skrypt_socjologii2.doc

(112 KB) Pobierz
Pr

Socjologia – wykład I:

Socjologia – (łacina) socjetas – społeczność, logos – (grecki) - słowo, nauka.

·         jest jedną z nauk społecznych, bada życie zbiorowe i stosunki międzyludzkie – interakcje.

 

Nauka - różne dyscypliny,3 kryteria podziału:

·         Przedmiot nauki:

o       Nauki przyrodnicze i społeczne. (kultura)

o       Zapoczątkował go Sokrates nie napisał żadnego dzieła, analfabeta.

o       „Nie interesują mnie drzewa w lesie, interesują mnie ludzie na ulicy, w mieście”.

 

·         Zakres problemu:  Ogólne i szczegółowe.  (socjologia 1 i 2)

·         Funkcje:

o       Teoretyczne, praktyczne – stosowane.

o       Socjologia jest teoretyczna – odpowiada na pytanie: „jakim jest życie społeczne”.

o       Praktyczną też jest – sondaże, badania sondażowe.

Rzeczywistość społeczna składa się z natury i społeczności/kultury.

Socjolingwistyka – stosowanie języka do określenia stosunków międzyludzkich.

Człowiek jest z pogranicza należy do świata natury i kultury, jako jedyne zwierze.

Człowiek posiada zdolność odbierania bodźców ze świata zewnętrznego – reflektory i zdolność reagowania na nie – efektory, wg wzorów kulturowych przyjętych w danej społeczności.

 

Narodziny osobowości są procesem rozłożonym w czasie:

·         proces psychokulturowy: socjalizacja, proces akulturacji – uczenie się kultury,

·         wychowanie – kształtowanie osobowości wg wzorów przyjętych w danej kulturze..

Fakty przyrodnicze czasem stają się faktami społecznymi - (narodziny, śmierć).

Definicja faktu społecznego: „Wszystkie wogule fakty, jakiegokolwiek byłyby pochodzenia nie tylko społecznego, ale także pozaspołecznego: fizycznego czy biologicznego – przeradzają się w fakty społeczne w sobie albo w swych skutkach, z chwilą, gdy one same czy tez te skutki, wkraczają w życie społeczne”. Stefan Czarnowski.

Pitagorejczycy wierzyli, że każdy człowiek ma określoną ilość słów do powiedzenia,

gdy powie ostatnie słowo – umrze.

 

 

„Socjologiczna teoria zachowań ludzkich” – II:

2 typy zachowań:

·         Zachowania instrumentalne – działania, które zmierzają do określonych celów.

·         Zachowania symboliczne – zachowanie stanowiące jakiś symbol w danej kulturze, coś ukrywa, reprezentuje.

Typologia zachowań i ich uwarunkowania:

·         Tradycjonalistyczne – zachowania oparte o wzory kulturowe przekazane.

·         Zachowania centralnie sterowane – robimy bo musimy: prawo, nakazy, sterowane przez przymus zewnętrzny. Przymus wewnętrzny – coś nami steruje wewnętrznie.

·         Zachowania policentryczne – (polis z greckiego wielość) – indywidualne wzory, emocjonalny lub racjonalny wybór.

·         Zinternalizować – uwewnętrznić.

 

Rola grupy w sterowaniu zachowań jednostką:

·         Perswazja: dialog, przymus, sterowanie wartościami, sterowanie dobrami finansowymi, izolacja, milczenie,

·         Każda jednostka należy do jakiejś grupy społecznej.

Struktura społeczna zachowań ludzkich:

·         Motywacja – treści pobudzające do zachowań, zachowania zależą od typu osobowości,

·         Typ grupy, do której jednostka należy,

·         Rola społeczna – pojęcie zaczerpnięte z teatru, rola pasażera, rola dziecka,

·         Rola społeczna – wzór kulturowy zachowania narzucony jednostce przez społecznie określoną sytuację/ lub zgodny z oczekiwaniami grupy.

·         Konflikt roli społecznej – następuje gdy ktoś spełnia 2 role społeczne sprzeczne ze sobą, ksiądz i mąż.

·         Typologia ról społecznych:

o       Spontaniczne; warunkowane biologicznie – kobieta, mężczyzna.

o       Role społecznej interakcji – gość, przyjaciel, żałobnik.

o       Role społeczne profesjonalne wyuczone – student, kapłan, policjant.

§         Zawód - czynność wyuczona, regularnie realizowana, za którą otrzymuje się wynagrodzenie.

o       Role społeczne związane z rytuałem przejścia – kawaler przechodzi w pana młodego i męża.

o       Role społeczne podlegają kontroli, która chroni przed patologią.

o       Formy kontroli społecznej: przymus fizyczny, przymus psychiczny, prawno polityczne, presja ekonomiczna, subtelne – perswazja, ośmieszanie, plotka, wypędzenie.

o       Normatywne formy kontroli: religijne, moralne, obyczajowe.

Mechanizmy psychospołeczne pobudzające ludzi do zachowań:

·         Przymus zewnętrzny, wewnętrzny; chęć zysku (kapitalizm); perswazja; chęć zdobycia uznania, być osoba publiczną; Emocjonalne: miłość, nienawiść, zazdrość, zemsta.

Teoria zachowań Dejwida Rizmana:

·         Amerykański socjolog - „Samotny tłum” ukazała się w Polsce w 1971 roku.

·         Poziomy orientacji życiowej:

o       Orientacja „radarowa” – świetliki za latarką, reklama, środki masowe

o       Orientacja empiryczna – ludzie kierują się własnymi doświadczeniami

o       Orientacja wierzeniowa – religia, obrzędy, przekonania, wiara codzienna.

 

Socjologia – wykład III:

Teoria zachowań Petera Bargera w oparciu o role społeczną:

·         Rola społeczna - typowa odpowiedz na typowe oczekiwania.

·         Definicja sytuacji społecznej – człowiek zawsze definiuje sytuacje np. ślub.

·         Definicja sytuacji jest rozbieżna, wieloznaczna wówczas rola społeczna osobnika jest nieokreślona.

·         Grupa społeczna dostarcza scenariusza do określonej roli społecznej.

·         Realizacja tego wymaga zachowań symbolicznych lub instrumentalnych, wymaga działania lub zaniechania jakiegoś działania, wymaga zaangażowania racjonalnego lub emocjonalnego.

·         Każda rola społeczna posiada swoją wewnętrzna dyscyplinę, reguły lub rytuały.

·         Rola społeczna ulega procesowi instytucjonalizacji – powtarza się.

·         Rola społeczna wiąże się z alternacją – przemianą tożsamości:

o       Człowiek gra role w wielkim widowisku życia społecznego i jest zawsze w masce, którą musi zakładać w tej grze. Rola = maska.

o       Człowiek staje się tym kogo odgrywa, człowiek staje się tym za kogo uważają go inni.

·         Biografia jako zespół ról społecznych, które pełnił osobnik.

·         Konflikt ról społecznych: kochanek i homoseksualista, komisarz obozu i kochający mąż.

·         Każda rola społeczna pociąga za sobą odpowiedni styl życia, realizujemy role społeczna wobec kogoś,

Rola zachowań Ernesta Kassingera:

·         Współczesny filozof - „Esej o człowieku” praca wydana w Polsce 1971 roku.

·         „Myśl symboliczna i symboliczne zachowanie należą do najbardziej charakterystycznych cech życia ludzkiego i cały postęp kultury jest nimi uwarunkowany”

·         Zachowanie to 2 elementy - zachowanie warunkowane:

o       Sygnałami i znakami, łączą się z odruchami warunkowymi i one sterują zachowaniami organizmów żywych, łączą się trwale z przedmiotem lub sytuacją do której się odnoszą.

o       Symbole łączą się ze światem kultury, są wielowymiarowe: język, religia, sztuka, coś ukrywają. Człowiek może tworzyć, uczyć, używać i przekazywać symbole.

·         2 środowiska wpływają na życie człowieka: Fizyczno-przyrodnicze i Symboliczne.

Teoria zachowania Jorga (dzordża) Holmansa:

·         Zachowania społeczne w świetle teorii wymiany – ludzie zachowują się w stosunku do innych i posługują się wymianą - Paradygmat wymiany.

·         We wszystkich dziedzinach życia zachowania ludzkie są warunkowane potrzebą wymiany.

·         Wymiana a rewanż – człowiek który wyświadcza 2giemu korzystne usługi, zobowiązuje go do rewanżu.

·         Powtarzalność wymiany utrwala stosunki między jednostkami a grupami.

·         Wymiana dobrowolna i przymuszona. Wymiana społeczna w czasie określonym i nieokreślonym.

·         Wymiana w procesie interakcji, wymiana społeczna wymaga zaufania, że ten drugi wypełni swe zobowiązania:

o       Uczucie osobistego zobowiązania, Wdzięczność i zaufanie.

·         Wzajemne relacje, istota „korzyści” objętych wymianą oraz koszta wymiany.

·         Społeczne skutki wymiany – osobista sympatia, uznanie społeczne, szacunek, prestiż, korzyści instrumentalne.

·         Wymiana zakłada uznanie 2iej osoby za kogoś nam równego.

·         Wymiana jako wartość symboliczna ma wiele większe znaczenie niż przedmioty wymieniane.

 

 

 

 

 

Wykład IV

Sławni Polacy:

·         O. Tadeusz Kolbe z Niepokalanowa – zapoczątkował religie przez radio, „Rycerz niepokalany”, za 6 uciekinierów z obozu koncentracyjnego komendant postanowił 60 zagazować, Kolbe wszedł za Gajownikacza ojca 5 dzieci.

·         Bobola – poćwiartowany i przewiezione zwłoki do Polski.

·         Prymas 1000lecia – Stefan Wyszyński – nie pozwolił skolektywizować rolnictwa.

·         Karola Wojtyła – profesor Uniwersytetu Jagielońskiego, Papież.

 

 

Wykład VI - „Socjologiczna teoria kultury”:

Wieloznaczność i wielowymiarowość kultury:

·         Znaczenie potoczne – określenie kogoś, kulturalny i niekulturalny.

·         Sens naukowy:

o       Kultura artystyczna – łączy się z twórczością i twórcą.

o       Kultura intelektualna – naukowcy, intelektualiści, Kultura polityczna, obyczajowa, kulinarna, języka.

·         Fakty kulturowe – szersza definicja niż fakty kulturalne.

·         Natura staje się elementem kultury kiedy staje się faktem społecznym.

·         „Wszystkie wogule fakty, jakiegokolwiek byłyby pochodzenia nie tylko społecznego ale także pozaspołecznego: fizycznego czy biologicznego – przeradzają się w fakty społeczne w sobie albo w swych skutkach z chwilą gdy one same czy też te skutki wkraczają w życie społeczne.” Stefan Czarnowski

„Definicja i klasyfikacja faktów społecznych”.

 

·         Kultura:

o       Są to wszystkie wytwory (materialne i idealne), wzory użytkowania wytworów,

o       Wzór przekazywania wytworów i użytkowania wytworów, wzory kulturowe zachowań ludzkich.

o       System wartości, które są rezultatem ludzkiej działalności fizycznej lub umysłowej.

 

Typologia dychotomiczna kultury:

·         Podział 2dzielny: materialna i duchowa – niezgodne z myśleniem logicznym.

·         Kultura egzystencji i współżycia, Kultura instrumentalna i symboliczna.

·         Kultura życia codziennego i świąt oraz świętowania.

 

Święto:

·         Fet (Fronc święto) dzień szczególny, publiczne zgromadzenie, wypoczynek.

·         Osobliwość świąt – opozycja wobec codzienności, dominuje symbolika, tajemniczość, symbol zmiany, teatralność, zmiana ról społecznych, postawa oczekiwania,

·         Ataraksja – greckie „święto”

·         Definicja kultury Stefana Czarnowskiego: „Kulturą jest całokształt zobiektywizowanych dorobku społecznego, wspólny szeregowi grup i z racji swej obiektywności ustalonych i zdolnych rozszerzać się przestrzennie.”

·         Kultura = elementy dorobku społecznego i zobiektywizowanego – wynalazek przestaje być własnością twórcy staje się powszechny, elementy wspólne szeregowi grup społecznych, ustalone jako wzór, elementy zdolne rozszerzać się przestrzennie.

·         Proces dyfuzji – rozprzestrzenianie się kultury.

·         Dziedzictwo kulturowe – biologiczne (dziedzictwo somatyczne, genetyczne), prawne – spadek, kulturowe – wytwory kulturowe i sposób ich użytkowanie, sposoby wyrażania życia emocjonalnego;

o       Jednostka dziedziczy od grupy poprzez proces socjalizacji;

o       Grupa dziedziczy od grupy poprzez zorganizowane formy przekazu.

 

Język jako składnik kultury symbolicznej:

·         Język fonetyczny, dźwięku,

·         Język ciała, mimiki – porozumienie, przekaz, wzruszenia emocjonalne, źródło informacji o mówiącym.

·         Im dany przedmiot, czynność lub sytuacja posiada większe znaczenie dla danej grupy, tym więcej słów grupa przeznacza na ich określenie.

·         W strukturze każdego języka jest „ukryty” zespół założeń psychologicznych, filozoficznych, światopoglądowych.

·         W strukturze języka odbija się struktura danego społeczeństwa., warunki jego życia, poziom kultury.

·         Zróżnicowanie języka dotyczy dźwięku, słownictwa i gramatyki.

·         Język jest środkiem komunikacji (wyraża, oznacza i znaczy) i informacji, desygnat – znaczenie słowa.

 

 

Wykład VII

Czas:

·         Biologiczny: noworodek, niemowle do 2 lat, dziecko do 12, młodzież do 21.

·         Biograficzny, Astronomiczny – noc i dzień, Historyczny – pokolenia ludzi,

·         Mechaniczny - ilościowy (czas wykładu, Benedyktyni w XIX w. 1370 – pierwszy zegar, 1345 – upowszechnienie czasu z dokładnością), jakościowy.

 

Małżeństwo i rodzina – przemiany i funkcje:

Rodzina i małżeństwo:

·         Barbara de Angels „Czy znasz sekrety mężczyzn”.

·         Rodzina jest przedmiotem studiów interdyscyplinarnych: historia, teologia, prawo, psychologia (Pr. Pastusik), socjologia (minispołęczeńśtwo, procesy integracji i dezintegracji rodziny).

 

Pochodzenie małżeństwa i rodziny:

·         Ewolucjonizm – małżeństwo ukształtowało się w drodze ewolucji: bezład płciowy, małżeństwo grupowe, matriarchat/patriarchat, monogamia.

·         Dyfuzjonistyzm (etnolog Smith, Bronisł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin