FINANSE PUBLICZNE - CWICZENIA.doc

(86 KB) Pobierz

Finanse publiczne jako kryterium własności to zjawiska oraz procesy związane z powstawaniem i rozdysponowaniem pieniężnych środków publicznych zapewniających funkcjonowanie sektora publicznego ; to nauka o gospodarowaniu pieniężnymi środkami publicznymi

 

Finanse publicznejako nowoczesna nauka badają zarówno przyczyny dla których tworzy się fundusze publiczne i wydatkowanie tych funduszy

 

Finanse publiczne szukają odpowiedzi na

-dlaczego władze publiczne zgłaszają popyt na pieniądz i w takiej wysokości

-jakie czynniki kształtują wielkość tego popytu

-w jaki sposób popyt na pieniądz może być zaspokojony

-jakie skutki dla gospodarki i społeczeństwa powoduje popyt na pieniądz , a jakie skutki przynoszą wydatki dokonywane przez władzę

-jakie instrumenty tworzenia funduszy publicznych powinny być zastosowane

-jakie formy operacyjne preferować dla gromadzonych i wydatkowanych środków

-jakie dziedziny życia społecznego i gospodarczego powinny być finansowane z funduszy publicznych i w jakich proporcjach

-jakie przyjąć techniki wydatkowania środków funduszy publicznych

-jaki udział w gromadzeniu i wydatkowaniu środków publicznych powinny mieć władze państwowe a jaki samorządowe

-jak powinien być zbudowany aparat skarbowy

-jak łączyć cele fiskalne z celami pozafiskalnymi 

Potrzeby zbiorowe cechy niektórych potrzeb powodują że nie mogą one być zaspokojone inaczej niż w sposób zbiorowy (obrona narodowa, bezpieczeństwo publiczne, administracja państwowa, drogi, oświetlenie ulic ) ; zaspokojenie potrzeb zbiorowych zawsze ogranicza możliwość zaspokojenie potrzeb indywidualnych ; istnienie potrzeb społeczeństwa jest zjawiskiem obiektywnym , a ich nie zaspokajanie zagraża egzystencji tego społeczeństwa ; o istnieniu potrzeb zbiorowych decyduje więc obiektywny fakt istnienia tej zbiorowości (społeczeństwa )

 

Potrzeby indywidualne-

ich wybór zakresu i rodzaju , które są finansowane z funduszy publicznych jest wypadkową wielu czynników , a zwłaszcza istniejącego w danym kraju systemu ekonomicznego , realizowanej doktryny społecznej , poziomu rozwoju ekonomicznego kraju, poziomu cywilizacyjnego społeczeństwa

 

Kryterium decydujące czy dane dobro ma charakter publiczny , czy prywatny to :

-kryterium użyteczności (społeczne)

-kryterium odpłatności (ekonomiczne)- czyli kto ponosi wydatek związany z nabyciem tego dobra

 

Dobra społeczne to takie dobra które ze względu cech fizycznych mogą być dobrami prywatnymi ale na skutek doktryny społecznej i prowadzonej polityce są dostępne dla każdego obywatela tak jak w przypadku klasycznych dóbr publicznych (edukacja, ochrona zdrowia)

Funkcje finansów publicznych ( wg. Samuelsona ) – podstawowe funkcje państwa :

-zapewnienie efektywności całej gospodarki przy niesprawności mechanizmu rynkowego

-zapewnienie równości i sprawiedliwości przy nadmiernej dysproporcji dochodów

-zapewnienie stabilności gospodarki przy jej cyklicznym funkcjonowaniu

 

Pieniężne funkcje finansów publicznych :

1. funkcja alokacyjna – istota tej funkcji polega na tym że finanse publiczne są narzędziem alokacji części zasobów w gospodarce , skutkiem czego jest dostarczenie obywatelom , społeczności lokalnej i całemu społeczeństwu towarów i usług ; następuje to w związku z zadaniami publicznymi i społecznymi stawianymi przed państwem , które nie mogą być wykonane za pomocą mechanizmu rynkowego gdyż związane jest to z następującymi nie

sprawnościami tego mechanizmu :

-duże zróżnicowanie dochodów obywateli ograniczałoby dostęp pewnej liczby osób do niektórych dóbr

-pozostawienie pełnej swobody wyboru obywatelowi mogłoby wyrządzić szkodę jemu jak i społeczeństwu

-konieczność usuwania efektów ubocznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (środowisko naturalne-usuwanie zanieczyszczeń)

2. funkcja redystrybucji- (wtórne rozdysponowanie – transfery ) państwo spełniając swoje funkcje musi ponosić wydatki związane z alokowaniem dóbr publicznych i społecznych jednocześnie nie wytwarzając żadnego dochodu , dlatego musi sięgać do dochodów innych podmiotów, dokonuje się to przez redystrybucję czyli wtórny podział który jest realizowany w różnych przekrojach np.: między różnymi grupami ludności , regionami lub krajami :

redystrybucja dochodów jest realizowana w formie pieniężnej przez system transferów  dochodów ; realizacja tej funkcji jest przedmiotem kontrowersji gdyż jej realizacja narusza interesy jednych podmiotów , przysparzając korzyści innym

3. funkcja stabilizacyjna -   jej dwa podstawowe instrumenty to podatki i wydatki , polega na umiejętnym posługiwaniu się instrumentami alokacji zasobów i redystrybucji dochodów dla łagodzenia wahań cyklu koniunkturalnego czyli hamowanie ekspansji gospodarczej w okresie jej nadmiernego wzrostu bądź pobudzanie aktywności gospodarczej w okresie słabnięcia procesów gospodarczych

 

Do stabilizacyjnego oddziaływania finanse  publiczne wykorzystują najczęściej dwie grupy instrumentów: 

-wydatki

-podatki – wda sposoby ich wykorzystania :

1. automatyczne budowanie stabilizatorów czyli kominy i progi podatkowe

2. uznaniowe zmiany w opodatkowaniu podmiotu

 

 

Teoria wyboru publicznego

 

Alokacja dobra prywatnego i publicznego :

 

Dobro prywatne – przy wytwarzaniu i alokacji dobra prywatnego konsumenci płacą taką samą cenę i aby osiągnąć większą korzyść krańcową muszą kupić więcej tego dobra i zapłacić wyższą cenę

 

Dobro publiczne konsumenci nabywają tę samą ilość dobra ale po niższej cenie (różne podatki) i aby zwiększyć korzyść krańcową , wyższą cenę muszą  zapłacić wszyscy nabywcy tego dobra

 

Istota wyboru publicznego : stara się odpowiedzieć na następujące pytania :

-kogo reprezentują władze publiczne

-w czyim interesie spełniają funkcję (alokacja, redystrybucja)

-jakimi kryteriami kierują się władze publiczne dokonując alokacji dóbr publicznych i społecznych

 

Przedmiotem zainteresowania teorii wyboru publicznego jest demokratyczny system podejmowania decyzji , funkcjonowanie mechanizmów politycznych oraz rola obywatela i grup społecznych w podejmowaniu tych decyzji .

System wyborczy realizowany poprzez głosowanie ma pewne wady , a wybór dla wyborcy jest łatwiejszy gdy :

-każdy wyborca ma jednakową szansę wpływania na wynik wyborów

-gdy przedmiot wyboru jest konkretny

-gdy istnieją dwie wykluczające się możliwości (tak/nie , za/przeciw)

Kryterium kosztów i korzyści w decyzji publicznej

Jeżeli przy ustalaniu kosztów można zastosować precyzyjne miary , o tyle pomiar korzyści osiąganych na skutek decyzji publicznych w znacznym stopniu ma charakter jakościowy .

Trudność w przypadku wyboru publicznego wynika z dysproporcji między ponoszonymi kosztami a osiąganymi korzyściami przez poszczególnych obywateli bądź grupy społecznej

 

Struktura dochodów i wydatków publicznych

 

Źródła dochodów publicznych – możemy podzielić na dwie grupy :

-dochody bezzwrotne

-dochody zwrotne

 

Dochody bezzwrotne zaliczmy do nich opodatkowanie wobec władz publicznych , opłaty i różnego rodzaju składki pobierane przez władzę , dysponowanie majątkiem publicznym (wykorzystanie majątku , sprzedaż , wydzierżawienie )

 

Dochody zwrotne to pożyczki krajowe i zagraniczne , kredyty i emisje skarbowych papierów wartościowych

 

Wykorzystanie wydatków publicznych-mogą być przeznaczone na następujące cele :

-finansowanie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i rozwoju lokalnego (rozwój infrastruktury)

-pokrywanie strat i dofinansowanie działalności przedsiębiorstw sektora publicznego

-subwencjonowanie gospodarstw domowych

-pokrywanie kosztów świadczeń usług społecznych

-zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego

-utrzymanie aparatu państwowego , samorządowego i wymiaru sprawiedliwości

-obsługa zewnętrznego i wewnętrznego długu publicznego

 

Budżet państwa

 

Budżet określa się najczęściej jako plan bezzwrotnego gromadzenia i wydatkowania zcentralizowanych funduszy pieniężnych przeznaczonych na finansowanie podstawowych funkcji państwa

 

W określeniu budżet można przypisać kilka znaczeń :

-zasoby pieniężne państwa

-akt normatywny czyli ustawa budżetowa

-roczny plan gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych

 

Cechy budżetu państwa :

-jest zcentralizowanym funduszem gromadzącym i dzielącym zasoby pieniężne państwa

-gromadzenie środków ma charakter przymusowy

-szczególna rola budżetu w funkcjonowaniu państwa

-wynika z zasad ustrojowo-konstytucyjnych

-ma charakter nie tylko ekonomiczny ale także społeczny

-dochody budżetowe gromadzone są bezzwrotnie

-obowiązuje w ściśle określonym czasie

-konieczność egzekwowania dochodów i wydatkowania środków w danym okresie

-nie może być jedyną podstawą oceny sytuacji finansowej państwa

 

Funkcje budżetu :

-redystrybucyjna

-alokacyjna

-fiskalna

-kontrolna

-demokratyczna

-stabilizacyjna

 

Zasady budżetowe :

-jeden rok budżetowy = jeden rok kalendarzowy 

-jedność budżetu czyli :

1. formalny – wszystkie dochody i wydatki są ujęte w jednym dokumencie – budżet

2. materialny – suma dochodów jest przeznaczona na całość wydatków bez celowego łączenia określonych wydatków z określonymi dochodami

-powszechność – zupełność (brutto, netto)  postuluje konieczność finansowego powiązania z budżetu państwa wszystkich jednostek organizacyjnych administracji państwowej może się to odbywać dwiema metodami :

1. brutto – której to pełna kwota przychodów i wydatków danego podmiotu objęta jest budżetem (jednostki budżetowe)

2. netto – w której podmiot pokrywa wydatki z uzyskanych dochodów a budżetem objęta jest tylko różnica między dochodami a wydatkami (zakłady budżetowe)

-szczegółowość – dochody i wydatki budżetowe powinny być ujęte z podziałem na grupy według ustalonej klasyfikacji , zasada ta ma dwa aspekty :

1. rzeczowy – dochody powinny być przedstawione wg źródeł pochodzenia , a wydatki wg przeznaczenia

2. ilościowy – dochody i wydatki powinny być ujęte w określone kwoty i przedstawione kwotowo

-jawność

-przejrzystość – czytelny jasny w układzie

Równowaga budżetowa postuluje aby globalna kwota wydatków budżetowych była dostosowana do kwoty dochodów budżetowych, a w przypadku wystąpienia deficytu budżetowego należy wskazać źródła jego sfinansowania

 

Zasady tworzenia i uchwalania budżetu  :   

- zasada przejrzystości zgodna z klasyfikacją budżetową

- plan rzeczowy poszczególnych ministerstw

- analiza poprzedniego roku

- plany z terenu

- bilans płatniczy

- kursy walut

- tworzenie budżetu należy do Ministerstwa Finansów

- jeżeli w ciągu 4 miesięcy od 30.09. budżet nie jest przyjęty prezydent może w ciągu 14 dni rozwiązać sejm

-prace nad tworzeniem nowego budżetu pod koniec I kwartału

-realizacja budżetu roku poprzedniego

-analiza prognozy społeczno gospodarczej (wzrostu gosp. inflacji, kursu walutowego, stóp procentowych) 

-ułożony budżet musi zostać przedstawiony całej Radzie Ministrów  gdy Rada budżet zaakceptuje przechodzi do sejmu (do końca 30. wrzesień) 

-przygotowany projekt budżetu musi być gotowy nie później niż na 3 mc przed zakończeniem starego budżetu. 

-jeżeli w sejmie przyjęto budżet przechodzi do senatu, który może wprowadzić poprawki w terminie 20 dni senat 

-jeżeli są poprawki wraca do sejmu

-jeżeli brak poprawek budżet idzie do podpisu przez prezydenta i w tym momencie stanowi już ustawę budżetową

-prezydent ma czas 7 dni na podpisanie ustawy budżetowej  

-prezydent jeśli się nie zgadza to kieruje ustawę budżetową do Trybunał Konstytucyjnego wskazując zakwestionowany pkt., musi jednak ustawę podpisać. 

-T.K. ma 2 mc na wydanie opinii, jeżeli uzna iż dany pkt jest niezgodny wówczas staje się on MARTWY 

-prezydent może rozwiązać parlament jeżeli budżet jest nie uzgodniony do 30.wrzesnia w terminie 14 dni, po tym czasie już nie może. 

-po zakończeniu roku budżetowego w ciągu 5 mc rząd składa sprawozdanie z wykonania budżetu w sejmie,

 

Decentralizacja finansów publicznych

Wykorzystanie środków publicznych jest tym bardziej efektywne im dysponenci środków i realizatorzy zadań publicznych są bliżej społeczności na rzecz której działają przez lepsze rozpoznanie potrzeb , efektywniejszą alokację środków , większe możliwości kontroli i mniejszą anonimowość decyzji

 

Wśród obiektywnych problemów związanych z decentralizacją możemy wymienić :

-konieczność finansowania zadań o znaczeniu ogólnokrajowym

-zróżnicowanie regionów pod względem rozwoju , bogactwa, możliwości , zasobów

-przyczyną subiektywną będzie niechęć władz publicznych do oddania swoich uprawnień

 

Przy rozpatrywaniu rodzajów i skutków decentralizacji finansów publicznych należy uwzględnić :

-podział kompetencji , obowiązków i zadań między władze państwowe i samorządowe

-określenie zakresu władztwa podatkowego wg poszczególnych szczebli władz publicznych

-określenie zasad zasilania finansowania publicznych szczebli władz publicznych

 

Do władz centralnych są zarezerwowane specjalne zadania :

- obrona narodowa i bezpieczeństwo zewnętrzne

- policja i bezpieczeństwo wewnętrzne

- administracja centralna

- sądownictwo i wymiar sprawiedliwości

- działalność dyplomatyczna

- strategiczne dziedziny gospodarki

- system ZUS

- nauka i kultura

- bankowość centralna

 

Do władz lokalnych należy :

- zaopatrzenie ludności w wodę ( wodociągi )

- kanalizacja i utrzymanie czystości

- utrzymanie dróg lokalnych , obiektów użyteczności publicznej , ładu przestrzennego

- lokalny transport publiczny

- obiekty oświatowe i opieki zdrowotnej

 

Redystrybucja dochodów między regionami może mieć charakter pionowy (budżet państwa) lub poziomy (między regionami)

 

Publiczne fundusze celowe są formą organizacyjną służącą organom władz publicznych do gromadzenia środków pieniężnych ze ściśle określonych źródeł i przeznaczenie ich na precyzyjnie określone cele ; tworzone są na mocy aktu prawnego (ustawy) wysokiej rangi i tylko też w taki sposób mogą być zlikwidowane ; czas istnienia funduszy nie jest określony z góry

 

 

 

Cechy funduszy :

- powstanie funduszu celowego oznacza wyodrębnienie części pieniężnych środków publicznych z ogółu tych środków , skutkiem takiego wyodrębnienia jest zapewnienie źródeł finansowania wybranej dziedziny działania

- następuje związanie części środków publicznych z określonymi zadaniami

- prowadzi to do podniesienia rangi tych zadań które są finansowane z funduszy publicznych

- zadania finansowane z tych funduszy mają zapewnioną ciągłość finansowania gdyż nie podlegają procedurze planowania budżetowego

- umożliwiają kumulację niewykorzystanych środków w danym roku fiskalnym

- umożliwiają dodatkową mobilizację środków

 

Rodzaje funduszy :

 

1. według gestora środków (kto decyduje)

- państwowe

- samorządowe

- ponadnarodowe

2. według przedmiotu finansowania

- finansujące pieniężne świadczenia społeczne

- wspomagające niektóre dziedziny życia (kultura , sport)

- finansujące infrastrukturę społeczną, ochronę środowiska i dziedziny gospodarcze

3. według źródeł dochodu

-oparte na przymusowych dochodach typu budżetowego takich jak podatki , opłaty , składki

- bazujące na dobrowolnych wpłatach różnych podmiotów

- zasilane wyłącznie lub częściowo dotacjami z budżetu

 

 

 

 

Fundusz ubezpieczeń społecznych :

- emerytalny

- rentowy

- chorobowy

- wypadkowy

 

System repartycyjny – pracujący płacą składki , a niepracujący już zawodowo otrzymują świadczenia

 

System kapitałowy – to II filar ubezpieczeń społecznych , lokowany na długi okres czasu

 

System dobrowolny – to III filar , gromadzenie środków własnych na indywidualnych kontach kapitałowych

 

Źródła finansowania FUS

- składki indywidualne z wynagrodzeń

- dofinansowanie z budżetu

 

Fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej (źródła funduszy)

- źródła dochodów pozabudżetowe

- kary za przekroczenie norm ochrony środowiska

- opłaty na fundusz

- odsetki od pożyczek

- emisje obligacji

- wpływy kapitałowe

 

Dochody publiczne – oznaczają bezzwrotne zasilane finansowanie władz publicznych przez:

- daniny publiczne – to ciężar nakładany na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa bez żadnego wzajemnego świadczenia wobec nich (podatki)

-dochody publiczne z majątku – zaangażowanie majątku w procesy gospodarcze , wydzierżawienie majątku lub jego sprzedaż 

- pozostałe dochody – opłaty , obowiązkowe składki

 

 

Podatki – to przymusowe,  bezzwrotne, powszechne

nieodpłatne świadczenie pieniężne na rzecz państwa lub innych podmiotów publiczno-prawnych

 

Ze względu na kryterium przedmiotowe możemy wyróżnić 4 grupy podatków :

- majątkowe

- od przychodów

- od dochodów

- od wydatków

 

W technice podatkowej możemy wyróżnić :

- przedmiot opodatkowania

- podmiot opodatkowania - podstawa opodatkowania

- stawka podatkowa

- skala podatkowa

- ulga , zniżka , zwyżka podatkowa

 

Przekroczenie granic opodatkowania prowadzi do ograniczenia a...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin