erystyka_-_Manipulacja_zachowan.doc

(23 KB) Pobierz
Wywieranie wpływu na ludzi

Wywieranie wpływu na ludzi

 

1.      Reguła wzajemności

-          eksperyment Józka z coca-colą i sprzedawaniem losów

-          taktyka obdarowywania przez organizację Hare Kriszna

-          „darmowa próbka w sklepie”

-          drink w barze

-          Odmowa – wycofanie („drzwiami w twarz”): od dużej prośby do mniejszej (zabawki w sklepie) – chodzi o odwzajemnianie ustępstw

 

Ludzie chcą się odwzajemniać, rewanżować, dlatego często oddają więcej niż dostali. Dlatego też często obdarowują przed wyjawieniem prośby.

 

2.      Zasada kontrastu

-          list Zuzi

-          złudzenie Ebbinghausa (kropki, linie)

 

3.      Zaangażowanie i konsekwencja

-          kupowanie zabawek reklamowanych przed Dniem Dziecka

-          zapisywanie się na kursy

-          wciąganie w rozmowę („Dzień dobry pani Naciągana, jaki ładny ma pani kolor włosów, sama pani farbuje? Niemożliwe!”)

-          „Stopa w drzwiach” – rozpoczynanie od małej prośby, by potem dojść do większej (np. prośba o umieszczenie w oknie plakatu z napisem „Jedź ostrożnie”, po dwóch tygodniach prośba o umieszczenie tego samego plakatu, ale w ogródku) – ludzie godzą się na takie zachowania, bo zmieniają sposób myślenia o sobie: zaczynają postrzegać siebie jako ludzi zaangażowanych w dobro społeczne

-          obrzędy inicjacyjne wielu grup: studenci, wojsko – im cięższe próby na początku, tym większe zaangażowanie potem

-          wyprzedaże sklepowe – kupony rabatowe w gazetach (Reserved – na jedną koszulę); promocyjne sprzedaże samochodów – a wyrównanie strat przy dołączeniu klimatyzacji, itp.

-          uliczne akcje promocyjne – karnety do teatru

 

4.      Społeczny dowód słuszności

-          śmiech z puszki – dlaczego ludzie go nie lubią, a mimo to ulegają?

-          klakierzy w teatrze, fikcyjne kolejki oraz nasze kolejki z PRL-u

-          nauka małych dzieci – spanie w swoim łóżku, uczenie się pływać, jedzenie

 

Społeczne dowody wywierają największy wpływ w dwóch wypadkach:

a.       gdy ludzie są niepewni i poszukują wskazówek w postępowaniu innych (bierni świadkowie wypadku)

b.      działają tym silniej, gdy pochodzą od ludzi podobnych do nas (samobójstwa osób sławnych i seria samobójstw potem ludzi w kłopotach)

 

 

 

 

5.      Lubienie i sympatia

-          Atrakcyjność fizyczna (efekt aureoli): nienaganny wygląd, uroda – bardzo ważne! Takim ludziom przypisuje się inteligencję, mądrość, w sądzie mniejsze kary...

-          kwestujący sąsiedzi

-          komplementowanie

-          historia dziecka, które zostało obrzucone gównem, zamiast pomocy od matki, pierwsza reakcja: „ale ty śmierdzisz”

-          osoby przekazujące złe wiadomości zostają zarażone złem (prognostycy pogody)

 

 

6.      Autorytet

-          eksperyment ze wstrząsami silnym napięciem prądu za nieprawidłowe odpowiedzi – bo przemożna siła autorytetu

-          uleganie symbolom: tytuły naukowe jako przewaga; ubranie: mechanicy samochodowi, lekarze w kitlach (dlatego są w reklamach), mundury, uniformy, garnitury – KLONY; opakowanie – samochód lepszy i gorszy, na który szybciej zatrąbimy?

 

7.      Niedostępność

„Sposobem na kochanie czegokolwiek jest uświadomienie sobie, że moglibyśmy to utracić” Chesterton

-          ograniczony dostęp do produktu – seria limitowana, oferta ważna do dnia..., także umawianie się i pokazywanie, jak bardzo jest się zajętym.

-          zakazany owoc smakuje lepiej – pedagogika: dwulatki i nastolatki

-          im coś trudniej dostępne, tym cenniejsze, lepiej widziane (także w związkach uczuciowych)

-          reguła niedostępności działa najsilniej: gdy niedostępność pojawiła się niedawno, a także gdy konkurujemy z innymi o dobra trudno dostępne

 

8.      Prawo potwierdzania oczekiwań

-          uzdrowiciele

 

9.      Podnoszenie wiarygodności: precyzyjne ceny – 3,99; mydło Dove naturalne w 99,44% = dwa miejsca po przecinku sprawiają wrażenie większego skalkulowania

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin