiadanie na z³oœæ kogoœ innego, Wyra
¿anie wzruszenia, Radzenie sobie ze strachem).
F Alternatywne zachowania do agresji (np.
Odpowiadanie na zaczepki, Negocjowanie,
Pomaganie innym).
F Umiejêtnoœci radzenia sobie ze stresem
(np. Radzenie sobie z byciem opuszczonym,
Radzenie sobie z oskar¿eniem, Przygotowanie
siê na stresuj¹c¹ rozmowê).
F Planowanie umiejêtnoœci (np. Stawianie
celów, Podejmowanie decyzji, Ustanawianie
hierarchii rozwi¹zywanych problemów).
2. Trening Kontroli Z³oœci
Celem treningu jest nauczenie m³odych ludzi
samokontroli z³oœci. Uczestnicy przynosz¹
na ka¿de spotkanie opis ostatnio prze¿ytego
doœwiadczenia z³oœci, co zapisuj¹ w „Dzienniku
Z³oœci”. W ci¹gu dziesiêciu tygodni s¹ trenowani
w odpowiadaniu na swoje stany z³oœci
przy pomocy ³añcucha zachowañ, który zawiera
nastêpuj¹ce elementy:
• okreœlenie „zapalników” (tzn. tych ekstremalnych
zdarzeñ oraz wewnêtrznych stanów,
które prowokuj¹ gniewne odpowiedzi).
• zidentyfikowanie objawów (tzn. tych indywidualnych
fizycznych zdarzeñ, takich jak napiêcie
miêœni, zaczerwienienie twarzy, zaciskanie piêœci),
które umo¿liwiaj¹ m³odej osobie uœwiadomienie
sobie, ¿e emocja, której doœwiadcza, to z³oœæ.
• stosowanie upomnieñ (tzn. stwierdzeñ
takiego typu jak, „b¹dŸ spokojny”, „sch³odŸ
siê”, „uspokój siê”, oraz niewrogie wyjaœnienia
zachowañ innych osób).
• stosowanie reduktorów (tzn. ró¿nych technik,
które umo¿liwiaj¹ obni¿enie poziomu gniewu,
takich jak: g³êbokie oddychanie, liczenie od ty³u,
wyobra¿anie sobie jakiejœ spokojnej sytuacji, wyobra
¿anie sobie odleg³ych konsekwencji zachowañ).
• stosowanie samooceny (tzn. uœwiadomienie
sobie ³añcucha: zapalnik – objawy zaniepokojenia
– upomnienia – reduktory oraz wynagradzanie
swoich pozytywnych zachowañ).
Osoba po przejœciu treningu umiejêtnoœci oraz
kontroli z³oœci jest zdolna do wybrania odpowiednich
zachowañ w sytuacjach prowokuj¹cych agresj
ê. Poniewa¿ agresywne zachowanie jest wynagr...
agacia_