marpol(1).pdf
(
44 KB
)
Pobierz
MARPOL.WRI
19.09.94
Dr Ulman
8 hrs
Ochrona s rodowiska
MARPOL i
Marpol - Marine Polution '73/'78
'78 - poprawki dot.zbiornikowcow.
Zapobieganie zanieczyszczeniom ze statkow.
Ogolnie ze statkow cywilnych. Nie dod.okretow wojennych i beda cych w sżuzbie pan stwowej
(badawcze,szkolne,Urzedow morskich, sż.granicznych, celnych.
Ale konwencja mowi,ze statki wyża czone nie moga byc w zaden sposob uprzywilejowane - ma o
nich sptanowic prawo lokalne.
Tankowce - over 150 RT
Inne - over 400 RT
3 wyja tki :
- zrzut zanieczyszczen zostal dokonany:
- ratowanie zycia
- zagrozenie dla statku
- zostaż dokonany w wyniku wypadku morskiego;
6 aneksow technicznych:
- AI - aneks olejowy (subst.ropopochodne)
- AII- zap.zanieczyszczeniom przy przewozie pżynnych szkodliwych chemikaliow
luzem; (chemikaliowce i inne statki z wydzielonymi żadowniami do pzrewozu
żad.pżynnych);
- AIII - zap.zaniecz. przy przewozie szkodliwych żadunkow w opakowaniach
(cysterny, kontenery, beczki hoboki itd);
- AIV - zp.zan.s ciekami sanitarnymi;
- AV - zap.zan. s mieciami (odpadami staże);
- AVI - (ma wejsc) ogr.emisji do powietrza;
Obszary specjalne
I II
III IV V VI
- M.S rodziemne
'73
x
x
- M.Bażtyckie
'73
x
x
x
- M.Czerwone
'73
x
x
x
- Z.Perska
'73
x
x
- Z.Aden ska
'67
x
-
- M.Pożnocne
'69
-
x
- Antarktyka(0d 60 na pld)'80
x
(x)
x
- M.Karaibskie
'81
-
x
Konwencja Bażtycka - 1974
AI (Aneks techn.1)
Zasady ograniczen :
maks zawartosc zrzutu oleju = 15 ppm (parts per milion)
= 15 mg/l (l mieszniny wodno-olejowej)
Poza obszarami specjalnymi : 100 ppm
Dokumenty statkowe zwia zane z AI
-certyfikat o zap.zanieczyszczen (MARPOL) (u nas PRS - z tytużu delegacji Ministra)
- zaż techn. A lub B (A-zbiornikowce, B-inne)
(szczegoży stwierdzja ce, ze statek warunki speżnia)
maszyna - wszystkie zbiorniki retencyjne (wody olejowe i wody zaolejone)
pojemnosc, wregi, nazwa
- czy posiada odolejacz
- czy posiada urza dzenia do zdawania
- czy posiada ksiazke zapisow olejowych
dwa rodzaje: maszynowa i dla zbiornikowcow
jeden z rozdz. mowi o gospodarce wodami zaolejonymi
(kazda proporcja wody i oleju - oil water mixture)
gospodarka odpadami olejowymi oil wastes, residues, sludges
Prodcent odpadow olejowych:wirowki, olej smarny
4 mozliwos ci utylizacji:
- zdac do portowych urza dzen odbiorczych;
(wpis + pokwitownie obioru)
- spalenie w spalarce statkowej;
(wpis)
- przepompowanie do innego zbiornika;
(wpis)
- awaryjna: ponowne zmieszanie z paliwem (mozna to zrobic 1 na 2 lata);
(wpis)
Ocena ilosc odpadow olejowych: 2% od spalonego paliwa ciezkiego a lekkie 0.7%.
Nalezy wpisywac nadzwyczajne zrzuty;
Bunkrowanie - wszystkie operacje wpisywac;
Ksiazka winna byc zarejestrowana.
Tankowce
Wpisywc wszystkie operacje przeża dunkowe i mycia zbiornikow.
2 systemy eksploatacji zbiornikowcow:
- CBT clean balast tanks
- SBT segregated balast tanks
Balast czysty:przy zrzucie woda ma 15 ppm lub balast jest tak czysty, ze przy dobrej pogodzie nie
daje zadnych widocznych s ladow na powierzchni morza.
W systemie SBT sa wyznaczone zbiorniki wyża cznie do przewozu balastow (tylko i wyża cznie).
COW - zmniejszenie ilos ci zanieczyszczen .
Nowe przepisy przewidyja Bdl.bottom i dbl.skin.
W USA (Alaska i Washington) tankowce bez dbl.dbl. musza miec dwa statki eskortowe.
OPRC '90
(obowia zuje of IV.1995)
Oil Preparednes Respons Cooperation
Zaleca sie powożywanie regionalnych porozumien m.pan stwowych w celu:
- obowia zku powożania systemu krajowego przeciwrozlewowego.
- obowia zek udzielenia pomocy (technicznej, organizacyjnej)
- przekazywanie meldunkow i ostrzezen
- obowia zku doskonalenia usżug ratowniczych;
Konwencja zaleca organizowanie tych porozumien w krajach nierozwinietych i w rejonach
odlegżych lub niczyich.
Aspekt statkowy:
Statki powinny posiadac:
-okretowy plan zabezpieczenia przed rozlewem olejowym.
-statki istnieja ce do 04.04.1995
oznacza to dla zażogi, ze bedzie jeszcze jeden alarm.
Kapitan bedzie musiaż posiadac poszerzona informacje obliczeniowa o statecznos ci i
wytrzymażos ci kadżuba w roznych stanach zaż. i roznych wariantach uszkodzen .
Warianty:
- wejs cie na mielizne;
- pozar/eksplozja;
- kolizja;
- uszkodzenie kadżuba;
- nadmierny przechyż;
Ta konwencja jest ikorporowana w cażos ci do Marpol (art.26).
Aneks II
Podzielono chemikalia na IV kategorie A - D
A - silne trucizny (dwusiarczek wegla, kreozole, naftalen; itp ok.40);
B -
C -
D - najmniej szkodliwe (oleje ros linne).
Kazda nazwa uzupeżniona jest nr. UN - - - -
Kryterium przydziażu do poszcz. grup LD
50
(lethal dose 50%) i LD
50
96 (lethal dose 50% in 96 hrs)
LD
50
- zabija 50% osobnikow probkowanych
LD
50
96 - zabija 50% w cia gu 96 hrs
Procedura wstepnego mycia zbiornikow:
- zbiorniki statku po wyżadunku, przed wyjs ciem w morze musza byc wymyte, az do momentu
osia gniecia stez enia resztkowego, ktore wynosi w portach na obszarach specjalnych 0.05%
wagowego.
`
Popżuczyny zdac na la d. Przeprowadza sie pod nadzorem administracji.
W praktyce wymusza sie na importerze odbior popżuczyn.
Dokumenty statkowe:
-certyfikat z 2-ma zaż.: 1.ksiazka zapisow żadunkowych (KZŹ)
2.procedura sposobow postepowania i urza dzen (instrukcja mycia);
zawartosc: - lista dopuszczonych żadunkow do przewozu przez
dany statek
- sposob mycia zbiornika
- warunki zrzutu popżuczyn na morzu (okres lone
stez enia, min.predkosc, minimalna gżebokosc,
min.odl.od brzegu)
Aneks III
Nie przewiduje sie dokumentu w formie certyfikatu. Przestrzeganie I off i firmy sztauerskie.
Niebezpieczen stwa:
zże sztauowanie
Winne byc odznaczone w C?Lis cie i oznakowane : "Marine Polutant" rowniez na opakowaniu - na
opakowaniu ma byc czytelne (3 miesia ce od zanurzenia).
Jest obowia zek zgżaszania utraty takich opakowan .
Substancje niebezpieczne (wiadomo)
Substancje szkodliwe - maja zży wpżyw na zdrowie.
Aneks IV
S cieki szare (kuchnia, żazienki, umywalki)
S cieki czarne (fekalia, pomieszczenia zwierzece i szpitalne).
Nie ma obowia zku posiadania maszyny do urabiania s ciekow.
Kazdy statek musi miec zbiornik s ciekowy (nawet jezeli ma maszyne do urabiania s ciekow).
Jezeli zbiornik to i instalacja zdawcza. Uwaga: z uwagi na metan i siarkowodor moze zdarzyc sie
wybuch przy otwartym ogniu.
Urabianie: rozdrabnianie, natlenianie, dezynfekcja.
Dezynfekcja - likwidacja bakterii:
chlorem - tabletki
uwaga: chlor jest szkodliwy!!!
- przes wietlanie promieniami ultrafioletowymi
Dokumenty:
- certyfikat
- s wiadectwo uznania (atest) (u nas PRS)
Rejony zrzutu s ciekow:
1.Na obszarach specjalnych:
-s cieki czarne nieurobione
12 NM od brzegu, 4 w.
Aneks V
Plastikow nie wolno zrzucac nigdy i nigdzie. Spalanie plaskikow powoduje duza ilosc gazow
toksycznych. Nalezy zdawac. Ale na la dzie tez nie wiadomo co z tym robic.
Na obszarach specjalnych - tylko odpady zywnos ci 12 NM od brzegu.
- odpady rybne (brak wzmianek, mozna zrzucac, ale juz sa
gżosy,zwe nastepuje przezywienie wod i zakwity);
- odpady sztauerskie + inne odpady 25 NM od brzegu
- papier, szmaty,szkżo,zywnosc,metal 12 NM
- j.w. po rozdrobieniu do 1"
3 NM
Kategorie odpadow gromadzonych na statku:
I kategoria
plastik
2 kategoria
szmaty zaolejone
3 kategoria
eksploatacyjne:papier,szmaty,szkżo,metal
4 kategoria
zywnosc
Brak dokumentow w formie certyfikatow. Na zyczenie Armatora mozna wystawic os wiadxczenie
techniczne (ze speżnia wymogi: ma odp.ilosc pojemnikow ew.ze komory sa
zaspawane)
26.09.94
Aneks 6
Gżo wnie ze spalania
- tlenki azotu
- tlenki siarki
- freony
- halonu
Potencjaż niszcza cy freonu12 - 0.6
halonu -1.1
freonu 22 - 0.05 (w stosunku do ozonu)
Na dzien dzisiejszy tylko 1o% uwolnionego freonu osia gneż o warstwe ozonowa .
Juz nowe statki zalecane sa w wyposazanie statkow w chżodnie niefreonowe (12).
Dla redukcji azotu - reaktory SCR (Selected Catalityc Reduction)
350-400
o
NH
3
------------> proces ża czenia -----> N + H
2
O
Koszt - ca 50% kosztow siżowni ( i tylko do redukcji azotu!!!!)
Rozwia zaniem nowe nos niki energii.
Wiaze sie z tym uruchomienie nowego serwisu, zdawanie zuzytego freonu (z tym zwia zana jest
proponowana ksiazka freonu).
________
Marpol nie mowi nic o wodzie balastowej, alecoraz czes ciej porty (administracje) wprowadzja
przepisy o koniecznos ci zmiany wody balastowej przed wejs ciem do portu (i to niekoniecznie na
najblizszym akwenie).
Konwencja helsin ska 1974
Merytorycznie znacznie szerszy zakres od MARPOL'U.
Helsinki wża czyży caży Marpola, a nadto :
zanieczyszczenia pochodza ce z la du
organizacja zwalczania rozlewow
dumping
badania naukowe
Wg konwencji helsin skiej, mimo, ze Marpol dopuszcza zrzut wod z 15 ppm, istnieje cażkowity
zakaz zrzutow wod zaolejonych - zaeca zdawanie w portach.
Obowia zki narzucane przez konwencje na administracje:
- sprzet i organizacja umozliwiaja ce zebranie 10,000 ton rozlewu w cia gu 3 dni.
statki do zbierania oleju (system szczotkowy)
samoloty do wykrywania i ewidencjonowania rozlewow wyposazone w radar
Plik z chomika:
brayan42
Inne pliki z tego folderu:
Distress Signals.doc
(57 KB)
GMDS Pytania i odpowiedzi.doc
(386 KB)
Mały słownik okrętowy 3 języki.doc
(2439 KB)
Morski Slowniczek pol - ang.pdf
(2913 KB)
Kodeks Morski.pdf
(370 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Sea Gull
►NaviExpert Wszystkie
An Illustrated Seaman's Dictionary
Bills of Lading - Intership Navigation (I73)
Bridge Procedures Guide 4th Ed
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin