Cele operacyjne: dziecko…- wymienia niektóre państwa UE- doskonali umiejętność czytania- rozpoznaje flagi poznanych państw- naśladuje odgłosy różnych środków lokomocji- wskazuje Niemcy na mapie Europy, wie, że stolicą państwa jest Berlin- zna niemiecką flagę i niektóre zabytki- słucha bajek braci Grimm, zna wybranych bohaterów baśni- przestrzega zasad gry- potrafi wymienić niektóre marki samochodówMetody: słowne, czynne, oglądowe, aktywizujące, zabawowaFormy: zbiorowa, grupowa, indywidualnaŚrodki dydaktyczne: flagi państw UE, papierowe drogowskazy (nazwy państw pocięte na sylaby), krzyżówka i rozsypanka literowa, mapa Europy, flaga Niemiec, karta do paszportu, zabytki Niemiec, kreda lub sznurek, tarcza dwustronna słońce – księżyc, emblematy słońce – księżyc dla dzieci, piłka, gra planszowa.Przebieg:I1. Zabawy dydaktyczne utrwalające zdobyte wiadomości o krajach UE„Flagi na wietrze”Dzieci siedzą w kręgu. Na dywanie rozłożone flaki różnych krajów UE. Każde dziecko wybiera sobie jedną z nich, a następnie reagują na polecenia nauczycielki:- Wstaną wszystkie dzieci, które wybrały flagę Belgii- Pomachają flagą ci, którzy wybrali flagę W. Brytanii- Wstaną wszystkie dzieci, które wybrały flagę AustriiI odwrotnie: nauczycielka pokazuje flagę, dzieci które mają taką samą wstają ale muszą dodatkowo powiedzieć jakiego kraju jest ta flaga.„Europejskie drogowskazy” (doskonalenie umiejętności czytania)Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Każde otrzymuje drogowskaz pocięty na części. Na drogowskazach umieszczone są nazwy państw europejskich. Zadaniem dziecka jest złożenie sylab w całość (rolą rozcięć) i odczytanie prostego napisu oraz wskazanie państwa na mapie Europy lub jego plagi.2. Zabawa ortofoniczna „Podróż po Europie”Nauczycielka mówi czym i do jakiego państwa dzieci udają się na wycieczkę ( do Belgii – rowerem, do W. Brytanii – samolotem, do Austrii – autokarem, itp. statkiem, na nartach, konno, na sankach, na łyżwach)3. Ćwiczenia poranne - zestaw XXI – wg K. WlaźnikII1. „Które państwo UE sąsiaduje z Polską?” – krzyżówka2. Zabawa dydaktyczna „Poznajemy Niemcy” - wskazanie Niemiec na mapie.- Odszukanie państwa na mapie, podanie stolicy i rzeki ( Berlin, Łaba)- Zapoznanie z flagą Niemiec – omówienie barw- Nauka powitania w j. niemieckim – „Guten Tag” i do widzenia „Auf Wiedersehen”- Wybieramy się do Niemiec przygotowanie paszportu – pomalowanie flagi, zaznaczenie Niemiec na mapce.3. Zabawa ruchowa „Jedziemy autokarem do Niemiec”4. Zabawa dydaktyczna „Zwiedzamy Niemcy”.Podanie nazwy Stolicy – Berlin – odszukanie go na mapie.Odczytanie ciekawostek dotyczących Niemiec i NiemcówRozpoznanie charakterystycznego zabytku ( Brama brandenburska) i innych budowli.5. „Dzień i noc” – niemiecka zabawa ruchowa kształtująca szybkość, zwinność i zdrową rywalizacjęPomoce: kreda lub sznurek, tarcza dwustronna słońce – księżyc, emblematy słońce – księżyc dla dzieci.Nauczycielka wyznacza dwa pola (dzień, noc) i rozdaje emblematy. Dzieci z każdej grupy siadają lub stoją wzdłuż linii środkowej, tyłem do siebie. Osoba prowadząca wyrzuca tarczę w powietrze, a gdy ona upadnie na podłogę, wywołuje drużynę, której emblemat wypadł na tarczy. Woła: „Dzień” lub „noc”. Wywołana grupa stara się jak najszybciej dotrzeć do swojej lini mety, nie dopuszczając do złapania przez drużynę przeciwną. Złapani wypadają z gry. Zabawa kończy się gdy braknie zawodników którejś z drużyn.6. Dostarczenie dzieciom informacji na temat braci Jakuba i Wilhelma Grimm – autorów baśni dla dzieci. Przypomnienie znanych baśni w/w. autorów.7. Zabawa ruchowa z piłkąNauczyciel trzymając w rękach piłkę rzuca do wybranego dziecka mówiąc rymowankę:Niechaj piłkę szybko złapie,ten, kto państwo ma takie …Belgia1, 2, 3 piłkę łapiesz tu!Dana osoba wchodzi do środka, mówi wierszyk itd.8. „Podróż po Unii Europejskiej” – gra planszowa.Dzieci w zespołach 6-osobowych otrzymują plansze, kostkę i pionki do gry. Celem gry jest przejście przez wszystkie państwa członkowskie i zebranie ich flag. Wygrywa ten kto zdobędzie najwięcej flag państw UE.9. Ćwiczenia gimnastyczne
sliweczka77