Szacka - 137-139 i 152-155 - Socjalizacja.PDF
(
1256 KB
)
Pobierz
180080574 UNPDF
1.
Poicie
socia|izacji
socjalizacja
to zloony, wie]ostronny
Proces
uczenia si,
dziki ktremu
cz;wiek,-istota
biolo;iczna,5iaie
si
istot5Po]eczn,
czonkiem
okrelo.
n<xo
.pol"./.n.|sd i..p*...,".*.
r.rkim
chcen b mieL
ndsle otocrcnre
sPole'zne
rV '
o|ts'on"'
kJ|(uly'
J.$
Lu
P!.'cs
',"L""L
"i"
!d,<:m,
lewska
1973).
Tak rozumiana
soqalizacja
jest
Przedmioten
"
aintc'esorvanra
Psvcno-
lopil. anrropoloq'r
5pole./nej
i
'o.ioloSrr'
Knda
z ty(h dy"yPLin
kon-
."".e.i"
'."g n"
'*y.
jejasPeI.Cie.
D|a
P5ycholo8J
sPrawa
Podstawo.
*
1""i
'o"*ij
ina1"uliuainej
sotowosci,
jej
hmonijne
ukszialtownnie
l d.
aostoJowanie
do wymogw
stawianych
P.zez
oto.zenie sPoecz
ne'
Jest
to uwaane
za istohly walunek
fdlolvia
Psy.hiczne8o.
Dla
anko.
ooli^.:
-pok'cz.'gu
socj'lli7icjJ
Pllcd"
N"7vst].l.l
pric"az ktl1tury'
"""]i^"
' r"r.iro.z
mecn"r;znl'l
p|1P"'l7LLulLury
wldli
$
"o.iJ]'
,o.l,
pi,y.'yn pudobi.(Ltv
l rcgrJlJmoci
/]chowJn
c/]oakw
fb'ol^.
-.i *i,r"-"uit.
-"'.echan'm
utrwdIaniJ
Po17idkL'Polec7r"/o
sootrlizaqa.iest
iJI
i rl"7amiel7onv'h'
NJ
c?lo.
n l.:''ply.vr1:
agerdvi . l)tucie'
kt|"
wvC\o$.ln'e{Jw:.j'.ob'
/J
ie.ie"
ze.s-vclr
celr'v rodzina,
szkola, Kocil
olaz wszystkie
inne,
z ktowni cziorvick ma do czrnicnia
!v cig! swoje8o
ycja,
a iakewszysf-
uo to, z cz1,n si styka
w swoim otoczeniu'
wplrv
socjalifaciny
n6
cztowieka ma
8ruPa
rwienicza,
grono
Prziaci},
organizacje'
do kt.
rvch
nalev,miiiscr.
w klry.h
PrJcuie,
to, .o czyta
i co o8ldJ
nJ ekrJnie
t!l"*i'"..'orc..u'"tl*owvc
bi)boarda
zapelniJjcy.h
wsPolczesne
miasta
Gillman
1996)
\r'f
toku sojalizaqi
cflowiek
poznaje i
Przyslvaja
sobie:
.
Umiejtnoci,
ktre
leu
Podstaw
wszeLkich
interak.ji sPolecznycl
',
|akieiak ;aiomo
spoecznie
konstruowanych
systemw
znacze, zdoL-
no
iozumienie
aaiow,
!v tym
jzyka o.az syboli;
takeumicjtno
PoIu8iwdniJ
sis niml
olJ,
PofnJn|c
plo.cdur.nh.rPret.(ny,Jcho
wa innych Ludzi.
.
Normv i wzorY
zachowa'
zarwno sPo]ecznie
akccPtolvnc
1 kut.
turowo okelone
wzor"y z.spok.jania
bioloBicznych
Potrzeb
i
PoPdw
r./ulLJlPm7arowno
wPlMdw 70mr7o.y.h,
o|rc
lanv.h,c,',J
m:arem ,,\rychowJniJ',,
Rozdzirl
Vl so.irh,i.ra
lre
c7q!lil
!i
.r1Dlvi.k
w l|)oIt.ZrsLvit
(glodu, popdu scksualneso e|c'),jak
i wzory Leakcjieln&jonJlnych' Uczy
5i,
jak
facholvy]Ya
si iv okrclonychsyruacjachi
jak
|c sytuacrozpo.
Zachowa,
tv znacznej
nierze
dlate8o,
eotoczcnie
sPoiccznc
sPodzics'a
5i
po nlm
Inne8o
roJzJ]u
achow}dinIJ
5|
Za.holvania
odno'7'l'
I s.s
do lo7m.'ily'\!5y.
'"";;;
:il;'l;
.ri",.""'.i'
r''
*ca"e"'i"
-z)dili
ror'misporecz
.
Umiejino
Poslu8iwania
si rozmaityni
Przdmiotami,
ktra
jest
koniccha
do spralvne8o funkcjono'vania w
danej claviliracji, a nawet
wlcz do
Peycji,
W sPo]cczeshvach ieracko.nryliwskich
byla to
na
PrzyHad
uInjejtno
Polotvania,
w cFviLizacji
wsplczesnejza n1oe
2. osobowo
czenia5iz
Iternciem
0asiska
Kani. 1991:91)'
Ponadto
w toku socjaLizacji cz]o!viek
kszta]fujc srvoj osobow
i
okrela
wasntosao'
Uczcnie si tych
\'sfysikich unricjtnociopie(.] sie
ni irzcch nc.
chanizmach'
]ednym
z nich
jesi
wfa.nilnie. Zachowania
,,wlaciwe,,
fostaj naBrodzonc
i w ten sPosb skojarzone z
Przyjemoci,
niePo.
c]aneza ukaranc
i skojarzone z
Przykloci'
Ili
dotknicn]y
rcPalonej
L'ach' to
poPnrzymy sobie rk i rviccj te8o robi
nic bdfieny, nie
clrccnaiaasi na
b]' w
PrzyPadku
sPolecznie
Podanych
fachowa
pozytywnym wzmocnicniem
jest
Pochwala,
szacunek otoczcnia,
niekiedy
g.atyfikacja nraterialna,
a w rodzinie zadowolcnie natki czy oj.a
wy
raoncumjechembd
uciskien'Ne8atywnym wz.nocnieniem
jest
nie-
doPuszcfenie
Przez
ko]cgrv do lvsPlncj zaba\ly Czy odmowa
matki
pocalolvania na
dobranoc.
Dru8im mechanjzmm
jestnaladowanie' Widf.,
jak
}vokl
nas 2a:
chowujsi imi ludzie, zacz}nmly
Zachowlva 5i
Podobnie'
Ma]a
dfiew-
czyntQ, plzyPatrujc si
mamie za8niatajcejciasto na
kluski, balvi si,
Przygotowuiqc Podobne
ciasto srvoi lalkonr z 'vwroszonej
od matki
mki lub z
Piasku
rv
Piaskownicy'
Trzecin wres7cie
ncchanizmem uczcnia si, N'Iacii{ynr
tylko czlo-
wiekowi,
jest
Pekaz
symboli.zny' Czowiek znaczn cz
wiedzy
o tym, co
jest
dobre,
a co zle, i
jak
si nalcy zachow}rya
w rnych
sytuacjach,uzyskuje
przez pouczenia slowne ze strony
innychludzi, a tak-
edziki rozmaitym
tekstom
Pisanym.
Tak rozwiana socjalizaqa
jest
Procesem,
ktry ni8dy si
nie koczy
i trwa tak dlu8o,
jak
dlugo ie czlowiek.
Dorastajc,a nastPniesiarzejc
si osobnik
musi
Prfyswaja
sobie coraf
io nowe wzory zacholva'
To,
co
,,wypada"
nastolatkowi
(na
przyklad obejmowanie
i calowanie dziew-
czyny
vr'miejscu
Publiczlym
zy szalecze
iace w dyskotcce) nie ucho-
dzi siaruszkowi.
Wzory zachowania wiaciwe
sh]deniowi nic s w]a.
ciwe dyrektorowi
PrzedsibioFtwa'
Inne wzory
zachowania obowizuj
barmank,
a inne zakonnic' Kady z nas w
ioku swojego ycia,idc do
szko|y' zaczynajc
Plac,
awansujc, przechodzc
na emerytur, enlc
sie cfy ilYclrodzc
za m, musi uczy si coraz
to nowy wzorw
fl
.-#J..J:ili
;:::J'iT^.T:"ffi::;.J:.-l";
nibyumiej|no
fi"."l::i:l;""Tffi
:'i.':":::}!."lr::!i;
*:-'.x.:";x"xl.jx;::il'5J'1J:il;",'fi
jl1t.."""ffi
."lji"#:::'.]
J=:;
-f"i#fu
1f
*iiijt"J.,.#s#i:'l*:#;
[.jl#ii!l;:li1;!iT'1l.:.,;lii;.'t;;:;;;
i;Jt"u
tozz'
osl'
w
p.y
j:
:lxl
:;:::fi
lT
"*;::::";
::j*j(i
:"ff
::il:.JJ
:*,:*
:lii
*mIl
Hl:lff.
-:1T:[',:
Jil]:i;ill:i":i
-'",ff
n.rwowymi
umohviajcymi
Polvstante
ta
."i."***-i"
:TJ;xilili:"j:::"il$",,,,*ii*n:l.1ii*).,H1llI:
""'i.".ami
."
o"
i,"i"r.,,,
n:*::^#filffiX
"1i:Jil,:'::xl[:]T:;ili,iri
illil::'ll.}ff;*
:::ffi.,:liil:;:;l:,;il".H:i[:i".","'ki,''77:
"i'1ul'*l
{.
:i',
8'r)o-Uooh
o'
5i
7czJ.cn'
*;3mlll';*';*;i;;ffi
:;!il':lffi
#ffi*.
:{r:T::l'T:xlj
jjf
'1
;;;;;;
-
po't.c
isl
hc.
l.",.";".:i:f
j.ru;:l*.:*iT""[,'iil"f#il:il"fi
J$"T:':i;:;
{":*
;.
;n:n
n:m
Ij;,;#]:'..f
:T':.:[:-j"Ti.J:::*i:i
::***i*i.:;:"..l'ii
Ji"",ii,iJ'11l'l.i]"j:J##:!;lff
::";
.'ronlLsurJcewzolw
**fx;::xt:.::n*
:il;;;;
;il:.".";;
j.?l"
;"'i'*l.*'"r""
Ianaod
zrrania,
rle ksztatuje
|52
czJit|8a'c7lowitk
w spolc.z!slwio
l{od,ial
vl
so.jrli,r.ir
153
czesnych sPo}cczeilshlJch
Przenyslo}vydl
tak kluc2olv
rol
icst fa-
fwyr,aj lo|J f.twodowa i
ona naiczcieidccydL|ie
o
j(so
Ubl'l,lc
5'lmc8o
j.rko
!viat,,lv o81c','Dziecko nie nla
wybo.u tlidfy rfnynri znacz.
cymi
innymi i
czy chce
czy nie chce,ie tv wicciezctefiniolvany'n
Przez
5. Rodzaiesocializacii
Ma to powanckonsekwcncje.
Ja
k
Pisz
Bcr8er iLuckmann,,,to wa-
nie dlate8o wiatzintemalizotvany
!v
so<jalizai
Pierwotnej iest
o tviele
lePie' zako.zeniony w lviadomocini wiaryternalizolvane w socja-
lizacii wtmej,, (Be.8r, Luckmann 1983;210)' Prawda ta daivno zostali
dostrzeona
Pez
mdloludow, cze8o
wyrazem
icst
znane
Przysio
wie: ,,czym skoruPka
za
m|odu
nasiknie, tym na starotrci,'.
Za kocow faz socjalizacji
Pjcrwotnej
uznawane
jesi
Pojawicnie
si
w wiadomoci
iednostki Pojcia
uo8lnione8o inne8o. W socjalizacji
PieMotni Pouczenia Pocztko}vo Pochodz
od
konkretnych osb i do-
tycz konkletnych sytuacji. Matka
PeWne8o
dnia
kae umy rcc przerl
obiadem. Inne8o dnia ojcic nie
Pozwala
ivejz brudnymi butani na
kanap. stopniotvo okazuje si, e
Pewne
rzeczy naley robic,
a innych
nie 'obi nie rylko dane8o dnia, ale zlvsze, oraz
e
Podobne
lvynlaganja
maj takcinne maiki i inni ojcolvie,
jak !wnie
swoi
i
cudzy
dziadko-
wie,wuikowie i ciocie.
Wreszcie dochodzi do
odkrycia,
eto nie tylko oni
maj
takie
wyma8ania,
ale e
,,w
o8|e ta 5i nie .obi,,' odkryic o\ve8o
9i
jest
odkryciern
istnienia o8lnosPolecfnych rsul, to
'cst
uo8lnio.
ngo inne8o. lv tym momencie koczy si socjalizacja
Pienvotna'
TNaica
Przez
caleycie
salizacia nie zawsz
Przebiega
tak
samo.z
!vz8|duna rnice
Prfebie8u
socjalizacji
odrnia
si socializaci
Pier.
woin
i socjalizacjwtrn'
Kadaz nich
dokonujesi ina.z.;
i.-
wadzaw ime
obszaryyciazbiotoweBo(Bet8er,
swojonychlvartoci,
norm
j
wzorw
zachowao*"
""'-"^i"
".*".ti'
socjilizaqi,,,oduczenia,,
Socjalizacta
pierwotna
socjalizqa
Pierwotnajst
socializaci,
ktrczlowiek
Przechodzi
w dzie-
cistwlci d7ikiktrej
stajc5tc'onkiem
sPo|ecze5rwa'W
|el
toku
ucfv
5ielementamychwforw zJChowa
i podstawowych
rl ipolecznyc.
UCzysi
Poslu8iwajfykicm
i
8cstcm,
ucfy
si,e
icst
dzieckiem,dziew.
czynkbdchloPcem,
uczysi,enienaleybimlodszego
rodzestiva,
rylkooPiokowa
sinim' Uczy sitake,
erodzicemainad nim
wadze
i naley
ich shlcha,es wanijsi
od innych
otaczaicych
80
ludzi,
s znaczcyDi innymi'
Iednym
slowem,
w socjalizaqi
Pirwotnj
cflo.
wiek
u(zy.si abcadasPoleczne8o.
Dlate8otejest
on; najwaieisza
w yciu
jednostki.
W
P.ocesie
socjalizacii
Pievotncj
ksztaliuje
si takecharakierys.y-
czna dla
danej kulfuy osobowo
Podstawowa,
|a, na
ktrej kanwie roz-
v.ijajsi
PniejPoszcze8Ine
zrnicowane
osobowoci
sociaIifaciawtrna
socjalizac'a
ivtrna dotyczy
jednostki,
ktra ma
i!
za sobso.jalizacj
Pierwotn
i zna w ivrsji wyniesionj z domu abecadloyciasPoleczne'
8o'
socjllizaqa wtrna uczy,
jak
si nifi
Pos]ugiwa'
Wanacz
ij
nauki zdobywanr
jestrv
szkole.
socilizacjawtma wProwadzaczlowiekaw
Poszcze8|ne
scsnnty
yciasPoIeczne8o'w
jej
toku cz]owiek
nabywa wieduniezbdndo
PoPrawne8o
od8rywaniarl wyiPujych
rowoci.
socia|izaga
Pierwotna
Pebie8a
w atrnosfeenasy(onej
uc2uciami.
silna wiemocjonalna
lczy dziecko z rodzicami,
ktrzy .
dla nieto
najwaniejszymi
czlonkw
io.
lv ich obrebie.W so!i.lizacji
wtmej u(zy si
iak
byuczniem,kole8,stolarzem.
zje.k, Przewod'
niczcymstudenckiegokolanaukowe8o,
Pilkarzem
rePrezentaqinarodo.
wej,a takemem,cioci,dziadkiem.
Placielem'
osobami,
Przekazujcymi
wiedz
o otaczaic}'rn wie.ie
i
je8o
re8ulach.s
oni dla nie8o takimi znaczcymi
inn},'ni;z
ktrymi
Iczy
ie
si|ny zwizek emociona|ny.
zwifek ten sPrawia,
edziecko lat-
wo
utozsamiasi 2 rodzicami
i bz h!du,
wr.z automatycznie
Przei
muje i intemalizuie
ich sPosb widzenia
wiata,
-W
socjalizacji
wtmei cflowiek ma do czynieniaf witoma wiatami
sPolecznymioraz rnorodnymi
ProPozycjarni
ich inteiPreta(ji'wrd
ktrych moewybiera.Na
je8o
wybory w znacznymstoPniu wPywn
wczeniejsza
i wzory
z-achowa'
.
Ponadto rodzice,
|acy
iacy
s'
s dla dzicka
iedynymi
znaczc}mi
ich
wartoci,
postawy
socjalizacia
Pierwotna,
nad
ktr
salizacia
wtrnajestnad'
budowywana.socjaliz2cja
lvtma nie
iest
jednakze
Prostym,
mechanicz.
nym ufuPeinieniemsocjaLizacji
innymi,
na ktrych jest
nieodwoialnie
skafane.w rzultacie
wiatsPo'
leczny
w takig
Postaci
w jakiej
rodzice
to
dowiadcz.j
po6trze8aj
Pierwohej'
Przekazywane$,jejtokurre'
i
oce.
nia', prfeds|awia
dziecku jako
iedynie
istniejcy
i
jedFie
moliwy,
zintmalizowanych w tokusocjalifacji
Pjer'
woinei,
a cfasami
wrcf sprzeczne z nimi- so<jalizaga
Pierwotna
wPt'.wa
l-".t.un"
rrd:)'
Niekiedy
Pojawia
sirwnie
Potrzeba
resocializacii,
to
jest
wymaza"
nii r.fultitw
wlzeni.]szcj
dotychczas
Przy.
ci b}'wai
odmienne
od treCi
ltsj
cf!'dru8] c'|owi|'! w
Yl)lt./c'nlic
vl. so.'rl'trqi
lsi
I
na sPosb o(|bioru trccisocjalizacji lvtrnci'
Jcdne
z rych
tL((i5qprzyj.
mowanef
inne odrzucan,
jeszcze
inne zadoPasowywan. do wczenicj
zjnternalirowanych.
Nickicdy wymaBn to rewiclowania, rnodyfikowania,
a nwct eliminowania niektrych trecinabyiych
!v toku socj.lizacji
Pier
wotnej' W sumie w |oku socjalizaqi wtmej tclaniejszo
i
zmiana
tofsamoci'
Aby
resocjalizaabyla skuteczna, musz
Ponownie,
tak
jak
w socja.
]izacji
pierlvotnej,dokonywa
jej
Znaczcy
inni i musi
Po'vsta
silna
iden'
ryrikacja
eogonalna z nimi.
P.zy
wszystkich
Podobiestwach
resocjalizacji
do socjalizai
Pienvot'
nej istnieje midzy nimi zasadnicza
rnica. W socializacii
Picnvotnci
wszystko zaczyna si od
"era.
Malekie dziecko
jest
}v sensie
umiei|no'
interPretoiva'
na
jst
Przez
czlowieka tak, aby by|a w zaodzie z
je8o
p.zcszloci.
w socializai wtmei cz|owiek moe decydowa
o rym, kto bdzie
dla
nie8o znaczcym inn}'.n' w z.nicoivanym \vie.iesPolcznym ina.
czej ni w rodzinie, ktra
jestjedi.nym
wiatcmmae8odziecka, czlowik
moenie wie]u lnych
znaczcych innych'
co wicej,
Pomylha
socjalizacjaw!rna nie wy!]la8a ivizi emoqo-
nalnci
ze
znaczcymi innvmi, a
nawet ich samyh' socjlizujCe Be.i
mo8
by
Przekazylvane
aonimorvo. Wi.lu tzccz' lcznie ze wzorani
zachowa
okreIanyh
jako
,,dobre
maniery,,' monanauczy si z
Pod.
.cznikw i
Prfekafw
medialnych'
chocia socjalizacia wtma nie rnusi by zabar\iona emocjonalnie,
b}va,
e
ma takie fabaMienie'
Dobrze
8ra
w
Pi]k
^o,ncz'y fizwizy.
wa zadania matematyczne mo nauczy
tn a|bo inny trene. i ten albo
inny nauczyciel.Ich wymiana nie w?lywa na
sku
teczno
ci sPo]ecznych niezaPisan
kartq' osobnik resocjalizowany
|o karta zaPi.
sana, niekiedy bardzo
8sto'
I'roblm
Po]ega
na
Poradzeniu
sobie z lvy'
tarciem
tej karty, aby zrobi mieiscc dla nowych
treci'
Potvoduic to koniecznorcinterPretacii
biosrafii wc7eniciszci'
J.k
w przyPadku relacii midzy socializ.cj
Pie.wotn
a wtrn
Przcsflo
w znacznei micrze dCyduje o teraniejszoci'
czyli to, co
jest
wynicsionc
z donu, o iym, co
jest
wchaniane
i
Przyswaiane Pniej,
tak
iv
Przy'
padku lcsocjalizacji 7alcno
ta Ulcga odwrceniu' TclanieFzo
dccy.
duje o
Przesz]oci
-Przyswojone
notv tleciwyma8aj oducenia
tr!ci
p.zyswojonyh wczeniei,
nowe8o sPol.zenia na wlasn
przeszloi
jej
occny f8odnic Z nowo
Pyjtymi
tvirlociami'
salifacji wtF
nej, w ktrej liczy 5i
Pruede
wszystkim rola, a nie osoba' Ni
wyklucza
to w adnym razie moliwociwy|worzenia si wizi mocjonalnei, nie-
kiedy bardzo silnej, midfy danym irlncrcln
a
jego
druyn czy danym
nauczycielPm a
je8o
uczniami. Dobrze han
jestzjawisko
uczcnnic, krre
,,kochai
si,, w nauczycielce, nie m}vic
ju
o
nauczyciclu.
Powstanie
takiei wizi emocionalnei
Powoduie
wiksz
Podatno
na
Pekaz}ryane
tteci,
'wnie
takie,
ktre nie s zwizane z dan rol. Trenef
Pilkarski
nlo ivplyn na to, jak
szkoleni
Przez
nie8o
pi]karze
bd glosowa
w wyborach, a nauczyciclka
-
jakie
rryf!ry bd nosi
i
jJk
si ubierajej
ucznni. czsio zcszt wPl}.waj mimo woli, wcal
do tc8o n]e zmie"
W socjalizacjiwtmei nie.zadko wiadomiedysi do naladowania
mechanizmw
sociakaqi
Pienvotnei
i stosui techniki
Pozwalaice
za-
barwi j emocjonalnie'Dziej
si tak,
Ponicwaz
bez te8o socializaga wtr.
na
jest
wPrawdzie skuteczna' ale treci
nabyte w
jej
toku bywaj slabiej
zintemalizowane i rruiej tri'ale ni tlecinabyte w procesie
zabarwionej
emonalnie salizacii
Pierwotni.
Resocializacja
Naladowaniemechanizmwsalizacji
Pierwoine'
jest
szczeslnieistot-
ne w
P.ocesie
resocjalizacji,
ltuzdzial
tvych; calko\!l|t przcksztalccnie
jc8o
dotychczaso\vc8o obrizu lvi.lti)
oraf siebie sam{8o,
Przebudolva
osoborvoci
ktrej ce]em
jest
Przemiana
czowieka:wy-
E'azani z
ie8o
wiadomoridotychczasowych
trci i wProwadzenie no.
Plik z chomika:
vinz_inp
Inne pliki z tego folderu:
phatch.zip
(9083 KB)
socjo - t.14.rar
(275354 KB)
Erik O Wright - Klasy się liczą.PDF
(4128 KB)
renezetti kobiety, mezczyzni i społ.rar
(16697 KB)
jacek szmatka cwiczenia socjo 6.rar
(25322 KB)
Inne foldery tego chomika:
Historia Polityczna Polski XX w
Najnowsza historia polityczna
Nauka o państwie i polityce
Podstawy Nauki o prawie
System prawa RP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin