NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ
Specjalistyczna Praktyka Stomatologiczna
Ul. Nowowiejska 17; 71-219 Bezrzecze
PO - 02
Wydanie 1
Data wydania: 05.05.209
UWAGA!
Niniejsza procedura jest dokumentem nadzorowanym.
Podstawa prawna dokumentu: Dz.U. 04.161.1689; Dz.U. 05. 194.1625
Egzemplarz nr.........
Opracował
Zatwierdził
.........................................................
data i podpis
......................................................
1. Cel procedury.
2. Zakres stosowania.
3. Odpowiedzialność i kompetencje poszczególnych osób.
a) Kierownik NZOZu
b) Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością
c) Kierownik i personel pracowni.
4. Klasyfikacja działań.
a) Działania korygujące,
b) Działania zapobiegawcze.
5. Przebieg procedury.
6. Dokumenty nawiązujące do procedury.
a) Proces „Postępowanie z usługą niezgodną” – PROCES 01
b) Procedura Audyt wewnętrzny PO-03
c) Protokoły pokontrolne.
7. Załączniki.
Celem procedury jest wykrycie zaistniałych nieprawidłowości, przeanalizowanie przyczyn ich powstania oraz eliminacja błędów poprzez wdrożenie właściwych działań.
Procedurę stosuje się w Gabinecie Stomatologii.
Kierownik podejmuje decyzje w sytuacjach, gdy przyczyna problemu leży w kompetencjach kierownika pracowni bądź personelu.
b) Pełnomocnik ds. Jakości
§ koordynuje w ocenie skuteczności i efektywności eliminowanych problemów,
§ współpracuje z kierownikiem pracowni przy doborze odpowiednich działań korygujących w obrębie zdefiniowanych problemów,
§ inicjuje działania zapobiegawcze,
c) Kierownik i personel pracowni
§ wdrażają działania korygujące,
§ zgłaszają problemy pojawiające się podczas realizacji obowiązujących procedur.
4. Klasyfikacja podjętych działań.
a) Działania korygujące.
Działania korygujące podejmowane są w celu wyeliminowania przyczyn wykrytej nieprawidłowości. Uruchomienie tych działań następuje w wyniku:
§ przeprowadzonych kontroli wewnętrznych i zewnętrznych (audyty, kontrole sanepidu),
§ kierowniczego nadzoru nad realizacją zadań przez personel pracowni,
§ uzasadnionych skarg ze strony pacjentów,
§ zgłoszeń pracowników,
Działania zapobiegawcze podejmowane są w celu wyeliminowania przyczyny, która może prowadzić w przyszłości do zaistnienia niezgodności. Uruchomienie tych działań następuje w wyniku:
§ informacji i przykładów z innych placówek (konferencje, doniesienia literatury)
§ trudności przy realizowaniu procedur,
§ zgłoszeń pracowników.
a) uruchomienie działań korygujących następuje w wyniku zaistnienia i zgłoszenia niezgodności,
b) podejmowane działania korygujące zatwierdzane są przez Pełnomocnika ds. SZJ, zapisywane w „Wykazie działań korygujących i zapobiegawczych” – załącznik 1,
c) nadzór nad usunięciem nieprawidłowości pełni kierownik pracowni bądź osoba przez niego wyznaczona,
d) po zakończeniu realizacji zadania naprawczego Pełnomocnik ds. SZJ, bądź osoba przez niego wyznaczona, sprawdza skuteczność podjętych działań,
e) w przypadku zauważenia problemu mogącego być przyczyną zaistnienia błędu w przyszłości, podejmowane są działania zapobiegawcze, które zatwierdza Pełnomocnik ds. SZJ. Przyjęte do realizacji działania zapobiegawcze odnotowywane są w „Wykazie działań korygujących i zapobiegawczych”- załącznik 1,
f) po przeprowadzeniu działań zapobiegawczych kierownik pracowni analizuje ich skuteczność i przedstawia wyniki Pełnomocnikowi ds. SZJ.
g) każdy pracownik może zgłosić wykrytą nieprawidłowość kierując do kierownika pracowni bądź Pełnomocnika ds. SZJ pismo opisujące zaistniały problem.
2/4
Sisi199