Małymi kroczkami po Unii Europejskiej niemcy.doc

(31 KB) Pobierz
Małymi kroczkami po Unii Europejskiej - Niemcy - nasi najbliżsi sąsiedzi

Małymi kroczkami po Unii Europejskiej - Niemcy - nasi najbliżsi sąsiedzi


Cele operacyjne: dziecko…
- wymienia niektóre państwa UE
- doskonali umiejętność czytania
- rozpoznaje flagi poznanych państw
- naśladuje odgłosy różnych środków lokomocji
- wskazuje Niemcy na mapie Europy, wie, że stolicą państwa jest Berlin
- zna niemiecką flagę i niektóre zabytki
- słucha bajek braci Grimm, zna wybranych bohaterów baśni
- przestrzega zasad gry
- potrafi wymienić niektóre marki samochodów

Metody: słowne, czynne, oglądowe, aktywizujące, zabawowa
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: flagi państw UE, papierowe drogowskazy (nazwy państw pocięte na sylaby), krzyżówka i rozsypanka literowa, mapa Europy, flaga Niemiec, karta do paszportu, zabytki Niemiec, kreda lub sznurek, tarcza dwustronna słońce – księżyc, emblematy słońce – księżyc dla dzieci, piłka, gra planszowa.

Przebieg:

I
1. Zabawy dydaktyczne utrwalające zdobyte wiadomości o krajach UE
„Flagi na wietrze”
Dzieci siedzą w kręgu. Na dywanie rozłożone flaki różnych krajów UE. Każde dziecko wybiera sobie jedną z nich, a następnie reagują na polecenia nauczycielki:
- Wstaną wszystkie dzieci, które wybrały flagę Belgii
- Pomachają flagą ci, którzy wybrali flagę W. Brytanii
- Wstaną wszystkie dzieci, które wybrały flagę Austrii
I odwrotnie: nauczycielka pokazuje flagę, dzieci które mają taką samą wstają ale muszą dodatkowo powiedzieć jakiego kraju jest ta flaga.

„Europejskie drogowskazy” (doskonalenie umiejętności czytania)
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Każde otrzymuje drogowskaz pocięty na części. Na drogowskazach umieszczone są nazwy państw europejskich. Zadaniem dziecka jest złożenie sylab w całość (rolą rozcięć) i odczytanie prostego napisu oraz wskazanie państwa na mapie Europy lub jego plagi.

2. Zabawa ortofoniczna „Podróż po Europie”
Nauczycielka mówi czym i do jakiego państwa dzieci udają się na wycieczkę ( do Belgii – rowerem, do W. Brytanii – samolotem, do Austrii – autokarem, itp. statkiem, na nartach, konno, na sankach, na łyżwach)

3. Ćwiczenia poranne - zestaw XXI – wg K. Wlaźnik

II

1. „Które państwo UE sąsiaduje z Polską?” – krzyżówka

2. Zabawa dydaktyczna „Poznajemy Niemcy” - wskazanie Niemiec na mapie.
- Odszukanie państwa na mapie, podanie stolicy i rzeki ( Berlin, Łaba)
- Zapoznanie z flagą Niemiec – omówienie barw
- Nauka powitania w j. niemieckim – „Guten Tag” i do widzenia „Auf Wiedersehen”
- Wybieramy się do Niemiec przygotowanie paszportu – pomalowanie flagi, zaznaczenie Niemiec na mapce.
3. Zabawa ruchowa „Jedziemy autokarem do Niemiec”
4. Zabawa dydaktyczna „Zwiedzamy Niemcy”.
Podanie nazwy Stolicy – Berlin – odszukanie go na mapie.
Odczytanie ciekawostek dotyczących Niemiec i Niemców
Rozpoznanie charakterystycznego zabytku ( Brama brandenburska) i innych budowli.

5. „Dzień i noc” – niemiecka zabawa ruchowa kształtująca szybkość, zwinność i zdrową rywalizację
Pomoce: kreda lub sznurek, tarcza dwustronna słońce – księżyc, emblematy słońce – księżyc dla dzieci.
Nauczycielka wyznacza dwa pola (dzień, noc) i rozdaje emblematy. Dzieci z każdej grupy siadają lub stoją wzdłuż linii środkowej, tyłem do siebie. Osoba prowadząca wyrzuca tarczę w powietrze, a gdy ona upadnie na podłogę, wywołuje drużynę, której emblemat wypadł na tarczy. Woła: „Dzień” lub „noc”. Wywołana grupa stara się jak najszybciej dotrzeć do swojej lini mety, nie dopuszczając do złapania przez drużynę przeciwną. Złapani wypadają z gry. Zabawa kończy się gdy braknie zawodników którejś z drużyn.

6. Dostarczenie dzieciom informacji na temat braci Jakuba i Wilhelma Grimm – autorów baśni dla dzieci. Przypomnienie znanych baśni w/w. autorów.

7. Zabawa ruchowa z piłką
Nauczyciel trzymając w rękach piłkę rzuca do wybranego dziecka mówiąc rymowankę:
Niechaj piłkę szybko złapie,
ten, kto państwo ma takie …
Belgia
1, 2, 3 piłkę łapiesz tu!
Dana osoba wchodzi do środka, mówi wierszyk itd.

8. „Podróż po Unii Europejskiej” – gra planszowa.
Dzieci w zespołach 6-osobowych otrzymują plansze, kostkę i pionki do gry. Celem gry jest przejście przez wszystkie państwa członkowskie i zebranie ich flag. Wygrywa ten kto zdobędzie najwięcej flag państw UE.

9. Ćwiczenia gimnastyczne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin