Moja teczka wychowawcy.doc

(58 KB) Pobierz
Plan wycieczek i wyjść klasy II z wychowawcą

Plan spotkań z rodzicami

w roku szkolnym 2007/08

 

 

Wrzesień

Þ    Wystawka zestawu obowiązujących podręczników, ćwiczeń, przyborów, lektur ucznia klasy II.

Þ    Zakres wiadomości i umiejętności jakie osiągnie dziecko po ukończeniu klasy II na podstawie „Programu nauczania”.

Þ    Informacja o dodatkowych zajęciach.

Þ    Kącik ucznia.

Þ    Sprawy różne.

Listopad

Þ    Informacja o postępach w nauce i zachowaniu.

Þ    Rodzina jako niezastąpione naturalne środowisko wychowawcze.

Þ    Funkcje rodziny.

W rodzinie tkwią najwyższe możliwości wszechstronnego rozwoju dziecka.

Rodzina zaspokaja potrzeby psychiczne, emocjonalne i społeczne swoich członków.

Rodzina czuwa nad postępowaniem swoich członków, dba, by ich zachowanie nie odbiegało od przyjętych norm i wzorów.

Rodzina przekazuje obyczaje, wzory zachowań, wprowadza w świat kultury społeczeństwa, przygotowuje do pełnienia określonych ról społecznych.

Rodzina uczy umiejętności nawiązywania stosunków z innymi ludźmi.

Rodzina zaspokaja takie potrzeby jak: potrzeba bezpieczeństwa, stabilizacji, przynależności i wymiany uczuć.

Rodzina kompensuje uczucia nieprzyjazne, przykrości doznawane poza rodziną.

Literatura

J. Pielkowa „Rodzicielskie troski”. Warszawa 1988.

„Rodzina i dziecko”. Pod red. M. Ziemskiej. Warszawa 1986.

Þ    Sprawy różne.

Styczeń

Þ    Omówienie wyników nauczania i wychowania za I semestr.

Þ    Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka.

Właściwe postawy rodziców takie jak:

-akceptacja dziecka,

-współdziałanie z dzieckiem,

-zapewnienie dziecku rozsądnej swobody,

-uznawanie różnych praw dziecka,

sprzyjają kształtowaniu się w dzieciach pożądanych zachowań.

Niewłaściwe postawy rodziców takie jak:

-postawa odtrącająca,

-postawa unikająca,

-postawa nadmiernie chroniąca,

-postawa nadmiernie wymagająca,

powodują ujemne skutki wychowawcze.

Literatura

T. Gordon „Wychowanie bez porażek”. Warszawa 1994.

T. Gordon „Wychowanie bez porażek w praktyce”. Warszawa 1994.

J. Makowska „Dzieci trudne do kochania”. Warszawa 1982.

A. Popielarska, M. Mazurowa „Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze”. Warszawa 1983.

Praca zbiorowa-zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiedzka, J. Paruszewska, A. Sarnowska „50 tajemnic o naszych dzieciach”. Warszawa 1987.

„Rodzina i dziecko”. Pod red. M. Ziemskiej. Warszawa 1986.

M. Ziemska ‘Podstawy rodzicielskie’. Warszawa 1969.

Þ    Sprawy różne.

Kwiecień

Þ    Informacja o postępach w nauce i zachowaniu.

Þ    Znaczenie wychowawcze kar i nagród.

Nagroda wywołuje zadowolenie, jest motywem dalszego postępowania i odnoszenia sukcesów, jest bodźcem do działania, utrwala dobre wzory postępowania.

Kara to skutek postępowania niezgodnego z obowiązującymi normami. Powinna wywoływać poczucie winy i chęć poprawy.

Najwięcej szkód wyrządza kara cielesna. Utrwala upór, zawziętość, skłonność do kłamstwa i agresji. Dziecko staje się niepewne, niespokojne.

Niekorzystnie na rozwój osobowości dziecka wpływa stosowanie tylko samych nagród bądź wyznaczanie tylko samych kar.

Literatura

Praca zbiorowa-zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiecka, J. Paruszewska, A Sarnowska „50 tajemnic o naszych dzieciach’. Warszawa 1987.

M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża „Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego”. Warszawa 1985.

„Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży’ Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa 1980.

Þ    Sprawy różne.

 

 

 

Wychowawczyni klasy II           

 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      Plan wycieczek i wyjść klasy II

                      z wychowawcą w roku szkolnym 2007/2008.             

 

 

Wrzesień – Bezpieczna droga do szkoły(ćwiczenia praktyczne- jak przechodzimy  

                    przez jezdnię, poznajemy znaki drogowe).

 

Październik- W parku jesienią (obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie,

                     rozpoznawanie pospolitych drzew i krzewów po liściach, owocach, 

                     nasionach).

 

Październik/Listopad- Toruń (miasto M. Kopernika)

 

Listopad – Dbamy o miejsca pamięci (wycieczka na cmentarz).

 

Grudzień – Pomagamy ptakom (obserwacja ptaków w naturalnym środowisku,  

                   zawieszenie karmników).

 

Grudzień – Poczta ( poznanie pracy urzędu pocztowego).

 

Marzec – Witamy wiosnę – (topienie Marzanny nad wodą).

 

Kwiecień – Moja miejscowość – (rodzaje architektury, rodzaje dróg, cechy

                charakterystyczne wsi).

 

Maj – Kwitnący sad (zmiany zachodzące w przyrodzie, malowanie w plenerze).

 

Czerwiec – Łąka domem roślin i zwierząt (rośliny i zwierzęta łąkowe).

 

Czerwiec – Biblioteka (wypożyczanie książek, karta czytelnika, praca bibliotekarza).

 

Czerwiec – Las (rośliny i zwierzęta leśne).

 

 

 

 

 

                                 

 

 

 

 

 

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plan imprez klasowych

 

 

30 września – Dzień Chłopaka

 

14 października – Dzień Edukacji Narodowej

 

30 listopada – Andrzejki

 

06 grudnia – Mikołajki – kino/teatr

 

23 grudnia – Wigilia i jasełka bożonarodzeniowe

 

21 stycznia – Dzień Babci i Dziadka

 

08 marca – Dzień Kobiet – kino/ teatr

 

21 marca – Topienie Marzanny, powitanie wiosny

 

26 maja – Dzień Matki

 

01 czerwca – Dzień Dziecka – wycieczka agroturystyczna /wycieczka od Magdy i Basi/

 

 

 

 

 

 

 

 

    Opracowanie: Ewa Napierała

 

 

 

    

Zgłoś jeśli naruszono regulamin