Plan spotkań z rodzicami
w roku szkolnym 2007/08
Wrzesień
Þ Wystawka zestawu obowiązujących podręczników, ćwiczeń, przyborów, lektur ucznia klasy II.
Þ Zakres wiadomości i umiejętności jakie osiągnie dziecko po ukończeniu klasy II na podstawie „Programu nauczania”.
Þ Informacja o dodatkowych zajęciach.
Þ Kącik ucznia.
Þ Sprawy różne.
Þ Informacja o postępach w nauce i zachowaniu.
Þ Rodzina jako niezastąpione naturalne środowisko wychowawcze.
Þ Funkcje rodziny.
W rodzinie tkwią najwyższe możliwości wszechstronnego rozwoju dziecka.
Rodzina zaspokaja potrzeby psychiczne, emocjonalne i społeczne swoich członków.
Rodzina czuwa nad postępowaniem swoich członków, dba, by ich zachowanie nie odbiegało od przyjętych norm i wzorów.
Rodzina przekazuje obyczaje, wzory zachowań, wprowadza w świat kultury społeczeństwa, przygotowuje do pełnienia określonych ról społecznych.
Rodzina uczy umiejętności nawiązywania stosunków z innymi ludźmi.
Rodzina zaspokaja takie potrzeby jak: potrzeba bezpieczeństwa, stabilizacji, przynależności i wymiany uczuć.
Rodzina kompensuje uczucia nieprzyjazne, przykrości doznawane poza rodziną.
J. Pielkowa „Rodzicielskie troski”. Warszawa 1988.
„Rodzina i dziecko”. Pod red. M. Ziemskiej. Warszawa 1986.
Þ Omówienie wyników nauczania i wychowania za I semestr.
Þ Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka.
Właściwe postawy rodziców takie jak:
-akceptacja dziecka,
-współdziałanie z dzieckiem,
-zapewnienie dziecku rozsądnej swobody,
-uznawanie różnych praw dziecka,
sprzyjają kształtowaniu się w dzieciach pożądanych zachowań.
Niewłaściwe postawy rodziców takie jak:
-postawa odtrącająca,
-postawa unikająca,
-postawa nadmiernie chroniąca,
-postawa nadmiernie wymagająca,
powodują ujemne skutki wychowawcze.
T. Gordon „Wychowanie bez porażek”. Warszawa 1994.
T. Gordon „Wychowanie bez porażek w praktyce”. Warszawa 1994.
J. Makowska „Dzieci trudne do kochania”. Warszawa 1982.
A. Popielarska, M. Mazurowa „Dlaczego nasze dzieci sprawiają trudności wychowawcze”. Warszawa 1983.
Praca zbiorowa-zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiedzka, J. Paruszewska, A. Sarnowska „50 tajemnic o naszych dzieciach”. Warszawa 1987.
M. Ziemska ‘Podstawy rodzicielskie’. Warszawa 1969.
Þ Znaczenie wychowawcze kar i nagród.
Nagroda wywołuje zadowolenie, jest motywem dalszego postępowania i odnoszenia sukcesów, jest bodźcem do działania, utrwala dobre wzory postępowania.
Kara to skutek postępowania niezgodnego z obowiązującymi normami. Powinna wywoływać poczucie winy i chęć poprawy.
Najwięcej szkód wyrządza kara cielesna. Utrwala upór, zawziętość, skłonność do kłamstwa i agresji. Dziecko staje się niepewne, niespokojne.
Niekorzystnie na rozwój osobowości dziecka wpływa stosowanie tylko samych nagród bądź wyznaczanie tylko samych kar.
Praca zbiorowa-zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiecka, J. Paruszewska, A Sarnowska „50 tajemnic o naszych dzieciach’. Warszawa 1987.
M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża „Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego”. Warszawa 1985.
„Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży’ Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa 1980.
Wychowawczyni klasy II
Plan wycieczek i wyjść klasy II
z wychowawcą w roku szkolnym 2007/2008.
Wrzesień – Bezpieczna droga do szkoły(ćwiczenia praktyczne- jak przechodzimy
przez jezdnię, poznajemy znaki drogowe).
Październik- W parku jesienią (obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie,
rozpoznawanie pospolitych drzew i krzewów po liściach, owocach,
nasionach).
Październik/Listopad- Toruń (miasto M. Kopernika)
Listopad – Dbamy o miejsca pamięci (wycieczka na cmentarz).
Grudzień – Pomagamy ptakom (obserwacja ptaków w naturalnym środowisku,
zawieszenie karmników).
Grudzień – Poczta ( poznanie pracy urzędu pocztowego).
Marzec – Witamy wiosnę – (topienie Marzanny nad wodą).
Kwiecień – Moja miejscowość – (rodzaje architektury, rodzaje dróg, cechy
charakterystyczne wsi).
Maj – Kwitnący sad (zmiany zachodzące w przyrodzie, malowanie w plenerze).
Czerwiec – Łąka domem roślin i zwierząt (rośliny i zwierzęta łąkowe).
Czerwiec – Biblioteka (wypożyczanie książek, karta czytelnika, praca bibliotekarza).
Czerwiec – Las (rośliny i zwierzęta leśne).
Plan imprez klasowych
30 września – Dzień Chłopaka
14 października – Dzień Edukacji Narodowej
30 listopada – Andrzejki
06 grudnia – Mikołajki – kino/teatr
23 grudnia – Wigilia i jasełka bożonarodzeniowe
21 stycznia – Dzień Babci i Dziadka
08 marca – Dzień Kobiet – kino/ teatr
21 marca – Topienie Marzanny, powitanie wiosny
26 maja – Dzień Matki
01 czerwca – Dzień Dziecka – wycieczka agroturystyczna /wycieczka od Magdy i Basi/
Opracowanie: Ewa Napierała
dzianina007